PDA

Bekijk Volledige Versie : Help met fulladsl.



stingraymax
25/11/05, 21:57
Hallo,

Graag jullie oppinie en eventuele voorstellen.

Ik ben sinds enkele weken aangesloten op adsl via fulladsl ( academic broadband ).
Het begon goed ik had een surfsnelheid van 4.7Mbps voor enkele dagen toen viellen we opeens terug op 2.2Mbps.

Ik heb ettelijke malen gebeld met de helpdesk ( 0900 nummer ) en soms tot 40min moeten wachten tot ik iemand aan de lijn kreeg, daar kreeg ik steeds te horen binnen 2 dagen is het opgelost we zullen alles doorgeven aan belgacom. Belgacom controleerde de lijn en alles was in orde.
maar nog steeds geen snellere verbinding.
Voordien waren we klant bij skynet en toen surften we jaren aan 3.3Mbps.

Nu krijg ik een mail van hen

" Beste Klant,

U meldde ons gisteren dat de internetverbinding traag gaat (2,2 mbps)

We hebben onmiddellijk na uw telefoontje een lijntest opgevraagd bij
Belgacom.
Deze morgen ontvingen we van hen het antwoord dat alles goed gaat.

De lijnperformantie en lijnkwaliteit kunnen niet beter als op dit moment.
Daarnaast halen zij aan dat 2,2 mbps een normale surfsnelheid is.

We hopen op uw begrip. "

Nu dit kan ik niet aanvaarden vroeger ging 3.3 en nu zou het niet kunnen ( alles is hetzelfde als bij skynet )

Wat kan ik doen tegen fulladsl ? Kan ik hen in gebreke stellen ??

Alle info is geapricieerd,

Dank U
Stef

XF-RICK
25/11/05, 22:13
Volgens mij kan je daar vrijwel niets aandoen, in Nederland kent men het concept overboeking, in België zullen ze dat ongetwijfeld ook toepassen.

Je deelt je lijn dus met meerdere klanten, waardoor de snelheid af kan nemen. ISP is je eigenlijk niets verplicht, dan te beloofte snelheid te leveren een overboeking van 1:25 of 1:40.

stingraymax
26/11/05, 08:28
Van overboeking heb ik nog niet gehoord hier maar ik heb enkele dagen aan een goede snelheid kunnen surfen en daarna nooit meer.
Dit is nu el enkele weken dat we aan max 2.2 surfen zelfs midden in de nacht. Ze hebben gewoon een limiet gezet op onze snelheid.

Euro-Servers
26/11/05, 09:17
Als dat zo is moet je een klacht sturen (evt. per aangetekend schrijven). Als ze u een snelheid beloven en je betaald daar voor & je bent ervan overtuigd dat ze die lager gelimiteerd hebben dan moet je actie ondernemen, anders gaan ze toch niks doen.

Best4U
26/11/05, 10:10
@XF-RICK
Was het niet zo dat ADSL een belangrijk voordeel biedt t.o.v. breedband internet via de kabel omdat men met ADSL verzekerd is van een constante snelheid ongeacht het aantal gelijktijdige internetters in de straat of de buurt?

Rob77
26/11/05, 10:37
Origineel geplaatst door Best4U
@XF-RICK
Was het niet zo dat ADSL een belangrijk voordeel biedt t.o.v. breedband internet via de kabel omdat men met ADSL verzekerd is van een constante snelheid ongeacht het aantal gelijktijdige internetters in de straat of de buurt?

Inderdaad.
Maar dan nog ben je afhankelijk van de drukte bij bepaalde websites, je hebt ook je overbooking nog. Hierdoor is het mogelijk dat de beschikbare snelheid toch varieert.

De TS zou in zijn contract/voorwaarden op kunnen zoeken of daar iets van een toezegging van minimumsnelheid in staat.

stingraymax
26/11/05, 10:56
In het contract staat niks op van de snelheid


Dit is wel wat op hun site staat :


En de prijs? 25 euro per maand. Dat is dus een pak voordeliger dan de zogenaamde light-abonnementen, én heel wat sneller dan deze abonnementen, onder andere dankzij de downloadsnelheid van 4 Mbps.


Volwaardige ADSL-aansluiting

Technische fiche
Type breedbandaansluiting: ADSL
Maximale downloadsnelheid: 4 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 256 Kbps
Maximaal datavolume per maand: 10 Gb


Dus ik denk dat hier al zeker sprake kan zijn van misleidende reclame.
En aangezien ik de eerste 3 a 4 dagen via hen aan 4.7Mbps surfte de mogelijkheid er is.

