PDA

Bekijk Volledige Versie : SMS monitoring dienst (piketdienst)



HereJezus.NL
09/12/05, 14:27
Ik weet niet zeker of dit in dit subforum thuishoort of in Scripting/Techniek/Beveiliging, want het is zowel een management kwestie als een technische kwestie. Indien dit het onjuiste subforum is, verplaats 'm dan maar.

Deze thread is bedoeld om interesse te peilen voor een SMS monitoringdienst die we aan het ontwikkelen zijn. Tevens zijn we geinteresseerd in suggesties en wellicht een initieele groep bedrijven die de dienst willen testen.

Je vind hier wat basisinformatie over het hoe en wat:

http://www.piketdienst.nl

De website interface is nog niet functioneel, maar als je geinteresseerd bent in de SMS monitoring dienst kun je er alvast mee spelen. Op dit moment monitoren de machines actief op ICMP, HTTP, SMTP, DNS en FTP. Meer services gaan hieraan toegevoegd worden. Op dit moment kun je settings aanpassen middels SMS.

Features :

! = functioneel, * = in ontwikkeling

! - Monitoren op ICMP
! - Instelbare acceptabele packetloss
! - Monitoren op specifieke diensten (HTTP,SMTP,DNS,FTP)
* - Monitoren op TCP/port
* - Monitoren op UDP/port
! - Aan/afmelding piketdienst
! - Aanmaak van groepen (voor bijvoorbeeld collegae)
! - Groepscommunicatie (BROADCAST)
* - Storingsmeldingen aan aangemaakte groepen
! - Instelbare minimum interval tussen de SMS berichten
! - URL die je kunt aanroepen om zelf berichten te versturen vanuit je scripts.

Graag zie ik suggesties tegemoed over toe te voegen functionaliteit. Hoe doen jullie nu je monitoring ? Bestaat er interesse voor de dienst ? Zijn er vragen ? Mocht je alvast willen pielen, stuur dan ff een mailtje naar info@piketdienst.nl, en dan doe ik je een (adhoc) handleiding toekomen. :)

Ik verwacht de dienst in januari officieel te lanceren.

IT-worX
09/12/05, 14:32
Uitermate geïnteresseerd, als er geen meerkost is voor sms naar BE...

HereJezus.NL
09/12/05, 14:34
Er zitten geen meerkosten aan het versturen van een SMS naar Belgie, maar dan moeten de SMS berichten wel vooraf ingekocht worden. We hebben (nog?) geen reverse billing contract voor belgie.

royen99
09/12/05, 14:45
Mogenlijke extra's:


- Tijdelijke exception regels.

uitleg:

Situatie 1)
Server 1 gaat down (bv hardware problemen). Mensen zijn dan al gealarmeerd en bezig met het probleem. Server 1 wordt dan in een exception gezet met een maximale tijd van xx minuten.

Situatie 2)
Gepland onderhoud aan Server 1 met een verwachte duur van xx minuten. Server 1 wordt ook dan in de exception lijst gezet.

Hiermee worden dan onnodige oproepen voorkomen. Pas als de xx tijd is verstreken worden er voor Server 1 weer oproepen uitgedaan.


- Mogenlijkheid tot semafoon.

Uitleg:
Nadeel van SMS is dat deze slechts 1 keer komt, gedurende een korte tijd (afhankelijk van de ringtone in je gsm). Semafoons kunnen (afhankelijk van de instelling) continue door blijven gaan totdat een knopje is ingedrukt.


- Alarmen afboeken.

Uitleg:
Elk verzonden alarm dient binnen xx minuten te worden afgeboekt. Is dit niet binnen xx minuten gedaan, wordt hetzelfde alarm opnieuw verstuurd.
Voorbeeld:
Alarm wordt niet binnen 15 minuten afgeboekt -> wordt opnieuw verstuurd.
Wordt het alarm vervolgens niet binnen 30 minuten afgeboekt dat wordt het opnieuw verstuurd EN wordt er een alarm richting een 2de nummer (bv 3de lijns support of manager) gestuurd.

IT-worX
09/12/05, 14:50
als de reverse billing er komt voor be...let me know
ook vooraf ingekochte smsjes lijjken me interessant :)

HereJezus.NL
09/12/05, 14:51
Origineel geplaatst door royen99
Mogenlijke extra's:


- Tijdelijke exception regels.

uitleg:

Situatie 1)
Server 1 gaat down (bv hardware problemen). Mensen zijn dan al gealarmeerd en bezig met het probleem. Server 1 wordt dan in een exception gezet met een maximale tijd van xx minuten.

Situatie 2)
Gepland onderhoud aan Server 1 met een verwachte duur van xx minuten. Server 1 wordt ook dan in de exception lijst gezet.

Hiermee worden dan onnodige oproepen voorkomen. Pas als de xx tijd is verstreken worden er voor Server 1 weer oproepen uitgedaan.


Staat ook in de planning. Maintanance windows in kunnen voeren en waarschuwingen voor een bepaalde service delayen.



