PDA

Bekijk Volledige Versie : reseller hosting



maks
26/11/05, 11:45
kan iemand mij uitleggen hoe reselerhosting jusit werkt? ik wet wel wat het is enzo maar praktisch gezien. Als ik nu een pakket neem van 2GB en heb 3 klanten dan kan ik die bv geen 2Gb aanbieden omdat ik die 2Gb moet splitsen in 3 of hoe werkt dat?

alvast bedankt

Mikey
26/11/05, 11:47
Origineel geplaatst door maks
Als ik nu een pakket neem van 2GB en heb 3 klanten dan kan ik die bv geen 2Gb aanbieden omdat ik die 2Gb moet splitsen in 3 of hoe werkt dat?

Als je niet mag overboeken kun je idd niet meer dan 2Gb verdelen. Mag je overboeken dan kun je gewoon 3x 2gb uitgeven.

maks
26/11/05, 11:57
en hoe werkt dat dan?

P.J.M.
26/11/05, 12:11
Dan ga je er van uit dat ze max 666 (ongeveer) mb gebruiken, maar laat je ze zien dat ze 2000mb hebben.

royen99
26/11/05, 12:17
Je heb je in account bv 2GB en 3 klanten.

Je kan bv 1 klant 1GB geven en de 2 andere elk 500MB, of elke andere combinatie. Hoe je de 2GB verspreid over 3 klanten, mag je geheel zelf weten.

maks
26/11/05, 12:20
hoe doen bedrijve dat dan die pakkete van 2Gb aanbiede? die hebbe miss 20 zulke klante die hebbe dan toch geen 40Gb?? of wel?

royen99
26/11/05, 12:27
Die kunnen natuurlijk ook eigen servers hebben, of aan flinke overselling doen en dan hopen dat hun klanten het limiet niet bereiken.

maks
26/11/05, 12:30
ja, overselling lijkt me idd niet echt zo veilig :d Maar effe iets anders, als ik webhosting wil aanbiede wat moet ik dan allemaal hebbe en doen?? Zijn daar richtlijnen voor?? ik ben nu een gewone simpele webmaster...

crazycoder
26/11/05, 13:08
Origineel geplaatst door maks
ja, overselling lijkt me idd niet echt zo veilig :d Maar effe iets anders, als ik webhosting wil aanbiede wat moet ik dan allemaal hebbe en doen?? Zijn daar richtlijnen voor?? ik ben nu een gewone simpele webmaster...
Wat je kan doen:
- eigen servers (eigendom of dedicated)
- reseller
- goede afspraken maken met een bestaande provider waardoor jij korting krijg of provisie voor ieder klant die je aanbreng.

remko
26/11/05, 14:26
Gegroet Maks,
Ik zou beginnen met een reseller pakket. Ik hoop alleen niet dat je je klanten 'webhostingpakkette' en 'dienste' gaan aanbieden want dat zou wel eens kunnen leiden tot tegenvallende resultaten.

maks
26/11/05, 14:28
Origineel geplaatst door remko
Gegroet Maks,
Ik zou beginnen met een reseller pakket. Ik hoop alleen niet dat je je klanten 'webhostingpakkette' en 'dienste' gaan aanbieden want dat zou wel eens kunnen leiden tot tegenvallende resultaten.

hoe bedoel je??

Raptor
26/11/05, 17:08
Er zijn al zat onderwerpen geweest op WHT over 'een webhosting bedrijf oprichten'. Ik zou zeggen: gebruik de search eens. Daar vind je een hoop informatie en kun je bedenken of je het écht wel wilt.

dreamhost_nl
26/11/05, 18:32
Maks,

Remko bedoelt daarmee dat je Nederlands niet helemaal foutloos is. Zulk soort fouten op je web site kan potentiële klanten wegjagen, aangezien het nu eenmaal niet professioneel staat.

In ieder geval veel succes toegewenst met het zoeken naar voor jou de beste oplossing.

Mikej0h
26/11/05, 19:56
Bij een resellerpakket werkt het heel gemakkelijk.
De klant komt naar de reseller voor webhosting, de reseller heeft 2GB aan webspace ingekocht. De klant wil 1GB webspace.
Voorals nog geen probleem, de volgende klant wil precies het zelfde.

Normaal zou je nu zeggen hey, das 2GB dus ik moet upgraden.
Je kan het ook anders aanpakken, en een webhost uitzoeken waar je altijd kan upgraden en downgraden.
Dat houd in wanneer de werkelijk gebruikte webspace 2GB is, je direct een upgrade aanvraagt bij je hosting provider.
Het kan best zijn dat 10 klanten die je die 1GB hebt 'toegewezen' er maar 1.5GB werkelijk van gebruiken.

Dit is een kostenbesparende factor als je dit op die manier toepast. En heet ook wel 'overselling'.
Is niets mis mee, zolang je zeker weet dat je de upgrade kan betalen en ook werkelijk aanvraagt bij je hosting provider, en dat je klanten niet de gevolgen dragen van een suspend!

