PDA

Bekijk Volledige Versie : V.O.F naar B.V



UBweb
01/12/05, 23:13
Na lang overleg zijn mijn partner en ik tot de conclusie gekomen dat het misschien wel verstandig is om van een V.O.F naar een B.V te veranderen.

Een van ons meent ergens begrepen te hebben dat de directeur van een B.V minimaal een salaris moeten hebben van 33.000.

Iemand enig idee wat hiervan waar is? Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het eerste jaar geen salaris te nemen even als voorbeeld.

Stewie
01/12/05, 23:15
Origineel geplaatst door UBweb

Een van ons meent ergens begrepen te hebben dat de directeur van een B.V minimaal een salaris moeten hebben van 33.000.
. 38.000, tenzij jij de belastinginspecteur kan overtuigen dat de directeur een ander salaris dient te krijgen ;)

Remigius
01/12/05, 23:17
En volgends mij was het 36.000 (3000 p/maand) :)

CharlieRoot
01/12/05, 23:22
ik meen ook 33.000, dat kan per regio wel verschillen.

easy2host
01/12/05, 23:23
Je kunt uitstel krijgen voor een jaar of 2 als ik me niet vergis, hoe het precies zit weet ik niet maar ik weet zeker dat het kan.

Stewie
01/12/05, 23:25
Nee hoor :)

Het fictief loonbedrag voor 2005 is vastgesteld op € 38.118. Voor 2006 gaat de Belastingdienst uit van een minimum van € 39.000,-

Daarop bestaan enkele uitzonderingen:

- Als er een directeur is aangesteld in de BV, die geen aanmerkelijk belanghouder is, en diens loon is lager dan € 38.118,-, mag u uw eigen fictieve loon verlagen naar dat lagere salaris.
- Als het loon van een directeur die geen aanmerkelijk belanghouder is, hoger is dan uw fictieve loon dan mag uw salaris niet in belangrijke mate (meer dan 30% hoger of lager) afwijken van dat hogere salaris. Daarnaast geldt in die situatie dat uw salaris niet lager mag zijn dan het loon van de meestverdienende werknemer in de BV (of de daarmee verbonden vennootschappen).
- Als het loon van de directeur die geen aanmerkelijk belang heeft, lager is dan dat van de meestverdienende werknemer in uw BV (of de verbonden vennootschappen), dan mag u als DGA uw salaris verminderen totdat het niet meer in belangrijke mate (30%) afwijkt van dat gebruikelijke loon.

Bron: http://www.dezaak.nl/renderer.do/menuId/2206/sf/2206/returnPage/2206/itemId/323800/realItemId/323800/pageId/381/instanceId/2212/

eMiz0r
02/12/05, 09:31
Origineel geplaatst door gsh2
Nee hoor :)

Het fictief loonbedrag voor 2005 is vastgesteld op € 38.118. Voor 2006 gaat de Belastingdienst uit van een minimum van € 39.000,-

Daarop bestaan enkele uitzonderingen:

- Als er een directeur is aangesteld in de BV, die geen aanmerkelijk belanghouder is, en diens loon is lager dan € 38.118,-, mag u uw eigen fictieve loon verlagen naar dat lagere salaris.
- Als het loon van een directeur die geen aanmerkelijk belanghouder is, hoger is dan uw fictieve loon dan mag uw salaris niet in belangrijke mate (meer dan 30% hoger of lager) afwijken van dat hogere salaris. Daarnaast geldt in die situatie dat uw salaris niet lager mag zijn dan het loon van de meestverdienende werknemer in de BV (of de daarmee verbonden vennootschappen).
- Als het loon van de directeur die geen aanmerkelijk belang heeft, lager is dan dat van de meestverdienende werknemer in uw BV (of de verbonden vennootschappen), dan mag u als DGA uw salaris verminderen totdat het niet meer in belangrijke mate (30%) afwijkt van dat gebruikelijke loon.

