PDA

Bekijk Volledige Versie : Plagiaat: nieuwe hype?



Stewie
19/12/05, 19:03
In de afgelopen week hebben wij 7 websites gevonden waar teksten van onze bedrijfswebsite integraal op werden overgenomen.

Nu zijn de meeste 'webmasters' bereid om na contact zelfstandig teksten aan te passen. Echter twee daarvan zijn direct beschuldigingen terug gaan sturen, waarvan ééntje, ook aanwezig op dit forum, de wijsneus uithangt door te roepen dat zijn advocaten beter zijn dan de onze en hij meer geld te besteden heeft aan advocaten dan wij. De teksten zouden bovendien door zijn "designer" zelf zijn "geschreven". En de teksten aanpassen is er niet bij, want ons bedrijf zou "heel slecht zijn".
Juist, dat zal dan de reden zijn dat zijn "goede" bedrijf de teksten integraal van het slechte bedrijf overneemt. Dat Axel zichzelf daarmee goed voor gek zet zal hij niet doorhebben, dat hij zich vastlult op weg naar een echt juridisch conflict blijkbaar ook niet, maarja :)


Doet me overigens een beetje denken aan www.clanhost.nl versus www.hostzone.nl. Een stel amateurs (de laatste) die een layout "maakt" welke is "geïnspireerd op" de website van een concurrent. Na 4 wijzigingen lijkt de copy/paste site er nog steeds extreem veel op. Lees vooral de reactie van de creatieve copy/paste'er: http://www.clanhost.nl/news.php?id=36



Nu de vraag: hebben jullie hier ook al last van?
Google heeft een goede tool ontwikkeld om plagiaat op te sporen. Haal enkele teksten van je website erdoorheen en zie hoeveel er wordt ge-copy/paste: http://blog.outer-court.com/quotefinder/. En wat doe je tegen dit soort kinder-toko's? :huh:

Ik heb de vrijheid genomen om een paar sites van wat WHT regulars er doorheen te halen en je komt je toch wat tegen :o

Luuc
19/12/05, 19:20
Wel eens last van gehad, enkele hosters op dit forum hebben sommige teksten nog steeds online staan. Gebrek aan inspiratie zullen we maar zeggen.

Heb voor de grap eens kleine stukjes test in google gegooid, sowieso 4 site's hebben bijna de gehele oude website gekopieerd.

Bij de introductie van onze nieuwe site zal het ook wel weer gebeuren helaas, een mailtje is vaak wel voldoende maar het "advocaten gezeur" hierboven is toch wel kinderachtig (de "man" in kwestie is 12?) ;).

edit: Oh...........

xYnta
19/12/05, 19:24
Als jij mij niet verteld welke teksten zouden zijn gekopieerd dan kan ik hier ook niet normaal op reageren, ik wil ook wel even alle documentatie met betrekking tot prive berichten bekend maken op dit forum hoor. Jij maakt mij uit voor t een en ander en vraagt mij niet vriendelijk een pagina aan te passen.

Dreigen heeft op dit aspect gewoon geen zin, als er een tekst is geplaatst welke van jullie website afkomstig is dan kan deze worden aangepast maar jij komt zelf niet met descrete pagina's. Daarnaast ken ik nog wel een gehele groep personen welke zich bij een vergelijkbaar standpunt zouden aansluiten met betrekking tot jullie organisatie.

Stuur mij een net mailtje naar a.polfliet@xynta.nl en dan zullen wij hier verder over discussieren, ik laat mij absoluut onder geen beding uit over andere hosting bedrijven welke hun zaakjes professioneel geregeld hebben. Als je mij met respect behandeld kan je dit terug verwachten.

Stewie
19/12/05, 19:33
Tja, het was hilarisch, maar dat krijg je als er direct ontkend wordt en verscholen achter stoer gepraat :)


Maar dit topic gaat niet over jou, het is in het algemeen en twee vragen:
- wie heeft hier last van? (en in welke mate)
- Wat hiertegen te doen?

Ik ben overigens wel benieuwd waarom iemand graag plagiaat pleegt? Dus die vraag mag je vanzelfsprekend beantwoorden (geen tijd, geen inspiratie, etc) :)

xYnta
19/12/05, 19:40
De site is zoals ik eerder heb verteld door een van onze medewerkers gemaakt, dit omdat ik mij liever bezig hou met het bijstaan van klanten, server installatie en remote hands maar ook nu heb je mijn vraag nog niet beantwoord. Welke pagina's hebben wij dan gekopieerd?

