PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgie: LCL vs. InterXion ?



Easewood
06/12/05, 19:11
Goedenavond,

In een ander topic (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?threadid=82660&goto=newpost) vroeg ik om een goede aanbieding voor colocation in Belgie.

In deze discussie claimen meerdere mensen dat Antwerpen (LCL) en Zaventem (InterXion) niet gelijk zijn qua netwerk kwaliteit en dat Antwerpen onder zou doen voor IX.

Aangezien ik wel degelijk benieuwd ben naar ervaringen / meningen maar niet aldaar off-topic wil gaan:

Wat raden jullie aan?
Ikzelf zit dicht bij Antwerpen, dus dat is een plus voor LCL.
De co-location server zal voornamelijk lokale (lees: Belgische) sites hosten. Internationaal verkeer (behalve syncs met NL) zal dan ook minimaal zijn.

Bij voorbaat vriendelijk dank,

luser
06/12/05, 19:20
Wij staan momenteel al meer dan een jaar in Antwerpen, dit ook wegens de afstand (+-20min).
Je krijgt een goed produkt voor je prijs, momenteel hebben we al een aantal maanden 100% uptime.

Ik zou zeggen, neem je een testweek en probeer zelf uit. De afstand is in geval van problemen gewoon handig (zelf al veel ervaring mee gehad :D)

kristoff
06/12/05, 19:23
Beste


Lcl heeft twee datacenters in belgië
1 in antwerpen en 1 in diegem

diegem ligt op een kleine 5 minuutjes rijden van interXion in zaventem.

Euro-Servers
06/12/05, 19:25
Wij zitten zelf al enkele maanden in LCL te Antwerpen & zijn hier ook tevreden over. Met andere datacenters in BE hebben wij spijtig genoeg nog geen ervaring.

luser
06/12/05, 19:31
Om even op dit citaat van smurf verder te gaan in de andere topic:
Ik denk niet dat je in antwerpen evenveel connectivity partners vind dan in InterXIon, plus de aanwezigheid van Bnix in IX is ook een must.

->

In antwerpen heb je tinet (tiscali networks), versatel, globalcrossing en nog een aantal meer.

Verder hoeft dit niet, je kan voor weinig een redundante STM-1 (of hoger) huren en deze 0,5ms maken zelf niet uit voor gameservers.

Easewood
06/12/05, 19:31
Origineel geplaatst door kristoff
Beste


Lcl heeft twee datacenters in belgië
1 in antwerpen en 1 in diegem

diegem ligt op een kleine 5 minuutjes rijden van interXion in zaventem.

Ah, dank, dat verklaart een boel :)
Is het Diegem datacenter anders dan het Antwerpse in de zin van peering partners? (Ook omdat het zo dicht bij IX ligt)

frankske
06/12/05, 19:48
In Gent is er ook eentje. Ik weet niet welke kant van Antwerpen je woont, maar zou dit een optie zijn?

kristoff
06/12/05, 19:54
ik denk dat er in diegem meer peering partners zitten dan in antwerpen. Diegem heeft oa hun eigen aansluiting op bnix.

eventueel een testip 82.146.126.208

smurf
06/12/05, 19:57
In IX heb je meer mogelijkheden en je moet geen STM1 lijn gaan huren, je kan direct de nodige lijnen afnemen bij een 40 tal carriers. Ik denk niet dat dat kan in LCL Antwerpen.

Verder is de beveiliging in IX stukken beter, de toegang is beter geregeld, je merkt ook aan kleine details de verschillen.

IT-worX
06/12/05, 20:12
Enkele test ip's voor je :)

LCL Diegem : 62.213.199.166
Versatel Gent : 195.13.56.69

Heb verder ook in Interxion gezeten (bij openminds en 1eurohost) en was van beiden enorm tevreden. Zowel qua netwerk als connectivity.