Bron: http://www.dezaak.nl/renderer.do/menuId/2206/sf/2206/returnPage/2206/itemId/323800/realItemId/323800/pageId/381/instanceId/2212/

Als je kunt aantonen dat je de salariskosten niet kunt dragen (je maakt er te weinig winst voor) is een briefje naar de Belastingdienst voldoende om dit minimum (bruto!!!) jaarsalaris niet te hoeven uitkeren.

Vergeet niet dat je er netto trouwens nog geen 2200 euro aan overhoudt, dus reken je niet rijk :)

Triloxigen
02/12/05, 09:36
Veel mensen in Nederland zouden erg gelukkig zijn met 2200 netto.
Veel gezinnen verdienen dat niet eens totaal :)

guidob
02/12/05, 10:04
Origineel geplaatst door Triloxigen
Veel mensen in Nederland zouden erg gelukkig zijn met 2200 netto.
Veel gezinnen verdienen dat niet eens totaal :)

En sommige komen er hun bed niet eens voor uit... :-P

RikkiLake
02/12/05, 15:12
Origineel geplaatst door guidob


En sommige komen er hun bed niet eens voor uit... :-P


En zo is het, en niet anders...;-0

Raptor
02/12/05, 15:44
Origineel geplaatst door Triloxigen
Veel mensen in Nederland zouden erg gelukkig zijn met 2200 netto.
Veel gezinnen verdienen dat niet eens totaal :)
Als directeur van een B.V. heb je dan ook een hoop meer verantwoordelijkheid dan een ander 'gewoon' baantje.

BoX
02/12/05, 17:21
Voorzover ik het weet, begin je pas een BV zodra de vennootschapsbelasting hierover minder zou bedragen dan de inkomstenbelasting die je kwijt bent bij een eenmans- of VOF zaak.

Soort break-even point. Wanneer je dat overschrijdt .. kun je beter een BV beginnen.

Remigius
02/12/05, 17:26
De regels voor BV's zijn de afgelopen jaren wat veranderd en aangescherpt (i.v.m. lege BV's die gebruikt werden om geld te stallen). Ik zou de TS willen adviseren om een (kosteloos) gesprek met een KvK adviseur aan te gaan. Deze kan alles haarfijn uitleggen.

eMiz0r
03/12/05, 17:44
Origineel geplaatst door Triloxigen
Veel mensen in Nederland zouden erg gelukkig zijn met 2200 netto.
Veel gezinnen verdienen dat niet eens totaal :)

De meeste mensen met een gezin komen daarvoor hun bed niet meer uit. Voor iemand onder de 30 is het misschien prima te doen, maar een modaal gezin (vrouw, 2 kinderen, huis en auto) kan hier misschien net van rondkomen. Vergeet even niet dat het gemiddelde leven in Nederland laatste jaren echt extreem duur is geworden he..

edit: daar komt natuurlijk bij dat je als directeur veel verantwoordelijkheden hebt. Die verantwoordelijkheid stopt niet alleen bij het up and running houden van je bedrijf, maar ook je personeel. Je personeel is 100% afhankelijk van jou en het inkomen dat je hen brengt. Ga je op de fles, kom niet alleen jij, maar ook je werknemers in de problemen.

Triloxigen
03/12/05, 17:47
Origineel geplaatst door eMiz0r

<knip>

Neem maar van mij aan dat 2200,- NETTO ruim boven het modaal gemiddelde is :)

eMiz0r
03/12/05, 17:51
Origineel geplaatst door Triloxigen


Neem maar van mij aan dat 2200,- NETTO ruim boven het modaal gemiddelde is :)

Ga maar eens haarfijn uitrekenen wat een gemiddeld leven kost ;)

Deimos
03/12/05, 18:09
Origineel geplaatst door eMiz0r


Ga maar eens haarfijn uitrekenen wat een gemiddeld leven kost ;) Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2005 € 29.500 per jaar. Dit komt neer op € 1.560 netto per maand. De ziekenfondsgrens is vastgesteld op € 33.000 over 2005.