Stewie
19/12/05, 19:41
Kan dit svp per PM, dit topic is hiervoor niet bedoeld!

xYnta
19/12/05, 19:42
Origineel geplaatst door gsh2
Kan dit svp per PM, dit topic is hiervoor niet bedoeld!

Prima hoor, stuur maar een PM. Ik wens alleen niet vals te worden beschuldigd dat is het enige.

lifeforms
19/12/05, 19:44
Oude hype. Door de jaren heen heb ik onze teksten al op vele sites zien terugkomen. Op sommige plaatsen zelfs met onze bedrijfsnaam er nog in!

Het is tijdgebrek waardoor we er nog geen werk van gemaakt hebben, dat gaan we in de toekomst zeker doen. Maar dan niet op forums maar gewoon met een advocaat. :)

Stewie
19/12/05, 19:46
Origineel geplaatst door lifeforms
. Op sommige plaatsen zelfs met onze bedrijfsnaam er nog in!
Te triest voor woorden, pfft :/

Triloxigen
19/12/05, 20:05
gsh2, waar maak je je druk om.

Stewie
19/12/05, 20:13
Origineel geplaatst door Triloxigen
gsh2, waar maak je je druk om. Plagiaat? Je probeert als onderneming origineel te zijn, ertussenuit te springen. Dat gaat moeilijk als vervolgens 10 concurrenten precies hetzelfde zeggen.

Probeer jij als ondernemer niet iets origineels te brengen?

Triloxigen
19/12/05, 21:06
Origineel geplaatst door gsh2
Plagiaat? Je probeert als onderneming origineel te zijn, ertussenuit te springen. Dat gaat moeilijk als vervolgens 10 concurrenten precies hetzelfde zeggen.

Probeer jij als ondernemer niet iets origineels te brengen?

Maar het gaat toch niet om jou bedrijf ofzo?

Stewie
19/12/05, 21:10
Lees de eerste zin van de topicstart eens ;)

Triloxigen
19/12/05, 21:13
Origineel geplaatst door gsh2
Lees de eerste zin van de topicstart eens ;)

Ok, dat was wel matig van me :|

Maar inderdaad, dan moet je er wel wat tegen doen :)

hostingpower
20/12/05, 00:50
Wij hebben het ook wel eens een keer gehad. Zelfs in de broncode stond een verwijzing naar 'hostingpower.css'. En dan nog stug volhouden dat het niet gekopieerd was ;)

Mikey
20/12/05, 01:20
@gsh2


Als je nou eens je eigen site ook publiekelijk erbij zet zodat men kan vergelijken ....

Rik
20/12/05, 01:25
hou het wel vriendelijk mensen ...

Clanhost
20/12/05, 01:55
Overigens hebben wij er verder geen werk van gemaakt, dit was wel anders geweest als er daadwerkelijk teksten waren gekopieerd. Hostzone.nl heeft nu alleen op een knullige wijze ons ontwerp proberen na te maken, iets waar ik de humor nog wel van kan zien.

Stewie
20/12/05, 12:37
Origineel geplaatst door Mikey
@gsh2


Als je nou eens je eigen site ook publiekelijk erbij zet zodat men kan vergelijken .... Het gaat niet om onze eigen site (die neem ik aan wel bekend is ondertussen), maar over het algemeen :)

Ik vind het frapant dat wij elke maand weer websites tegenkomen waarop een hoop copy/paste is. Gisteren weer 3 gevonden, tegenwoordig nemen ze letterlijk de prijslijst over :)
Maarja, beetje concurrentie kan geen kwaad en altijd leuk om de kindertoko's na een half jaar nergens meer op het web terug te vinden ;)
Zo zie je maar dat prijsstructuur niet het enige is waarom te concurreren valt haha :D

Stewie
16/01/06, 15:59
Origineel geplaatst door lifeforms
Het is tijdgebrek waardoor we er nog geen werk van gemaakt hebben, dat gaan we in de toekomst zeker doen. Maar dan niet op forums maar gewoon met een advocaat. :) Tja, tijd dat we dit ook maar gaan doen. De kinderhost "ik heb meer advocaten als jou" uit dit topic weigert zelf creatief na te denken.

