PDA

Bekijk Volledige Versie : [nieuwsgierigheid] Bestellingen



sl@mer
24/11/05, 15:03
Beste WHT'ers

Stel,

Er komen 1 of meedere bestelingen voor webhosting bij jullie binnen, hoe is de verdere aanpak van de order afwikkeling geregeld binnen jullie bedrijf?

Is er een opdrachtbevestiging die ondertekend dient te worden of niet?

Ik vraag dit met het oog op een nare ervaring van de afgelopen dagen binnen ons bedrijf.

Dus eigelijk wil ik weten of de klant een opdracht bevestiging moet ondertekeken, en dat er gewacht word met de verdere afwikkeling van de order als deze binnen is.

Is er geen OB nodig, wat voor maatregelen hebben jullie genomen om iets aan veiligeheid (denk aan fake orders) in te bakken?

Ik ben heel beneiuwd hoe andere dat hebben ingebouwd/opgelost hebben, zodat ik met deze informatie verder kan naar een pasende oplosiing voor ons bedrijf.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Esbes
24/11/05, 15:09
Bestelling plaatsen via website > Automatisch word er een contract verzonden per e-mail + eventueel registratie en verhuis formulier voor .nl + Algemene Voorwaarden.

Indien ze ondertekend bij ons terug zijn (Fax/Post) nemen we de aanvraag in behandeling.

jinxedworld
24/11/05, 15:11
Ik laat altijd een overeenkomst tekenen. Bij vaste klanten ben ik wat coulanter, maar nieuwe klanten dienen éérst de overeenkomst ondertekend retour sturen + 1e factuur betalen, en dan word alles geprovisioned. Zo zit je altijd veilig. Kleine moeite, groot plezier! (Zo heb je altijd wat in handen mocht het misgaan, en de handel moet naar het incassoburo).

Wij doen weinig met domeinregistratie en degelijke, dus de kleine bedragen doen we weinig mee. Het begint bij meestal vanaf 100,- per maand tot vele malen meer, dus dan is een overeenkomst voor beide partijen ook belangrijk natuurlijk.

sl@mer
24/11/05, 15:29
Origineel geplaatst door Esbes
Bestelling plaatsen via website > Automatisch word er een contract verzonden per e-mail + eventueel registratie en verhuis formulier voor .nl + Algemene Voorwaarden.

Indien ze ondertekend bij ons terug zijn (Fax/Post) nemen we de aanvraag in behandeling.

Dit is een mooie oplossing inderdaad, ben je eventueel (al dan niet tegen betaling) dit systeem te delen met ons? Heb er wel intresse in.
Dit is een super oplossing hoor :)

We Are Online
24/11/05, 15:34
Origineel geplaatst door Esbes
Bestelling plaatsen via website > Automatisch word er een contract verzonden per e-mail + eventueel registratie en verhuis formulier voor .nl + Algemene Voorwaarden.

Indien ze ondertekend bij ons terug zijn (Fax/Post) nemen we de aanvraag in behandeling.
Een dergelijk systeem zijn wij eveneens aan het afronden. Persoonlijk vind ik dit een perfecte oplossing. Echter zit er bij ons ook nog een bevestiging in per email.

marijn79
24/11/05, 17:07
Hoe doe je het nu dan?

marijn79
24/11/05, 17:08
Origineel geplaatst door Maexx

. Echter zit er bij ons ook nog een bevestiging in per email.

Het feit dat een contract dat verzonden is naar een e-mail adres en hierna terug komt (via fax of post) is toch al genoeg bevestiging?

sl@mer
24/11/05, 17:39
Origineel geplaatst door marijn79
Hoe doe je het nu dan?

Euh... klant besteld en ik maak alles in orde en stuur factuur, geen contract oid

Frangkje
24/11/05, 17:44
@sl@mer: Klant zegt, ik heb niks besteld!
Jij hebt nu wel een domeinnaam betaald (ok, is maar 4 euro verlies, maar toch).

sl@mer
24/11/05, 18:21
Origineel geplaatst door Frangkje
@sl@mer: Klant zegt, ik heb niks besteld!
Jij hebt nu wel een domeinnaam betaald (ok, is maar 4 euro verlies, maar toch).

Dat is ook presies warom ik deze topic geopend heb, heb dat te veel meegemaakt.

Of iemand moet zich aanbieden tegen redelijk prijs iets te maken dat automatich het contract verstuurt na bestellen?

XBL
24/11/05, 18:27
Eerste betaling moet binnen zijn, daarmee gaan ze akkoord met de AV (staat immers op de factuur) en geven expliciet te kennen deze factuur te hebben gezien (anders konden ze nooit weten dat ze moeten betalen). Wordt er niet betaald binnen het termijn, gaat er een herinnering uit en wordt het account geblokkeerd. Krijgen we na enkele herinneringen geen respons en/of wordt de boel opgezegt binnen het wettelijk termijn, dan wordt de order gecancelt.

