PDA

Bekijk Volledige Versie : Reseller --> next step



hires
08/12/05, 16:38
Hello allen.
Ik vroeg me gewoon eens af; ik heb nu een reseller account en ben nog niet zoveel bezig met onderhoud, server draaiende houden e.d. en kan me op andere zaken richten, en toch een 'volwaardig' hostingbedrijfje zijn, al is het alleen al om zoveel mogelijk ervaring op te doen en later te groeien.

Als ik nu een dedicated server wil gaan huren/kopen, dan krijg ik ten eerste al meer verantwoordelijkheid, betaal ik meer per maand (of per jaar) en zakt mijn winst dus, of zie ik dat verkeerd? Waarom is het interresanter om een dedicated server te nemen; je kan misschien beter deze stap overslaan en een eigen server kopen en deze zelf inrichten, mits je alles zelf kan opzetten op de server..

Dit vraag ik ook een beetje, omdat als je meer werkzaamheden hebt en dus ook meer kosten (!) dat dan je prijzen mogelijk omhoog moeten! Terwijl er daarbij ladingen bedrijven zijn die budget hosting aanbieden; dat snap ik dus niet. Hoe kan een hostingbedrijf ooit zijn kosten terugverdienen... dat kan je eigenlijk alleen met een eigen server.

Just curious..

hires
08/12/05, 16:47
Besef me nu dat de ruimte voornamelijk vooruit gaat en je dus meer ruimte kan verkopen...

saban
08/12/05, 16:52
Budget hosters maken winst uit de domeinen. Het geld wat ze voor de hosting ontvangen betalen ze de dataverkeer/huur mee.
Alles wat van domeinen binnenkomt, is dan winst :)

Mark17
08/12/05, 16:54
eenmalig een server kopen en daarna colocaten is in 2 jaar (vaak al binnen 1 jaar) goedkoper dan bij een dedicated server. daarnaast heb je met een eigen server meer vrijheid.

Mark17
08/12/05, 17:13
Origineel geplaatst door saban
Budget hosters maken winst uit de domeinen. Het geld wat ze voor de hosting ontvangen betalen ze de dataverkeer/huur mee.
Alles wat van domeinen binnenkomt, is dan winst :)

dit is niet bij alle budget hosters zo kan ik je verklappen :)

hires
08/12/05, 17:58
Origineel geplaatst door Mark17
eenmalig een server kopen en daarna colocaten is in 2 jaar (vaak al binnen 1 jaar) goedkoper dan bij een dedicated server. daarnaast heb je met een eigen server meer vrijheid.

Maar dan ben je dus verantwoordelijk voor het hele plaatje; server onderhoud, stabiliteit, veiligheid, maar ook je support enz. (waar je misschien mensen voor moet aannemen?) enz.enz.; allemaal zelf regelen. Dat kost veel tijd en dus geld. Hoe kan iemand ooit een winstgevend bedrijf draaiende houden in de webhostingbranche?

Mark17
08/12/05, 18:11
@hires
gedeeltes kun je uit besteden aan andere bedrijven. daarnaast hangt veel ook af van wat je aanbied voor de support en veel kun je automatiseren gelukkig. het kost iets meer tijd maar bij een reseller pakket heb je al wel support werk, bij een dedicated server ook.

crazycoder
08/12/05, 20:42
Origineel geplaatst door Mark17
eenmalig een server kopen en daarna colocaten is in 2 jaar (vaak al binnen 1 jaar) goedkoper dan bij een dedicated server. daarnaast heb je met een eigen server meer vrijheid.
Lijkt mij sterk.

1 goede server kost al snel eur 1500
colo kost minimaal een eurotje of 30 per maand

Bij 2 jaar kost het dus iets van eur 92 per maand. Server schrijf je in 3 jaar af (economische levensduur) komt ie op eur 71 per maand.
Plus de risico's die bij eigen hardware horen + de kosten (tijd) van beheer + renteverlies op geinvesteerde bedrag (of betaalde rente als er geld voor geleend is).
Denk ik dat een dedicated in principe al snel goedkoper is/kan zijn.

jvdheuvel
28/02/06, 22:24
@hires: Ik zit in dezelfde positie en ben me ook stevig aan het orienteren op het aanschaffen van een eigen server. Ik wil het in eerste instantie gewoon gelijk goed aanpakken en zorgen dat ik alles gelijk goed geregeld heb.

Ik was er al snel achter dat als je een eigen server aanschaft, je al snel binnen anderhalf tot 2 jaar goedkoper uit bent dan wanneer je een dedicated server huurt. Voordeel is dan inderdaad wel dat je technisch onderhoud vaak al onder gebracht hebt. De inrichting van je server is dan je eigen pakkie an.

Tot nog toe ben ik er al wel achter met wat voor systeem ik zou willen beginnen, Welk OS ik wil gaan draaien, welk CP ik wil gebruiken en welke overige software ik aan moet schaffen en installeren wil ik een gedegen server in gebruik nemen. Verder heb ik ook goed gekeken naar welke boeken ik nodig heb om mezelf een bepaalde basiskennis aan te leren en te zorgen voor een naslagwerk voor "het geval dat".