En met wat smurf zegt moet ik akkoord gaan: in Interxion heb je gewoon meer mogelijkheden, en moet je niet een extra kost steken voor een STM1 lijn...Je zit er gewoon direct bij :)

Swiftway-UK
06/12/05, 20:14
Je kunt dus voor weinig STM-1s huren, wat is weinig ? :)

40 carriers ? dat zijn nogal wat carriers, heb je een lijst van carriers voor me in InterXion?

luser
06/12/05, 20:15
Beveiliging is een ander punt. Nu is LCL ook niet zo een groote locatie waardoor er maar een zeer berperkte groep mensen binnen moet.

Dat je je netwerk bouwt vanuit LCL Diegem of Interxion maakt niet uit. En die paar extra kosten per mbit (rond de 5) voor de transport naar een locatie waar je binnen notime bent is te verwaarlozen.

EDIT: Richtprijzen: 800 voor versatel stm1 naar IX, 1200 voor globalcrossing naar lcl diegem. Bij grootere lijnen natuurlijk goedkopere prijs per mbit.

EDIT2: Prijzen zijn al wat ouder, best even bellen naar de destbetreffende partijen dus.

Verder kan je bij tiscali ook terecht met een goed commitment transit of een vlan.

Swiftway-UK
06/12/05, 20:23
Dank je, STM-1 prijzen zijn altijd handig om te weten natuurlijk!

IT-worX
06/12/05, 20:26
Beveiliging in LCL Diegem is anders ook wel dik in orde, net zoals die in IX.

LCL A'pen heb ik gehoord dat je een SMS moet sturen naar een bepaalde shortcode, en dat je dan een SMS terugkrijgt met je code op. Klopt dit?

LCL Diegem is met codes die je per telefoon krijgt van de partij waar je rack staat (in mijn geval kangaroot). Deze worden elke dag veranderd.

IX is met security, en moet je je pas even inleveren voordat je binnen kan...

luser
06/12/05, 20:30
Origineel geplaatst door IT-worX
LCL A'pen heb ik gehoord dat je een SMS moet sturen naar een bepaalde shortcode, en dat je dan een SMS terugkrijgt met je code op. Klopt dit?


Nopz, sms doet de deur gewoon open.
Je kan verder ook gewoon een batch huren als je genoeg staan hebt.

EDIT: LCL Diegem en IX over beveiliging ook geen klachten.

IT-worX
06/12/05, 20:33
Kan je even uitleggen hoe dat sms systeem dan werkt. Ik veronderstel dat die smsjes dan ook niet gratis zijn? En is het een shortcode (€0.50) of gewoon gsm nummer?

luser
06/12/05, 20:37
Wel, de provider heeft een login op een webinterface en kan daar klanten adden. Elke klant heeft een eigen code.

Klant staat voor de deur en stuurt een sms naar een shortcode met als inhoud het deurnr en die code. De deur ontgrendelt dan voor een aantal sec.

Enigste nadeel aan heel het systeem is dat je 1euro per sms moet betalen en nog eens een bevestiging krijgt van 1euro. 2Euro dus om even binnen te komen.
Nu kan je provider wel een knop in het webinterface gebruiken voor de deur open te doen, dan kost het hem 1euro (alleen bevestiging).

EDIT: Voor een klant van een 1U server niet echt een probleem maar als je er regelmatig moet zijn is het best wel onvriendelijk.

Over het DC in gent had ik gehoord dat je moest bellen naar het versatel noc of hoe draait het daar?

IT-worX
06/12/05, 20:46
Geen idee, heb mijn server afgegeven bij frankske (openminds) en deze heeft hem geplaatst.

Wel jammer dat je (zoals ik in diegem regelmatig doe) niet even naar buiten kan dan. Even de benen strekken ofzo :s

Anders vrij dure aangelegenheid.

luser
06/12/05, 20:48
Ow, gewoon wat tussen de deur steken ;)
Natuurlijk niet voor als je meer dan 10m wilt weggaan.
(doe het bv voor iets uit de auto te halen etc...)

EDIT: Zo een bakje als in LCL Diegem zou zeker geen kwaad kunnen.

IT-worX
06/12/05, 20:58
Welja zo een bakje met interne codes etc is inderdaad een stuk handiger...En goedkoper dus.

Hoe het in Gent zit moeten we even aan Frankske vragen denk ik.

