PDA

Bekijk Volledige Versie : Apache 2 modussen



Jim_Terminator
21/12/05, 11:48
Heej,

Hoeveel Apache 2 modussen onder linux - Debian zijn er eigenlijk en welke horen er standaard geinstalleerd te zijn voor webhosting.

Hier ben ik erg benieuwd naar.

Met vriendelijke groeten,
Jim Optekamp

jinxedworld
21/12/05, 12:11
Wat bedoel je met modussen? Modules toevallig?

Jim_Terminator
21/12/05, 15:57
Heej,

Ja inderdaad modules, ik noem ze altijd modussen

Met vriendelijke groeten,
Jim Optekamp

mpk
22/12/05, 00:28
Als je het niet weet zou ik apache2-mpm-prefork kiezen.

Apache 2 heeft inderdaad een aantal "modussen", als je daaronder "mode of operation" verstaat. Deze worden geimplementeerd via MPMs (Multi-Processing Modules) waarvan er maar een tegelijk actief kan zijn. Deze MPMs laten Apache 2 op verschillende manieren threaded werken.

Nu werkt dit prima met libraries als de PHP core, want deze zijn allemaal thread safe en reentrant.

Iedereen aan de threaded Apache 2, toch?

Nee dus. Het probleem is dat PHP zelf prima is maar dat er talloze third party PHP libraries zijn die *niet* thread safe zijn. Laat een bijzonder groot gedeelte van alle slechte gecode doch populaire php rommel nou net van dit soort libs gebruik maken...

Vandaar dat de meeste webhosters nog bij Apache 1.3 blijven steken en moord en brand schreeuwen als er gehint wordt dat het misschien toch maar tijd is om naar 2.x over te stappen.

Gelukkig kan dat, want een MPM gebruikt geen thread model, en dat is mpm-prefork die Apache 2 eigenlijk laat werken als Apache 1 (leuk he, vooruitgang?)