PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen met Plesk



xYnta
05/12/05, 21:50
Weet iemand hoe ik vanuit de root gemakkelijk Plesk opnieuw kan laten installeren zonder het verlies van de huidige hosting packages en gebruikers. Ik wil Plesk dus helemaal opnieuw installeren aangezien bijna niks meer functioneert i.v.m. een corrupte update. Verder updaten is niet mogelijk.

Ik ben in het bezit van Fedora Core 2 i.c.m. Plesk Reloaded 7.5.3. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, bijvoorbeeld net een set commando's. Bijvoorbaat dank.

jinxedworld
05/12/05, 21:57
Maak een volledige dump van al je Plesk gegevens (psadump) en bewaar deze op een externe server. Herinstalleer de bak, zet Plesk er opnieuw op, en vul de server weer (psarestore). Voor een handleiding kan je op de onderstaande link klikken:
http://download1.swsoft.com/Plesk/Plesk7.5/Doc/plesk-7.5r-backup-restore-html/index.html

Persoonlijk zou ik er ook geen Fedora Core meer op zetten, maar CentOS, of beter nog, Debian. Deze gaan langer mee, en de support is ook een stuk beter (Debian is een droom om mee te werken :) ).

Als je hulp nodig hebt, mail maar even, een restore is niet zo moeilijk met de PSA backuptools. dennis AT] brainstorm-ict DOT] nl

Mikey
05/12/05, 21:59
Pfff en jij vertrouwt psadump en psarestore. Vind het langzaam en nog onbetrouwbaar ook.

Je kan psa gewoon force updaten zonder gegevens te verliezen. Hij pas de database aan maar schrijft niks over.

jinxedworld
05/12/05, 22:01
Ik heb goede ervaringen met psadump en psarestore. Oké, voor de zekerheid worden al mijn bakken ook gersynced (1 full, 6 incrementals) maar de rsyncbackups heb ik nog niet nodig gehad, behalve dan voor sommige gebruikers die wat bestandjes terug wilden hebben.

En vanaf root kan je Plesk niet opnieuw installeren. Je kan enkel overschrijven, en het is niet zo dat alles daarna goed gaat werken. Ik vind het lapwerk, en zou eerder mijn bak opnieuw installeren, en van de grond af aan weer een stabiel platform opbouwen.

xYnta
05/12/05, 22:15
Ik heb geen 2e externe server, hoe force update ik?

smurf
05/12/05, 22:56
je kan gewoon al je PSA paketten uninstallen (rpm -e --nodeps).

Backup de psa database. (BELANGRIJK als het misgaat ben je nog alles met de database)

herinstalleer plesk

Hij zal de db herkennen als het goed gaat en de settings overnemen.

Dennie-DeTi
05/12/05, 23:33
Volgens mij zijn die backup tools van plesk ook niet 100% betrouwbaar, dus wanneer je plesk opnieuw erop kan zetten met behoud van data zou ik daarvoor kiezen.

Echter is het geforceerd updaten van plesk vaak "lapwerk" wat niet altijd zorgt voor een goed draaiend systeem. Dus in dat geval zou ik ervoor kiezen om de server opnieuw te installeren.

Als je alleen geen andere server hebt om bijvoorbeeld te testen of de backups goed zijn wordt de keuze lastig. Ik zou in ieder geval een backup maken en dan in eerste instantie proberen een geforceerde update uit te voeren.

- Dennie

xYnta
06/12/05, 00:06
Mike van Mijn-Sleutel.net heeft me prima geholpen en hij is momenteel nog bezig met m'n mailing list probleem en daarna is alles alweer verholpen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties, en een ontzettende dank betuiging aan Mike welke vandaag mijn rots in de branding was :).

Mikey
06/12/05, 08:32
Origineel geplaatst door jinxedworld
Ik heb goede ervaringen met psadump en psarestore. Oké, voor de zekerheid worden al mijn bakken ook gersynced (1 full, 6 incrementals) maar de rsyncbackups heb ik nog niet nodig gehad, behalve dan voor sommige gebruikers die wat bestandjes terug wilden hebben.

En vanaf root kan je Plesk niet opnieuw installeren. Je kan enkel overschrijven, en het is niet zo dat alles daarna goed gaat werken. Ik vind het lapwerk, en zou eerder mijn bak opnieuw installeren, en van de grond af aan weer een stabiel platform opbouwen.

Heel persoonlijk hoop ik dat je dit niet werkelijk meent, gezien je titel freelance serverbeheer ga je je klanten toch niet verkopen bijelke wissewasje een server opnieuw te installeren. Zo kan iedereen wel server beheer onder zijn naam duwen. Lapwerk, noem het eerder weten waar je mee bezig bent !

Met vriendelijke groet,
Mike Hoffs
Freelance serverbeheer :D

jinxedworld
06/12/05, 09:52
Nee, natuurlijk niet, maar vanuit de openingspost begreep ik ook iets heel anders:

aangezien bijna niks meer functioneert

Bijna altijd is het systeem wel te redden uiteraard. Mijn probleem is, is dat ik een probleem pas goed kan vinden als ik toegang heb tot de bak. Zo blind een conclusie trekken blijft lastig.

Het is ook eens gebeurd dat een klant per ongeluk wat dingen van zijn bak had verwijderd (erg veel eigenlijk), waardoor alleen het netwerk nog draaide, en de rsync-daemon. Dit probleem hebben we met behulp van rsync backups opgelost. Was ook een Plesk bak, maar aan de psadump had je niet veel gehad omdat deze niet de settings van de server zelf bewaard, maar alleen van PSA.

Psadump/psarestore is dus niet voor elke situatie handig, maar het kan zeker een uitkomst bieden.