En scarlet vilvoorde is 24/24 bemand.

luser
06/12/05, 21:04
Scarlet ben ik nog niet geweest, heb je fotos ervan?

IT-worX
06/12/05, 21:07
1 keer geweest op uitnodiging van Cain (RealROOT).
Heeft wel zalige kast: 10 racks naast elkaar in het wit en geperforeerde deuren, en over heel de lengte/breedte dat logo van realroot:)

GlobalServe
06/12/05, 21:40
Datacenter in Gent:

Je opent het hekken met een bacth. Je wandeld naar de deur die je opent met een andere batch.

Eenmaal aan de deur bel je even naar Versatel NOC in Nederland en zij doen de eerste deur open. De andere deuren kan je open bacthen met dezefde batch om binnen te geraken.

Vind het een goed systeem, veilig en snel.

Je moet wel op de White list staan om binnen te mogen.

GlobalServe
06/12/05, 21:41
Origineel geplaatst door luser
Scarlet ben ik nog niet geweest, heb je fotos ervan?

Scarlet DC is wel cool ...
Geen foto's

Telenet DC is veel cooler ...
Mogen geen foto's genomen worden.

Belgacom is nog veel beter...
Mogen geen foto's genomen worden.

luser
06/12/05, 21:46
Belgacom heeft aardig wat plek leeg staan in BE (hoorde meer dan 8000m²). Zo kan je natuurlijk rustig uitbouwen :)

roelp
06/12/05, 22:11
@luser
ik zal eens wat foto's trekken als ik mijn camera mee heb ;-)

luser
06/12/05, 22:24
Nu ben eens benieuwt naar hoe de locatie eruit ziet.

Ik ben opzoek naar een locatie in brussel om naast ons netwerk ook colocation diensten te beginnen aanbieden (dedi blijft in antwerpen wegens dicht bij).
Veel carriers zul je er naast scarlet wel niet hebben zeker?

IT-worX
06/12/05, 22:25
Heb dat van belgacom/telenet ook gehoord...schijnt HUGE te zijn!

Swiftway-UK
06/12/05, 22:46
Ik ben een paar keer In globalSwitch geweest (Amsterdam) dat is pas groot!

38,723 m2 ;)

luser
06/12/05, 22:48
Tis al lang geleden (2 jaar ofzo) dat ik daar nog geweest ben. Ebone ruimte is zeker de moeite (proserve stond er toen ook) was een goede 2500m² dachtik. Nu is deze in het bezit van IBM en shell.
AMS-IX is nog steeds groot maar kwa gevoel maar de helft zo groot als de (ex)ebone ;).

Tjah in GS kan je wel wat gangen lopen.

XF-RICK
06/12/05, 23:01
Origineel geplaatst door IT-worX
Heb dat van belgacom/telenet ook gehoord...schijnt HUGE te zijn!

Laat me raden, niet carrier neutral?

Ben opzoek naar DC waar ik mijn eigen lijnen naar binnen kan trekken zonder gezeur.

luser
06/12/05, 23:35
Dan kan je in de LCL's (antwerpen en diegem) terecht of in IX. Verder moet je niet zoeken.
Misschien even bij een andere groote partij aankloppen daar om je inkoopprijs omlaag te duwen?

Van belgacom zijn pricing zal je nog meer slikken (paar maal) dan die van Interxion / LCL :)

IT-worX
06/12/05, 23:44
Voor carrier neutral zou ik - zoals luser reeds aanraad - LCL Diegem/A'pen, IX en Versatel Gent nemen.

En belgacom schijnt inderdaad peperduur te zijn...

Burnout
07/12/05, 12:16
Origineel geplaatst door luser
Belgacom heeft aardig wat plek leeg staan in BE (hoorde meer dan 8000m²). Zo kan je natuurlijk rustig uitbouwen :)
Mag ik vragen waar jij dat gehoord hebt aub?

Bij Belgacom kan je inderdaad ook je lijnen binnentrekken. Pricing moet je aanvragen bij hun bevoegde dienst (http://www.belgacom.be)

escobar
07/12/05, 22:42
Belgacom heeft momenteel 2 actieve datacentra & 1 die ze aan het opbouwen zijn.
De 2 actieve zijn: Evere (Carlistraat) en Machelen (Rittwegerlaan).