AlfaHosting
26/11/05, 20:07
Origineel geplaatst door Mikej0h
Dit is een kostenbesparende factor als je dit op die manier toepast. En heet ook wel 'overselling'.
Is niets mis mee, zolang je zeker weet dat je de upgrade kan betalen en ook werkelijk aanvraagt bij je hosting provider, en dat je klanten niet de gevolgen dragen van een suspend!

Is daar niks mis mee ? Als op dezelfde server er nog een hoop resellerklanten staan die zo denken heb je binnen de kortste keren een servere die teveel belast is.

maks
27/11/05, 14:24
als ik nu een resellerpakket neem, kan ik dat dan aanbieden op mijn website? en wat moet ik daarvoor dan hebben??

Raptor
27/11/05, 15:16
Voordat je het überhaupt mag aanbieden moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Mikej0h
27/11/05, 15:36
Origineel geplaatst door Mario


Is daar niks mis mee ? Als op dezelfde server er nog een hoop resellerklanten staan die zo denken heb je binnen de kortste keren een servere die teveel belast is.

En dat is weer de verantwoordelijkheid van de partij die de resellerpakketten aanbiedt. Daar hoeft de klant zich niet mee bezig te houden.

AlfaHosting
27/11/05, 15:41
Origineel geplaatst door Mikej0h


En dat is weer de verantwoordelijkheid van de partij die de resellerpakketten aanbiedt. Daar hoeft de klant zich niet mee bezig te houden.

Uiteindelijk betaald de reseller wel de prijs als het foutloopt.

Mikej0h
27/11/05, 15:48
Origineel geplaatst door Mario


Uiteindelijk betaald de reseller wel de prijs als het foutloopt.

Deze discussie kan ik lang blijven voeren.

De verkopende partij houdt die servers (als het goed is) in de gaten.

Maar ik ben van mening dat wanneer een klant zodanig uitgroeit, je hem op een bepaald moment moet verplaatsen naar een server met meer capaciteit, of misschien zelfs een dedicated server.

Uiteraard dit in overleg met de klant. Maar ik blijf erbij, dat de klant er vanuit mag gaan dat de verkopende partij voldoende capaciteit heeft om die resellers te plaatsen.

AlfaHosting
27/11/05, 16:15
Origineel geplaatst door Mikej0h


Deze discussie kan ik lang blijven voeren.

De verkopende partij houdt die servers (als het goed is) in de gaten.

Maar ik ben van mening dat wanneer een klant zodanig uitgroeit, je hem op een bepaald moment moet verplaatsen naar een server met meer capaciteit, of misschien zelfs een dedicated server.

Uiteraard dit in overleg met de klant. Maar ik blijf erbij, dat de klant er vanuit mag gaan dat de verkopende partij voldoende capaciteit heeft om die resellers te plaatsen.


Het is inderdaad een eindeloze discussie, maar wat je zegt klopt niet. Je kan geen klant gaan verhuizen naar een dedicated aan de prijs van een reselleraccount, omdat je dedicated het niet meer kan trekken. Er zijn genoeg partijen die vanwege hun lage prijs en 'alles toegelaten' beleid hun servers met teveel klanten moeten volproppen om uit de kosten te komen.

We hebben genoeg resellerklanten die vertrokken zijn bij andere partijen om die redenen. Maar het hangt natuurlijk af op welk doelpubliek je richt als reseller. Uit ondervinding weet ik dat bv. webdesginers graag wat meer betalen voor een reselleraccount waarvan ze zekerheid hebben.

jouwnaam
29/11/05, 08:31
Dat er met overselling niks mis is, is natuurlijk grote onzin. Er is heel veel mis mee!

Ik zie regelmatig collega's die 20GB (opslag) pakketten aanbieden voor een paar euro terwijl er maar een 80GB schijf in de server zit. Toen gingen de 50 klanten ineens 10GB per klant gebruiken... Oeps! :-) En over het gebrek aan backup bij dat soort pakketten zullen we het maar helemaal niet hebben.

Naar mijn mening komt hosting land snel in een kwaad daglicht te staan als we met zijn allen aan overselling gaan doen.
Wij doen er dus ook bewust niet aan (ook niet voor de resellers). Je krijgt simpelweg waarvoor je hebt betaald. Wil je meer verkopen? Dan koop je maar meer in. Heel normaal lijkt me?

HBCS
29/11/05, 08:59
Origineel geplaatst door jouwnaam
Dat er met overselling niks mis is, is natuurlijk grote onzin. Er is heel veel mis mee!

Ik zie regelmatig collega's die 20GB (opslag) pakketten aanbieden voor een paar euro terwijl er maar een 80GB schijf in de server zit. Toen gingen de 50 klanten ineens 10GB per klant gebruiken... Oeps! :-) En over het gebrek aan backup bij dat soort pakketten zullen we het maar helemaal niet hebben.

