PDA

Bekijk Volledige Versie : Wijziging houder bij verhuizing .nl domein



rene_404
30/11/05, 12:22
Voor een klant van ons heb ik een .nl domein verhuist van deelnemer A naar deelnemer B. In de WHOIS gegevens stond de vekeerde eigenaar (anders geschreven) dus heb ik de juiste gegevens ingevuld op het verhuisformulier. Deelnemer B heeft het domein netjes verhuisd, maar heeft de whois gegevens niet aangepast. Volgens de deelnemer moet dit in een nieuwe handeling (extra kosten). De SIDN heb ik gebeld en geeft aan dat als de verhuizing juist is aangevraagd dit niet had gehoeven.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, wie heeft er gelijk?

Triloxigen
30/11/05, 12:30
Als het domeinnaam juist geregistreerd was, had het niet gehoeven nee.
Aan wijzigen hiervan zijn inderdaad kosten verbonden.

rene_404
30/11/05, 12:38
Origineel geplaatst door Triloxigen
Als het domeinnaam juist geregistreerd was, had het niet gehoeven nee.
Aan wijzigen hiervan zijn inderdaad kosten verbonden.

Een verhuizing is toch ook een wijziging? Van de SIDN Service unit begreep ik dat de houderwijziging en de verhuizing in één handeling had gekunt.

PeterT
30/11/05, 13:15
Nee, er zijn hiervoor 3 formulieren nodig (alle 3 in 1 keer kan gezien worden als 1 handeling, voor de deelnemer zijn het er echter 2):

Verhuizing
Wijziging houder
Registratie

Kosten van verhuizing + kosten van wijziging houder.

vaplu
30/11/05, 13:35
Origineel geplaatst door PeterT
Nee, er zijn hiervoor 3 formulieren nodig (alle 3 in 1 keer kan gezien worden als 1 handeling, voor de deelnemer zijn het er echter 2):

Verhuizing
Wijziging houder
Registratie

Kosten van verhuizing + kosten van wijziging houder.

De correcte volgorde zou moeten zijn:

Wijziging houder
Registratie
Verhuizing

Hierbij heeft de oude deelnemer wel het recht om administratiekosten te heffen. Als deze kosten bij de nieuwe deelnemer moeten komen te liggen dan als volgt:

Verhuizing
Registratie (oude houder)
Wijziging
Registratie (nieuwe houder)

PeterT
30/11/05, 14:35
'Vaplu' ik heb het niet over een volgorde.
Je mag die 3 formulieren in 1x aanbieden aan de nieuwe deelnemer, de kosten komen dan bij de nieuwe deelnemer te liggen.
Het gaat ook niet om administratiekosten, maar om de kosten die de SIDN aanrekent.

vaplu
30/11/05, 14:54
Origineel geplaatst door PeterT
'Vaplu' ik heb het niet over een volgorde.
Je mag die 3 formulieren in 1x aanbieden aan de nieuwe deelnemer, de kosten komen dan bij de nieuwe deelnemer te liggen.
Het gaat ook niet om administratiekosten, maar om de kosten die de SIDN aanrekent.

Toch klopt dat niet.. denk ik:

Als jij het volgende aanbiedt aan de nieuwe deelnemer:

#1
Verhuizing (nieuwe houdernaam)
Registratie (oude houdernaam)
Wijziging houder (oude houdernaam)

#2
Verhuizing (nieuwe houdernaam)
Registratie (nieuwe houdernaam)
Wijziging houder (oude houdernaam)

Dan kom je toch echt 1 registratie contract te kort, in beide situaties matched het contract niet met het verhuis- of wijzigingsformulier.

Kortom, er wordt een ongeldige verhuizing of ongeldige domeinnaamhouder wijziging door gevoerd.

PeterT
30/11/05, 14:59
Toch wel, we hebben 't al gehad dat de SIDN formulieren opvroeg van domeinen die op deze wijze verhuisd waren -> was geen enkel probleem.
Formulieren waren perfect in orde.

De formulieren zijn dan als volgt opgesteld:

Verhuizing (oude gegevens)
Wijziging (nieuwe gegevens)
Registratie (nieuwe gegevens)

host3000
30/11/05, 15:03
Je kunt niet de houder wijzigen en verhuizen in één keer, omdat er een wachtdag tussen de aanvraag van het verhuizen en het verhuizen zit.