Evere zit zo goed als vol.
In Machelen is zowat 50% verhuurd aan IBM. De rest is beschikbaar voor colocatie.

Het is weldegelijk mogelijk om ook andere carriers te gebruiken in de Belgacom NetCenters.

Datacentra in Evere & Machelen zijn niet te vergelijken met bijvb. LCL in Diegem of Antwerpen.

Zelfs Interxion Zaventem & Level3 Evere kunnen er volgens mij niet aan tippen...

Kostprijs is natuurlijk een ander verhaal...

Burnout
07/12/05, 22:54
Goed dat iemand hier juistere informatie plaatst over de Belgacom datacenters.

joske
08/12/05, 01:44
De Belgacom datacenters kunnen wel goed zijn, maar ze kunnen onmogelijk carrier neutral zijn want ze zijn eigendom van een carrier! Het is niet omdat je een kabeltje van een carrier mag binnen trekken dat je de status van carrier neutral krijgt. Ik vraag me af hoe je in Evere dergelijke kabel gaat binnentrekken gezien het gebouw midden in een woonwijk staat en in de onmiddellijke omgeving geen enkele alternatieve operator te bespreuren valt.

Voor de rest zullen het wel mooie en goede datacentra zijn.

be-hosted
14/12/05, 22:09
De carlistraat in Evere is geen woonwijk, dit is een bedrijvenzone, vandaag nog geweest voor een brunch bij een firma.
Mooie buurt moet ik zeggen.
Datacenter in Machelen heb ik ook nog een tijd gewerkt (voor IBM dan).
Ik kan je zeggen, dat ondanks de hoge prijs die moest betaald worden, er in het begin heel wat misliep, zoals water dat binnenkwam waardoor de dubbele vloer onder stond, Airco's die uitvielen waardoor DC te warm werd en wij genoodzaakt waren om servers af te zetten (was praktisch onmogelijk om daar tussen te lopen.)

Dus het is niet omdat je veel moet betalen, dat dit ook kwalitatief ok is :)

Meest imposante DC qua groote waar ik gewerkt heb was dat van HP in Woluwe, IBM in Nossegem (1km van InterXion in Zaventem) en het DC van InterXion in Zaventem.

Dat van LCL in Antwerpen kon me minder bekoren, oa al door de manier waar je access kreeg (via sms).

escobar
14/12/05, 23:13
Be-Hosted, die problemen in Machelen, die waren waarschijnlijk nog in de tijd dat het DC in Machelen van KPN was?

joske
14/12/05, 23:29
Belgacom Machelen, logisch dat er daar problemen kunnen zijn met water, dat ligt in het woluwe dal, een moerasgebied lange tijd geleden.
Voor de rest piekfijn in orde.

kosmozz
19/12/05, 18:38
Wij zitten reeds 2 jaar bij LCL Diegem. Het is een datacenter die 100% redundant is. Niet zoals dat van A'pen.

Qua peering kan je daar rekenen op het meest aantal peeringpartners. Beveiliging is een groot woord, maar bij LCL zit je 99,99 % goed hiervoor. Vergeet niet dat Global Crossing in hetzelfde centrum aanwezig is, belangrijk als je VPN en IP-dingen gaat doen die nét dat meer vragen... van je netwerk.

Buiten de connectie op de BNIX, zijn er nog een aantal andere voordelen, die zijn dan rechtstreeks aan ons netwerk verbonden (AS 21155), we zijn een "Cisco Empowered network".

Wat afstand betreft... ach, je zou haast op de grond gaan liggen van verdriet als je vandaag de dag de E40 of E19 moet nemen... dus is locatie erg "verkeersdrukte" gebonden.

Ik weet uit bronnen dat InterXion niet zo'n goed datacenter is... .

Euro-Servers
19/12/05, 20:06
Origineel geplaatst door kosmozz

Ik weet uit bronnen dat InterXion niet zo'n goed datacenter is... .

