PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated onderhouden



Masterman
28/11/05, 17:14
Beste webhostingtalkers,

Ik wil een webhosting bedrijfje beginnen. Nu had ik al een tijdje in me hoofd om met een reseller pakket te beginnen. Maar wegens omstandigheden kan ik mijn bedrijfje pas vanaf 1 jan. beginnen. Nu wil ik in de maand december gaan leren hoe ik een dedicated moet gaan onderhouden.

Nu een paar vragen hoe ik dit het best kan leren.

1 . Moet ik het op een aparte computer leren of kan het gewoon op dezelfde, of een kleine server kopen om te testen?

2 . Linux of windows, iedereen raad linux aan. waarom nou eigenlijk?

3 . wat moet ik allemaal installeren om een dedicated te onderhouden?

Zijn er nog meer dingen die ik moet weten voor het onderhouden van een dedicated? Of is er een betere manier om een dedicated te leren ondhouden? Ik hoor het graag van jullie!

mvg,

Masterman

( deze vragen kon ik niet echt in de zoekfunctie vinden ;) )

Triloxigen
28/11/05, 17:18
Het makkelijkste is om VMWare te nemen en hier de server op te installeren.
Op deze manier kun je met name de software gerichte kanten van de server ervaren.
Je hebt dan dus een server draaien onder Windows, dit kan ieder besturingssysteem zijn (dus ook Linux).
Het voordeel is dat je dan eenvoudig documentatie kan opzoeken :)

Masterman
28/11/05, 17:20
Zou je wat meer uitleg kunnen geven over "VMWare" ? Dit ken ik nl. nog niet

edit//

"
VMWare is een emulatie van een virtuele machine als een applicatie op een gastcomputer. Binnen deze virtuele machine kun je dan een ander besturingssysteem gebruiken. Op het departement computerwetenschappen beperkt het gebruik zijn meestal tot het werken met VMWare met als gastcomputer een Linux machine en Microsoft-software binnen de virtuele machine. "

Mark17
28/11/05, 17:28
heb je nog ergens een oude computer staan (of oude server)? zo ja gebruik die dan dan heb je als grote voordeel dat je enkel met echte limieten werkt die je op je server ook zult hebben.

Masterman
28/11/05, 17:30
Origineel geplaatst door Mark17
heb je nog ergens een oude computer staan (of oude server)? zo ja gebruik die dan dan heb je als grote voordeel dat je enkel met echte limieten werkt die je op je server ook zult hebben.

Ik heb maar 1 computer hier thuis...

Triloxigen
28/11/05, 17:35
Ga dan voor VMWare :)

izdesign
28/11/05, 17:38
Jup ik heb het ook werkt goed :)

jinxedworld
28/11/05, 17:42
Ik gebruik het ook om nieuwe zooi en updates mee te testen. Ideaal, en zijn geld meer dan waard!

Masterman
28/11/05, 17:51
http://www.vmware.com/download/player/


Kan ik deze dan dowloaden? is dit de goede?

Triloxigen
28/11/05, 17:53
Origineel geplaatst door Masterman
http://www.vmware.com/download/player/


Kan ik deze dan dowloaden? is dit de goede?

Nee, je moet Workstation hebben :)

Masterman
28/11/05, 17:55
Klopt het dan dat die $ 189.00 kost?

Dit heb ik er dan eigenlijk niet voor over.

Zijn er dan nog andere manieren om een dedeicated te leren onhouden?

Rob77
28/11/05, 18:21
Op ebay voor € 50 een derdehands Pentium 2 kopen. Ik heb als testbakkie een Celeron 500 met 256 mb erin, gentoo erop met alles erop en eraan

Masterman
28/11/05, 18:35
Ik ken iemand waar van ik dit kan kopen:

486 server
floppy drive
GEEN cd-rom speler
hdd
geheugen
videokaart

ect..

