PDA

Bekijk Volledige Versie : Boek over boekhouden



Weccop
24/11/05, 21:47
Hoi,

Ik ben dus opzoek naar een boek om mijn kennis tav boekhouden wat meer te vergroten. Iemand die mij een tip kan geven welk boek ik het beste kan aanschaffen voor dit soort zaken?

Erwin

crazycoder
24/11/05, 22:09
Origineel geplaatst door Weccop
Hoi,

Ik ben dus opzoek naar een boek om mijn kennis tav boekhouden wat meer te vergroten. Iemand die mij een tip kan geven welk boek ik het beste kan aanschaffen voor dit soort zaken?

Erwin
Tip: volg een goede cursus! Boekhouden leer je namelijk niet zomaar uit een boekje. Jaren geleden kon je dat ook 's avonds.. Desnoods een schriftelijke cursus?

Mark17
24/11/05, 22:42
Origineel geplaatst door Weccop
Hoi,

Ik ben dus opzoek naar een boek om mijn kennis tav boekhouden wat meer te vergroten. Iemand die mij een tip kan geven welk boek ik het beste kan aanschaffen voor dit soort zaken?

Erwin

het ligt eraan hoe goed je het wilt leren en welke software je wenst te gebruiken. een goede basis cursust die je geheel zelfstandig kunt maken staat in: Bedrijfsadministratie met Excel van W.J. Broerse (uitgever Wolters Noordhof, ISBN: 90-01-16891-4). Prijs weet ik zo niet, word gebruikt op het HBO.

eind dit jaar was ik van plan een online cursus te publiceren op vergelijkbaar nivo, echter word er dan gebruik gemaakt van een online versie die ook op linux perfect bruikbaar is. bij deze cursus komt een boekhoud pakket dat op de cursus aansluit, dit zal echter niet geheel gratis zijn. deze zal echter zeker goedkoper zijn als het boekje dat ik net noemde dat een paar tientjes kost.

crazycoder
25/11/05, 09:29
Origineel geplaatst door Mark17

het ligt eraan hoe goed je het wilt leren en welke software je wenst te gebruiken. een goede basis cursust die je geheel zelfstandig kunt maken staat in: Bedrijfsadministratie met Excel van W.J. Broerse (uitgever Wolters Noordhof, ISBN: 90-01-16891-4). Prijs weet ik zo niet, word gebruikt op het HBO.

Kennis van en over boekhouden heeft helemaal niets te maken met de software die je gebruik.
Leer eerst boekhouden en pas daarna het gebruik van om het even welk pakket.

fre0n
25/11/05, 11:32
"Je leert het niet uit een boekje, dus misschien is een schriftelijke cursus een idee?"

rofl :)

Best4U
25/11/05, 11:59
Beste Erwin,

Een absoluut aanradertje is "basisstudie in het boekhouden" van m.h.a.f. van summeren en e. rijswijk. Het boek is van uitgever wolters noordhoff en uit dit boek wordt ook lesgegeven op verscheidene HEAO opleidingen.

crazycoder
25/11/05, 12:58
Origineel geplaatst door fre0n
"Je leert het niet uit een boekje, dus misschien is een schriftelijke cursus een idee?"

rofl :)
Bij zo'n beetje alle schriftelijke cursussen die ik tot op heden heb gezien kreeg je iets als huiswerk begeleiding. Er is dus wel een duidelijk verschil tussen een boekje lezen over boekhouden en een cursus volgen :)

Zelf alleen ervaring met boekhouding als deel van opleiding. Maar dat is vrij lang geleden..

PlugInInfo
25/11/05, 13:24
Origineel geplaatst door Mark17


het ligt eraan hoe goed je het wilt leren en welke software je wenst te gebruiken. een goede basis cursust die je geheel zelfstandig kunt maken staat in: Bedrijfsadministratie met Excel van W.J. Broerse (uitgever Wolters Noordhof, ISBN: 90-01-16891-4). Prijs weet ik zo niet, word gebruikt op het HBO.



Dat is wel een heel erg "basic" boekje. Dat krijg je aan het begin van het eerste jaar. Het niveau is vergelijkbaar met dat van de Havo. Ik zou eerder kiezen voor "Boekhouden geboekstaafd (deel 1)" door H. Fuchs en S.J.M. Vlimmeren.

Ik denk dat je beter een cursus kunt volgen als je jouw kennis m.b.t. boekhouden wilt vergroten. Echt boekhouden doe je natuurlijk met een programma zoals Multivers.

t.bloo
25/11/05, 13:27
Het prijsverschil is er dan ook naar: 20 euro versus 60 euro.

PlugInInfo
25/11/05, 13:32
Origineel geplaatst door t.bloo
Het prijsverschil is er dan ook naar: 20 euro versus 60 euro.

Dat boekje van Broerse en boekhouden geboekstaafd zijn niet met elkaar te vergelijken. Zowel qua stof als opzet.

Persoonlijk denk ik dat je aan het boekje van Broerse niet veel aan hebt. Het boekje bevat heel veel opdrachten in de trant van "klik hier en klik daar" terwijl het principe van boekhouden nauwelijks wordt uitgelegd

quirius
30/11/05, 23:43
Ik heb nog boeken liggen van de opleiding MBA (Moderne Bedrijf Administratie), dit is MBO+/HBO-niveau.

Mark17
01/12/05, 20:26
Origineel geplaatst door PlugInInfo


Dat boekje van Broerse en boekhouden geboekstaafd zijn niet met elkaar te vergelijken. Zowel qua stof als opzet.

Persoonlijk denk ik dat je aan het boekje van Broerse niet veel aan hebt. Het boekje bevat heel veel opdrachten in de trant van "klik hier en klik daar" terwijl het principe van boekhouden nauwelijks wordt uitgelegd

ik ging uit van een oplossing die je de basis leert, wil je het zeer goed leren dan kun je inderdaad beter een cursus volgen.

Weccop
01/12/05, 21:10
Owke bedankt voor al jullie reacties. Ik doelde dus eigenlijk meer op het gedeelte van het goed beheren van al je in en uitgaven.

Sander-
01/12/05, 22:09
Ik vond boekhouden geboekstaafd een zeer goed boek, heb er veel mee gewerkt en gebruik het nu nog regelmatig als naslagwerk. Het is wel van belang dat je gewoon er echt mee aan de slag gaat. Wat dat betreft ben ik het wel eens met mijn docent boekhouden op de HBO: Computerboekhouden is heel mooi en handig, maar je hebt er niks aan als je niet weet wat erachter zit... En dat kun je alleen maar leren op de ouderwetse manier.

clownyenator
01/12/05, 23:55
www.nti.nl :-S????
http://www.nti.nl/NTInternet/zoekresultaat.htm?term=boekhouden
leef je uit met groente en fruit zou ik zeggen.

Mark17
02/12/05, 00:17
beide genoemde boeken worden op het HBO bij de opleiding accountancy gebruikt (saxion)

godyn
05/12/05, 12:42
"Boekhouden voor dummies", bestaat dat nog niet?

michael
05/12/05, 13:30
Origineel geplaatst door godyn
"Boekhouden voor dummies", bestaat dat nog niet?

Nee, volgens deze lijst (http://www.marktnet.nl/varia/dummies.asp) niet.