Vraag je je toch af: in welke fase gaan ze dan wel actie ondernemen? :huh:

Ik kan iedereen http://www.copyscape.com aanraden, die vindt moeiteloos het copy/paste gepeupel.

Mikey
16/01/06, 16:26
Origineel geplaatst door gsh2
"ik heb meer advocaten als jou"

Hij bedoelde vast die grote doos bonbons

Easyracks
16/01/06, 16:27
Leuke tool, heb weer een plagiater gevonden:

mijn website (http://www.e-dentify.nl/webhosting.php?p=main)

plagiater (http://www.ezwebhost.nl/about.html)

Zoek de verschillen...

Triloxigen
16/01/06, 16:29
Op disclaimers zoeken is vaak het leukst ;)

Mikey
16/01/06, 16:34
Origineel geplaatst door Triloxigen
Op disclaimers zoeken is vaak het leukst ;)

Mjah veel plezier met uitzoeken wie nou de echte heeft. Tevens weet ik zeker als je een jurist vraagt 10x webhosting AV's te laten maken door verschillende klanten deze op 90% toch hetzelfde zullen zijn.

Triloxigen
16/01/06, 16:38
Origineel geplaatst door Mikey


Mjah veel plezier met uitzoeken wie nou de echte heeft. Tevens weet ik zeker als je een jurist vraagt 10x webhosting AV's te laten maken door verschillende klanten deze op 90% toch hetzelfde zullen zijn.

Maar als je het met je eigen website doet, weet je wel wie 'm gecopieert heeft.

De bedoeling achter de AV zeg maar zal vak hetzelfde zijn, maar het gaat erom of het niet hersenloze copy/paste werk is.

Het wordt pas leuk als je zelf ergens een fout in de AV hebt en dat een ander die fout overneemt waar je dan zelf misbruik van kan maken :X

Stewie
16/01/06, 17:04
Origineel geplaatst door Mikey


Hij bedoelde vast die grote doos bonbons Haha :D
Toch maar eens aan Axel van de betreffende kiddyhost vragen....

Technotop
16/01/06, 17:55
Nog nooit meegemaakt. Echter hebben wij wel een stukje tekst wat andere ook hebben en deze hebben wij met toestemming gekregen van het bedrijf die deze tekst had geschreven. Ging hier om de uitleg van het datacenter. Wat er draait etc. Dat is verder het enige.

Zal voor de grap een keer kijken op google of ik wat kan terug vinden op andere sites ;)

ps. Net even gezocht en kom alleen uit op onze site. Gelukkig maar ;)

HostingScala
16/01/06, 18:13
Persoonlijk vind ik de pagina van ClanHosting wel iets weg hebben van Tweakers.net

Kijk dan vooral naar het nieuws systeem etc.

Hebben meer mensen dat idee? :-P

Zonder dollen, mensen wat maakt het uit! Natuurlijk is het niet leuk, maar als iemand tekst ript, hoe serieus is dat bedrijfje dan en hoe "bang" moet je ervoor zijn...

DutchTSE
16/01/06, 19:18
leukste vond ik nog dat ik Zipcode als ZipCode op de website had staan, vraag me niet waarom, maar het was zo... zag ik later een website met aantal van onze texten, inclusief de ZipCode. Mailtje naar diegene en het werd aangepast :)

Cybafish
16/01/06, 20:10
Hahaha, de tering. Ik zoek voor de grap ook eens, direct beet:

http://66.249.93.104/search?q=cache:df_IGh4ZaPkJ:www.narmida.nl/index.php%3Fpage%3Dhosting+%22In+de+hedendaagse+sa menleving+is+het+internet+niet+meer+weg+te+denken. %22&hl=en

vergelijk met http://www.futureflex.nl/?page=webhosting

(het 1500 NL-namen per dag deel hebben we toevallig onlangs aangepast aangezien dit gebaseerd is op een meting die we zelf in februari op maart 2003 gehouden hebben)

Overigens zijn de algemene voorwaarden ook plagiaatmateriaal nummer 1...

robblok
17/01/06, 16:56
@cybafish

Klopt maar valt daar wat tegen te doen ? Vaak worden er ook standaard algemene voorwaarden door notarissen / advocaten gemaakt.

DiedX
17/01/06, 22:50
Ach jezus. De AV van doemee.be zijn ook wel eens gejat. Kom je ergens anders weer tegen :)

Ik zie het als een compliment :)