PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux -> welke soort?



Masterman
11/12/05, 16:43
Hoi,

Ik ben op mijn computer begonnen met he opzetten van een server. Dit heb ik gedaan op windows XP prof. met IIS.

NU raden veel mensen mij aan om hier niet mee verder te gaan, maar met linux. Maar ik merke dat er enorm veel soorten linux zijn.

Nu de vraag aan jullie, welke is voor mij het geschikts?

Ik wil het leren voor op mijn toekomstige dedicated. Dus het is bedoeld voor op een dedicated.

Ik wil gewoon gelijk goed beginnen, dus wil ik dat het lieft met linux doen.

Ik hoop op jullie reacties!

mvg,

masterman

Easyracks
11/12/05, 16:51
CentOS (gebaseerd op Redhat Enterprise)

Xerious
11/12/05, 16:51
Welke versies het meest geschikt zijn hangt van veel af. Ik werk zelf bijvoorbeeld veel met CentOS en Fedora Core 2. Daarbij geniet CentOS de voorkeur omdat die iets geschikter is in mijn ogen.
Je moet er wel rekening mee houden dat je later op je dedicated server waarschijnlijk geen desktopomgeving hebt maar een commandlijn, vooral omdat dit geheugen en processortijd scheelt. Een nadeel is dat je wel flink moet oefenen om de commando's onder de knie te krijgen en vooral de wat ingewikkelerde commando's.

Probeer eens een linux server uit en ga dan wat rondklooien. Op sites zoals www.linuxdocs.nl kan je veel hulp vinden!

izdesign
11/12/05, 17:17
CentOS werkt goed simpel wat wil je nog meer? :p

Xerious
11/12/05, 17:27
Origineel geplaatst door izdesign
CentOS werkt goed simpel wat wil je nog meer? :p

Een server die zichzelf beheert?

jinxedworld
11/12/05, 17:53
Ik kan erg goed met Debian. Zeer schaalbaar, en na wat oefenen, en veel vallen en opstaan zeer eenvoudig :)

Allround
11/12/05, 17:57
Ik heb eerst 4 jaar met slackware gewerkt hier moest je echt alles zelf doen

Tegenwoordig gebruik ik CentOS bevalt mij erg goed

Maico
11/12/05, 18:01
Origineel geplaatst door Easyracks
CentOS (gebaseerd op Redhat Enterprise)

Masterman
11/12/05, 18:15
Bedankt,

Het wordt waarschijnlijk CentOs.

HostServe
11/12/05, 19:12
Ik gebruik zelf Debian. Lekker stabiel en ook niet eens zo moeilijk om het te onderhouden.

NDIS
11/12/05, 19:59
Ik gebruik ook debian. Het is vrij makkelijk en goed mee te werken.

DiedX
11/12/05, 20:33
Mijn advies is altijd de distributie te kiezen die je het makkelijkst vind. Er is geen betere of slechtere distro.

Persoonlijk kies ik voor Debian, al is mijn mening langzaam aan het verplaatsen naar FreeBSD. Zelf ken ik zo'n beetje elke distro behalve Slackware.

Maar hoeveel ervaring heb je zelk met Linux?

jinxedworld
11/12/05, 23:23
Wel een minpuntje met Debian, is af en toe wat traag met vernieuwingen. Ik zou graag een 2.6.14 kernel zien in de installer (problemen met de 3ware 9550SX RAID controller) maar dat zit er niet snel in ben ik bang... Dus dat word een custom ISO'tje bakken :(

mpk
12/12/05, 00:57
Origineel geplaatst door jinxedworld
Wel een minpuntje met Debian, is af en toe wat traag met vernieuwingen.
Backports.

http://www.backports.org/

Doen backports het niet voor je?

Gewoon een eigen repository starten en custom/customized packages daarin gooien.