Ik ben nu zelfs al aan het nadenken of ik niet ook beter gelijk een budget servertje erbij aan kan schaffen, zodat ik ook gelijk een backupserver en een fallback mailserver in kan richten, voor het geval deze zaken niet te regelen zijn bij een colo-boer.

Verder kijk ik ook gelijk naar de mogelijkheid van uitbreiding mocht dat op een gegeven moment van toepassing zijn, want je weet maar nooit hoe snel je mogelijk zelfs je eigen netwerk moet opzetten en een eigen (kwart/half/fullsize) rack moet nemen.

Wanneer je nu namelijk een simpel servertje pakt waarmee je eigenlijk geen goede basis kan leggen voor de toekomst, dan is het in mijn ogen nog steeds weggegooid geld.

Ik ben inmiddels een klein half jaar informatie aan het verzamelen en thuis aan het spelen met Linux om het een en ander onder de knie te krijgen.... in de tussentijd blijf ik lekker via een resellerpakket mijn hosting aanbieden, tot de tijd er rijp voor is om groter te gaan. Ik kan je verzekeren dat ik eigenlijk niet kan wachten tot die tijd, maar mijn verstand wint het gelukkig in dit geval nog steeds van mijn gevoel.... :-)

Jij in ieder geval succes met je keuze.

Wido
28/02/06, 22:44
Budget hosters maken winst uit de domeinen. Het geld wat ze voor de hosting ontvangen betalen ze de dataverkeer/huur mee.
Alles wat van domeinen binnenkomt, is dan winst :)Jij hebt inzicht in wat er bij alle providers speelt?

hires
28/02/06, 23:16
@hires: Ik zit in dezelfde positie en ben me ook stevig aan het orienteren op het aanschaffen van een eigen server. Ik wil het in eerste instantie gewoon gelijk goed aanpakken en zorgen dat ik alles gelijk goed geregeld heb.

Ik was er al snel achter dat als je een eigen server aanschaft, je al snel binnen anderhalf tot 2 jaar goedkoper uit bent dan wanneer je een dedicated server huurt. Voordeel is dan inderdaad wel dat je technisch onderhoud vaak al onder gebracht hebt. De inrichting van je server is dan je eigen pakkie an.

Tot nog toe ben ik er al wel achter met wat voor systeem ik zou willen beginnen, Welk OS ik wil gaan draaien, welk CP ik wil gebruiken en welke overige software ik aan moet schaffen en installeren wil ik een gedegen server in gebruik nemen. Verder heb ik ook goed gekeken naar welke boeken ik nodig heb om mezelf een bepaalde basiskennis aan te leren en te zorgen voor een naslagwerk voor "het geval dat".

Ik ben nu zelfs al aan het nadenken of ik niet ook beter gelijk een budget servertje erbij aan kan schaffen, zodat ik ook gelijk een backupserver en een fallback mailserver in kan richten, voor het geval deze zaken niet te regelen zijn bij een colo-boer.

Verder kijk ik ook gelijk naar de mogelijkheid van uitbreiding mocht dat op een gegeven moment van toepassing zijn, want je weet maar nooit hoe snel je mogelijk zelfs je eigen netwerk moet opzetten en een eigen (kwart/half/fullsize) rack moet nemen.

Wanneer je nu namelijk een simpel servertje pakt waarmee je eigenlijk geen goede basis kan leggen voor de toekomst, dan is het in mijn ogen nog steeds weggegooid geld.

Ik ben inmiddels een klein half jaar informatie aan het verzamelen en thuis aan het spelen met Linux om het een en ander onder de knie te krijgen.... in de tussentijd blijf ik lekker via een resellerpakket mijn hosting aanbieden, tot de tijd er rijp voor is om groter te gaan. Ik kan je verzekeren dat ik eigenlijk niet kan wachten tot die tijd, maar mijn verstand wint het gelukkig in dit geval nog steeds van mijn gevoel.... :-)

Jij in ieder geval succes met je keuze.

Erg herkenbaar en bedankt voor je post. Ik zit in precies hetzelfde traject, alleen heb ik nog geen eigen server thuis staan; die wil ik zeker nog opzetten om 100% te weten waat ik aan begin.. Ik ben enorm bang om iets over het hoofd te zien; kan ik het wel, een server met een x aantal klanten weer up 'n running maken bij een (totale) crash, welke zekerheid kan ik bieden aan mijn klanten voor als het inderdaad mis gaat; is een dagelijkse backup genoeg; wat als ik een 2 schijven gebruik in de server, hoe neemt de andere het over bij een crash; wat doe ik als de server een DoS attack moet verwerken....

Kortom: ik ben ook nog wel even bezig. Maar je post doet me goed! Want de weg is lang.. maar ook verdomde interresant! :)

Mocht je nog wat site- en boeken tips willen delen, dan staat mijn PM box altijd open. Thx.