Naar mijn mening komt hosting land snel in een kwaad daglicht te staan als we met zijn allen aan overselling gaan doen.
Wij doen er dus ook bewust niet aan (ook niet voor de resellers). Je krijgt simpelweg waarvoor je hebt betaald. Wil je meer verkopen? Dan koop je maar meer in. Heel normaal lijkt me?


hier ben ik het helemaal mee eens
overselling maakt de brans stuk is mijn mening

Mikej0h
29/11/05, 10:10
Feit is wel dat het toch wel gebeurd, en de aanbieders doen precies het zelfde.
Ik ben het er mee eens dat pakketten van 20GB webspace gewoon niet overseld moeten/kunnen worden. (of uberhaupt praktisch bijna niet aan te bieden)
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat jullie het ingekochte dataverkeer niet oversellen. Je koopt 1Mbit in, wijst je klanten ieder 20GB dataverkeer aan, en dan kan je 16 klanten plaatsen. Verbruik je meer, krijg je op basis van nacalculatie de rekening.

Zoals ik eerder aangaf, ben ik het eens met overselling, maar wel in beperkte mate. Dataverkeer kan je gemakkelijk oversellen zonder verhoudingsgewijs weinig gevolgen. Webspace is een ander verhaal natuurlijk.

Dat het de branch stuk maakt is bullshit, 't is gewoon onderdeel van de marge. Bedrijven die zwaar oversellen, en werkelijk gebruikers hebben die het verbruiken lopen zichzelf uiteindelijk tegen de lamp.
Ik blijf er dan ook bij dat de beginnende budget hoster, zonder enige ervaring, dan ook weer snel uit de markt zal zijn omdat hij ziet dat er te weinig marge is om van te leven.
Wel is dit jammer en zonde voor de klanten, en krijgen op die manier weinig vertrouwen in de hostingmarkt.

Wel ben ik benieuwd naar de reacties van andere hosters hier, over dit onderwerp.

EDIT: Wij oversellen ook, maar dan ook alleen met bandbreedte.
Juist vanwege de aangegeven problemen met het oversellen van webspace.

Verder vind ik de link van de backup en overselling nergens op slaan.
Je kan best oversellen, en ondertussen ook backups maken.
Of dit de praktijk is bij andere (budget-)hosters weet ik niet, maar dat heeft weer te maken met het verantwoordelijkheid-gevoel van de aanbiedende webhoster.

Best4U
29/11/05, 10:27
Branches worden niet stukgemaakt. Hoe vaak moet die discussie nog gevoerd worden. marktwerking, marktwerking, marktwerking... het magische woord.

Bedrijven die ondermaats presteren vallen vanzelf door de mand en de klant steekt er vaak iets van op en gaat naar bedrijf dat het anders aanpakt. Maak een duidelijke keus in de bedrijfsvoering die je wilt aanbieden en biedt de klant het optimale binnen je prijsklasse.

De kunst is om zo optimaal mogelijk te presteren binnen je prijsklasse en je op deze wijze te onderscheiden van je concurrenten.

Als ik mensen hoor zeggen dat de markt wordt stukgemaakt, denk ik dat je beter eens een tweede blik kunt werpen op je eigen bedrijfsvoering.

(dit is op geen enkele wijze persoonlijk bedoeld tegen wie dan ook)

Mikej0h
29/11/05, 12:16
Origineel geplaatst door Best4U


[...]


Ik kan alleen maar zeggen dat ik het hier roerend mee eens ben...
Misschien verwoord ik het zelf niet zo, maar mijn mening staat hieraan gelijk!

jouwnaam
29/11/05, 12:53
Verder vind ik de link van de backup en overselling nergens op slaan.
Toch is het vrij logisch:
Je hebt X hoeveelheid schijfruimte te backuppen. Daarvoor heb je een X hoeveelheid backup ruimte gereserveerd. Opeens gaat een groot deel van je klanten meer verbruiken dan jij verwacht. Gevolg: backup kan niet volledig worden gedraaid omdat deze niet binnen die ruimte past. Of je redt het niet binnen het "window" dat je voor de backup hebt omdat het teveel is om binnen die tijd te verwerken.

Oversellen van bandbreedte is inderdaad relatief veilig en daar ben ik dan ook op zich niet op tegen. Beperkt oversellen van schijfruimte moet ook nog kunnen, maar sommigen lijken daar echter iets te "makkelijk" mee om te gaan waardoor 1 (of alle!) van eerder genoemde problemen al snel ontstaat en je goede naam zo weg is.

®on
29/11/05, 13:32
Origineel geplaatst door Mikej0h
Wel ben ik benieuwd naar de reacties van andere hosters hier, over dit onderwerp.

Bij deze ;)

Ik sta overselling op webruimte toe, waarbij ik duidelijk de voor- en nadelen van het oversellen aangeef aan de reseller. Dat resellers oversellen vind ik prima, als leverancier oversellen lijkt me geen goed plan. Op een server met een schijf van 80 GB passen 4 resellerpakketten met ieder 20 GB, da's klaar. Overigens zou ik er geen 4 opzetten, maar slechts 3, maar dat terzijde.

Daarnaast monitor ik resellers; maakt emn het te gek dan spreek ik hun aan op hun verantwoordelijkheid tav. hun klanten. Vooralsnog heb ik blijkbaar alleen verstandige resellers als klant, want men snapt gewoon dat je van 20 GB resellpakket geen 100 1GB shared pakketten kan maken.