PDA

Bekijk Volledige Versie : In opvolging forum Hostmerk: Federatie voor webhosters .be/benelux?



B4rr13
20/12/05, 18:46
Na even off topic geweest te zijn op het forum Hostmerk zal ik er hier even een nieuw topic over starten.

Voor alle duidelijkheid, dit topic is niet om Hostmerk af te zeiken, ik vind het namelijk een mooi initiatief.

Even terug herhalen wat ik zo had aangehaald;

Hostmerk; ok, mooi initiatief, de wil is er, maar blijkbaar de kosten ook, € 475 betaal je voor een lidmaatschap met beperkte termijn, terwijl je via Feweb (federatie van webontwikkelaars in .be) € 75 betaald voor een jaar ingeschreven te zijn, wat je dan zoal krijgt is doelgericht nieuws, toegang tot hun eigen georganiseerde congressen en meetings die tot in de puntjes georganiseerd zijn, zo was het laatste congres voorzien van een aantal sprekers wiens verschillende courses je kon volgen, achteraf een drankje om de connecties met andere bedrijven wat bij te schaven.

Nu; is er animo om zoiets in die trend te starten voor hosters in .be/benelux? Niet alleen webhosters, ook co-locaters of dedicated server hosters.

De mogelijkheden zijn nog eindeloos (in realistische mate..), en de bedoeling is een werkelijke non-profit organisatie met mensen die zich er echt voor inzetten om een community zoals deze echt tot de volgende stap te brengen.

> Hosters die aangesloten zijn werken via een kwaliteitslabel
> Infrastructuur keuring via een kwaliteitslabel (misschien niet verplicht en dan werken met klasses in de lidmaatschap > klasse A = perfect, klasse B = ..)
> Service keuring
> Inschrijvingsgeld tot een minimaal proberen te beperken
> Intressante meetings of congressen proberen te organiseren (in de mate van het mogelijke > budget)
> ... ga zo maar door

Misschien hier wat brainstormen voor de geïntresseerden, die aan zoiets zouden willen meehelpen of zich hier aan zouden willen aansluiten.

skunkah meldde mij in een vorig topic al dat er meer interesse zou zijn voor een benelux federatie op te starten

veenman
20/12/05, 19:29
Zelf ben ik van plan om een webhostingbranche organisatie/vereniging op te zetten in Nederland, maar het idee om een organisatie op te zetten voor de gehele benelux spreekt me ook aan. Een dergelijke organisatie zou goed zijn als platform om bijeenkomst en seminars te organiseren, branche belangenbehartigen/lobbyen (tegen bijvoorbeeld zaken als dataretentie), gestandadiseerde algemene voorwaarden, juridische ondersteuning, mantelcontracten, etc...

eMiz0r
20/12/05, 20:11
Doe me een lol :) Begin niet over non-profit..

Dat hou je niet vol en niemand zal je serieus nemen. Bovendien is er niets mis mee om hier aan te verdienen en je fulltime job van te maken. Het is zelfs een extra drijfkracht om alle meetings en congressen die je organiseert tot een perfect einde te brengen.

Overigens zijn er al veel (profit)bedrijven die met dit soort zaken bezig zijn in andere branche's.

Zeer goed initiatief! Maar wat mij betreft mag je er gerust aan verdienen. Je moet gewoon zorgen dat alles tip-top in orde is en dat kost nou eenmaal veel tijd =)

veenman
20/12/05, 20:16
Zodra je er je fulltime baan van maakt dan mag je er best wel wat aan verdienen, gewoon een goed salaris want iedereen moet zijn boterham verdienen en het liefst met een (dubbele) plak kaas. Echter de organisatie moet opzichzelf niet commercieel zijn.

Mark17
20/12/05, 21:06
ik zou er aan meedoen indien het in de hele benelux actief is EN de organisatie non-profit is, tijd die erin word gestoken kan tegen een normaal salaris vergoed worden lijkt mij. een normaal salaris is naar mijn idee niet wat de directeuren van de goede doelen in nederland gemiddeld verdienen overigens, dat salaris is mij iets te hoog.

wat zou het zoal moeten doen naar mijn idee:
-lobbyen
-standaard AV's maken (makkelijk voor de klanten en voor de bedrijven)
-juridische bijstand mogelijk
-lidmaatschapseisen (naast een financiele bijdrage) mogelijk:
--kwaliteitseisen (denk aan bepaalde support of netwerk eisen)
--lidmaatschap van andere organisatie's niet verplicht (in tegen stelling tot hostmerk)
--service zou via standaard tests gedaan moeten worden
-klasses aan de leden toekennen (denk aan bepaalde kwaliteits eisen/netwerk eisen)

dit zijn zomaar wat opties, er zijn er uiteraard veel meer.

Sander-
20/12/05, 21:21
Ik moet nu heel erg denken aan een andere bedrijfstak waarin ik deels werkzaam ben, namelijk de grafische industrie.

In de grafische industrie heb je de KVGO (kring voor Grafisch ondernemers). Deze richt zich dan dus niet tot mensen uit 1 marktsegment, maar op het totaalplaatje, dus de drukker, de afwerker, de ontwerper etc.

