PDA

Bekijk Volledige Versie : Solaris 10



Modje
08/12/05, 17:36
Hallo,

heeft er iemand ervaringen met Solaris 10?

svbeek
08/12/05, 17:40
ja, hoezo?

Modje
08/12/05, 17:46
Ja, hoe is je ervaring, gebruiksvriendelijk?, en alles wat een server verder zoal nodig heeft...

royen99
08/12/05, 18:15
Stabiel (zoals ook de voorgaande Solaris versies en SunOS). Ondesteund LPar's en Zone's. (beetje vergelijkbaar met NPars/VPars op HPUX 11 bij SuperDomes).

Voor hosting minder geschikt, puur omdat er eigenlijk geen goede Controle Panelen voor zijn. Solaris 10 kan onder i386 hardware draaien maar ik zou an toch voor de Sparc arhitectuur kiezen... daar is het ook voor gemaakt.

svbeek
09/12/05, 10:21
Heb Solaris 10 op x86 hardware draaien, draait prima. Worden voornamelijk gebruikt voor het hosten van java applicaties. Ik vind Solaris wel wat minder gebruikersvriendelijk dan Linux (geen autocompletion door op tab te drukken..), maar dat ligt misschien ook aan het feit dat mijn Solaris kennis op een lager niveau ligt. En geen control panel voor.. sja.. niet nodig :)

wonko
09/12/05, 10:32
svbeek, de autocompletion en zo is shell-afhankelijk, en niet de schuld van Solaris. Beetje jammer dat je het OS daarop zou afrekenen.

Solaris is zeer stabiel normaal, in combinatie met hardware die goed ondersteund wordt. Wanneer je solaris10 op je self-made-server gaat plaatsen, kan je echter soms wel eens problemen ondervinden. Op AMD64 en Sparc is ie rock-solid.

svbeek
09/12/05, 10:48
Klopt, maar een shell is toch een belangrijk onderdeel van een operating system. Zover ik weet is er geen enkele shell standaard beschikbaar op Solaris die dit wel kan. Gewoon jammer, maar je hebt gelijk, ik zou hier niet het hele os op af mogen rekenen. De stabiliteit is inderdaad heel goed.

Stefan Mensink
09/12/05, 11:01
Even bash installeren Sander, heb ik hier ook op een Sola.. eh SunOS 5.6.

(een ultra 450 voor de nerds onder u)

dotXS
09/12/05, 14:03
Origineel geplaatst door Stefan Mensink
Even bash installeren Sander, heb ik hier ook op een Sola.. eh SunOS 5.6.

(een ultra 450 voor de nerds onder u)

Same here. Bash installeren is zo gedaan en verbetert het leven met SunOS vele malen :).

royen99
09/12/05, 14:08
Installeer dan ook gelijk even het top commando. Zelfs bij release 10 zit 'top' nog steeds niet in het base OS :p

Modje
09/12/05, 14:31
Ok bedankt, het is dus niet zo geschikt voor hosting omdat er nog geen controle panelen voor zijn.

oscar
09/12/05, 18:25
Origineel geplaatst door svbeek
Heb Solaris 10 op x86 hardware draaien, draait prima. Worden voornamelijk gebruikt voor het hosten van java applicaties. Ik vind Solaris wel wat minder gebruikersvriendelijk dan Linux (geen autocompletion door op tab te drukken..), maar dat ligt misschien ook aan het feit dat mijn Solaris kennis op een lager niveau ligt. En geen control panel voor.. sja.. niet nodig :)

Andere toets <ESC> <\>

wonko
09/12/05, 18:58
Solaris is heel geschikt voor hosting. De beschikbaarheid van een control panel voor het OS vertelt niets over de hosting-capaciteiten van het OS, maar is een extra vereiste dat de gebruiker ervan stelt.

Is Audi zoveel slechter omdat er geen fietsrek van merk ABC op kan gemonteerd worden, terwijl Volkswagen en Opel dit wel toelaten?

