PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen server



rxr
11/12/05, 19:46
weet iemand een goeie site om een beetje over server te leren

ik ben namelijk van plan om een hosting bedrijf te beginnen

maar ik weet nog niet al te veel over eigens servers


ps ik weet niet als dit de goeie catorgarie is

muaddib
11/12/05, 19:56
Misschien kan je hier al wat vinden :)

http://www.google.be/search?hl=nl&q=linux+tutorials&meta=

Luuc
11/12/05, 20:43
ik ben namelijk van plan om een hosting bedrijf te beginnen
maar ik weet nog niet al te veel over eigens serversZou je niet eerst een server voor jezelf runnen,
beetje laten crashes enz. alvorens je "professioneel" gaat? :rolleyes:

Dit klinkt toch wel knullig als ik zo eerlijk mag zijn :)

edit: typo

JayvD
11/12/05, 21:34
Origineel geplaatst door muaddib
Misschien kan je hier al wat vinden :)

http://www.google.be/search?hl=nl&q=linux+tutorials&meta=

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=linux+tutorials&meta= :)

rxr
11/12/05, 22:13
jah ik wou dus eerst infomatie en als het mij wat lijkt eerst mijn eigen site er op hosten en beetje proberen

en daarna de profecioneele kant op

ik doe wel rustig aan hoor :p

Euro-Servers
12/12/05, 09:17
Misschien eerst een taalcursus Nederlands gaan volgen :p

t.bloo
12/12/05, 10:51
Die is hard. Je kunt best een (hosting)bedrijf in een andere basistaal beginnen hoor.

Maar helemaal on-knullig is het inderdaad niet :D

EWS
12/12/05, 10:58
Origineel geplaatst door t.bloo
Die is hard. Je kunt best een (hosting)bedrijf in een andere basistaal beginnen hoor.

Maar helemaal on-knullig is het inderdaad niet :D

Ik zie hem nog geen zakelijke brieven naar zijn opdrachtgevers sturen eerlijk gezegt :P.

Rxr ik denk niet dat je ver komt met 'even mijn eigen site erop'. Echt leren hoe je een server beheert daar doe je wel even over. Je kunt daarvoor wel een managed server nemen zodat je bij problemen andere mensen kunt inschakelen. Probleem daarvan is wel weer dat je met derden werkt, en het soms allemaal wat vertraging oploopt of duurder uitvalt dan verwacht.

Bamieater
12/12/05, 11:05
Of beginnen met reselling, dat heeft ook aardig wat voordelen wat betreft het beheer van de hardware / security updates. Maar sowieso raad ik je aan om eerst eens thuis te beginnen met het draaien van een servertje voor een eigen website of hosting voor vrienden oid.

rxr
12/12/05, 16:02
ik weet het mijn nederlands is niet al te goed

maar ik wil niet direct zo hard van stapel lopen maar ik heb zelf nu 5 site en 7 domein namen en toen dacht ik laat ik eens een eigen server nemen en als het wat word zelf hosting aan gaan bieden

een reseller acount om daar mee te beginnen dan moet je zelf elke maand betalen en een eigen server hoef je maar 1 keer te betalen

maar goed bedankt voor de info

Triloxigen
12/12/05, 16:03
Origineel geplaatst door rxr
een reseller acount om daar mee te beginnen dan moet je zelf elke maand betalen en een eigen server hoef je maar 1 keer te betalen


Dan maak je een grote denkfout.
Voor de plaatsing van een server betaal je ook elke maand :)

muaddib
12/12/05, 19:15
Origineel geplaatst door rxr
ik weet het mijn nederlands is niet al te goed

maar ik wil niet direct zo hard van stapel lopen maar ik heb zelf nu 5 site en 7 domein namen en toen dacht ik laat ik eens een eigen server nemen en als het wat word zelf hosting aan gaan bieden

een reseller acount om daar mee te beginnen dan moet je zelf elke maand betalen en een eigen server hoef je maar 1 keer te betalen

maar goed bedankt voor de info

De server zelf kost je inderdaad maar één keer geld, maar je moet natuurlijk nog steeds maandelijks je traffic betalen. Misschien toch maar best met een reseller account beginnen, je zal hoe dan ook toch geconfronteerd worden met het feit dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als je denkt, en wil je dan stoppen dan ga je geen spijt hebben dat je veel geld in een server gestoken hebt.

mordor
13/12/05, 00:43
Ik zou als ik jou was een Reseller pakket nemen want als de boel offline is en je weet niet wat er op doet en je klanten bellen maar dan loopt het goed mis.

ChemicalWH
13/12/05, 01:28
Origineel geplaatst door rxr

ik ben namelijk van plan om een hosting bedrijf te beginnen

maar ik weet nog niet al te veel over eigens servers


goh..

Birthday July 30, 1991

Euro-Servers
13/12/05, 09:17
Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen :p

JayvD
13/12/05, 09:51
Hmm.. 14 jaar...