Die meningen zullen dus weer variëren, de ene vindt IX goed, de andere niet. Zo heb je dat wel met vanalles :)

MikeN
19/12/05, 21:20
Origineel geplaatst door kosmozz
Buiten de connectie op de BNIX, zijn er nog een aantal andere voordelen, die zijn dan rechtstreeks aan ons netwerk verbonden (AS 21155), we zijn een "Cisco Empowered network".
Sinds wanneer draait ProServe op Cisco dan?

kosmozz
20/12/05, 10:09
Proserve draait niet op CISCO... ik heb geschreven buiten onze connectie zijn er nog andere pluspunten...

Daarmee bedoelde ik ons netwerk, dat van KOSMOZZ, is een cisco empowered netwerk...

Tsss.

MikeN
20/12/05, 14:27
Je hebt het over AS21155, daaruit trok ik de conclusie dat je het over ProServe had, kan aan mij liggen ;) Misschien volgende keer wat duidelijker formuleren.

wv-
20/12/05, 14:40
Iedereen die in een LCL datacenter zit zal zeggen: "LCL is beter als interxion" en iedereen dat in interxion zit zal zeggen "interxion is beter dan LCL". Ik denk dus niet dat er veel mensen een objectieve mening hierover kunnen geven.

Naar mijn mening is interxion dan weer een beter datacenter als je de prijsverschillen tussen andere datacentra buiten beschouwing houdt. Ik denk dat de meeste mensen mij hiermee wel zullen volgen.

Uit bronnen vernemen dat interxion niet zo een goed datacenter is vind ik maar een belachelijke opmerking. Je kan hier niet echt over oordelen als je geen ervaring hebt met beide datacentra.

kosmozz
20/12/05, 18:10
Sorry man, was niet verkeerd bedoeld. Zal in het vervolg duidelijker zijn.

joske
20/12/05, 23:32
Ik zag vandaag van mijn leverancier een "Interxion incident report" over de stroomstoring in het datacenter van Interxion van verleden week. Ik ben toch verrast dat de UPS, na onderbreking van de stroom van het net, het slechts 4 minuten kon volhouden. Een UPS die slechts 4 minuten meegaat is toch een lachertje!

Waarom heeft Interxion 2 generatoren als ze een single point of failure heeft tussen generator en de rest van het datacentrum. Totaal nutteloos om dan 2 generatoren te hebben. Trouwens ze zijn beiden niet gestart op het moment dat ze nodig waren.

Het lijkt erop dat Interxion slechts 1 UPS systeem heeft en geen dubbele UPS op zowel A als B feed.

Nu begrijp ik waarom in Nederland niemand Interxion wil gebruiken als datacentrum.

XF-RICK
20/12/05, 23:38
Origineel geplaatst door joske
Ik zag vandaag van mijn leverancier een "Interxion incident report" over de stroomstoring in het datacenter van Interxion van verleden week. Ik ben toch verrast dat de UPS, na onderbreking van de stroom van het net, het slechts 4 minuten kon volhouden. Een UPS die slechts 4 minuten meegaat is toch een lachertje!

Waarom heeft Interxion 2 generatoren als ze een single point of failure heeft tussen generator en de rest van het datacentrum. Totaal nutteloos om dan 2 generatoren te hebben. Trouwens ze zijn beiden niet gestart op het moment dat ze nodig waren.

Het lijkt erop dat Interxion slechts 1 UPS systeem heeft en geen dubbele UPS op zowel A als B feed.

Nu begrijp ik waarom in Nederland niemand Interxion wil gebruiken als datacentrum.

Lokatie Schiphol-Rijk van InterXion zit er zeer goed uit, op die locaties staan voornamelijk de duurdere partijen. Prijsstunters zul je op InterXion Schiphol-Rijk niet zoveel vinden, meer omdat het te duur is.

In België zal het niet veel anders zijn, toch blijft het slordig dat het stroom is uitgevallen, InterXion zal er nu alles aan doen om dit in het gevolg te voorkomen, extra generators en extra UPS systemen.