Unixboy
09/12/05, 19:00
Vergeet CTRL + 0 niet ;)

Modje
10/12/05, 16:37
Origineel geplaatst door wonko
Solaris is heel geschikt voor hosting. De beschikbaarheid van een control panel voor het OS vertelt niets over de hosting-capaciteiten van het OS, maar is een extra vereiste dat de gebruiker ervan stelt.

Is Audi zoveel slechter omdat er geen fietsrek van merk ABC op kan gemonteerd worden, terwijl Volkswagen en Opel dit wel toelaten?

Ok, kan iemand dan een cp geven dat erop werkt?

izdesign
10/12/05, 17:53
Kan je zelf ook niet bedenken met google een x te zoeken?

galious
10/12/05, 18:06
Origineel geplaatst door Modje


Ok, kan iemand dan een cp geven dat erop werkt?

Er wordt nu juist gezegd dat het wel/niet beschikbaar zijn van een CP niets zegt over de geschiktheid van een OS om er wel of niet op te hosten.

Dit ligt waarschijnlijk zeer aan je markt. Voor 1 site per server is een CP enigszins overkill, wil je shared hosting aanbieden waarbij je klanten zelf hun instellingen kunnen managen dan is een CP wel essentieel.

Overigens kan je natuurlijk ook zelf een eenvoudig CP maken. Dan is Solaris opeens wel een geschikt webserver-OS? Terwijl er niets aan het OS veranderd is.

Je conclusies zijn iets te kort door de bocht. Solaris is waarschijnlijk in jouw geval niet het optimale platform om (shared) webhosting op aan te bieden.

Aloha,

Martin

Capt.Pascal
14/12/05, 13:13
Ik vind het ook verbazing wekkend dat een systeem niet geschikt zou zijn omdat het niet door de eerste de beste knoeier te bedienen valt !
Solaris wordt al sinds jaar en dag intensief voor hosting gebruikt, vooral daar waar het zware toepassingen betreft.
Solaris kan ten slote al jaren met meerdere CPU's omgaan.
Echt veel verschillen tussen de Solaris versies zijn er niet.
Maar waarom ook, het gaat om software updates, securety issues en hardware ondersteuning.
Dat is bij SUN allemaal wat minder relevant,
al is dat natuurlijk een ander verhaal als je Solaris op X86 draaid, maar wat dat nou voor nut heeft is me nog niet duidelijk.
iig de enige echte reden waarom Solaris het de laatste jaren heeft afgelegd tegen Linux is de kostprijs.
Solaris heeft wel wat onhebbelijkheden (niets is wat het lijkt, alles is een link, erg fijn met permissies instellen) maar het is een erg fijn en stabiel systeem
dat prima in staat is een webserver te draaien.

froggie
14/12/05, 23:51
Tevens zijn de servicemanager en volumemanager naar mijn mening volwassener dan op Linux (als in features, robuster) en is de Java integratie een stuk beter dan in bijv Linux (voor zover je dat nodig hebt).
Zoals Capt. Pascal zegt heeft Solaris hier en daar wat eigenaardigheden (zoals iedere Unix smaak die over het algemeen heeft) maar is het OS, zeker wanneer je bijv gebruikt maakt van packages van http://www.sunfreeware.com, een zeer goed hosting platform.

wonko
15/12/05, 10:42
Vergeet ook niet het fijne blastwave.org. Perfect om snel een extra open source pakket te installeren of te upgraden.

bami82
15/12/05, 12:12
Wij hebben solaris op verschillende machines draaien. Onze interne fileserver, onze interne mailserver en daarnaast onze backupserver voor de webservers.

Er zijn aardig wat grote sites en mailservers die op solaris draaien.

Sphera heeft hosting control panel software voor solaris http://www.sphera.com

Je kan ook bv. zeus webserver draaien onder solaris, daar zit een soort van control panel in d8 ik maar is een tijdje geleden dat ik zeus gebruikt heb en het control panel is alleen voor de webserver, niet om mail adressen aan te maken etc.

Uiteraard draait webmin ook op solaris ;-)