Debian Repository HOWTO:

http://www.debian.org/doc/manuals/repository-howto/repository-howto.en.html

DiedX
12/12/05, 09:01
MPK, dan gaan je backports niet helpen hoor :)

Al is de hint heel goed, hier gaat het al fout op kernel-niveau.

De 3.1 met de 2.6 installer doen het ook niet (volgens mij niet, want je hebt het over 2.6.14?)

wonko
12/12/05, 09:21
Als je graag met debian werkt, maar je wil niet zelf pakketten gaan maken (bvb een custom kernel), kan je altijd eens Ubuntu proberen. Debian based, 6 maanden release cycle, en ook zeer geschikt voor servers.

Zelf doen we alles uitsluitend met debian, en met hier en daar een custom pakket.

SystemZ
12/12/05, 10:43
Hmm toch een voorkeur uit naar FreeBSD

jinxedworld
12/12/05, 10:47
Origineel geplaatst door DiedX
MPK, dan gaan je backports niet helpen hoor :)

Al is de hint heel goed, hier gaat het al fout op kernel-niveau.

De 3.1 met de 2.6 installer doen het ook niet (volgens mij niet, want je hebt het over 2.6.14?)
Klopt, 3.1 heeft 2.6.12 als installer kernel aan boord. Ik probeer nu mijn eigen debian ISO te maken met een 2.6.14 kernel, eens kijken hoe dat uitpakt...

DiedX
12/12/05, 11:09
Volgens mij moet dat wel ergens gedocumenteerd staan. Veel succes ermee :)

jinxedworld
12/12/05, 11:13
Origineel geplaatst door DiedX
Volgens mij moet dat wel ergens gedocumenteerd staan. Veel succes ermee :)

http://people.debian.org/~osamu/hackdi/ch-d-i.html

Da's wel een leuke plek om te beginnen.

mpk
12/12/05, 12:14
Origineel geplaatst door DiedX
MPK, dan gaan je backports niet helpen hoor :)

Al is de hint heel goed, hier gaat het al fout op kernel-niveau.

Oeps,



[..] graag een 2.6.14 kernel zien in de installer [..]


even overheen gelezen. Hmm. Het was laat, ja, daar zal het aan gelegen hebben :).

Als een custom ISO je teveel werk is kan je ook de net-install floppy images downloaden.

http://http.us.debian.org/debian/dists/sarge/main/installer-i386/current//images/floppy/
http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch04s03.html.en

Dan boot.img niet op floppy zetten, maar je custom kernel.

Boot met je eigen floppy en als de kernel geladen is vraagt 'ie om de disk met de root image en dan geef je 'm de floppy met root.img.

Wel eerst


~# rdev src/kernel-image /dev/fd0
~# dd if=src/kernel-image of=/dev/fd0

doen.

Ik weet het, floppies zijn ontzettend retro - maar misschien werk je bij de AIVD, schijnt dat ze er daar nog wel een paar hebben liggen :) ..

jinxedworld
12/12/05, 12:34
Kernel word nu gebakken. Ik maak toch een custom ISO'tje om de volgende reden:

Als je de netinstall alles uit de repositories laat trekken heb ik nog geen 2.6.14 kernel, dus deze kan ik het beste in de pool op de ISO zetten zodat ie bij de installatie ook uitgerold word. Anders heb ik alles geinstalleerd, geef de server een reboot, en doet ie het nog niet omdat er standaard een 2.6.12 word geinstalleerd.

Correct me if i'm wrong...

Masterman
12/12/05, 16:41
Ik heb nog geen ervaringen met linux.

Maar ik weet dat ik het wel kan leren ;)

jinxedworld
12/12/05, 16:46
[laatste offtopic]
Ik heb de RAID-controller teruggestuurd naar TWP, en ik krijg een 9500S welke wel prima ondersteund word door Debian zonder gesleutel (vanaf kernel 2.6.8). Is een beetje haast bij die bak, anders had ik graag even geklust :)
[/laatste offtopic]

DiedX
12/12/05, 16:59
Goed werk, en een goede tip :)

@ Masterman. Alles valt te leren. Maar met leren zal je ook vallen, en het is de vraag of je hard op je bek wil gaan terwijl je een gun van je klant tegen je hoofd hebt staan.

