PDA

Bekijk Volledige Versie : Poort 3306 geblokeerd op Linux



RSchulpen
23/12/05, 17:41
Als wil ik melden dat ik niet echt thuis ben in de Linux omgeving, dus zal mijn vraag misschien wat onozel over komen. Toch hoop ik dat iemand hier de oplossing voor mijn probleem heeft.

Ik heb op een Linux machine een webserver (apache/mySQL/PHP) draaien. Vanaf deze machine kan ik ook overal bij.

De bedoeling is dat er op diverse werkstations een programma komt te draaien die verbinding maakt met de SQL server. Dit gebeurd over de poort 3306. Nu kan ik deze niet benaderen binnen het eigennetwerk. Bijvoorbeeld met MySQL Administrator. Deze geeft een connectie error aan.
Als ik met de GUI (Debian) een portscan uitvoer op de linux machine zie ik inderdaad niet poort 3306 tussen de open poorten staan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze door Linux word geblokkeerd.

Nu is mijn vraag dus, hoe ik deze beschikbaar kan maken.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, anders hoor ik het graag natuurlijk.

Roland

petert101
23/12/05, 18:17
Origineel geplaatst door RSchulpen

De bedoeling is dat er op diverse werkstations een programma komt te draaien die verbinding maakt met de SQL server. Dit gebeurd over de poort 3306. Nu kan ik deze niet benaderen binnen het eigennetwerk. Bijvoorbeeld met MySQL Administrator. Deze geeft een connectie error aan.

Er zijn zat php proxies naar mysql zodat je administratie programmatjes kunt gebruiken, doe maar eens een search.
Het openzetten van 3306 op een server is niet echt slim.

roelp
23/12/05, 18:44
en als je het toch wilt, zorg er dan voor dat je firewall poort 3306 niet blokkeert, en zorg er ook voor dat je mysql niet gestart wordt met de optie --skip-networking
Dit is normaal standaard zo bij een DA install dus dit ga je even moeten veranderen in je config file

HighFly
23/12/05, 19:07
Als je standaard Debian installeert waar staan dan de instelling van de firewall?

Ik heb een soortgelijk probleem en vermoed dat de firewall dit tegen houdt.

Werkt Debian met een andere firewall dan IPtables?

Thx,
HighFly

roelp
23/12/05, 19:22
standaard installeert debian geen firewall volgens mij, of gaat hij toch geen poorten afschermen.

RSchulpen
23/12/05, 20:11
Port 3306 word niet opengezet naar buiten.... Voor de buitenwereld zit ern een hardwarematige firewall tussen.
Dit verhaal speelt zich alleen voor het interne netwerk. Werkstations die de SQL database moeten kunnen benaderen.

Ik heb de # weggehaald in de configfile en de mysql server gerestart. Ook dit mocht niet baten.
Ik heb zelfs in het config bestandje de port veranderd naar 5432 wat de tegenhanger van MYSQL gebruikt als deze actief zou zijn. ( deze poort staat wel open in Linux) maar gekgenoeg werkt dit ook niet.

Ik begin nu wel een beetje wanhopig te worden ;)

Q-BiC
22/04/06, 16:21
Er zijn zat php proxies naar mysql zodat je administratie programmatjes kunt gebruiken, doe maar eens een search.
Het openzetten van 3306 op een server is niet echt slim.

Sorry maar ik vind er geen hoor :s

ErikKosters
23/04/06, 00:23
met DA is dit met administratie instellingen te fixen