Pas na betaling wordt het domein geregged, zodat wij geen overbodige domeinen registreren en klanten ook graag snel willen betalen (zonder domein heb je niet zoveel aan een webhosting pakketje).

Jochem

crazycoder
24/11/05, 18:34
Origineel geplaatst door sl@mer


Dat is ook presies warom ik deze topic geopend heb, heb dat te veel meegemaakt.

Of iemand moet zich aanbieden tegen redelijk prijs iets te maken dat automatich het contract verstuurt na bestellen?
Op het risico dat het weer een advertentie topic gaat worden :) ....
Denk dat er misschien wel 10 systemen in verschillende stadia van ontwikkeling hier op wht te vinden zijn. FF zoeken?

sl@mer
24/11/05, 18:53
Origineel geplaatst door crazycoder

Op het risico dat het weer een advertentie topic gaat worden :) ....
Denk dat er misschien wel 10 systemen in verschillende stadia van ontwikkeling hier op wht te vinden zijn. FF zoeken?

Inderdaad had ik ook al gezien al die systemen, er zit er idd 1 been die wel intressant is, maar de vraag was niet bedoeld als advertentie ;)

Nitroserve
25/11/05, 12:08
Het lijkt me vrij logisch dat er eerst een contract retour gestuurd moet worden.

Wij werken ook met een systeem dat een klant online besteld en er automatisch een mailtje gestuurd wordt.
Hierin zit het contract die retour gefaxt/gestuurd/gemailt moet worden.

Na activering stuur ik de factuur.
Als deze niet betaald wordt gaat deze uiteraard naar de deurwaarder, hoe klein het bedrag ook is.

Op deze manier heb ik zwart op wit dat ik een overeenkomst heb met de klant.

royen99
25/11/05, 13:08
Het automatisch regelen van zaken is bij ons een beetje afhankelijk wat er wordt besteld en de betalings methode.

Bij .nl domeinen wordt deze pas geregistreerd na ontvangt van het sidn contract en betaling.
De klant ontvangt een email met de betalings gegevens en (een link naar) de sidn contracten.

Echter als de klant bv een .com domein wilt hebben met hosting en betaald via paypal gebeurd alles geheel automatisch.
Het systeem zorgt dan zelf voor domein registratie, account aanmaken op de webserver(s) en aktief maken van de hosting etc.
Bij betalingen per bank hoeven we enkel de faktuur op 'voldaan' te zetten waarna alles weer automatisch gaat.

Onze voorkeur gaat ook altijd uit naar paypal (ondanks dat we 3% van de betaling als fee betalen voor paypal). Maar afgezien van eventuele tickets van gebruikers zouden we dan feitelijk niets hoeven doen en kunnen we de hele dag naar het plafon staren :)

sp-services
25/11/05, 23:43
wij zijn ook een systeem aan het ontwikkelen waarbij de klant:

- bestelling plaatst via de site
- mail krijgt van de bestelling
- deze tekent
- terugfaxt
- factuur verstuurd wordt
- klant bewijs van betaling stuurt of afwacht tot het geld bij ons is
- activatie.

Santario
26/11/05, 00:29
Origineel geplaatst door Nitroserve
Het lijkt me vrij logisch dat er eerst een contract retour gestuurd moet worden.

In veel gevallen wel. Bij ons is het alleen voor nieuwe klanten een vereiste maar voor bestaande klanten is het geen probleem omdat zij elke keer tijdens een bestelling akkoord moeten geven (middels e-mail verificatie). We hebben ook een verzekering voor mocht er niet betaald worden in dat geval (wel een eis wordt er gesteld: je mag geen orders aannemen als de klant een X bedrag als achterstand heeft).


Bij ons gaat het als volgt:

Nieuwe klanten: Plaatst bestelling, krijgt automatisch PDF overeenkomst zowel per e-mail alsmede kan hij deze via de website downloaden. Tegelijk krijgt de klant een orderbevestiging. Klant stuurt contract(en) retour en alles wordt aangevraagd. Factuur komt pas aan het begin van de maand (bij de 1e factuur wordt de betalingstermijn overigens wel strak in de gaten gehouden: 1 dag na vervaldatum ligt er een herinnering in de bus/mailbox).

Bestaande klanten: bestellen diensten, loggen in met eigen username/password en moeten digitaal akkoord geven. Dan krijgen ze weer de benodigde papieren binnen maar producten worden na electronisch akkoord al wel geleverd.

Het bestelsysteem komt uit de VS (nee, niet Modernbill o.i.d.) en is samen met het amerikaanse bedrijf verder ontwikkeld aan onze wensen. Uiteraard is er ook een directe koppeling met het CRM systeem en administratieve systeem.

Hehe, wel leuk want vroeger deden we alles handmatig ;) Maar om eerlijk te zijn heeft het bij ons ook een hele tijd geduurd voor het hele bestelproces etc. geautomatiseerd was.

sl@mer
26/11/05, 14:08
Zoals ik he hier lees is het dus wel verstandig een soort van contract te laten ondertekeken.

Misschien eens een idee om goed over na te denken idd