Je kunt de houder niet wijzigen zolang de domeinnaam bij de oude deelnemer en dus niet in jouw bestand zit.

Dus als je verhuist van deelnemer, moet je ook een registratiecontract op naam van de oude houder hebben. De houder kan pas gewijzigd worden nà verhuizing deelnemer.

Dus:
verhuizen deelnemer + contract oude houder
wijziging houder + contract nieuwe houder

is in totaal 4 formulieren.

Wat de SIDN al dan niet gedoogt, is een ander verhaal :)

vaplu
30/11/05, 15:10
@host3000: Jij omschrijft het wat beter dan ik, maar dat is precies het punt.

Overigens begin ik steeds meer vraagtekens te krijgen bij het hanteren van het regelment door de SIDN zelf, zie ook mijn andere thread: http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=82294

Maargoed, ik doe het altijd netjes via het reglement, maar als ik zie hoe 'coulant' SIDN met sommige dingen is...zakt mij de moed in de schoenen...

PeterT
30/11/05, 15:22
host3000, deze manier is mij door de SIDN zelf aangeraden.
Die wachtdag maakte dan niet uit, het ging erom dat de oude houder heeft getekend voor de wijziging & verhuizing en de nieuwe een registratiecontract heeft getekend.

Voorheen deden wij het ook met 4 formulieren.

vaplu
30/11/05, 16:49
Origineel geplaatst door PeterT
host3000, deze manier is mij door de SIDN zelf aangeraden.
Die wachtdag maakte dan niet uit, het ging erom dat de oude houder heeft getekend voor de wijziging & verhuizing en de nieuwe een registratiecontract heeft getekend.

Toch lijkt het mij niet correct om deze methode toe te passen bij twee verschillende houders: twee verschillende rechtspersonen / natuurlijke personen. Immers de oude registrant is nooit akkoord gegaan met het reglement (tekenen van het registratiecontract) mbt tot de verhuizing òf de wijziging...

PeterT
30/11/05, 18:24
De oude registrant (deelnemer) of de oude houder?
De oude registrant (deelnemer) heeft er niet veel mee te maken, deze dient alleen op de hoogte gesteld te worden.
De oude houder tekent voor zowel de verhuizing als voor de wijziging houder.

vaplu
30/11/05, 20:11
Origineel geplaatst door PeterT
De oude registrant (deelnemer) of de oude houder?
De oude registrant (deelnemer) heeft er niet veel mee te maken, deze dient alleen op de hoogte gesteld te worden.
De oude houder tekent voor zowel de verhuizing als voor de wijziging houder.

Pfff .. nou gaan we niet mieren neuken he? in de WHOIS wordt ook steeds verwezen naar "Registrant" waarbij de domeinnaamhouder wordt bedoeld.

Registrant verwijst altijd naar de houder, Registrar is de deelnemer....

PeterT
30/11/05, 20:13
Dan mag je me toch nog even uitleggen hoe deze dan niet voor de wijziging tekent?
In bovenstaand voorbeeld tekent deze namelijk weldegelijk voor de verhuizing en ook de wijziging houder..

P.S Het was geen mieren neuken van mij uit, puur om het duidelijk te krijgen.

vaplu
30/11/05, 20:41
Origineel geplaatst door PeterT
Dan mag je me toch nog even uitleggen hoe deze dan niet voor de wijziging tekent?
In bovenstaand voorbeeld tekent deze namelijk weldegelijk voor de verhuizing en ook de wijziging houder..

PeterT, ik verwijs je graag (mbt tot mijn laatste reactie rechtspersonen/natuurlijke personen) naar punt 2.2 (tweede punt) en 2.3 (tweede punt) van http://www.sidn.nl/ace.php/p,727,2832,32672,do-dont-houder_pdf

"dien tevens een door u ondertekend registratiecontract bij de nieuwe deelnemer in."

"wanneer de nieuwe domeinnaamhouder een andere (rechts)persoon is moet u eveneens
een nieuw registratiecontract voor de nieuwe houder bij uw deelnemer indienen."

Voor de rest denk ik dat host3000 het duidelijk heeft uitgelegd.

PeterT
30/11/05, 20:45
Ik weet wat er in het regelement staat, echter, nogmaals: deze manier is me door de SIDN aangeraden, lijkt me dat dit dus geaccepteerd wordt.