Als ik dit koop wat kan ik hier dan het beste mee doen?

t.bloo
28/11/05, 18:43
Als verhoger voor een monitor gebruiken...
niet bijster geschikt als testbak lijkt me (of heb ik het mis?).

Masterman
28/11/05, 19:03
meer zoiets zeker :P

Werkend systeem
Pentium 200(2Processors)
128MB Geheugen
5x scsi disks(4,3GB per stuk)
Incl. tapestreamer
CD rom speler
is niet al te snel, maar werkt perfect!!!
Leuk voor opleiding en hobby

Dreas
28/11/05, 19:29
Waarom koop je niet eerst even een boek Linux voor dummies (niet denigrerend bedoelt) .. en zet je Linux vervolgens naast Windows op je huidige PC om er eerst eens mee bekend te raken. Misschien vind je het wel niets .. Je kan ook een Linux boot CD gebruiken om mee te spelen. Een echt servertje is pas de volgende stap (en daarvoor voldoet bijna iedere hardware als testserver).

Masterman
28/11/05, 20:44
daarvoor heb ik eigenlijk deze vraag:

windows of linux? Iedereen raadt aan linux te gebruiken voor een server? waarom ? windows is in mijn geval veel makkelijker!

3j3ct
28/11/05, 20:51
ligt er net aan wat je allemaal wil gaan doen sommige dingen kunnen alleen op windows andere alleen op linux

Masterman
28/11/05, 20:55
het is eigelijk bedoeld voor het begin van een webhostingbedrijfje.

En later voor een groter bedrijfje als alles goed loopt :p

Mark17
28/11/05, 21:18
zo gauw je php/mysql aanbied zou ik voor linux gaan, wil je asp/asp.net/mssql aanbieden dan kun je beter voor windows gaan lijkt mij.

HereJezus.NL
29/11/05, 00:28
Misschien is dit een hele klootzakkerige reactie, maar volgens mij kun je er (voorlopig) beter niet aan beginnen. Je hebt overduidelijk nog ontzettend veel te leren, en clue vergaar je niet in een maandje.

Best4U
29/11/05, 05:37
HereJezus.NL heeft zeker gelijk...

Maar misschien zelf ook eens het een en ander over kijken....?
*kuch* http://retecool.com/comments.php?id=12172_0_1_0_C *kuch* ;)

Masterman
29/11/05, 15:57
Ik ben eigenlijk niet veel wijzer geworden, maar bedankt!

wwwer
29/11/05, 18:41
waarom neem je geen managd server dan? weetje zeker dat het goed gaat! en je hebt de zorg van het juist instellen niet. je kan aan de slag gaan en heel rustig je zelf niuewe programeer talen aanleren. en dan na een tijd de server zelf gaan beheren. Zo heb je veel ervaring en weetje waar je mee bezig bent :) (en ben je de kinder ziektes al teboven!)

Tuinslak
29/11/05, 19:06
of instaleer linux op je eigen pc... resize partitie of koop extra hdd... en op 1 maand leer je het zeker niet. ik werk al bijna 4 jaar met linux en ik zou alleen zelfs geen server online durven zetten.
waarom linux en geen windows? ;) obvious naar mijn mening :p maar ik ben dan ook geen windows liefhebber. zoek anders gewoon is rond op WHT, genoeg topics met waarom linux, unix, mac os x of windows.

Swiftway-UK
29/11/05, 19:38
@wwwer de meeste managed servers komen zonder root access voor de klant.

wwwer
29/11/05, 19:59
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
@wwwer de meeste managed servers komen zonder root access voor de klant.

Okay.. ik heb geen ervaring met Managed servers :) Maar is bij een goede hoster zoiets niet gewoon te regelen? Tis dat ik niet aan Ded- servers doe.. en de tijd er niet voor heb anders was het zeker bespreekbaar denk ik.

Swiftway-UK
29/11/05, 20:19
Probleem is, als "ik" bijvoorbeeld jouw server beheer en jij hebt ook root access en jij doet wat fout, dan moet ik het fixen.

