PDA

Bekijk Volledige Versie : Statistieken bandbreedte



JayvD
07/12/05, 08:55
Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik vanaf mijn server kan controleren hoeveel bandbreedte over een bepaald ip gaat.

Kon niet echt een goede vinden, weet iemand er wellicht een?

Besturingssysteem: Win2k3 & Linux (Gentoo/CentOS)

(liefst open source :))

Keenondots
07/12/05, 10:06
Cacti (http://www.cacti.net/) is the way to go:

PeterT
07/12/05, 10:26
Inderdaad, cacti, gebruiken wij ook :)

timmeh
07/12/05, 10:56
Hier gebruiken wij het ook, maar 3 48 poorts switches en 2 24 poorts vind cacti niet zo leuk.

Ben op zoek naar een goed alternatief.

JayvD
07/12/05, 10:56
Ik bedoelde eigenlijk meer een programma die op zichzelf staat en niet met een

Gebruik Cacti al maar heb liever een stand-alone programma. :)

Extra info:
Het moet bijhouden wat voor bandbreedte er plaats vind vanaf het apparaat zelf en niet een switch of dergelijk.

luser
07/12/05, 11:30
@timmeh: gebruik cactid ipv de crontab, doet het al een stuk beter.

GlobalServe
07/12/05, 11:33
Origineel geplaatst door JayvD

Extra info:
Het moet bijhouden wat voor bandbreedte er plaats vind vanaf het apparaat zelf en niet een switch of dergelijk.

MRTG en snmp op het device zelf ...
Dan haal je de info direct uit het device.

Wat is er eigenlijk zo verkeerd van om de data uit een switch te halen ? Wat is de reden om het rechtstreeks uit het device te halen?

Burnout
07/12/05, 11:34
Origineel geplaatst door GlobalServe

Wat is er eigenlijk zo verkeerd van om de data uit een switch te halen ? Wat is de reden om het rechtstreeks uit het device te halen?

Vele mensen hebben gewoon geen toegang tot de switch om de data eruit te halen. Als je je data uit je device gaat halen, kan je andere statistieken van de machine ineens ook bekijken :)

Keenondots
07/12/05, 11:35
Als je van een Linux machine per IP adres wilt bijhouden zul je accounting rules in iptables moeten aanmaken. Je kunt via Linux SNMP geen onderscheid maken per IP adres op 1 device.

Die accounting rules plak je elke 5 min in cacti (met een contrib script of je maakt zelf wat). Wij doen iets vergelijkbaars om de accounting per VPS in een grafiek te hangen.

JayvD
07/12/05, 11:48
Ik wil het programma gebruiken om een beter beeld te krijgen van welke GameServer veel bandbreedte verbruikt en welke niet.
(Kan ik beter berekening maken hoeveel bandbreedte is moet inkopen per maand). Aan een totaal beeld heb ik niet zoveel, 200GB ok maar wie is voor welk deel verantwoordelijk etc.

Elke klant heeft een eigen IP-adres waar de gameserver op draait.

Keenondots
07/12/05, 11:51
Je kunt ook hier 's kijken: http://www.shorewall.net/Accounting.html

Cybafish
07/12/05, 13:03
Origineel geplaatst door JayvD
Ik wil het programma gebruiken om een beter beeld te krijgen van welke GameServer veel bandbreedte verbruikt en welke niet.
(Kan ik beter berekening maken hoeveel bandbreedte is moet inkopen per maand). Aan een totaal beeld heb ik niet zoveel, 200GB ok maar wie is voor welk deel verantwoordelijk etc.

Elke klant heeft een eigen IP-adres waar de gameserver op draait.

SNMPD installeren op je servers (net-snmp). Dan kun je vervolgens alle interfaces in je server aflezen, waaronder de virtuele. (dus per IP)

frankske
09/12/05, 16:40
Cacti! Wij gebruiken het met een paar honderd devices (zonder enig probleem). Cacti is snel genoeg ... op voorwaarde dat je cactid gebruikt en niet dat slo-mo-perl script dat er default in zit!

Wido
09/12/05, 20:23
Wij gebruiken RTG en dat is echt snel, zo'n 300% sneller dan cacti bij ons.

Wij hebben een Sempron 2600+ die al het pollen doet, load komt nooit boven de 0.10 uit (verder doet beestje ook niets).

http://rtg.sourceforge.net/

Trek gelijk even de 0.8 van de CVS af, dies wat beter.

frankske
11/12/05, 12:02
Vergelijk je met de "standaard" cacti poller of met cactid? Cactid is een immens verschil! Standaard cacti is gewoon onbruikbaar eens je meer dan 15 devices te pollen hebt.

Wido
11/12/05, 13:20
Wij draaiden cactid.

JayvD
11/12/05, 18:26
(van het weekend nogal druk gehad dus vandaar mijn late reactie)

Even kijken naar Cacti en naar RTG, kijken welke het lekkerste werkt.

Harstikke bedankt iedereen! :)

Wido
11/12/05, 21:22
Ik vind een zeer groot voordeel van RTG het feit dat alles in een MySQL database staat.

mousehouse
14/12/05, 20:52
Gebruik zelf RTG, erg fijn (vooral snel). Die krijgt de Xeon niet moe waar 'ie op draait!

Wat wel makkelijk is, is dat je vrij eenvoudig het gebruik kunt berekenen op een poort over een bepaalde periode. Je kunt dit vervolgens weer in je eigen applicaties verwerken. De apps die erbij zitten (bijv. report.pl) kun je er ook goed voor gebruiken.

Gh0sty
14/12/05, 23:50
als het alleen om de hoeveelheid data gaat en zonder grafieken kun je ook ipac-ng gebruiken. Daarmee kun je op een server per ip meten hoeveel dataverkeer je verbruikt

NWO
13/04/06, 00:59
Beetje oud topic, maar beter dan nieuwe voor niks.
Ik zoek ook zoiets dergelijks, liefst hulp bij installatie tegen kleine vergoeding.

Alvast bedankt!

Het moet van een andere interne server allemaal gecheckt worden + zichtbaar zijn per server per klant.

Liefst gewoon ip invoeren, en klaar :P

MediaServe
13/04/06, 01:56
Ik zou gewoon Cacti installeren :)