Tip: doe wat je KAN (kent). Windows 2003 is een prima systeem. Ken je windows? Doen! Linux lekker leren buiten kantooruren, scheelt je klanten een hoop sores, ons een hoop gezeik over Masterman.... En je gaat niet zo hard op je bek :)

Masterman
13/12/05, 10:46
Mischien weten jullie ook waar je Linux CentOS kan download

Loop nu al een tijdje te zoeken, maar krijg allee maar mappen te zien als ik iets wil downe

jinxedworld
13/12/05, 10:54
Origineel geplaatst door Masterman
Mischien weten jullie ook waar je Linux CentOS kan download

Loop nu al een tijdje te zoeken, maar krijg allee maar mappen te zien als ik iets wil downe

ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/CentOS/4/isos/i386/

Dennie-DeTi
13/12/05, 11:13
Ik zou ook CentOS of Fedora aanraden. Beiden zijn niet echt lastig om onder de knie te krijgen.

Wel erop letten dat je alles puur vanuit de commandline probeert te regelen, en dus geen desktop omgeving bij je linux installeren. Misschien is het ook een idee om de linuxdistro die je kiest helemaal kaal te installeren en vervolgens zelf handmatig de onderdelen installeren die je nodig hebt. Leer je ook een hoop van.

- Dennie

Masterman
13/12/05, 11:53
Origineel geplaatst door jinxedworld


ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/CentOS/4/isos/i386/

thnx... daar staan 4 .iso bestanden

Welke van de 4 moet ik hebbe? of de allemaal?

jinxedworld
13/12/05, 11:59
Hangt ervanaf hoe je hem wilt installeren. Je kan ook de Torrent downloaden voor de DVD ISO. Als je hem wilt installeren met grafische schil en dergelijke dien je ze alle vier te downloaden. Standaard server omgeving is cd1+ cd3, minimaal is alleen cd1 (maar ik kan het mis hebben).

Masterman
13/12/05, 12:13
Ik wil het gewoon op mijn eigen PC installeren naast windows XP prof.


2 os'en op mijn computer.

Masterman
14/12/05, 12:54
Weet iemand welke ik moet downloaden van die ftp?

ik wil het installeren als mijn 2 'e OS op mijn PC

jinxedworld
14/12/05, 12:59
Dat is geen probleem, ik stel voor dat je hem volledige installeert. Als ik ISO's download down ik meestal zo weinig mogelijk, en trek de rest van het net af tijdens de installatie. Ik denk dat jij het beste kan beginnen met de volledige set ISO's, en deze volledig installeert op je pc. Het kan prima in dualboot werken, CentOS detecteert ook of er al een OS op je PC staat, en zet dit erbij in de bootloader.

Op de 4 CD iso's staat hetzelfde als op de DVD iso.

Wat er ook gebeurt, maak éérst een backup!

Masterman
14/12/05, 18:15
Ik heb nu deze gedownload van deze ftp:

ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/CentOS/4/isos/i386/

CentOS-4.2-i386-bin1of4.iso
CentOS-4.2-i386-bin2of4.iso
CentOS-4.2-i386-bin3of4.iso
CentOS-4.2-i386-bin4of4.iso

Nu staat er nog een iso op, genaamd:

CentOS-4.2.ServerCD-i386.iso

Moet ik deze ook downloaden?

----------------------------------
Hoe moet ik het nu installeren?

Naar 4 cd's branden en dan de pc opnieuw opstarten en dan installeren met 4 cd's ? of is hier nog een betere manier voor ( zonder cd's bijv :p )

jinxedworld
14/12/05, 18:23
Je kan een netinstall gebruiken, maar da's redelijk ingewikkeld als je net begint.(DHCP server in elkaar zetten, PXE-boot rom laden naar je NIC).

