PDA

Bekijk Volledige Versie : Hardware vraag.



Armand
04/12/05, 00:21
Beste allemaal,
Ik heb de zoekfunctie even geprobeerd, maar ik kon zo 1,2,3 niks vinden daarop.

Heeft iemand wat harde informatie voor me als het gaat om bestellen van hardware. (Servers / Type) ?

Ik zelf wil graag zoveel mogelijk van de zelfde leverancier bestellen. Nu hebben we 1 DELL en 1 NEC draaien. Nu heb ik alleen nare ervaringen met de hardware van DELL in de particuliere desktop systemen.

Zijn er mensen hier die DELL juist aan of aanraden?

Daarnaast probeer ik een inschatting te maken welke hardware ik nodig heb. De NEC heeft een dual Xeon 3.0 processor en proccessed 5.000.000 requests perdag met 2 vingers in zijn neus.

Nu moet ik voor een nieuwe klant (om in zijn woorden te spreken: "top spul" hebben, onder het motto: "het moet gewoon goed zijn")

Nu hink ik op 2 gedachten. De klant wil namelijk zijn platform verdelen over 2 servers. (maximaal 50% down tegelijk) en eigenlijk 1 hot spare server er bij hangen. Klopt het dat alles wat dual processor heeft voor een systeem wat alleen website met PHP/MySQL en mail draait dikke overkill is? En hoeveel RAM is normalitair nodig? 1GB genoeg?

Daarnaast wil ik 3x de identieke hardware aanschaffen, zodat ik bij hardware failure eenvoudig de harddisk kan omschakelen uit het defecte systeem en in de hot-spare mount. Dit moet theoretisch gezien dan toch direct werken?

Bedankt voor ieders inbreng :)

Gr,
Armand

DJSmiley
04/12/05, 00:54
En wat als de hdd crashed?

En wat cpu/ram betreft, zonder te weten wat de grootte van de database is (of gaat worden binnen de termijn dat de server moet draaien) is er weinig zinnigs over te zeggen.

En hoe mbt servicecontracten? Dan heb je gewoon 3 jr niets te maken met de hardware en hoef je ook zelf geen voorraad hiervan te hebben.

Euro-Servers
04/12/05, 10:23
Je kan het eens met server merken als Supermicro & Sun proberen. Heb zelfs enkel nog maar ervaring met Supermicro & deze is tot nu toe zeer goed.

Armand
04/12/05, 11:08
Origineel geplaatst door DJSmiley
En wat als de hdd crashed?

En wat cpu/ram betreft, zonder te weten wat de grootte van de database is (of gaat worden binnen de termijn dat de server moet draaien) is er weinig zinnigs over te zeggen.

En hoe mbt servicecontracten? Dan heb je gewoon 3 jr niets te maken met de hardware en hoef je ook zelf geen voorraad hiervan te hebben.

Beste DJSmiley,
Je hebt gelijk over dat je er weinig over kan zeggen.
Het punt is als volgt, de klant draait nu met zijn complete netwerk over +/- 12 servers verdeeld. Iedere site heeft een database van laten we zeggen: MAX 10 MB. Iederen site heeft gemiddeld 2000 requests per dag. Het totale aantal sites wat er geplaats moet worden zijn +/- 200.

Nu weet ik dat er webserver farms zijn die een veelvoud van dit aantal sites hosten. Daarom weet ik niet goed in te schatten wat ik nodig heb aan hardware? (Zeker als ik het nog eens ga verdelen)

M.B.T. Service? Ik weet nooit of ik hier zo happig op moet zijn. Ze kunnen binnen 4 uur bij je in je Datacentrum staan toch? Voor de prijs waar je ook een hele extra server voor kunt kopen. (Die in dat geval gewoon door een remote-hands medewerker geplaats kan worden) Daarom leek dat me praktischer. Of zit ik er zover naast? :)

Mark17
04/12/05, 12:06
Origineel geplaatst door Armand


Beste DJSmiley,
Je hebt gelijk over dat je er weinig over kan zeggen.
Het punt is als volgt, de klant draait nu met zijn complete netwerk over +/- 12 servers verdeeld. Iedere site heeft een database van laten we zeggen: MAX 10 MB. Iederen site heeft gemiddeld 2000 requests per dag. Het totale aantal sites wat er geplaats moet worden zijn +/- 200.

Nu weet ik dat er webserver farms zijn die een veelvoud van dit aantal sites hosten. Daarom weet ik niet goed in te schatten wat ik nodig heb aan hardware? (Zeker als ik het nog eens ga verdelen)

M.B.T. Service? Ik weet nooit of ik hier zo happig op moet zijn. Ze kunnen binnen 4 uur bij je in je Datacentrum staan toch? Voor de prijs waar je ook een hele extra server voor kunt kopen. (Die in dat geval gewoon door een remote-hands medewerker geplaats kan worden) Daarom leek dat me praktischer. Of zit ik er zover naast? :)

kun je aangeven wat voor servers je klant nu gebruikt en wat de load van die systemen is? dan is er beter in te schatten of de servers zwaar belast worden. daarnaast kun je misschien het beste dubbel uitvoeren (mogelijk klein cluster?) aangezien je klant niet door hardware problemen down wil zijn. mysql/webserver dubbel uitvoeren is voor die wensen een must.

Swiftway-UK
04/12/05, 14:29
Een cluster oplossing is absoluut datgene wat je zoekt:)

Hardware van SUN is meestal prima, maar je kunt met alle merken pech hebben.

Mark17
04/12/05, 15:37
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Een cluster oplossing is absoluut datgene wat je zoekt:)

Hardware van SUN is meestal prima, maar je kunt met alle merken pech hebben.

dit zal afhankelijk zijn van zijn budget lijkt mij. daarnaast is het wel zo dat met een redundant cluster dat aangesloten is op 2 netwerken de uptime optimaal is!