Triloxigen
03/12/05, 18:10
Origineel geplaatst door eMiz0r


Ga maar eens haarfijn uitrekenen wat een gemiddeld leven kost ;)

Ja, dat weet ik ook echt niet :|

Waarom denk je dat zoveel mensen niet eens een rijtjeshuis alleen kunnen kopen en dit pas doen als ze met zn 2en zijn?

eMiz0r
03/12/05, 18:17
Origineel geplaatst door Triloxigen


Ja, dat weet ik ook echt niet :|

Waarom denk je dat zoveel mensen niet eens een rijtjeshuis alleen kunnen kopen en dit pas doen als ze met zn 2en zijn?

Als je goed had gelezen wat ik gezegd heb, had je gezien dat ik aangeef dat 2200 euro netto voor veel mensen nog moeilijk rondkomen is. Dat jij over "ruim boven modaal" inkomen begint prima, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Theoretisch ben je mijn verhaal kracht aan het bijzetten. Doe dan niet zo moeilijk =)

Triloxigen
03/12/05, 18:32
Origineel geplaatst door eMiz0r


Als je goed had gelezen wat ik gezegd heb, had je gezien dat ik aangeef dat 2200 euro netto voor veel mensen nog moeilijk rondkomen is. Dat jij over "ruim boven modaal" inkomen begint prima, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Theoretisch ben je mijn verhaal kracht aan het bijzetten. Doe dan niet zo moeilijk =)

Ligt eraan hoe je leeft, je kunt het jezelf natuurlijkerg moeilijk maken.

MMaI
03/12/05, 19:19
drie keer per jaar op vakantie betekend namelijk dat je ook vier maanden hypotheeklasten had kunnen betalen
Met 2200 ben je echt niet slecht af, denk eens an mensen die rond moeten komen van 50% wao en bijstand, als die de 1000 halen per maand zijn ze al blij, dus stop met zeuren eMiz0r

verder vergeet bijna eidereen te melden wat de belangrijkste reden is om over te gaan naar een BV, bij een VOF ben je namelijk persoonlijk aansprakelijk als er iets misgaat in je bedrijf (falliet etc.) en bij een BV heb je dat niet, je bent bij een BV alleen zaken die eigendom van de BV zijn kwijt. Ook is er niet alleen het salaris van €36000 maar ook moet je om een BV te kunnen starten de helft hiervan storten op de rekeing van je BV (kortlopend krediet werkt perfect) en het kost je ongeveer €1800,- voor een accountant. Dus je zal zelf moetne overwegen of een BV de moeite en kosten waard is.

Dennie-DeTi
04/12/05, 10:09
Wat ik bij een gesprek met de accountant heb gehoord, is dat na 6 jaar de voordelen van een VOF ten opzichte van een BV vervallen.

Ik weet niet precies hoe of wat, maar misschien dat dat ook handig is om heens na te vragen.

- Dennie

eMiz0r
04/12/05, 11:33
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi
Wat ik bij een gesprek met de accountant heb gehoord, is dat na 6 jaar de voordelen van een VOF ten opzichte van een BV vervallen.

Ik weet niet precies hoe of wat, maar misschien dat dat ook handig is om heens na te vragen.

- Dennie

3 jaar moet dat zijn als het goed is. Er vervallen na 3 jaar namelijk belangrijke belastingvoordelen als starter waardoor de overstap naar de BV sneller zinvol kan zijn.

@MMaI, wij hoeven niet in discussie te gaan. Ik weet heel goed dat er mensen zijn die het moeten redden met veel minder (heb je mij horen zeggen dat dat niet zo is?). Ik heb alleen gezegd dat een volwaardig gezin met 2200 euro netto misschien net kan rondkomen.