Plus je kunt niet goed meer scheiden waar verantwoordelijkheden liggen.

wwwer
29/11/05, 22:45
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Probleem is, als "ik" bijvoorbeeld jouw server beheer en jij hebt ook root access en jij doet wat fout, dan moet ik het fixen.

Plus je kunt niet goed meer scheiden waar verantwoordelijkheden liggen.

gelijk heb je.. ben ik het mee eens :)
Maar jah zo leert een new-be het niet...

eMiz0r
30/11/05, 10:23
Origineel geplaatst door Mark17
zo gauw je php/mysql aanbied zou ik voor linux gaan, wil je asp/asp.net/mssql aanbieden dan kun je beter voor windows gaan lijkt mij.

Gelukkig draaien PHP en MySQL ook prima onder Windows ;)

De meeste Linux mensen zullen je Windows ten strengste afraden. Bij veel mensen komt het omdat Windows van Microsoft is. MS is commercieel en dat is blijkbaar niet te accepteren om een of andere reden.

Mijn ervaring: test eens met beide systemen en kijk wat je zelf het beste ligt. Beide OS'en zijn prima te gebruiken voor de meest toegangbare applicaties. Luister in ieder geval niet naar de mening van anderen, want dat heeft in 9/10 gevallen geen betrekking op de prestaties van een bepaald systeem, maar op andere zaken.

crazycoder
30/11/05, 10:37
Origineel geplaatst door eMiz0r
Gelukkig draaien PHP en MySQL ook prima onder Windows ;)

De meeste Linux mensen zullen je Windows ten strengste afraden. Bij veel mensen komt het omdat Windows van Microsoft is. MS is commercieel en dat is blijkbaar niet te accepteren om een of andere reden.

Mijn ervaring: test eens met beide systemen en kijk wat je zelf het beste ligt. Beide OS'en zijn prima te gebruiken voor de meest toegangbare applicaties. Luister in ieder geval niet naar de mening van anderen, want dat heeft in 9/10 gevallen geen betrekking op de prestaties van een bepaald systeem, maar op andere zaken.
"Luister in ieder geval niet naar de mening van anderen"
Toch vraag je TS wel naar jouw mening te luisteren :)

Het probleem wat velen met ms hebben heeft meer met de techniek te maken dan met andere zaken. Met ingang van W2003 is windows een stuk beter geworden. Met name de nieuwste versie van iis is verbeterd.

Uiteindelijk is een systeem net zo veilig als de beheerder het kan maken. Zelfs het meest veilige OS kan onveilig worden gemaakt als de beheerder niet verder komt dan NEXT klikken.

Als je meer wil weten over hosten op windows kan je de zoekfuntie gebruiken..

Hoe dan ook, zelf zou ik niet zo snel kiezen voor hosten op windows. Teveel eigenaardigheden.. maar afijn.. ieder zijn meug..

Mark17
01/12/05, 09:36
je kunt PHP wel op windows draaien, echter vervallen dan bijvoorbeeld de mogelijkheden wat betreft het opvragen van de load en nog een aantal opties tot zover ik weet.

Triloxigen
01/12/05, 09:51
Origineel geplaatst door Mark17
je kunt PHP wel op windows draaien, echter vervallen dan bijvoorbeeld de mogelijkheden wat betreft het opvragen van de load en nog een aantal opties tot zover ik weet.

Onder Windows zijn Linux toepassingen logischerwijs niet bruikbaar ;)

HereJezus.NL
01/12/05, 17:13
Origineel geplaatst door HereJezus.NL
Misschien is dit een hele klootzakkerige reactie, maar volgens mij kun je er (voorlopig) beter niet aan beginnen. Je hebt overduidelijk nog ontzettend veel te leren, en clue vergaar je niet in een maandje.

Beetje flauw, maargoed. Traffic statistieken worden niet bewaard als zijnde access logs, voor de 'gratis' gebruikers. Dat is niet te doen voor duizenden websites, elke dag opnieuw. Als je dat als juridische bewijslast wil bewaren heb je flinke opslagcapaciteit nodig.