Dus inderdaad, cdtjes fikken en installeren :)

Masterman
19/12/05, 15:04
Ik heb alle vier de iso op een dvd rw gezet, hoe moet ik het installeren, want met f8 met opstarten lukte het me niet.

k heb een datacd aangemaakt.

De goede manier of hoe moet het dan? een opstart cd aanmaken?

jinxedworld
19/12/05, 15:07
Ehmm, je moet de ISO's niet op één DVD rw branden, maar CD-iso's brand je op CD, en de DVD-iso brand je op DVD. Zoals je het nu hebt gedaan gaat het niet werken.

Masterman
19/12/05, 17:04
ok, dan zal ik 4 cd''s kopen en het erop zetten.

Ik brand met het programma nero startsmart. nu kan ik veel verschillende cd's maken:

Audio cd
Mp3 CD
Data-CD
Opstart CD

Welke kan ik dan het beste nemen?

Gh0sty
19/12/05, 17:40
Origineel geplaatst door Masterman
ok, dan zal ik 4 cd''s kopen en het erop zetten.

Ik brand met het programma nero startsmart. nu kan ik veel verschillende cd's maken:

Audio cd
Mp3 CD
Data-CD
Opstart CD

Welke kan ik dan het beste nemen?

Geen van de 4, kies eerst "kopieren en backup" daarna "Image branden naar schijf". Selecteer dan de juiste extentie (.iso) + het iso bestand en branden maar.

Masterman
19/12/05, 18:30
Dit heb ik nu gedaan.

Hierna heb ik mijn computer opnieuw opgestart, maar ik snap niet hoe ik het moet installeren.

Tijdens het opstarten druk ik op F8 en krijg dan een menu zonder de optie die ik wil.

Ik heb ook een keer opgestart zonder iets te doen, maar dan gebeurd er ook niks. Kunnen jullie mij mischien verder helpen met het installeren?

( mischien maakt het iets uit dat ik al 2 os' en op mijn pc heb: Xp prof en Xp home, geinstalleerd door een vriend )

Gh0sty
19/12/05, 19:10
ik denk dat je in je bios je bootorder goed moet zetten.

Masterman
19/12/05, 19:12
Origineel geplaatst door Gh0sty
ik denk dat je in je bios je bootorder goed moet zetten.

edit// Ik heb dit gedaan en ingesteld dat die van de CD opstart, maar dan krijg ik de foutmelding dat de cd niet goed is.

Wat kan ik fout gedaan hebben?

edit// had op cd 1 de inhoud van cd3 staan, was aan het dromen ofze met branden.

Nu even die branden en kijken of het dan lukt..

Masterman
19/12/05, 21:11
Inmiddels staat Linux CentOS nu op mijn PC.


Maar nu is mijn windows verwijderd ( minder prettig )
Ik wil nu een internetverbinden gaan maken ( draadloze) Ik had hiervan nog een cd voor de installatie. Maar nu wil Linux geen .exe openen.
Hoe kan ik dit oplossen zodat ik Internet krijg?

Het lieft wil ik ook Windows weer gaan installeren... kan dit wel gewoon? of moet ik dan de harde schijf in 2 stukken delen ofzo?

Want als ik nu windows wil gaan installeren, blijft die bij de setup stil staan

Ik hoop op jullie hulp!

Technotop
20/12/05, 10:26
CentOS final ;) Top product, zeer veel updates en uitstekende service qua support ;)

Tipje,

Bij de install (mooie install :) ) x services wel even uitvinken ;)

Masterman
20/12/05, 16:45
Het ziet er idd allemaal erg mooi uit.

Maar ik heb nu een probleem.
Ik heb hier thuis windows Xp prof & home liggen.

Bijden lopen vast bij de setup ( zwart scherm bljift na opstaren vanaf cd ), hoe moet ik nu weer windows installeren erbij als 2e OS

Weten jullie hoe ik dit moet oplossen? ( Er is iets haast bij :) )