PDA

Bekijk Volledige Versie : relay not permitted



Bennie
14/12/05, 15:51
Ik heb zojuist een website verhuisd naar de Plesk en alles op de oude plek verwijderd.

Inmiddels draait de website op Plesk alleen de mail werkt niet. Ik krijg een 'Relay not permitted'.

Als ik de account toevoeg in mijn Outlook Express dan krijg ik geen foutmelding bij het ophalen gek genoeg.

Kan het zo zijn dat er wat tijd overheen gaat voordat alles werkt, de nameservers zijn namelijk ook gewijzigd zojuist.

Als het er niks mee te maken heeft.. hoe kan dit dan opgelost worden?

Alvast bedankt!

Bennie

Stefan Mensink
14/12/05, 15:58
Stel als uitgaande mailserver die van je access-provider in. Als in: mail.mijnadslprovider.nl, oid.

Bennie
14/12/05, 16:08
Dat staat ook ingesteld. Ik heb namelijk Chello en alle uitgaande mailservers staan op mail.chello.nl

Ik heb de foutmelding eens bekeken en ik zie het volgende:

Reporting-MTA: dns; amsfep14.chello.nl
Arrival-Date: Wed, 14 Dec 2005 15:25:37 +0100
Received-From-MTA: dns; [62.195.46.86]

Final-Recipient: RFC822; <test@domein.nl>
Action: failed
Status: 5.1.1
Remote-MTA: dns; pop3.qball.nl (213.132.176.37)
Diagnostic-Code: smtp; 550 relay not permitted

Ik zie dat deze nog naar de oude mailserver verwijst, terwijl ik toch alles verwijderd heb. Kan het zo zijn dat het wta tijd kost voor hij naar de goede mailserver verwijst?

Dit staat er nu in de DNS

domein.nl. MX (10) mail.domein.nl.

En als pop wordt de mail opgehaald met www.domein.nl

Stefan Mensink
14/12/05, 17:04
Oke. Kwestie van de manier van vragen stellen.

- Oude server, server A. Hiervan is het account verwijderd.
- Nieuwe server, server B. Hierop is het account aangemaakt.
- DNS aangepast van A naar B.

Het kan zijn dat chello nog 1 of 2 dagen met de oude mailserver verbindt, in verband met het nog beschikken over oude DNS-gegevens. Dat geldt ook voor andere providers van waaraf ook recent mail naar server A is gegaan.

De oude server zal op mailverzoeken antwoorden dat die deze mail niet wil hebben, en de melding zal dan wellicht daarvandaan komen.

Bennie
14/12/05, 17:08
Ah dit stelt mij enigszins gerust.

Ik wacht gewoon morgen even af en dan kijk ik of het dan wel werkt. Zo ja, dan is het probleem uiteraard opgelost.

Bedankt!

Stefan Mensink
14/12/05, 17:12
Als u me de domeinnaam en een eventueel test-adres (om een test naartoe te sturen) geeft, dan wil ik de DNS-/mail-settings wel even nalopen.

Bennie
14/12/05, 17:15
Heel graag!

ik heb het account test@boektje.nl aangemaakt en deze geeft problemen.

Domeinnaam is dan ook www.boektje.nl

Ik vermoed dat hij naar de oude server mail wil sturen en deze weigert hem en dat het een kwestie van tijd is tot de mailaccount geupdated is, dan kan er weer gemaild worden vermoed ik.

De website draait al wel op Plesk, dat leerde een ping me.

Ber|Art
14/12/05, 17:29
Als u me de domeinnaam en een eventueel test-adres (om een test naartoe te sturen) geeft, dan wil ik de DNS-/mail-settings wel even nalopen.Geweldige hulp Stefan! :W: :W:

Stefan Mensink
14/12/05, 17:46
Het MX-record staat prima, en de doorverwezen mailserver accepteert keurig de e-mail.

Wel wil ik nog even opmerken dat als tweede nameserver ns4.qball.nl staat ingesteld. Echter bestaat ns4.qball.nl niet. Gezien ns3 wel bestaat en prima werkt levert dit praktisch geen problemen op, maar het is officieel wel in strijd met de reglementen van de SIDN.


BerArt: dank :-)

Bennie
15/12/05, 10:37
Stefan,

Hoe test je of de mx records goed staan?

Overigens heb je helemaal gelijk wat ns4.qball.nl betreft, misschien dat het netter is als ik via SIDN een extra nameserver toevoeg zodat ns4 wel echt bestaat.

Jouw testmailtje kwam gisteravond al aan, terwijl mijn testmail rond middernacht nog niet aan kwam. Waarschijnlijk was jouw dns eerder geupdate dan de mijne?

In elk geval werkt de mail nu naar behoren en graag wil ik dan ook mijn dank uitspreken naar eenieder die me geholpen heeft.

Stefan Mensink
15/12/05, 10:50
stefan@s01:~> host -t ns boektje.nl
boektje.nl name server ns3.qball.nl.
boektje.nl name server ns4.qball.nl.
stefan@s01:~> host -t ns boektje.nl ns3.qball.nl
Using domain server:
Name: ns3.qball.nl
Address: 83.149.126.40#53
Aliases:

boektje.nl name server ns4.qball.nl.
boektje.nl name server ns3.qball.nl.
stefan@s01:~> host -t mx boektje.nl ns3.qball.nl
Using domain server:
Name: ns3.qball.nl
Address: 83.149.126.40#53
Aliases:

boektje.nl mail is handled by 10 mail.boektje.nl.
stefan@s01:~> host -t a mail.boektje.nl
mail.boektje.nl has address 83.149.126.47

Het punt was niet dat mijn DNS eerder geupdate was, maar dat uw DNS de oude gegevens nog 'onthouden' had van vorige keren dat deze nodig waren.

Mijn DNS wist nog helemaal niets over uw domeinnaam, dus werd zondermeer voorzien van de meeste recente gegevens.