Misschien is dat voor dit wereldje ook wel wat. Kring voor Internet ondernemers..> Geen goede naam, maar dekt wel de lading van mijn verhaal. Een platform waar de netwerkleverancier, de server provider en de developper allemaal bij elkaar kunnen komen. zo'n soort organisatie heeft ook veel meer potentie voor bedrijven aangezien ze niet alleen met concurenten spreken, maar ook met potentiele leveranciers en klanten

B4rr13
20/12/05, 21:31
Origineel geplaatst door eMiz0r
Doe me een lol :) Begin niet over non-profit..


De bedoeling is dat zo'n instelling zijn profijt er op een andere manier zal moeten gaan uithalen dan via het betalend lid. Misschien verschillende lagen voor de leden voorschotelen, waar je je opties kan selecteren, bvb juridische bijstand kunnen leveren en alles erop en eraan, een ander lid die enkel gekeurd wil worden, werken via een kwaliteitslabel en gratis toegang wil tot seminars/congressen.

Dus ja achter zo'n instelling moeten er langs de ene kant toch een beetje vrijwilligers zijn, in alle begin natuurlijk.

Wat wordt er nog meer van jullie verwacht van zo'n instelling? En inderdaad deze zou over de hele benelux actief moeten zijn dus hier moeten we ook iets op vinden.

veenman
20/12/05, 21:52
Er is al een organisatie die zich met eNederland bezigt dit is ECP.NL (www.ecp.nl) dit is een enorm goede club waarvan ik verschillende door hun georganiseerde seminars bij woon en eigenlijk allerlei soorten organisaties van supermarkten tot internet bedrijven in samen komen om over verschillende eNederland zaken te discussieren.

Lid worden van deze club kost 2.200 euro per jaar, echter is dat absoluut de moeite waard gezien het geen dat de organisatie voor resultaten boekt voor zowel de aangesloten ondernemingen als maatschappelijk. Hostmerk is ook van plan zich aan te sluiten bij ECP.NL (voor ons als intermediare organisatie zou dat trouwens maar 1.100 euro per jaar kosten).

Wellicht kunnen we met zijn allen een soortgelijke organisatie voor de internetbranche opzetten maar dan meer gericht op de MKB internetbedrijven met een contributie die aanzienlijk lager is.

Mark17
20/12/05, 22:29
Origineel geplaatst door skunkah
Er is al een organisatie die zich met eNederland bezigt dit is ECP.NL (www.ecp.nl) dit is een enorm goede club waarvan ik verschillende door hun georganiseerde seminars bij woon en eigenlijk allerlei soorten organisaties van supermarkten tot internet bedrijven in samen komen om over verschillende eNederland zaken te discussieren.

Lid worden van deze club kost 2.200 euro per jaar, echter is dat absoluut de moeite waard gezien het geen dat de organisatie voor resultaten boekt voor zowel de aangesloten ondernemingen als maatschappelijk. Hostmerk is ook van plan zich aan te sluiten bij ECP.NL (voor ons als intermediare organisatie zou dat trouwens maar 1.100 euro per jaar kosten).

Wellicht kunnen we met zijn allen een soortgelijke organisatie voor de internetbranche opzetten maar dan meer gericht op de MKB internetbedrijven met een contributie die aanzienlijk lager is.

dat zou een zeer goede optie zijn.

t.bloo
20/12/05, 23:49
interessant



[mijn kortste posting tot nu toe]

eMiz0r
21/12/05, 14:12
Ik baseerde het non-profit gedeelte inderdaad op het feit dat je wel een eigen salaris uitgekeerd moet krijgen. Wanneer je het puur voor de lol wilt gaan doen zul je vanzelf gaan inzien dat het teveel tijd kost en stop je er mee. Als je zoiets doet, moet je er gewoon voor de volle 100% tegenaan gaan en wanneer je dan een conform salaris verdiend is daar niets mis mee.

Voor de rest moet je het zelf weten. Ik zie zoiets wel zitten iig :)

B4rr13
21/12/05, 15:58
Origineel geplaatst door eMiz0r
Ik baseerde het non-profit gedeelte inderdaad op het feit dat je wel een eigen salaris uitgekeerd moet krijgen. Wanneer je het puur voor de lol wilt gaan doen zul je vanzelf gaan inzien dat het teveel tijd kost en stop je er mee. Als je zoiets doet, moet je er gewoon voor de volle 100% tegenaan gaan en wanneer je dan een conform salaris verdiend is daar niets mis mee.

Voor de rest moet je het zelf weten. Ik zie zoiets wel zitten iig :)

Zoiezo, als het bestuur zich hier ten volle 100% achter zet zou die wel een dergelijke uitkering moeten krijgen. Ik bedoelde met vrijwilligers enkel dat het in het begin waarschijnlijk niet aanzienlijk veel zal opbrengen, maar tevens is dit een kleine poll naar de bedrijven die dit wel zien zitten om zich hierbij aan te sluiten (de bedoeling is dat het "lidgeld" zo beperkt mogelijk blijft), die het WEL zien zitten om zich bij dergelijke federatie die wat beter is georganiseerd EN over de gehele benelux actief is, zich aan te sluiten.

Misschien nog wat verdere reacties, ideeën, mensen die geïntresseerd zijn voor zoiets als dit op poten te zetten?