PDA

Bekijk Volledige Versie : ASUS A8N-VM + Linux?



TiMMiEJ
25/11/05, 23:11
Ik heb laatst een server in elkaar gezet met een ASUS A8N-MX. Deze heb ik toen gepakt omdat hier alles onboard zat.

Toen ik op het ding linux wou gaan installen (FC3), kon die mijn SATA hd niet vinden. Ook met FC4 kon die mijn hd niet detecteren. Na wat zoeken op het internet kwam ik erachter dat er helemaal geen linux SATA drivers zijn voor de VIA k8m800.

Daarom zit er nu een ATA hd in, maar die word ook niet fatsoenlijk ondersteund waardoor de server zo instabiel is als ik weet niet wat.

Ik wil nu een ASUS A8N-VM CSM bestellen, deze heeft alles onboard en een nForce 430 chipset. Nu heb ik al wat rondgekeken of deze automatisch een SATA disc detecteerd.

De een zegt dat de 2.6.11 kernel deze standaard aanboord heeft, en de ander zegt dat de 2.6.11 kernel de nForce chip helemaal niet herkend. En dat in de 2.6.12 kernel de chip wel herkend word.

Nu wil ik FC4 installen (2.6.11 kernel), hoe ga ik dit werkend krijgen?

Edit: instabiliteit van ASUS A8N-MX lijken nu weg nadat ik de kernel heb geupgrade naar 2.6.12.

crazycoder
25/11/05, 23:40
Lijkt mij niet echt een serverbord?

Aangepaste kernel maken op ata schijf, cd branden, in drive en op SATA installeren..

TiMMiEJ
26/11/05, 00:06
Origineel geplaatst door crazycoder
Lijkt mij niet echt een serverbord?

Aangepaste kernel maken op ata schijf, cd branden, in drive en op SATA installeren..

Ut enige socket 939 board wat lijkt op een servermobo :P is een tyan. Deze heeft vga aanboord, maar ook sound enz.

Ik ga jouwn oplossing proberen, als dat niet werkt installeer ik gentoo. De nieuwste versie hiervan gebruikt de 2.6.14 kernel (denk ik).

gjtje
26/11/05, 01:59
Laatste livecd is met 2.6.12 dacht ik. Je zou de ahorn live-cd kunnen proberen, die heeft 2.6.14, als je x86_64 gaat installeren tenminste. ;)

Daarna kan je natuurlijk zo'n beetje elke kernel uit de portage tree trekken, vanilla-sources zit al op 2.6.15-rc2

TiMMiEJ
26/11/05, 19:15
Ah, oke. Het gaat me erom, dat als ik een linux cd erin stop. Dat ik dan meteen kan installeren op mijn SATA disc.

Ik weet nu dat dit kan vanaf de 2.6.12 kernel, omdat deze de nodige drivers aan boord heeft!

Van mij kan dit dicht.

Wouter K
26/11/05, 20:19
Bizar, ik heb hier een 2U server liggen met een A8N-VM bord met een WD800JD en ik heb hier prima FC4 op kunnen installeren. Ik weet wel nog dat ik tijdens de installatie ergens de nforce sata drivers moest opzoeken in de FC4 installdisc zelf geloof ik.

Vraag me alleen niks over kernels want dat gaat iemand anders voor me onder handen nemen ;). Was zelfs mijn eerste keer linux installeren :P

TiMMiEJ
27/11/05, 14:11
Origineel geplaatst door Wouter K
Bizar, ik heb hier een 2U server liggen met een A8N-VM bord met een WD800JD en ik heb hier prima FC4 op kunnen installeren. Ik weet wel nog dat ik tijdens de installatie ergens de nforce sata drivers moest opzoeken in de FC4 installdisc zelf geloof ik.

Vraag me alleen niks over kernels want dat gaat iemand anders voor me onder handen nemen ;). Was zelfs mijn eerste keer linux installeren :P

De sata_nv zeker? Heb zojuist 3x A8N-VM CSM besteld. Komt wel goed!

Xspringe
06/12/05, 03:25
Hallo!

Ik ben zelf ook van plan een ASUS A8N-VM CSM aan te schaffen voor een linux server. Zou ik misschien mogen weten wat voor een cases jullie gebruiken? Ik was zelf van plan een supermicro chassis te gebruiken maar ik weet niet zeker of mATX er in past

En hoe zit het eigenlijk met de SATA performance van nvidia onder linux? Hebben jullie dat al kunnen testen?

Bij voorbaat dank!

dreamhost_nl
06/12/05, 09:42
Xspringe,

Uiteraard past mATX in een ATX kast. Deze moederborden zijn een stuk kleiner. In wat voor kast wil je het moederbord stoppen? 1U, 2U? Met 1U zul je hoogstwaarschijnlijk een probleem hebben met de audio uitgangen en uiteraard een niet zo ideale opstelling van de geheugenbanken.

Xspringe
06/12/05, 17:21
Origineel geplaatst door dreamhost_nl
Xspringe,

Uiteraard past mATX in een ATX kast. Deze moederborden zijn een stuk kleiner. In wat voor kast wil je het moederbord stoppen? 1U, 2U? Met 1U zul je hoogstwaarschijnlijk een probleem hebben met de audio uitgangen en uiteraard een niet zo ideale opstelling van de geheugenbanken.

Bedankt voor je reactie. Ik was van plan het moederbord te gebruiken in de SuperMicro SC811T-420 (1U, http://www.supermicro.com/products/chassis/1U/811/SC811T-420.cfm). Ik heb supermicro een paar dagen geleden supermicro gemailed maar nog niets terug gehoord.

Ik was niet van plan om gebruik te maken van de audio uitgangen, wel van het netwerk. Denk je dat dit problemen zou opleveren?

sander
09/12/05, 12:43
waarom geen supermicro board gebruiken in een super micro kast , weet je zeker dat het past en stabiel gaat werken zonder allerlei dingen af te gaan solderen.

Xspringe
09/12/05, 12:46
Origineel geplaatst door sander
waarom geen supermicro board gebruiken in een super micro kast , weet je zeker dat het past en stabiel gaat werken zonder allerlei dingen af te gaan solderen.

Voor zo ver ik weet heeft supermicro jammergenoeg geen S939 moederborden.

Unixadmin
09/12/05, 15:48
Origineel geplaatst door Xspringe


Voor zo ver ik weet heeft supermicro jammergenoeg geen S939 moederborden.
Nog niet nee. Nu Tyan een serverboord met socket 939 al op de markt heeft gebracht is het nu wachten op SM. Zal een goeie zaak imo.