PDA

Bekijk Volledige Versie : Plagiaat



Wido
29/11/05, 19:39
Beste Mede-wht'ers,

Deze week heb ik al 3 andere hosting bedrijven een mailtje gestuurd vanwege het feit dat er met simpel knip en plak werk complete teksten en afbeeldingen van onze website overgenomen worden.

Nu zie ik het zo vaak, dan lees ik een tekst de website van een andere hoster en dan denk ik, verdomd, die komt me bekend voor. Surf ik even wat verder en zie ik de zelfde tekst staan op de site van een andere hoster. (Geen tekst die van origine op onze website stond.)

Ik zie dus dat er ontzettend veel teksten van anderen overgenomen/"gejat" worden.

Nu stuur ik maar elke keer netjes een mailtje dat die tekst van ons is en dat hij binnen 24 uur van de website moet zijn.

Wat doen jullie hier nu tegen? Gewoon laten zitten? Mailtje sturen? Of direct Moszkowicz er op af?

Stewie
29/11/05, 19:41
Gebeurd ons ook erg vaak, letterlijke teksten van specificaties en ons aanbod + promo praatje. Ik heb de hoop al opgegeven, je wordt gewoon uitgescholden als je een mailtje daarover stuurt. Tegenwoordig bel ik de kids alleen maar, heeft een stuk meer effect :)

Triloxigen
29/11/05, 19:44
Ook onze website wordt regelmatig gecopieerd...
Het beste is gewoon de advocaat als ze niet meewerken :)

Easyracks
29/11/05, 19:44
Ik maak het ook erg vaak mee en erop reageren heeft ook al geen zin meer. Laatst was er een site die had het zo letterlijk gekopieerd dan onze bedrijfsnaam er nog stond (staat) ;)

Stewie
29/11/05, 19:45
Origineel geplaatst door Easyracks
Ik maak het ook erg vaak mee en erop reageren heeft ook al geen zin meer. Laatst was er een site die had het zo letterlijk gekopieerd dan onze bedrijfsnaam er nog stond (staat) ;) Kan me goed herinneren dat iemand van jullie op één van jullie sites ook teksten van onze site over heeft genomen. Niet schijnheilig doen svp...

ProServe
29/11/05, 20:54
Ach, er zijn zelfs bedrijven (www.nextit.nl) die een plaatje op hun site zetten van 1 onze Junipers, en niet eens in ons netwerk staan :)
Maargoed, we zullen het wel zien als een eer :)

Easyracks
29/11/05, 20:59
Origineel geplaatst door gsh2
Kan me goed herinneren dat iemand van jullie op één van jullie sites ook teksten van onze site over heeft genomen. Niet schijnheilig doen svp...

Uhm.. ik schrijf al m'n teksten zelf.

Deimos
29/11/05, 21:16
Mensen het is niet de bedoeling om onderling te gaan flamen. Mocht je toch melding willen maken van "plagiaat" dan hebben we daar een mooie PM knop voor.

PlugInInfo
29/11/05, 21:24
Ik heb een keer gehad dat een computerblad een gedeele van mijn teksten overnam. Naar mij luisterden ze niet dus heb ik een jurist een telefoontje laten plegen. Alles was gelijk opgelost. :D

Ik denk dit ook wel werkt met websites die teksten kopieren.

mehost
29/11/05, 22:55
Voorheen toen ik zelf nog bij een ander hosting bedrijf in dienst was gebeurde dit ook heel erg vaak. Helaas is er weinig aan te doen, vanzelfsprekend kan je deze personen wel voor de rechter slepen maar wat bereik je er uiteindelijk mee. Mensen blijven toch wel kopieeren, schrijf gewoon je eigen teksten en doe je eigen ding... dat is uiteindelijk het beste wat je kan doen.

P.S. Een beetje dreigen met een kort geding wil over het algemeen ook redelijk werken :).

cashmere
29/11/05, 23:10
aangetekende brief door je advocaat laten sturen

Dillard
29/11/05, 23:16
Ik had er een tijdje terug een die letterlijk onze layout had overgenomen incl. onze 2 javascript-scroll bars. Het was zelfs zo erg dat een javascript-scroll bar met afbeeldingen nog linkte naar onze image-directory :( Na een telefoontje van een juridisch kennis heeft ie het e.e.a aangepast, maar nog steeds niet voldoende naar mijn zin (kenners herkennen onze site direct :) ). Tot en met het contactformulier hadden ze "geleend". Om gek van te worden, maar ja, het kost je een hoop tijd en als je er hebt, is de volgende alweer aan het "knippen-en-plakken" ...

