PDA

Bekijk Volledige Versie : P4 of Opteron?



CharlieRoot
19/12/05, 10:02
Beste

We zijn weer nieuwe servers aan het aanschaffen en zitten te dubben tussen de Opteron en P4.

Wanneer is een Opteron een verbetering op de P4, en andersom?

Op dit moment gebruiken we uitsluitend Supermicro P4 / 1GB ECC Kingston. De nieuwe server zal dus ook Supermicro worden en gebruikt worden als standaard webserver.

Burnout
19/12/05, 10:59
Beste,

Gelieve eerst eens de zoekfunctie van dit forum te gebruiken. Vorige week was er een topic met net dezelfde vraag. :(

Lees aub ook tests elders op internet. Dan kan je lezen dat de Opterons het pakken beter doen als de P4 en Xeon's in de meeste gevallen.

Bekijk ook vooral de noden en dan pas welk type.

CharlieRoot
19/12/05, 11:24
Ik heb inderdaad wat gezien ja, maar nergens een echte conclusie.

dotXS
19/12/05, 13:11
Wij hebben ook enkel Intel. Bij de volgende ronde server ga ik waarschijnlijk wel AMD inkopen. Het lagere stroomverbruik begint wel interresant te worden.

Hetzelfde geld voor vervanging van CRT schermen. Ik raad tegenwoordig klanten aan om hun bestaande CRT schermen allemaal te vervangen door LCD schermen met een simpel rekensommetje. Het is redelijk goed voor te rekenen dat ze de schermen vanzelf terug verdienen.

Gomer
19/12/05, 13:22
Origineel geplaatst door CharlieRoot
Ik heb inderdaad wat gezien ja, maar nergens een echte conclusie.

Als je zo echt een conclusie wil (ongeacht dat je zoekforum echt nuttig hebt gebruikt)

Voordeel van Opteron tov Pentium:

-koeler (Milieuvriendelijker en minder stroomverbruik)
-sneller
-grotere geheugenbandbreedte
-integrated memorycontroller
-betere 64 bit technologie


Mijn conclusie is dan: Neem een Opteron

Stewie
19/12/05, 13:59
- duurder? ;)

Gomer
19/12/05, 14:38
Duurder, tja....

Dat klopt dus weer niet, tijden veranderen.


Opteron 146 al goedkoper dan pentium 4 630, qua prestaties is opteron 146 sneller dan pentium 4 630.

Opteron 146: http://tweakers.net/pricewatch/127860?Landfilter=Benelux

Pentium 4 630 http://tweakers.net/pricewatch/107334?Landfilter=Benelux

Unixadmin
19/12/05, 14:49
Origineel geplaatst door gsh2
- duurder? ;)
Prijs-prestatie verhouding is AMD veruit de beste. Dus niet duurder maar goedkoper

Stewie
19/12/05, 14:52
Origineel geplaatst door Gomer
Duurder, tja....

Dat klopt dus weer niet, tijden veranderen.


Opteron 146 al goedkoper dan pentium 4 630, qua prestaties is opteron 146 sneller dan pentium 4 630.

Opteron 146: http://tweakers.net/pricewatch/127860?Landfilter=Benelux

Pentium 4 630 http://tweakers.net/pricewatch/107334?Landfilter=Benelux En de gehele server met alles erop en eraan? Juist ;)

Origineel geplaatst door domper

Prijs-prestatie verhouding is AMD veruit de beste. Dus niet duurder maar goedkoper
Nee dus :)
Prijs/prestatie verhouding is bij AMD veruit slechter indien je praat over een merk / kwaliteits server :)

CharlieRoot
19/12/05, 14:56
Het gaat mij om een standaard server, gewone webserver/ftp/mail etc. Je kent het wel.

Zoals ik al zei, geen conclusie. Dit is over en weer welles niettus. Graag 'feiten' en zo veel mogelijk nuttige informatie.

Paulewk
19/12/05, 15:15
Origineel geplaatst door CharlieRoot
Het gaat mij om een standaard server, gewone webserver/ftp/mail etc. Je kent het wel.

Zoals ik al zei, geen conclusie. Dit is over en weer welles niettus. Graag 'feiten' en zo veel mogelijk nuttige informatie.

Koop dan gewoon een P4, de power van een Xeon of Opteron heb je echt niet nodig voor datgene wat je wilt doen.

Stuk goedkoper.

CharlieRoot
19/12/05, 15:15
Origineel geplaatst door Paulewk


Koop dan gewoon een P4, de power van een Xeon of Opteron heb je echt niet nodig voor datgene wat je wilt doen.

Stuk goedkoper.

Tsja, of ik moet er dubbel aantal klanten op kwijt kunnen? Dan wil ik het wel proberen natuurlijk.

kosmozz
19/12/05, 17:29
Wij testen reeds een aantal maanden opteron als Windows 2003-hosting servers. Voor installaties tot 300 klanten per server, draait dit nadeloos. Pentium 4 is goed voor ... niks mijn inziens, toch niet in een datacenter. Je kan deze opteron-server ook met 2 processoren uitrusten, kan je met pentium niet.

Wij testen momenteel DL140 van HP met Opteron-technologie.

Ik zou voor Opteron gaan. Altijd groter kopen!

Unixadmin
20/12/05, 13:26
Origineel geplaatst door gsh2
Nee dus :)
Prijs/prestatie verhouding is bij AMD veruit slechter indien je praat over een merk / kwaliteits server :)

:huh:
Ik kan, zeker nu de single opteron mobo van Supermicro op de markt is, voor dezelfde prijs als de P4 een Opteron kwaliteitsserver kopen. Je kunt ook de Tyan GT20 kopen maar die kost iets meer dan de P4 barebone. Kwa prestatie is de Opteron veel beter dan P4 gewoon.

sp-services
20/12/05, 13:45
geef mij toch maar de opteron.

Is 64bit en vele sneller dan PIV.
Heb je veel fora en zo draaien op je server, of sites die veel MySQL gebruiken. Dan is de opteron een aanrader

bami82
20/12/05, 14:33
Hmm, ik zou toch voor SUN gaan ;-)

webXpressions
20/12/05, 17:32
Ik moet dezelfde keuze maken en twijfel nu tussen een Single Opteron of Dual Opteron. Server heeft dezelfde doeleinden, webservering enz.

Wat raden jullie me aan?

Met groet,

Edwin

Gh0sty
20/12/05, 17:41
Als het budget het toelaat een dual.
Die extra processor kracht kun je altijd nog opvullen. Liever iets te veel dan te weinig :).

webXpressions
20/12/05, 21:53
Origineel geplaatst door Gh0sty
Als het budget het toelaat een dual.
Die extra processor kracht kun je altijd nog opvullen. Liever iets te veel dan te weinig :).

Maar komt die extra processor ook dubbel naar voren in de performance?