PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies VPS of dedicated



pvz
25/11/05, 10:34
Ik wil 40 kleine MKB sites en in totaal 70 domeinnamen van mijn klanten onderbrengen op een VPS of dedicated server. Er komen elk jaar ongeveer 15 sites bij.

Het zijn in hoofdzaak vrij eenvoudige sites. Er staan enkele webshops met PHP en MySQL tussen. Het aantal sites met een CMS (PHP MySQL) is groeiende.

Qua ruimte kan ik ruimschoots uit de voeten met een VPS.
Toch hoor ik vaak dat ik qua betrouwbaarheid beter kan kiezen voor een dedicated server.

Ik heb zelf geen verstand van servers en wil geen onderhoud verrichten, backups maken of updates installeren. Dit werk hoort de provider te doen.
Ik hoef niet de laagste prijs maar wil een goede helpdesk en een betrouwbare provider die zijn sporen reeds verdient heeft. Ik kan me niet permiteren dat de server vaak plat ligt.

Soms hoor ik dat ik beter SCSI dan IDE kan nemen.

Aan welke specificaties moet een goede server voldoen?
Welke providers voldoen aan mijn eisen?

Alvast bedankt.

Paul

royen99
25/11/05, 10:59
Ik zou in elk geval gaan voor een (managed) dedicated server. Vooral aangezien er webshops en CMS sites op draaien die naar verwachting toch redelijk gebruik maken van MySQL. Met redelijk wat queries (en hoe de php code is gemaakt) zal geheugen gebruik redelijk zijn wat meestal bij een VPS aan de lage kant is.

Vooral aangezien het aantal sites groeiende is zal een VPS (qua CPU/Memory) binnen een korte tijd al niet voldoen. Een P4 @ 2.8/3.0 Ghz 1GB RAM lijkt me voldoende om de huidige sites en een gestage groei te kunnen hosten.

SCSI (U320) is in elk geval altijd sneller als standaard IDE en betrouwbaarder. Voor klein en middelmatig gebruik zal IDE/SATA voldoen. Kies in elk geval altijd voor merk apparatuur, geen 'werkstation' wat toevallig in een server behuizing is gestopt.