PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen server goedkoper dan huren?



subbel
04/12/05, 19:24
Het volgende snap ik niet:

Hoe kan een eigen server goedkoper zijn dan het huren van een dedicated incl. traffic?

De prijzen voor colocation zijn relatief erg hoog in vergelijking met de huurprijs voor een dedicated incl. traffic!

Kan iemand dit uitleggen?

Bedankt!

Triloxigen
04/12/05, 19:29
Overselling, mensen hoeven geen toegang tot dc, geen dure racks maar rekken van de leenbakker (bijvoorbeeld).
Dat soort zaken :)

CharlieRoot
04/12/05, 19:43
Origineel geplaatst door subbel
Het volgende snap ik niet:

Hoe kan een eigen server goedkoper zijn dan het huren van een dedicated incl. traffic?

De prijzen voor colocation zijn relatief erg hoog in vergelijking met de huurprijs voor een dedicated incl. traffic!

Kan iemand dit uitleggen?

Bedankt!

Reken maar uit:

- Aanschaf server 1000.- euro
- Colocatie 100 euro per maand (inc 500 GB data)

Of:
- Dedicated server 150 euro per maand (ruwe gok)

((150*12)*3)= 5400
((100*12)*3)+1000=4600

In dit voorbeeld scheelt het weinig maar dan liggen de prijzen in de praktijk ook anders als je veel afname hebt.

subbel
04/12/05, 19:59
Origineel geplaatst door CharlieRoot


Reken maar uit:

- Aanschaf server 1000.- euro
- Colocatie 100 euro per maand (inc 500 GB data)

Of:
- Dedicated server 150 euro per maand (ruwe gok)

((150*12)*3)= 5400
((100*12)*3)+1000=4600

In dit voorbeeld scheelt het weinig maar dan liggen de prijzen in de praktijk ook anders als je veel afname hebt.

Ok, over drie jaar genomen scheelt dit dus in jouw voorbeeld 800 Euro. Das niet heel schrikbarend veel. Helemaal als je rekening houdt met de rente en inflatie(aanshaf server a 1000 Euro). En hoe doen de meeste bedrijven het mbt de aanschaf van de servers? Kopen ze, leasen ze of worden servers met geleend geld gekocht?

Dat laatste vraag ik omdat het verschil van 800 Euro in het voorbeeld nog lager zal uitvallen wanneer het bedrijf de servers niet aanschaft met eigen kapitaal.........

Clanhost
04/12/05, 20:17
Ik denk dat boel bedrijven die dedicated server aanbieden voor zulke prijzen nog niet gehoord hebben van het begrip interest ;).

Swiftway-UK
04/12/05, 20:48
Klopt helemaal, vaak worden prijzen niet goed doordacht, idem met colocatie reselling.

Resellers maken regelmatig fouten in berekeningen, waardoor ze voor een appel en ei iets aanbieden, wat ze later geld kost.

Colocatie is in veel gevallen echter duurder dan dedicated servers vanwege de volgende redenen:

- Stroomprijzen, je weet niet met wat de klant aan komt (Pentium III-500 of Quattro Opteron, 1 HDD of 9 HDDs etc)

- Traffic, Colocatie klanten hebben vaak een beter idee hoeveel traffic ze werkelijk gaan verbruiken, bij dedicated servers word vaak een standaard, oversold pakket gelevert.

- Service, je moet ervoor zorgen dat je de toegang bewaakt en controleert 24x7. Je wil immers altijd weten wie er in het dc is en op welk tijdstip diegene er is.

Verder hebben colocatie klanten sneller een "doe het zelf" houding, waardoor er minder te verdienen is aan allerlei extras zoals reboot services, managed services, upgrades van hardware e.d.

eMiz0r
04/12/05, 20:51
Ik meende eerst te lezen dat je je afvroeg waarom colocated in verhouding duurder is dan dedicated. Daar zijn wel een aantal redenen voor te vinden, maar een beetje omslachtig.

Je vraagt je echter af waarom dedicated in verhouding duurder is dan colocated. Dat lijkt me toch zo klaar als een klontje? Je huurt namelijk een server in plaats van dat je deze zelf verzorgt of ligt het nou aan mij?