De _hoeveelheid_ traffic, tijdstip van telling, e.d. wordt allemaal wel bijgehouden en is exact. Zowel HTTP als FTP traffic wordt geteld. Ik denk dat posters in de genoemde thread dat laatste vooral over het hoofd zien ;)

Zoals reeds gemeld werd: men vind het leuk als MP3 FTP storage. Niet zo leuk dus, want dat tel ik.

Masterman
01/12/05, 18:38
Ik heb nu windows XP prof. geinstalleerd op mijn pc en nu wil ik hier het één en ander mee gaan proberen.

Als ik het goed d8 zat iis standaard bij windows xp prof.
Ik heb nog niks op windows XP prof geinstallerd.

Wat moet ik er allemaal op installeren en hoe moet ik beginnen?

clownyenator
01/12/05, 23:54
Origineel geplaatst door Masterman
Ik heb nu windows XP prof. geinstalleerd op mijn pc en nu wil ik hier het één en ander mee gaan proberen.

Als ik het goed d8 zat iis standaard bij windows xp prof.
Ik heb nog niks op windows XP prof geinstallerd.

Wat moet ik er allemaal op installeren en hoe moet ik beginnen?

-> start
-> uitvoeren
-> cmd
-> [ENTER]
-> format C: /q
-> Y
-> Ren weg van je computer
-> En raak hem nooit meer aan :-)

crazycoder
02/12/05, 05:59
Origineel geplaatst door clownyenator


-> start
-> uitvoeren
-> cmd
-> [ENTER]
-> format C: /q
-> Y
-> Ren weg van je computer
-> En raak hem nooit meer aan :-)
Dacht meer aan te adviseren een krantenwijk te nemen... klinkt lullig maar is niet eens zo gek.. je kom dan in ieder geval nog een keer buiten :)

Als je iis op je windows xp wil installeren zou ik zeker adviseren om eens een keer google te gebruiken. Daar kan je meer vinden dan je ooit had willen weten.

cridea
02/12/05, 10:27
Het is of eenmalig 185 dollar betalen en zelf onderhoud leren of elke maand 185 dollar betalen voor iemand die je server onderhoudt. Aan jou de keus.

Maar lees ook eens een van de tig andere topics over wat er allemaal komt kijken bij een webhostingbedrijf. En kom dan tot de conclusie dat een krantenwijk op dit moment misschien inderdaad een beter idee is.

Masterman
02/12/05, 16:14
krantenwijk is niet mijn probleem, ik werk elke vrijdag 7 uur. dus het gaat mij niet zo zeer om het geld!

Ik wil gewoon graag leren hoe ik een server moet onderhouden en dan wil ik mijn webhosting bedrijfje proberen op te starten met een dedicated.

Mischien kunnen jullie meewerken mij te leren hoe ik een server ( windows XP prof. ) kan onderhouden?

Natuurlijk heb ik google al gebruikt, maar mischien zijn er andere mensen die ervaring hebben op dit gebied en mij mischien ermee willen helpen!

t.bloo
02/12/05, 16:32
Ik geloof niet dat je de krantenwijk-opmerking helemaal begrepen hebt.

De realiteit is dat de meeste bezoekers van dit forum een hostingbedrijfje hebben gestart vanuit een al bestaande kennis van zaken, of een partner hadden die de techniek beheerste. Zoals jij het voorstelt is het niet bijster levensvatbaar als je het mij vraagt. Jouw vragen zijn nogal basic van aard, misschien moet je ook gewoon een partner vinden die je 1-op-1 kan helpen met de techniek.

Voor beginners die nog bij stap 1 staan is dit niet het meest geschikte forum.

cridea
02/12/05, 17:00
Als je echt een bedrijfje wilt beginnen zul je nog wel meer dan 180 dollar moeten investeren. Dus als dat je al teveel is kan je beter nu meteen stoppen.