Ik heb nu een mail gezonden om te vrage dit zo snel mogelijk op te lossen en dat ik niet akkoord ga dat ze 2.2Mbps voor adsl een normale snelheid vinden.
Ik ga begin deze week ook een aangeteken schrijven zenden en als dat niet helpt tegen volgende week dien ik een klacht in bij de ombudsdienst voor telecomunicatie, en ik ken iemand bij de pers die altijd wel op zoek is naar een verhaal ( want blijkbaar ben ik niet de enige die problemen heeft met hen )
.

Als er nog dingen zijn die ik zou kunnen doen laat me iets weten aub.

bedankt.

XF-RICK
26/11/05, 13:19
Origineel geplaatst door Best4U
@XF-RICK
Was het niet zo dat ADSL een belangrijk voordeel biedt t.o.v. breedband internet via de kabel omdat men met ADSL verzekerd is van een constante snelheid ongeacht het aantal gelijktijdige internetters in de straat of de buurt?

Ja en nee, bij kabel was het vroeger zo dat je het medium (kabel) dus deelde met je buurman, en de rest van de mensen in de straat. Nu heb je vrijwel een "directe" connectie naar de DSLAM, maar wordt het daar weer overgeboekt. Kortom, verschil ADSL en KABEL maakt nu vrijwel niets uit.

Gh0sty
26/11/05, 13:24
Origineel geplaatst door stingraymax

Technische fiche
Type breedbandaansluiting: ADSL
Maximale downloadsnelheid: 4 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 256 Kbps
Maximaal datavolume per maand: 10 Gb


kan het misschien zijn dat ze je verbinding gaan knijpen als je over je dataverkeer gaat ?

aangezien je zei dat het de eerste paar dagen wel goed werkte.

PeterT
26/11/05, 14:09
Ze geven toch aan maximaal 4 Mbps?

stingraymax
26/11/05, 15:24
Ja, maximaal 4Mbps.

Maar de eertse dagen kon ik perfect aan 4.7Mbps surfen en dan opeens naar 2.2Mbps zonder enige verklaring. En ik zit zeker niet over mij limiet .

Voordien kon ik die snelheid (4 Mbps) via hen krijgen dus nu wil ik wel sneller dan 2.2 kunnen.
De persoon van de helpdesk zegt zelf dat ze ons lager gezet hebben maar snapt ook niet waarom, onze lijn kan zeker 3.3Mbps aan ( waarmee ik tevreden zou zijn )

Ik krijg geen uitleg waarom we nu opeens met de helft tevreden moeten zijn en dat ze mij proberen wijs te maken dat een adsl lijn 2.2Mbps normaal is , kan ik al veel minder aannemen.

Swiftway-UK
26/11/05, 22:02
Je moet inderdaad rekening houden met de eerder genoemde overboekingsfactor. Ik zou navragen hoeveel de overboeking is.

Mark17
27/11/05, 11:55
staat er in de voorwaarden dan wel in het contract dat je geaccepteerd hebt iets over overboeking?

stingraymax
27/11/05, 13:18
In het contract staat niks vermeld over overboeking.

Mark17
27/11/05, 14:04
dan lijkt het me sterk dat ze het recht hebben aan overselling te doen aangezien het niet in het contract vermeld staat, daarnaast is het zo dat als ze zeggen dat er niet meer over de lijn bij jou kan dat ze je dan niet zoveel mogen bieden dat het onmogelijk is.

anders kan iedereen het volgende gaan aanbieden:
80GB hdd ruimte
3000GB dataverkeer/maand
per webhostingaccountje
1 mbit capped lijn naar je server
1 120GB hdd in de server
100 pakketjes op de server
volgens mijl ukt dat nooit ;)

dat bied je niet aan want het kan niet, zei bieden dan echter iets aan dat niet mogelijk is. fatsoenlijk: nee

NDIS
27/11/05, 14:06
nu heb ik een stomme vraag. Hoe werkt dat met die overboekings factor? stel 1:40 wat houd dit in?

Mark17
27/11/05, 15:43
Origineel geplaatst door dyVus
nu heb ik een stomme vraag. Hoe werkt dat met die overboekings factor? stel 1:40 wat houd dit in?

bedrijf X = adsl provider
klant y = de eindgebruiker

bedrijf x heeft 1 gbit aan uplinks, dit is verdeeld over meerdere aansluitingen (peering/transit). bedrijf x bied in totaal 40 gbit aan de klanten aan, klant y heeft bijvoorbeeld een pakket met 40 mbit. alle klanten gebruiken nu een keer hun totale pakket op hetzelfde moment, dan is voor klant y ipv 40 mbit nog slechts 1 mbit beschikbaar bij een nette verdeling.

als ik het goed heb is het zoals bovenstaand beschreven (geheel zeker weet ik het niet), verbeter me aub als het anders is.

stingraymax
27/11/05, 16:17
Hier kun je het contract nalezen.

http://www.academicbroadband.be/specifiekevoorwaarden.asp

( bij hen hebben we dit contract afgesloten en dat zijn dezelfde als fulladsl )


Moest het nu zijn dat ik nooit voordien een snelheid van 3.3Mbps of meer zou hebben gehad zou ik het nog geloven dat 2.2mbps het max zou zijn voor mij, maar we hebben voorheen sneller gesurft zonder problemen.