3j3ct
04/12/05, 20:55
zowiezo bouw je iets op als je een server hebt.
Als je na 12 maanden stopt met een dedicated server huren hou je niks over terwijl je vaak voor hetzelfde geld een server koop+colo en wat hebt opbouwt na die 12 maanden

MMaI
04/12/05, 20:58
zelfde idee als koophuis-huurhuis, als je een koophuis hebt zit je vast aan je hypotheek+onderhoudskosten, met huren niet, maar heb je ook niks als je uit je huis gaaat terwijl bij koophuis je waarde blijft zitten.
Colocated zou ik liever hebben dat dedicated. (tenzij je dedicated incl huurkoop contract neemt)

Pinocchi
04/12/05, 21:44
Ligt er natuurlijk ook aan of je verantwoordelijk wil zijn voor de hardware. Als je dat niet wil zijn, kun je beter een dedicated server nemen.

Hollanda
04/12/05, 21:50
Zo wat een ervaring zit hier ;)

Al eens gedacht wat het je kost als je eigen moederbord kapot gaat of HD ermee stopt? Wel even in het weekend nieuwe spullen regelen en naar A'dam.

crazycoder
04/12/05, 21:54
Origineel geplaatst door Hollanda
Zo wat een ervaring zit hier ;)

Al eens gedacht wat het je kost als je eigen moederbord kapot gaat of HD ermee stopt? Wel even in het weekend nieuwe spullen regelen en naar A'dam.
Beetje hoster heeft dat liggen...

Hollanda
04/12/05, 21:55
Maar maakt de kosten meteen weer een stuk hoger of niet?

Swiftway-UK
04/12/05, 22:07
Niet als je groot inkoopt en per 20 dedicated servers een reserve in je rack stopt, dan valt het best mee.

Maar dat maakt de kostprijs wel iets hoger naar de eindgebruiker, maar geeft de eindgebruiker wel zekerheid dat zijn dienst weer vlot up&running is.

Hollanda
04/12/05, 22:10
Ik schat zo dat de TS geen 20 servers aangaat schaffen...

subbel
04/12/05, 22:31
Origineel geplaatst door Hollanda
Ik schat zo dat de TS geen 20 servers aangaat schaffen...

Inderdaad! ;)

Op het moment huur ik een dedicated voor 99 Euro per maand:
PIV 3.0
1024MB ram
80GB HD
250GB traffic

Ik heb dit topic gestart omdat zowel de performance van de machine als de traffic te weining is. Ik ben me dus aan het orienteren wat het beste is om te doen....

Ik ben op zoek naar:
+/- Dual Opteron/Xeon of Dual Core AMD systeem met 500GB traffic.

Maar ik ben er nog niet uit of dedicated óf zelf kopen & colocatie goedkoper zal zijn....

Swiftway-UK
04/12/05, 22:46
Ik spreek over een dedicated server provider ;)

TS: over colocatie VS dedicated server heb ik een vraag: hoe belangrijk is de server uptime?

Easyracks
04/12/05, 22:51
Origineel geplaatst door eMiz0r
Ik meende eerst te lezen dat je je afvroeg waarom colocated in verhouding duurder is dan dedicated. Daar zijn wel een aantal redenen voor te vinden, maar een beetje omslachtig.

Je vraagt je echter af waarom dedicated in verhouding duurder is dan colocated. Dat lijkt me toch zo klaar als een klontje? Je huurt namelijk een server in plaats van dat je deze zelf verzorgt of ligt het nou aan mij?

Nee, je eerste opvatting klopt wel.

XBL
04/12/05, 23:05
Origineel geplaatst door MMaI
zelfde idee als koophuis-huurhuis, als je een koophuis hebt zit je vast aan je hypotheek+onderhoudskosten, met huren niet, maar heb je ook niks als je uit je huis gaaat terwijl bij koophuis je waarde blijft zitten.
Colocated zou ik liever hebben dat dedicated. (tenzij je dedicated incl huurkoop contract neemt) Alleen is een huis NOGAL waarde vast (stijgt altijd in waarde indien de omstandigheden gelijk blijven (staat niet plotseling op giftige grond ofzo ;))). Dit geld niet voor servers. Servers schrijf je aardig rap af en zijn na die afschrijving ook waardeloos. Je kan ze inzetten als backup servertje (maar wil je dat wel met onderdelen die al enkele jaren mee gaan?), maar administratief moet er allang weer een nieuwe komen.

Daarnaast kost colocation mij meer omdat ik naar het DC moet (tijd, reiskosten) en er voor hardware ook nog een potje moet zijn.

Dedi's, vooral bij de goedkopere aanbieders, zijn dan ook stukke goedkoper. Dit ligt niet zozeer aan de verkoopprijs van het hele spul als wel aan de kostprijs: dedi's blijken in de praktijk goedkoper te zijn als colo's, zoals Swiftway-UK al uitlegt.

Vandaar dat eigen colocated servers pas interessant zijn bij een groot aantal, of als je zelf de boel doorverkoopt en behoorlijk kan oversellen.