Beetje te jong. :)

Euro-Servers
13/12/05, 09:56
Inderdaad, wie neemt zo'n "kinderen" (als ik ze zo mag noemen) nu ook serieus in een bedrijf. Ik niet in ieder geval.

ChemicalWH
13/12/05, 10:42
Niemand zal ze serieus nemen maar in 95% van dit soort gevallen komt de klant er pas achter als het te laat is. Geen enkele <16 jarige zal op zijn/haar site zijn/haar werkelijke leeftijd zetten. Een standaard zinnetje als "wij zijn een jonge en flexibele onderneming" is meestal alles (wat ook niets zegt).

De consument word met dit soort gevallen letterlijk opgelicht, jammer dat er niets tegen te doen is.

Xerious
13/12/05, 13:43
Vergeet niet dat het niet ophoud bij de technische kant, wacht maar tot je de administratie moet doen. Daar loopt het vaak fout, want een bedrijfje klinkt leuk maar je bent zo gruwelijk veel tijd kwijt als je een beetje groeit.

MMaI
13/12/05, 14:42
en wie staat in voor de financiele gevolgen als zo'n "professioneel" hostingbedrijf failliet gaat?
Ouders natuurlijk, maar daar denkt zo'n kind niet over na, kijk als je nu ongeveer 17 bent is het een heel ander verhaal, vaak heb je dna net iets meer ervaring in bepaalde zaken, maar dan nog zou ik dan geen eigen hostingbedrijf oprichten.

ouders: "ik wist niet dat mijn kind dat deed"

Mark17
13/12/05, 19:09
Origineel geplaatst door MMaI
en wie staat in voor de financiele gevolgen als zo'n "professioneel" hostingbedrijf failliet gaat?
Ouders natuurlijk, maar daar denkt zo'n kind niet over na, kijk als je nu ongeveer 17 bent is het een heel ander verhaal, vaak heb je dna net iets meer ervaring in bepaalde zaken, maar dan nog zou ik dan geen eigen hostingbedrijf oprichten.

ouders: "ik wist niet dat mijn kind dat deed"

de ouders moeten voor het kvk nummer tekenen dus die smoes werkt niet ;)

ChemicalWH
13/12/05, 19:20
Origineel geplaatst door Mark17


de ouders moeten voor het kvk nummer tekenen dus die smoes werkt niet ;)

Ik durf te wedden dat de helft van die ouders die tekenen niet eens een idee van hebben waar hun kind aan beginnen.

Sterker nog, ik geloof dat de ouders die hun kind op die leeftijd dit LATEN beginnen het principe van "opvoeden" ook niet helemaal begrepen hebben.

ronaldlokers
13/12/05, 19:36
Origineel geplaatst door ChemicalWH

Sterker nog, ik geloof dat de ouders die hun kind op die leeftijd dit LATEN beginnen het principe van "opvoeden" ook niet helemaal begrepen hebben.

Maar dan verveeld ons zoontje zich niet meer zo waardoor wij geen last meer van hem hebben ;) Maakt mij het uit wat hij doet, als hij ons maar niet lastig valt.


^^

Zo denken veel ouders dus :r

Bob2
13/12/05, 19:37
Origineel geplaatst door rxr
weet iemand een goeie site om een beetje over server te leren

ik ben namelijk van plan om een hosting bedrijf te beginnen

maar ik weet nog niet al te veel over eigens servers


ps ik weet niet als dit de goeie catorgarie is

Hoi Rxr, leuk dat je wellicht een hosting bedrijfje wilt starten, en geïnteresseerd bent in hoe je een server opzet, en belangrijker nog laat draaien ;)

Let wel op, er gaat vaak veel tijd/ geld in het opzetten van een bedrijf.
Heb je hier wel zin / tijd voor op zon leeftijd?

Natuurlijk kun je simpel en hobbymatig alvast lekker gaan klooien met het opzetten van een server, plan etc etc… Ik denk dat het zelfs alleen maar goed is om hier zo vroeg al mee te beginnen, en durf ook wel met zekerheid te zeggen dat een groot aantal webhosters hier actief ook op een jonge leeftijd is gestart.

Je zou kunnen beginnen met het opzetten van een webserver op je eigen windows pc.
Een goed artikel hiervoor vindt je op onderstaande link:
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=6

Ben je al wat verder dan kun je je gaan oriënteren op linux of bsd.
Kijk hiervoor bijv. op www.centos.nl of www.freebsd.net .
Een aantal standaard beveiligingstips vindt je op www.eth0.us .

Succes ermee!

ijskar
15/12/05, 12:12
sjongejonge wat een enorme off-topic gezeik naar aanleiding van 1 simpele vraag. Misschien is de gedachte van de TS wel erg impulsief, maar juist de 14-jarigen met ondernemingsdrang hebben een grotere kans om later iets leuks te bereiken. Iemand die nooit eens wat probeert (of te laat), zal er later spijt van krijgen en zo is een mid-life crisis geboren. Van fouten kun je altijd leren en door het te proberen leer je nog veel meer. Daarom veel succes met je eventuele hostingbedrijf en hopelijk krijg je nu wel nuttige reacties!