Ik weet niet precies hoe groot InterXion is, maar in sommige datacenters in NL duurt het al 5 minuten voordat je het hele gebouw door bent (GlobalSwitch Amsterdam). Zou dus best handig zijn dat de UPS het een stuk langer uithoudt.

smurf
20/12/05, 23:38
De generatoren zijn de tweede maal niet aangeslagen. Stroomstoring had meerdere fasen.

joske
21/12/05, 01:04
Meerdere fases, toch niet in het officiële Interxion rapport dat ik gezien heb. Na 4 minuten ligt de UPS eruit.

Je gaat toch niet de stroomonderbreking ontkennen?

joske
21/12/05, 01:08
Origineel geplaatst door XF-RICK


Lokatie Schiphol-Rijk van InterXion zit er zeer goed uit, op die locaties staan voornamelijk de duurdere partijen. Prijsstunters zul je op InterXion Schiphol-Rijk niet zoveel vinden, meer omdat het te duur is.

In België zal het niet veel anders zijn, toch blijft het slordig dat het stroom is uitgevallen, InterXion zal er nu alles aan doen om dit in het gevolg te voorkomen, extra generators en extra UPS systemen.

Ik weet niet precies hoe groot InterXion is, maar in sommige datacenters in NL duurt het al 5 minuten voordat je het hele gebouw door bent (GlobalSwitch Amsterdam). Zou dus best handig zijn dat de UPS het een stuk langer uithoudt.

Tussen "ziet er goed uit" en de werkelijkheid kan een verschil zijn!
Ziet de gyroscoopweg er ook goed uit?

XF-RICK
21/12/05, 01:22
Origineel geplaatst door joske


Tussen "ziet er goed uit" en de werkelijkheid kan een verschil zijn!
Ziet de gyroscoopweg er ook goed uit?

Gyroscoopweg InterXion geen ervaring mee, dus daar kan ik me niet over uitlaten.

Wel weet ik dat ze bij InterXion (NL - Schiphol) veel aandacht hebben besteed aan backupvoorzieningen. Werking daarvan wordt elke maand getest. (Zoals het hoort).

Klein beetje offtopic, volgens mij had SARA of Nikhef in 2002 ook een aantal stroomproblemen toen het stroomnet in Amsterdam eruit lag. Ook dit had redelijk diepe impact. Het is dus geen vreemd verschijnsel om te zien/horen dat een stroomvoorziening van een datacenter faalt.

smurf
21/12/05, 02:45
Origineel geplaatst door joske

Waarom heeft Interxion 2 generatoren als ze een single point of failure heeft tussen generator en de rest van het datacentrum. Totaal nutteloos om dan 2 generatoren te hebben. Trouwens ze zijn beiden niet gestart op het moment dat ze nodig waren.

Het lijkt erop dat Interxion slechts 1 UPS systeem heeft en geen dubbele UPS op zowel A als B feed.


Even de ware reden en oorzaak in bijlage...

Esbes
21/12/05, 11:56
Origineel geplaatst door joske


Tussen "ziet er goed uit" en de werkelijkheid kan een verschil zijn!
Ziet de gyroscoopweg er ook goed uit?

Nee. Tenminste niet vergeleken met Easynet/Redbus/GS. Zowel uiterlijk van gebouw niet als ruimtes als personeel/beveiliging.

luser
21/12/05, 12:41
Gyroscoopweg dat bij redbus?
Zoja, 3 maand er gestaan aantal jaar (denk 3) geleden.

Tis zeker niet op het niveau van redbus of andere kwa uitzicht. Maar bezit wel de nodige dingen zoals generator, verhoogde vloer etc...Tis geen 1 groot gebouw, bewaking moest bv de andere deur 2 nr's verder gaan opendoen.

Liep alleen af en toe wel wat mis met de aanmeldingen maar dat kan ook aan cybercomm gelegen hebben.

Geoffrey
23/12/05, 20:52
Ik heb erg goede ervaringen met LCL Diegem. Ik ga Interxion zeker niet afkraken, want ken het datacenter enkel van horen, en ook die reacties waren erg positief. Tja ik hou het voorlopig gewoon bij LCL.

dotnetjunkie
24/12/05, 07:18
Telecity I (Amsterdam Science Park) is anders ook wel groot, niet? Laaange gang, vooral als je bijna op het einde zit :D