Daarnaast zijn losse U's niet bepaald interessant qua verkoop. De marges zijn klein aangezien een groot deel van de kosten (administratie) hetzelfde zijn als die bij de verkoop van een rack. Dus als je een rackje (of een halve) af neemt, en die vol propt met servers, zal colocation geheid goedkoper zijn.

Jochem

subbel
04/12/05, 23:51
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Ik spreek over een dedicated server provider ;)

TS: over colocatie VS dedicated server heb ik een vraag: hoe belangrijk is de server uptime?

Ik snap de bedoeling niet helemaal van deze vraag....natuurlijk is de uptime belangrijk ;)

Vanwaar deze vraag?

Bedankt zover voor de reacties. Ik begrijp dus dat 1 of 2 eigen servers plaatsen in een datacenter niet financieel aantrekkelijk is maar pas bij flinke aantallen doordat je dan ook kwantiteits korting kan afdwingen?

Hollanda
05/12/05, 01:06
Daarom die vraag: als jouw eigen colo server kapot gaat kan het zo 2 weken duren voor je via garantie een nieuwe moederbord ofzo hebt. Dus vraag: is je optime belangrijk is daarop van toepassing.

Aangezien je de server gaat gebruiken voor gamehosting voor je clan zou ik kiezen voor een eigen server kopen. Dit omdat het uiteindelijk goedkoper is en je zelf meer vrijheid hebt ivm bv upgraden. Begin met een single Opteron en indien nodig prop je er nog 1tje bij, zelfde met geheugen of andere uitbreidingen.

Ga eens prijzen opvragen voor colo en dedi en ga dan vergelijken. Dan zal je de afweging moeten maken of uptime inderdaad zo belangrijk is voor je. Dit uiteraard kosten/baten verhaal. Maar een dedi wil uiteraard niet zeggen dat dit allemaal voor 99,99% goed is, alles heeft naar mijn mening zijn prijs en voor 100 euro een behoorlijke service incl. server en data kan alleen als dit in grote aantallen is.

Overigens vraag ik me af welke games en hoeveel sloten je op die p4 host aangezien je daar niet zoveel data bij gebruikt en ik zou zeggen dat je dat ding gewoon te vol hebt gepropt.

Nog vragen of advies nodig? stuur dan een PM.

subbel
05/12/05, 01:22
Origineel geplaatst door Hollanda
Daarom die vraag: als jouw eigen colo server kapot gaat kan het zo 2 weken duren voor je via garantie een nieuwe moederbord ofzo hebt. Dus vraag: is je optime belangrijk is daarop van toepassing.


Aah, ik begrijp em!

En leuk dat je erachter bent gekomen waarvoor de server gebruikt gaat worden! LOL

Maar inderdaad, de server is aardig overboekt:de één wilt dit en de ander wilt dat, je kent het wel. Vandaar de upgrade die we nodig hebben! Achteraf bijbetalen voor traffic is ook niet grappig.

Is het trouwens ook mogelijk om rechtreeks bij RedBus af te nemen? En is dat dan goedkoper? Hoe doen jullie hosters dat?

;)

Hollanda
05/12/05, 01:45
Direct afnemen bij Redbus is vaak duurder dan via een reseller. Beste is dus om bij diverse resellers in diverse netwerken een offerte te vragen en mocht er wat interessants tussen zitten dan zou ik zeg 14 dagen op proef die bak plaatsen. Koop wel een 1U server aangezien in sommige (goede) netwerken extra ruimte vaak een stuk duurder is en de investering in 1U dus wel waard zal zijn.

Enkele interessante gamehost netwerken: ProServe, XS4all, TrueServe (in die volgorde). Met andere netwerken ben ik niet bekend maar ik zou je zeker niet aanraden om budget te kiezen. Waar zit je nu?

subbel
05/12/05, 02:32
Origineel geplaatst door Hollanda
Direct afnemen bij Redbus is vaak duurder dan via een reseller. Beste is dus om bij diverse resellers in diverse netwerken een offerte te vragen en mocht er wat interessants tussen zitten dan zou ik zeg 14 dagen op proef die bak plaatsen. Koop wel een 1U server aangezien in sommige (goede) netwerken extra ruimte vaak een stuk duurder is en de investering in 1U dus wel waard zal zijn.

Enkele interessante gamehost netwerken: ProServe, XS4all, TrueServe (in die volgorde). Met andere netwerken ben ik niet bekend maar ik zou je zeker niet aanraden om budget te kiezen. Waar zit je nu?

We dare