PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe doen jullie dat met DNS servers?



Armand
12/12/05, 16:51
Beste allemaal,

Hoe hebben jullie het geregeld met jullie secundaire DNS server?
Om die in een ander netwerk onder te brengen?

Groetjes,
Armand

Triloxigen
12/12/05, 16:54
Elders colocatie afnemen voor een enkele server. :)

ju5t
12/12/05, 16:57
We hebben 2 netwerken in onze suite.

Glenn
12/12/05, 16:59
Zat standaard bij mijn colo-dienst. Secondary in zelfde netwerk + DC en third in ander netwerk en ander DC.

Keenondots
12/12/05, 17:18
VPS huren bij partij waarvan je weet dat ze het goed geregeld hebben.

Glenn: onze netwerkleverancier heeft dat ook, in Engeland. We hebben het liever zelf volledig in de hand en in NL.

ja3
12/12/05, 17:23
Ik heb zelf een secondary nameserver (+ Fallback MX) bij www.mijn-sleutel.net, werkt goed.

Glenn
12/12/05, 17:25
Origineel geplaatst door Spookyfish
Glenn: onze netwerkleverancier heeft dat ook, in Engeland. We hebben het liever zelf volledig in de hand en in NL. Kan ik me voorstellen :)

Ik vind het persoonlijk weer handig dat ik er geen omkijken naar heb, en gewoon al mijn domeintjes automatisch overgenomen worden, zelfs domeinen die ik niet via mijn coloboer registreer.

lifeforms
12/12/05, 17:29
Gewoon een 1U colootje elders...

IT-worX
12/12/05, 18:01
Servers in LCL Diegem (Kangaroot netwerk), mailbackup+third dns in Versatel Gent (openminds netwerk)

bakkerl
12/12/05, 21:29
Een colocatie bak opgehangen in UK.

Is niet alleen sec. DNS, maar ook fallback SMTP en nog wat dingen.
Daar moet genoeg afstand tussen zitten met de UK en NL

Armand
12/12/05, 21:48
Stomme vraag, maar het gebeurt dus nooit dat er mensen met een primary dns contact zoeken met iemand anders om op elkaars server een secundary dns voor elkaar te draaien?

Of zie ik nu iets over het hoofd waardoor dit technisch niet haalvaar is?

bakkerl
12/12/05, 21:50
Origineel geplaatst door Armand
Stomme vraag, maar het gebeurt dus nooit dat er mensen met een primary dns contact zoeken met iemand anders om op elkaars server een secundary dns voor elkaar te draaien?

Of zie ik nu iets over het hoofd waardoor dit technisch niet haalvaar is?

Dit gebeurt wel zeker. De servers staan ook voor al een paar kleine partijen welke nog niet in meerdere netwerken zitten als 2e en/of 3e dns te draaien

Wido
12/12/05, 23:11
Zoals de rest, gewoon 1U bakje colocaten.

Keenondots
12/12/05, 23:39
Origineel geplaatst door Glenn
Ik vind het persoonlijk weer handig dat ik er geen omkijken naar heb, en gewoon al mijn domeintjes automatisch overgenomen worden, zelfs domeinen die ik niet via mijn coloboer registreer.

Dat is idd wat ik bedoel met zelf in de hand hebben. PowerDNS met MySQL (InnoDB) replicatie en je kunt je (.nl) domeinnamen na invoer direct registreren, zero wachttijd.

Colo is voor ons geen optie omdat we >150km van Amsterdam zitten, ook al kunnen fallback services even down zijn zonder grote gevolgen, dat is niet de bedoeling. Je DNS resolve tijd gaat er zowiezo door omhoog.

Glenn
13/12/05, 00:02
Origineel geplaatst door Spookyfish


Dat is idd wat ik bedoel met zelf in de hand hebben. PowerDNS met MySQL (InnoDB) replicatie en je kunt je (.nl) domeinnamen na invoer direct registreren, zero wachttijd.
Je zou het even aan TransIP moeten vragen, maar ik heb nog nooit een moment gehad dat ik moest wachten tot mijn coloboer, TransIP dus, zijn DNS geupdate had alvorens ik kon registreren.




Colo is voor ons geen optie omdat we >150km van Amsterdam zitten, ook al kunnen fallback services even down zijn zonder grote gevolgen, dat is niet de bedoeling. Je DNS resolve tijd gaat er zowiezo door omhoog. [/B]Er zijn meerdere datacenters hoor ;) Je zou eventueel remote hands kunnen overwegen voor die keer dat je backup DNS+MX down liggen.

IT-worX
13/12/05, 00:05
Ik gebruik voor mn fallback dns trouwens (dankzij unixboy :)) powerdns in combinatie met tupa.

Keenondots
13/12/05, 00:30
Origineel geplaatst door IT-worX
Ik gebruik voor mn fallback dns trouwens (dankzij unixboy :)) powerdns in combinatie met tupa.

Tupa ziet er zeker goed uit!

IT-worX
13/12/05, 00:32
is het ook! :)

DiedX
13/12/05, 01:08
Heb voor mijn eigen bak (True) PowerDNS draaien, gerepliceerd met een eigen rammelbak bij een vriend van me (Versatel).

Let wel: is eigen rotzooi (diedx.nl).

Voor Netnation draaien we gerepliceerd met PowerDNS, 1 in Amsterdam en 1 in Rotterdam.

Mocht iemand voor een non-commercieel domein nog fallback nodig hebben, dan moet 'ie maar een PM of email sturen!

FransVanNispen
13/12/05, 02:14
Wij hebben nu servers in 2 datacentra. In beide centrums een DNS server.

stoffell
14/12/05, 23:44
net zoals DiedX hier, 2 dns servers, aparte locatie, via een vpn verbinding tussen de 2 doen we MySQL replicatie.

DNS beheer gebeurt op primary DNS server, voordeel is dat de 2nd DNS steeds up-to-date is. (MySQL backend)

Via www.powerdns.com kom je al een heel eind..

Mark17
15/12/05, 00:02
ik ben nog aan het kijken waar ik een derde DNS server ga plaatsen met de tweede mail fallback. de andere 2 servers staan nog niet goed genoeg verspreid naar mijn idee. ik wil een mail uptime kunnen garanderen van 99,999% op jaarbasis en dat kan enkel met minimaal 2 fallback mailservers op verschillende locatie's.

DiedX
15/12/05, 00:33
Tsja, wat beschouw je als uptime?

Ik vind het immens belangrijk dat mail niet verloren gaat, maar als je mail wilt gaan load-balancen (want daar heb je het nu over), dan wordt het different cook.

Mark17
15/12/05, 00:47
A het mag niet verloren gaan
B bereikbaar zou het 99% van de tijd moeten zijn
C altijd backup van alle mail op andere server (ivm server crash/brand/etc.)

A en C zijn nog wel een keer te doen met 3 servers op verschillende locatie's lijkt mij.
alles is wel te doen, echter is de derde server nog niet geregeld en in de toekomst moeten er nog een aantal locatie's bijkomen (wil vanaf 3 locatie's in nederland en 10 andere locatie's de mail gaan doen). gewoon de garantie dat de mail overkomt wil ik kunnen geven.

load-balancen wil ik in de toekomst ook gaan doen, dit kan echter nog enkele maanden wachten. eerst de garantie dat alles overkomt en dan de rest.