Ahead-IT
29/11/05, 23:22
Wij zitten ook met dat probleem, maar je kan er maar bitter weinig aan doen. Tekst op een website, daar heb je nu eenmaal geen copyright op en het is bijgevolg heel moeilijk te bewijzen dat die oorspronkelijk van jou komt.

En dan nog, de kosten & tijd om dat alles elke keer opnieuw aan te tonen en aan te klagen ... sja het is gewoon de moeite niet waard.

Mikey
29/11/05, 23:28
ach we kennen het verhaal topservers.nl :)

crazycoder
30/11/05, 07:16
Origineel geplaatst door Ahead-IT
Wij zitten ook met dat probleem, maar je kan er maar bitter weinig aan doen. Tekst op een website, daar heb je nu eenmaal geen copyright op en het is bijgevolg heel moeilijk te bewijzen dat die oorspronkelijk van jou komt.

Als je niet alles bij elkaar heb gejat :) heb je wel degelijk copyright op tekst en afbeeldingen.

Jammer dat mensen de oefening "schrijf deze tekst in je eigen woorden" tijdens de lessen Nederlandse taal nooit hebben begrepen :)
Laten insprireren is m.i. niet zo'n probleem.. teksten letterlijk overnemen wel..

mehost
30/11/05, 07:35
Laten inspireren is inderdaad niet het grootste probleem, iedere beginnende webhoster kijkt naar de websites van zijn of haar concurenten maar het vervolgens letterlijk namaken van een bepaalde bestaande website of het kopieeren van elementen van zo'n website gaat mij weldegelijk veel maar dan ook veels te ver.

Ahead-IT
30/11/05, 09:27
Origineel geplaatst door crazycoder

Als je niet alles bij elkaar heb gejat :) heb je wel degelijk copyright op tekst en afbeeldingen.

Uiteraard halen wij ook teksten van de website van de fabrikanten. Daar hebben we in principe geen copyright op. Echter, 99% van de bedrijven doet dit, de fabrikant zal gewoon tevreden zijn als zijn product verkoopt. Maar, dat is niet hetzelfde als teksten & informatie van de website afhalen van een concurrent/collega ;)

DutchTSE
30/11/05, 10:49
Heb het ook gehad, jongen die ik help met opzetten van zijn bedrijfje begon info van me website te kopieren, bepaalde opmaak hetzelfde etc. Na hem erop aangesproke te hebben heeft ie het veranderd :)

Wido
30/11/05, 10:56
Ik kan het nu ookwel inzien als iets leuks, je bent immers een voorbeeld voor ze :)

Maarja, wel jammer dat ze niet gewoon zelf teksten kunnen maken....

Mikey
30/11/05, 11:06
Als voorbeeld, als je iemand erop wijst dat ze iets van jouw misbruiken draaien ze het verhaal om dat wij het van hun gebruiken... Gewoon op wat plaatsen kenbaar maken daar waar hun klanten het ook kunnen vinden.

Randy
30/11/05, 19:14
Allen,

Plagiaat zie je overal, neem bijvoorbeeld dit (http://www.isp-services.nl/noc/netwerk) plaatje en dit (http://brainstorm-ict.nl/pages/colocatie.php) plaatje. Of deze (http://www.eliveldnetworks.nl) en deze (http://www.elexis.nl/) website.

Zelf zit ik in de (professionele) fotografie en zie met enige regelmaat dat afbeeldingen - ook door webhosters - gejat worden. Heb hier een standaard macro voor die een brief stuurd nmet de opdracht hetgeen te verwijderen en binnen 48 uur contact op te nemen voor een regeling. Uiteraard voorzien van factuur met het normale tarief * 4. (origineel=100% + diesftal = 200% + geen naam = 100%).

