PDA

Bekijk Volledige Versie : Goedkope KVM over IP oplossing gezocht



MediaServe
01/12/05, 00:56
Ik wou onze colocatie diensten verder onderscheiden door alle racks uit te rusten met een simpele KVM over IP oplossing. De bedoeling is om alle (toekomstige) racks uit te rusten met een eigen KVM over IP switch, klanten kunnen dan gratis, of tegen een kleine vergoeding, gebruik maken van KVM mogelijkheden.

Ik wil nog niet direct deze week wat aanschaffen, maar eerst even oriënteren in de prijzen en mogelijkheden.

Zijn er oplossingen waarbij ik meerdere racks kan aansluiten op één IP module? Hoe sluit je een KVM switch aan op een IP module? Kunnen de meeste servers er tegen dat je PS/2 muis en toetsenbord hotswapt?

Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan € 1000,- voor 2 racks (1 poort)

Ahead-IT
01/12/05, 12:04
Avocent SwitchView IP - Remote control device + KVM switches?

MediaServe
01/12/05, 12:19
Origineel geplaatst door Ahead-IT
Avocent SwitchView IP - Remote control device + KVM switches? Kan het ook zonder KVM switches, dat de remote hands van het datacenter de kabels hotpluggen naar een andere server als het nodig is? Of gaan de servers dan flippen als je PS/2 gaat hotpluggen? :)

Verder lijkt mij dat een mooie IP module :)

host3000
01/12/05, 12:46
Heb je in elke kast een kabouter die de stekkertjes verwisselt? Kan die dan niet gelijk het serverbeheer doen? :D

In mijn ervaring kan het ps2 stekkertje er gemakkelijk even uit en na een paar minuten er weer in, zonder dat de server niet meer reageert. Maar zeker als hij zonder ps2 geboot heeft, heb je een probleem. Ik denk ook als je hem eruit getrokken hebt en pas na een paar uur weer erin doet, de server niet meer reageert.

DutchTSE
01/12/05, 12:47
als je server opstart met muis en toetsenbord erin dan kun je zodra hij is opgestart de stekkers eruit halen. Dan kun je hem erna weer insteken en dan werkt het weer. Reboot je hem remote zonder toetsenbord en muis erin dan werkt het natuurlijk de keer erna niet ;)

MediaServe
01/12/05, 12:49
Aha, dat is een goede :)

Dan kunnen klanten gebruik maken van de KVM zodra ze hun server rebooten, klanten die meer gebruik van KVM willen maken kunnen tegen betaling op een KVM switch worden aangesloten :)

Iemand een idee welke kabellengte ik aan moet houden?

djalken
01/12/05, 14:34
wel behoorlijk stuk duurder, maar kijk eens naar de cyclades alterpath console server, erg mooi spul (www.cyclades.com), wel duur maar dan heb je een hele mooie en degelijke oplossing (wij maken dr gebruik van en bevalt erg goed :))

MediaServe
01/12/05, 14:41
Bedoeling was dus zo goedkoop mogelijk ;)

Wij willen onze klanten er bijna kosteloos gebruik van laten maken, alleen een kleine vergoeding voor het ompluggen en een beetje afschrijving.

Zo'n module kost rond de € 600,00 euro heb ik gezien. Dat geld is er waarschijnlijk nog wel een keer uit als we een paar ritjes van € 30,00 euro besparen. Als het nou heel populair lijkt te worden, kunnen we er altijd nog extra modules bij aanschaffen.

Ik denk dat 1,5 meter kabels wel moet lukken, dan hangen we die modules in het midden van het rack.

Thijs
01/12/05, 14:48
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit hoor, maar een muis wordt prima herkend na het booten zonder en een Keyboard ook, beide onder Linux, Windows is probleem dan.

Kijk je DMESG er maar eens op na ;)

BASICS!

Deimos
01/12/05, 14:50
Origineel geplaatst door Thijs
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit hoor, maar een muis wordt prima herkend na het booten zonder en een Keyboard ook, beide onder Linux, Windows is probleem dan.

Kijk je DMESG er maar eens op na ;)

BASICS!
In bsd moet je hiervoor wel een custom kernel compilen, maar dat moet voor de meeste geen probleem zijn.

Thijs
01/12/05, 14:52
Origineel geplaatst door Deimos

In bsd moet je hiervoor wel een custom kernel compilen, maar dat moet voor de meeste geen probleem zijn.

Een van de weinige. RH, FC, Mandriva, Debian hoeft dit niet.

bvankuik
01/12/05, 15:54
Origineel geplaatst door host3000
Heb je in elke kast een kabouter die de stekkertjes verwisselt? Kan die dan niet gelijk het serverbeheer doen? :D

Dat is zeker een mogelijkheid, maar tegenwoordig achterhaald. Ook kabouters worden geoutsourced. Een Indiase of Chinese kabouter is zeer goed opgeleid en kan tot 60% aan loonkosten schelen. Nadelen zijn er ook, denk o.a. aan tijdsverschil en gebrekkig Engels. Het blijft dan ook nodig om on-site een kabouter te hebben die een stukje communicatie verzorgt tussen klant en off-shore kabouters.

electric
01/12/05, 16:44
Origineel geplaatst door Thijs
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit hoor, maar een muis wordt prima herkend na het booten zonder en een Keyboard ook, beide onder Linux, Windows is probleem dan.