Clanhost
15/12/05, 14:03
Origineel geplaatst door ijskar
sjongejonge wat een enorme off-topic gezeik naar aanleiding van 1 simpele vraag. Misschien is de gedachte van de TS wel erg impulsief, maar juist de 14-jarigen met ondernemingsdrang hebben een grotere kans om later iets leuks te bereiken.

De mensen die nu zo reageren, kijken een stapje verder dan alleen de ondernemingsdrang van de topicstarter. Die kijken ook naar de klanten die hier diensten gaan afnemen, en mogelijk in de toekomst gedupeerd kunnen worden. Ontkennen dat webhosting bedrijven opgestart door 14 jarige kinderen geen probleemcategorie betreft zou een oefening zijn in de naïviteit welke ik niet eens kan omschrijven. Uiteindelijk praten we natuurlijk wel gewoon over bedrijven / consumenten die diensten afnemen tegen betaling en hier een bepaalde verwachting bij hebben.

ijskar
15/12/05, 14:34
Origineel geplaatst door Clanhost


De mensen die nu zo reageren, kijken een stapje verder dan alleen de ondernemingsdrang van de topicstarter. Die kijken ook naar de klanten die hier diensten gaan afnemen, en mogelijk in de toekomst gedupeerd kunnen worden. Ontkennen dat webhosting bedrijven opgestart door 14 jarige kinderen geen probleemcategorie betreft zou een oefening zijn in de naïviteit welke ik niet eens kan omschrijven. Uiteindelijk praten we natuurlijk wel gewoon over bedrijven / consumenten die diensten afnemen tegen betaling en hier een bepaalde verwachting bij hebben.

Dat begrijp ik. Alleen het is niet op voorhand verdoemd te mislukken, dus laat hij het zelf ervaren. uiteindelijk zal hij hiervan leren en er sterker mee uit de voeten komen in zijn toekomstige carrière.

Luuc
15/12/05, 14:58
Origineel geplaatst door ijskar


Dat begrijp ik. Alleen het is niet op voorhand verdoemd te mislukken, dus laat hij het zelf ervaren. uiteindelijk zal hij hiervan leren en er sterker mee uit de voeten komen in zijn toekomstige carrière. En de gedupeerden dan? (mits het inderdaad misgaat). Ik vind dit geen goede optie, ga liever je kennis tussentijds "upgraden" en start over een paar jaar.

Bob2
15/12/05, 19:50
Origineel geplaatst door Luuc
En de gedupeerden dan? (mits het inderdaad misgaat). Ik vind dit geen goede optie, ga liever je kennis tussentijds "upgraden" en start over een paar jaar.

Ik vindt het beetje vroeg en offtopic om het in dit topic over gedupeerden te hebben. Hij vraagt alleen informatie over hoe hij servertje kan opzetten. De jongen zegt ook niet dat hij morgen start.

Verder is het natuurlijk ook aan de consument om enigszins te kijken wat voor hem/haar belangrijk is.
Als eerlijk op de site wordt vermeld dat het in zijn geval om een bijverdienste gaat/ ervaring op te doen dan is daar ook niets mis mee. De consument heeft dan rekening te houden met dat er iets mis kan gaan, in plaats daarvan krijgt hij/zij het product voordeliger dan bij de gerenommeerde hoster.

host14
15/12/05, 19:57
Ik zou je aanraden zoals de meeste dat gezegd hebben.

Begin met een reseller functie. Of ga door tot dat je voldoende klanten heb verzameld.

Je kan altijd een server nemen. Maar of je ook je diensten&plichten kan nakomen dat is de grote vraag. Bij een reseller functie, kan je nog altijd bij "crash" de support afdeling bellen van waar je reseller bent. En hun zullen de problemen voor je oplossen.

Tommetjah
16/12/05, 14:25
Origineel geplaatst door rxr
weet iemand een goeie site om een beetje over server te leren

ik ben namelijk van plan om een hosting bedrijf te beginnen

maar ik weet nog niet al te veel over eigens servers


ps ik weet niet als dit de goeie catorgarie is

Ik zou gewoon een server kopen/huren en bij diegene waar je colocatie hebt, support eisen :)

B4rr13
16/12/05, 15:54
Origineel geplaatst door Tommetjah


Ik zou gewoon een server kopen/huren en bij diegene waar je colocatie hebt, support eisen :)

support betalen bedoel je :p

mipmip
18/12/05, 20:59
Hier vind je heel veel informatie om een goede web- of mailserver op Debian op te zetten. Heel veel aspecten komen aan bod.

http://deb.riseup.net/

onderwerpen o.a.:
LDAP Gebruikersbeheer
Postfix installatie
Backups
Virtual Servers
Logging