Indien er niet gereageerd wordt, gaat dit direct naar het kanton waar ik me prima kan verdedigen zonder juridische bijstand. Alle tot op heden aangespannen zaken zijn gewonnen.
Het gaat immers on bedragen vanaf € 96,- per foto, dit nog te vermenigvuldigen met 4. Dus voor een kleine thumbmail loont een rechtzaak zich al.

Moraal van het verhaal; Herschrijf teksten en maak eigen foto's. AW1912 (De auteurswet) is hier heel duidelijk in.

Profit|Jacob
01/12/05, 15:25
Ja weetje.

Het is vrij onmogelijk om zoiets tegen te gaan.

Betreffenden kunnen namelijk claimen, dat het gewoon de beste manier was om dergelijke informatie te plaatsen.

Er zit voor een moskovitc of iets dergelijks, dus niet veel mogelijkheid in om hier iets tegen te doen.

Immers hoeft de betreffende tekst helemaal niet van de site te komen, maar kan het best zelf bedacht zijn als de ultieme tekst. Wie doet je wat?

Ik kan hier wel een paar oplossingen voor aandragen:

1: Zet in je tekst, veel info die alleen betrekking heeft op Jouw bedrijf, zodat het niet aantrekkelijk is om het over te nemen, met andere woorden, het meer tijd kost om het over te nemen, dan zelf iets te schrijven.

2: Verwerk in je tekst, diensten die andere hosting bedrijven niet snel zullen aanbieden. Bijvoorbeeld, vermeld ook besturingssystemen die men niet zo snel gebruikt. Idem voor controle panelen.

3: Gebruik beveiligde tekst !

Triloxigen
01/12/05, 15:41
En hoe wilde je text beveiligen?

t.bloo
01/12/05, 15:42
Origineel geplaatst door Profit|Jacob 3: Gebruik beveiligde tekst ! ?

Wido
01/12/05, 15:43
Origineel geplaatst door Triloxigen
En hoe wilde je text beveiligen? Klikken met de rechtermuisknop verbieden :D

svbeek
01/12/05, 15:48
Origineel geplaatst door Randy
Of deze (http://www.eliveldnetworks.nl) en deze (http://www.elexis.nl/) website.


Wat grappig dat je nou net deze vergelijking maakt, tussen jullie en onze site. Ik heb dit ontwerp met eigen handen gemaakt, en het is dan ook mijn eigendom, zoals ik jullie al diverse keren per email en telefonisch heb laten weten, inclusief het aanbod bewijs te tonen. Tot op heden zonder resultaat, erg jammer.

En dan ook nog zo'n mooi verhaaltje ophangen over anderen die plagiaat plegen. Ik vind dat door de manier waarop jij post het lijkt alsof ik de 'dief' ben, en dat op deze manier mijn naam door het slijk word gehaald. Dat terwijl ik hier niet de gene ben die fout zit, erg jammer.
Ik ga deze discussie liever niet aan op een openbaar forum, maar ik vind gewoon dat ik mezelf hier moet verdedigen. Wil je hier nog verder contact over hebben, bel of email me gerust.

crazycoder
01/12/05, 15:52
Origineel geplaatst door Profit|Jacob
Ja weetje.

Het is vrij onmogelijk om zoiets tegen te gaan.

Betreffenden kunnen namelijk claimen, dat het gewoon de beste manier was om dergelijke informatie te plaatsen.

Er zit voor een moskovitc of iets dergelijks, dus niet veel mogelijkheid in om hier iets tegen te doen.

Immers hoeft de betreffende tekst helemaal niet van de site te komen, maar kan het best zelf bedacht zijn als de ultieme tekst. Wie doet je wat?

Dat ben ik niet met jou eens.

De kans dat 2 mensen over hetzelfde onderwerp woordelijk met exact dezelfde uitleg komen is vrij klein.

Stellen dat iets nu eenmaal de beste manier is om de informatie te plaatsen alleen vanwege het feit dat de persoon die copy/paste gebruikt niet origineel genoeg kan zijn is een duidelijk teken van zwakte.

Ik denk dat het zeker mogelijk is om dergelijke piraten aan te pakken.

crazycoder
01/12/05, 15:53
Origineel geplaatst door Wido
Klikken met de rechtermuisknop verbieden :D
Hmmmm sure... werkt alleen niet zo lekker in Firefox :)

Profit|Jacob
01/12/05, 15:53
Origineel geplaatst door t.bloo
?