Kijk je DMESG er maar eens op na ;)

BASICS!

Inderdaad. Heb met window servers al vaak genoeg 't probleem gehad als ie zonder monitor / keyboard/ muis word geboot en je sluit 't aan dat 't dan alsnog niet werkt .. dan moet je eerst rebooten en dan werkt 't wel.
Lijkt me niet echt handig :p

DutchTSE
01/12/05, 22:19
Origineel geplaatst door electric


Inderdaad. Heb met window servers al vaak genoeg 't probleem gehad als ie zonder monitor / keyboard/ muis word geboot en je sluit 't aan dat 't dan alsnog niet werkt .. dan moet je eerst rebooten en dan werkt 't wel.
Lijkt me niet echt handig :p
Precies hetzelfde probleem zoals ik het beschreef ;)

MediaServe
01/12/05, 22:38
Ik zit erover te denken om de volgende module aan te schaffen:
http://www.aten-usa.com/?product&cat=583&Item=CN6000

Deimos
01/12/05, 22:46
Origineel geplaatst door MediaServe
Ik zit erover te denken om de volgende module aan te schaffen:
http://www.aten-usa.com/?product&cat=583&Item=CN6000 Ding werkt goed :). Heb er gebruik van mogen maken. Als ik het goed heb kan je deze unit aansluiten op een KVM switch zodat je meerdere servers kunt besturen. (dit is als ik het goed heb enkel de control unit).

Waar je wel op moet letten is dat er slechts een beperkt aantal users mogelijk zijn.

MediaServe
01/12/05, 23:08
Klopt Deimos, deze kun je inderdaad op een KVM switch aansluiten. Daarnaast zijn 64 users mogelijk, ruim voldoende dus :)

Thnx voor alle hulp, ik denk dat het wel gaat lukken!

Deimos
01/12/05, 23:11
Mocht je er trouwens budget voor hebben, raad ik wel kvm over ip aan. Dan kan je namelijk gewoon cat5 kabels gebruiken ipv een dikke bos snoeren met monitor, toetsenbord en muis,

ToolZ
02/12/05, 00:33
Ik vind het ook wel een interessant apparaat. Wat ik heb begrepen, is dat het apparaat vnc gebruikt.
Wat ik wel een nadeel vind, is dat er geen ssl ondersteuning in zit, dan zul je dus als je secure wilt werken ook nog een vpn appliance erachter moeten hangen.

MediaServe
02/12/05, 00:51
Advanced security features: password protection, advanced encryption technologies, sophisticated user filters and user management, stealth mode and automatic lockoutMoet voldoende zijn, daarnaast is de server zelf ook beveiligd natuurlijk.

dotXS
02/12/05, 11:13
De windows PS2 problemen zijn makkelijk op te lossen door gebruik te maken van een PS2->USB verloop stekker. Dan worden toetsenbord en muis wel direct herkend op windows.

MediaServe
02/12/05, 11:24
Bedankt voor de goede tip, ga ik zeker uitproberen :D

bvankuik
02/12/05, 11:28
Origineel geplaatst door dotXS
De windows PS2 problemen zijn makkelijk op te lossen door gebruik te maken van een PS2->USB verloop stekker.

Deze stekkers werken prima onder Windows, maar onder Linux kan dat vrij dramatisch zijn. Er kunnen toetsen blijven 'hangen' of het werkt gewoon helemaal niet.

WebBizz
06/06/06, 15:38
MediaServe, heb je dit inmiddels werkend? Wat zijn je ervaringen?

MediaServe
06/06/06, 15:44
MediaServe, heb je dit inmiddels werkend? Wat zijn je ervaringen?Wij hebben hem momenteel nog niet in gebruik. Wij hebben nog een paar andere investeringen met hogere prioriteit en deze investering is daarom nog even uitgesteld. Ik heb wel van andere klanten gehoord dat hij goed bevalt :)

Technotop
06/06/06, 15:45
MediaServe, heb je dit inmiddels werkend? Wat zijn je ervaringen?

Hebben ze nog niet werkend. Ze werken er ook nog niet mee. Wel weet ik dat ze er mee willen beginnen. Of ze dit ook voor elk rack willen gaan bewerkstelligen? Lijkt me een zeer mooie oplossing, echten zal dat volgens mij alleen voor sharedracks zijn ;-)

WebBizz
06/06/06, 15:53
Zag een topic van je dat je dit spul verkoopt, doe je dat nog steeds?

MediaServe
06/06/06, 15:58
Zag een topic van je dat je dit spul verkoopt, doe je dat nog steeds?Het was een beperkte levering, maar ik kan gerust even contact opnemen met de leverancier om te kijken of ze nog leverbaar zijn.

groenleer
06/06/06, 22:54
KVM over IP van Blackbox schijnt ook goed te zijn.

Niet goedkoop overigens maar wel goed.

Tevens is de KVM solution cascading. Wat in hun termen inhoud dat je meerdere kvm switches aan elkaar kunt hangen, en zo wel 512 servers kunt beheren, via 1 kvm over IP module. Blackbox kun je vast wel vinden via Google ;)

Heb geen relatie met blackbox voordat iemand dat gaat denken :D