- Mogenlijkheid tot semafoon.

Uitleg:
Nadeel van SMS is dat deze slechts 1 keer komt, gedurende een korte tijd (afhankelijk van de ringtone in je gsm). Semafoons kunnen (afhankelijk van de instelling) continue door blijven gaan totdat een knopje is ingedrukt.


Dat is wel een interessante inderdaad. Neem ik mee.



- Alarmen afboeken.

Uitleg:
Elk verzonden alarm dient binnen xx minuten te worden afgeboekt. Is dit niet binnen xx minuten gedaan, wordt hetzelfde alarm opnieuw verstuurd.
Voorbeeld:
Alarm wordt niet binnen 15 minuten afgeboekt -> wordt opnieuw verstuurd.
Wordt het alarm vervolgens niet binnen 30 minuten afgeboekt dat wordt het opnieuw verstuurd EN wordt er een alarm richting een 2de nummer (bv 3de lijns support of manager) gestuurd.

Als ik je verhaal goed begrepen heb werkt dit al zo. Per service kun je dit instellen. Het escalatiemodel is hierin niet geimplementeerd, maar ik vind het een topsuggestie!

GlobalServe
09/12/05, 15:30
Misschien een interessante tip:

Maak eens een testgebruiker aan op www.hyperspin.com en bekijk daar de functies eens. Dit systeem is denk ik volledig compleet.

Ik gebruik momenteel deze dienst, maar is tamelijk duur.

t.bloo
09/12/05, 16:09
Zelfde geldt voor i-check.nl, is een vergelijkbare service.

crazycoder
09/12/05, 16:16
Origineel geplaatst door HereJezus.NL
Deze thread is bedoeld om interesse te peilen voor een SMS monitoringdienst die we aan het ontwikkelen zijn. Tevens zijn we geinteresseerd in suggesties en wellicht een initieele groep bedrijven die de dienst willen testen.

Lijkt meer op een verkapte advertentie.

HereJezus.NL
09/12/05, 20:01
Origineel geplaatst door crazycoder

Lijkt meer op een verkapte advertentie.

Niet echt. Ik wil interesse pijlen, suggesties verwerken en een initieele groep testgebruikers. Als ik een (verkapte) advertentie had willen plaatsen had ik het wel anders aangepakt.

t.bloo
09/12/05, 21:14
Je zegt dat eigenlijk alles nog niet af is, beetje vroeg voor een advertentie topic...

Ik wil wel eens achter de schermen testen (ben vaak wel kritisch) en ben benieuwd naar het prijspeil.

Esbes
09/12/05, 21:17
Vanaf hoeveel punten monitor je / ga je monitoren?

Ik vind het best interessant, mits hij vanaf meerdere punten controleert.

Dennie-DeTi
09/12/05, 21:42
Zijn er nog kosten verbonden het verkrijgen van een testaccount / testen van jullie systeem?

AlfaHosting
09/12/05, 23:11
Al een idee van de tarieven ?

bakkerl
10/12/05, 09:58
Alle functionaliteit voor monitoring welke ook in nagios zitten. Incl de tijdelijk suspenden van checks, onderhoud windows, tijd schedules waar tussen gemonitoord moet worden. Tijd slots waarbinnen geen sms naar bepaalde nummers hoeft (ook ik wil wel ees rustig slapen als de meldingen bij collegea binnen komen). Monitoring van clusters. Alleen een waarschuwing als pas 3 van de 5 webservers uitvallen. Escalatie.. indien de verantwoordelijke persoon niet op een melding reageerd (dat dan de volgende persoon gewaarschuwd wordt)....

Mark17
10/12/05, 21:08
prijzen?

bakkerl
11/12/05, 12:00
Ow.. en voor de instellingen.. de afhankelijkheden.

Als ik een server laat monitorern met icmp en die zet ik uit. Dan hoef ik geen sms te krijgen dat de HTTP, HTTPS, SMTP en SSH op die server down zijn.. de server is doen, dus ook alles wat op die server staat.

HereJezus.NL
12/12/05, 11:47
Origineel geplaatst door Esbes
Vanaf hoeveel punten monitor je / ga je monitoren?

Ik vind het best interessant, mits hij vanaf meerdere punten controleert.

Er zal minimaal vanaf 3 punten gecontroleerd gaan worden.

HereJezus.NL
12/12/05, 11:51
Origineel geplaatst door Mario
Al een idee van de tarieven ?

Er zal geen abbonnementsgeld of iets dergelijks gerekend gaan worden, maar er zal per ontvangen bericht afgerekend worden (reverse billing). (€0,55 pob). Bij vooraf ingekochte SMS berichten kan dit bedrag naar beneden worden bijgesteld. Tentatief €0,25 - €0,35 per bericht ex BTW.

HereJezus.NL
12/12/05, 11:52
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi
Zijn er nog kosten verbonden het verkrijgen van een testaccount / testen van jullie systeem?

In de testfase zullen de kosten per ontvangen bericht €0,25 (inclusief BTW) bedragen.