Klikken met de rechtermuisknop verbieden is een optie, maar dit moet NIET met javascript gedaan worden! (gemakkelijk omzeilbaar).

Er bestaan zoveel verschillende programmaatjes om je tekst te beveiligen.

Zo kan je bijvoorbeeld je tekst met flash scripts maken.

Triloxigen
01/12/05, 15:57
Ik heb al eens contact gehad met de advocaat ivm plagiaat, deze bevestigde dat het overduidelijk was van plagiaat en dat zoiets zeker aan te vechten is.
Een belletje naar zijn ouders loste het probleem overigens ook op ;)

Wido
01/12/05, 16:05
Origineel geplaatst door Profit|Jacob


Klikken met de rechtermuisknop verbieden is een optie, maar dit moet NIET met javascript gedaan worden! (gemakkelijk omzeilbaar).

Er bestaan zoveel verschillende programmaatjes om je tekst te beveiligen.

Zo kan je bijvoorbeeld je tekst met flash scripts maken.
Als ik het op mijn scherm kan krijgen kan ik het overnemen. (Nee, niet overtypen)

Profit|Jacob
01/12/05, 16:10
Akkoord,

Nouja dan is de enige directe oplossing die ik kan geven, dat je genoeg rotzooi in je tekst verwerkt om ervoor te zorgen dat mensen de tijd niet meer nemen om het over te nemen.

Tuurlijk, als het overduidelijk plagiaat is, wie gaat dan ontkennen.

Maar als het er zeer veel op lijkt, hoeft het nog steeds geen plagiaat te zijn.

Zo durf ik ook te beweren dat wanneer je exact de nederlandse tekst in het engels overneemt, en vrijwel exact dezelfde site hebt, dit geen plagiaat is.

Je kan namelijk gewoon nog steeds beweren dat dit 100% binnen uw wensen viel, en je geen betere, alternatieve layout/design zou kunnen verzinnen voor je doel.


PS: Wido, zeg ff tegen je collegas dat ze ff een amd 64 voor me op zetten :P Ik heb die ASAP nodig, en ook al een aanvraag verstuurt ;) En ik heb het zo snel nodig, dat ik even geen alternatief in NL voor PCextreme kan vinden. Veel dank! --> j_lageveen@hotmail.com of sales@profithost.nl

Wido
01/12/05, 16:21
Origineel geplaatst door Profit|Jacob
Akkoord,

Nouja dan is de enige directe oplossing die ik kan geven, dat je genoeg rotzooi in je tekst verwerkt om ervoor te zorgen dat mensen de tijd niet meer nemen om het over te nemen.

Tuurlijk, als het overduidelijk plagiaat is, wie gaat dan ontkennen.

Maar als het er zeer veel op lijkt, hoeft het nog steeds geen plagiaat te zijn.

Zo durf ik ook te beweren dat wanneer je exact de nederlandse tekst in het engels overneemt, en vrijwel exact dezelfde site hebt, dit geen plagiaat is.

Je kan namelijk gewoon nog steeds beweren dat dit 100% binnen uw wensen viel, en je geen betere, alternatieve layout/design zou kunnen verzinnen voor je doel.


PS: Wido, zeg ff tegen je collegas dat ze ff een amd 64 voor me op zetten :P Ik heb die ASAP nodig, en ook al een aanvraag verstuurt ;) En ik heb het zo snel nodig, dat ik even geen alternatief in NL voor PCextreme kan vinden. Veel dank! --> j_lageveen@hotmail.com of sales@profithost.nl Het is bij ons een 1 op 1 kopie. Overduidelijk dat het van onze website komt.

Dedicated servers leveren we tijdelijk niet meer op, zie onze website bij bestellen.

iDiensten
01/12/05, 17:29
Zet in je afbeeldingen een watermerk (kan zelfs onzichtbaar). Dan kun je het daadwerkelijk ook snel bewijzen als ze afbeeldingen copieren. Al lijken ze me standaard visio afbeeldingetjes.

Even overigens niet om het een of het andere hoor... maar op http://www.pcextreme.nl/producten::dedicated::prijzen#pentium moet jezelf ook verwijzen naar de juiste eigendoms rechten...