PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwsbrief verzenden



hanzeman
21/12/05, 07:55
In het kader van wel gezocht niet gevonden, hoop ik hier antwoord te krijgen op mijn vraag.

Ik zit eraan te denken een mailing de deur uit te doen naar potentiële klanten. Hiervan heb ik de mailadressen kunnen achter en in een database gestopt.
Is het nu legaal als ik naar deze mailadressen de mailing verstuur??
Of zitten hier nog haken en ogen aan vast??

In principe is het niet veel anders als iemand die etalagebouwer is en een pand ziet waarvan de etalage wel een restyling kan gebruiken. De beste etalagebouwer stapt naar binnen om zijn diensten aan te bieden...

Ik hoop dat iemand mij hiermee vooruit kan helpen.

remko
21/12/05, 08:19
kijk eens op spamvrij.nl naar wat precies spam is. Staan duidelijke definities. Daarnaast zit er een verschil tussen een email verzonden aan een privé-emailadres en een zakelijk adres als ik het goed heb.

Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen omdat ik niet aan emailing naar nieuwe klanten doe.

RvdH
21/12/05, 09:00
Zolang zij niet hebben aangegeven dat ze reclame van jou willen ontvangen, is het spam.

hanzeman
21/12/05, 09:39
Origineel geplaatst door RickJansen
Zolang zij niet hebben aangegeven dat ze reclame van jou willen ontvangen, is het spam.

Wat is uit jullie reacties opmaak is het dus verboden. Ook al heb je maar een mailinglist van nog geen 50 emailadressen...

Glenn
21/12/05, 10:12
Klopt Hanzeman, tenzij je e-mailadressen van bedrijven hebt. Daar mag je officieel wel op spammen, maar de vraag is of het fair is.

DiedX
21/12/05, 10:15
absoluut niet toegestaan. Tenzij ze al klant bij je zijn (maar je hebt het over potentiele klanten).

Ik zou er niet aan beginnen!

veenman
21/12/05, 10:32
Spammen naar natuurlijke personen is verboden, dus ook eenmanszaken en vof'en spammen is bij de wet verboden, daarnaast wordt een wetsvoorstel dat spammen volledig verboden maakt dus ook naar rechtspersonen er aan. Los van dit wettelijke aspect is spam natuurlijk fout, en het feit dat er wetgeving over gemaakt wordt geeft al aan hoe ernstig dat is. Daarnaast zal je met een beetje pech al zijn het maar 50 adressen op spamvrij een (on)eervolle vermelding krijgen.

hanzeman
21/12/05, 14:43
Origineel geplaatst door skunkah
Spammen naar natuurlijke personen is verboden, dus ook eenmanszaken en vof'en spammen is bij de wet verboden, daarnaast wordt een wetsvoorstel dat spammen volledig verboden maakt dus ook naar rechtspersonen er aan. Los van dit wettelijke aspect is spam natuurlijk fout, en het feit dat er wetgeving over gemaakt wordt geeft al aan hoe ernstig dat is. Daarnaast zal je met een beetje pech al zijn het maar 50 adressen op spamvrij een (on)eervolle vermelding krijgen.

Maar wat nou precies het verschil tussen het voorbeeld wat ik gaf met die etalagebouwer en de manier waarop ik een potenteele klant zou benaderen??

veenman
21/12/05, 14:53
Dat de etalage bouwer zelf, persoonlijk naar binnen gaat, die spant zich in om iets te bereiken. Ongewenste e-mail is zo makkelijk en onpersoonlijk. De definitie van spam is mijnziens: Ongewenste bulk e-mail die zonder menselijke tussenkomst naar niet relaties wordt verstuurd.

crazycoder
21/12/05, 19:30
Wat het je kan kosten:
- eervolle vermelding op spamvrij.nl
- klacht bij opta + boete
- dat men nooit meer zaken met je doet
- klanten die weglopen

Spam is irritant en fout.

Ook als het namens bedrijven als spamfighter wordt verzonden!

Hjalmar
24/12/05, 19:58
Je kan elke potentiele klant natuurlijk wel een mailtje sturen i.p.v. een nieuwsbrief.

Bijvoorbeeld:

Geachte heer/mevrouw Achternaam,

Nadat ik uw website gezien heb vind ik deze enorm slecht en wil ik graag een nieuwe voor u bouwen voor maar liefst 3 ton.

Deal?

Met vriendelijke groet,
A.F. Zetter

Maar dan met normale tekst ;) Dit valt niet onder spam :).

hanzeman
24/12/05, 20:01
Origineel geplaatst door crazycoder
Wat het je kan kosten:
- eervolle vermelding op spamvrij.nl
- klacht bij opta + boete
- dat men nooit meer zaken met je doet
- klanten die weglopen

Spam is irritant en fout.

Ook als het namens bedrijven als spamfighter wordt verzonden!

Wat is het verschil dan met wanneer ik een nieuwbrief verzend?
Je hoopt met beide hetzelfde te bereiken...

crazycoder
24/12/05, 20:35
Origineel geplaatst door hanzeman


Wat is het verschil dan met wanneer ik een nieuwbrief verzend?
Je hoopt met beide hetzelfde te bereiken...
Een nieuwsbrief die gezonden wordt naar mensen die zichzelf middels een confirmed opt-in aan hebben gemeld? Niets mis mee!

Als het adressen zijn die niet voor het doel van een nieuwsbrief zijn gegeven mag je niet (lees NOOIT) gebruiken voor een ander doel dan waarvoor deze zijn gegeven.

@hjalmar
ik wil je aanraden de definities te lezen van de opta. Ook wat jij bedoel kan al als spam aangemerkt worden. Volkomen terecht, het is immers een eitje om zoiets met een database te doen..

Maar... waarom stuur je ze dan geen normale brief?

TMourik
24/12/05, 20:56
best belachelijk allemaal/

stuur ik 100.000 brieven per post, is het reclame
stuur ik het per mail, is het spam

crazycoder
25/12/05, 13:12
Origineel geplaatst door TMourik
best belachelijk allemaal/

stuur ik 100.000 brieven per post, is het reclame
stuur ik het per mail, is het spam
Vind het belachelijk dat er lagere levensvormen zijn die spammen.

Als de mensen aan wie jij jouw reclame stuur zich voor jouw reclame aan hebben gemeld (confirmed opt-in) dan is het geen spam. In andere gevallen wel. OOK als het naar zakelijke e-mail adressen gaat is het spam alleen is het dan in een aantal gevallen helaas niet strafbaar.

In ieder geval kost reclame per post geld en reclame per e-mail kost nagenoeg niets. DAT is dus ook de reden dat iedere [lelijk woord] spammer met een zeer minimale investering geld kan verdienen.
De kosten worden vervolgens bij de ontvanger gelegd en niet bij de verzender waar deze thuis horen.

eMiz0r
25/12/05, 13:57
De vraag die je je moet stellen is of je je bedrijfsnaam schade wilt toedoen door ongewenste email te versturen (spam).