FreeFly
27/11/05, 17:03
Origineel geplaatst door stingraymax
Ja, maximaal 4Mbps.

Maar de eertse dagen kon ik perfect aan 4.7Mbps surfen en dan opeens naar 2.2Mbps zonder enige verklaring. En ik zit zeker niet over mij limiet .

Voordien kon ik die snelheid (4 Mbps) via hen krijgen dus nu wil ik wel sneller dan 2.2 kunnen.
De persoon van de helpdesk zegt zelf dat ze ons lager gezet hebben maar snapt ook niet waarom, onze lijn kan zeker 3.3Mbps aan ( waarmee ik tevreden zou zijn )

Ik krijg geen uitleg waarom we nu opeens met de helft tevreden moeten zijn en dat ze mij proberen wijs te maken dat een adsl lijn 2.2Mbps normaal is , kan ik al veel minder aannemen.

Het kan ook de afstand tot de centrale zijn die een rol speelt.
Wat dan wel eens uit wilt maken is om een ander modem te proberen.
Ook kun je je modem even direct op je is/ra punt aansluiten.
(Het is/ra punt is het punt waar je telefoonlijn binnenkomt) Haal je splitter er tussenuit en plug je telefoonkabel direct in het modem.

Kijk dan in het modem hoe de lijn "trained" .

stingraymax
27/11/05, 17:06
Ik zal eens kijken of ik een andere modem kan lenen van iemand, maar we hebben jaren voordien via skynet( belgacom ) aan een snelheid van 3.3Mbps gesurft.
En alles is hetzelfde gebleven, dus moet het haalbaar zijn hé.

Swiftway-UK
27/11/05, 18:06
Overboeking op ADSL werkt als volgt:

Er zijn feitelijk drie partijen:

1. Klant
2. ADSL lijnprovider
3. Internet provider

De overboekingsfactor is van belang op enkele punten:

1. Centrale van DSLAM
2. Aantal klanten op deze centrale
3. Connectie van de centrale naar centraal punt van aflevering aan provider.

De maximale overboeking zit hem feitelijk in nummer 3. Stel dit is een 155 mbit STM-1 dan word deze maximaal X maal overboekt. Dus als een bepaalde buurt relatief veel gebruikers heeft, dan zal deze lijn vaker vol zitten dan dat de buurt weinig gebruikers heeft.

Nu komt een puntje dat ik "aanneem" en niet zeker weet, maar het zou je probleem kunnen verklaren:

Stel Internet provider X (nr.3 uit eerste voorbeeld) heeft 1000 klanten op centrale Y, voorbeeld 1, punt 1 (lastig lastig uitleggen;))

Internet provider Z (nr.3 uit eerste voorbeeld) heeft 10000 klanten op centrale Y, voorbeeld 1, punt 1 (lastig lastig uitleggen;))

Ik ga er dan vanuit dat de klant hogere snelheden kan halen vanuit zijn connectie naar internet provider X op drukke tijden.

Correct me when i am wrong.

Overigens voor de prijs die je afgesproken hebt met je provider, is een overboeking altijd van toepassing!

crazycoder
27/11/05, 18:43
Origineel geplaatst door stingraymax
Hier kun je het contract nalezen.

http://www.academicbroadband.be/specifiekevoorwaarden.asp

( bij hen hebben we dit contract afgesloten en dat zijn dezelfde als fulladsl )


Moest het nu zijn dat ik nooit voordien een snelheid van 3.3Mbps of meer zou hebben gehad zou ik het nog geloven dat 2.2mbps het max zou zijn voor mij, maar we hebben voorheen sneller gesurft zonder problemen.
Zij zitten binnen de limiet die zij zelf opgeven. Er is geen mimimale snelheid gespecificeert.

Technisch zal de lijn wellicht de snelheid kunnen halen, je abonnement geeft echter geen garantie. Misschien had je in het verleden gewoon een hoop mazzel voor wat betreft de snelheid.

Misschien is het slimmer om je contract daar uit te dienen en dan naar een andere provider over te stappen.. Dat zal dan zeker een duurder account zijn.. waarop je dan wellicht wederom geen enkele garantie heb voor wat betreft de snelheid..

In ieder geval lijkt de snelheid die wordt gehaald zeker geen reden om het account om die reden op te zeggen.

Overboeking: het maximaal aantal gebruikers waarmee de lijn gedeeld kan worden. Deste hoger het nummer, deste meer mensen op dezelfde lijn en deste lager het maandbedrag. En deste lager de snelheid.