PDA

Bekijk Volledige Versie : Ampere restrictie bij colocation



ivo0001
23/11/05, 17:55
Allen. Ik ben behoorlijk geschrokken bij het inrichten van ons 1/3 rack vandaag. De bedoeling was om deze "vol" te stoppen met servers, maar bij installatie bleek dat er voor maximaal 3 Ampere stroom bij werd geleverd. Server nummer 1 (Dell Poweredge 2850) trekt alleen al 1,3 Amp, dus dit wil concreet zeggen dat ik in mijn mooie 1/3 rack precies 2 servers kwijt kan en misschien een switch en firewall. Optioneel kon nog eens 3 Amp worden bijgezet, maar dan ging de prijs fors omhoog. En zelfs dat is voldoende voor 4 of 5 server. Het "vol" stoppen is dus absoluut niet aan de orde.

De bewuste colocator vermeld op de site inderdaad weliswaar de restrictie, maar dit lijkt mij echt een "weetje". Als je voor het eerst wat servers wil plaatsen is dat een totaal onbekende, maar dus wel doorslaggevende factor. De vrienden van Dell vermelden bijvoorbeeld niet eens hoeveel hun servers trekken. Dat moet je zelf maar ontdekken.

Bij veel andere colocators lees je helemaal niks terug. Althans, bij de meeste niet. Sommige vermelden het wel, maar dan ook altijd in de kantlijn, in de kleine lettertjes. Mijn vragen aan jullie zijn als volgt:

- Zijn wij nou echt de eerste die tegen deze restrictie aanlopen? Ik kan het me bijna niet voorstellen.
- Als een colocator niks roept op de website of in een concrete aanbieding, mag je er dan vanuit gaan dat er "voldoende" is en zo ja, wat is voldoende? Of krijg je achteraf te horen dat je meer mag gaan betalen?
- Wie heeft hier ervaringen mee? Bij welke colocators is dit geen issue? Bij welke wel?
- En wat hebt je nodig aan Ampere als je wel een 1/3 rack "vol" wil stoppen met servers?

Ik hoor het graag, want zoals gezegd, ik ben er erg van geschrokken en kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier achter komt.

Groet,
Ivo

blaaat
23/11/05, 18:04
ze gaan uit van 2U servers,
Servertje gebruikt normaal 0.3-0.4A.

Hier 5 servers op 2A draaien

Stewie
23/11/05, 18:08
Origineel geplaatst door blaaat
Servertje gebruikt normaal 0.3-0.4A. Wat voor server is dat? 386 4 mhz?
Normale servers (opteron/xeon) gebruiken echt een stuk meer

Swiftway-UK
23/11/05, 18:12
Dit is nu een prachtige vraag. Allereerst je statement dat dell niet aangeeft hoeveel Ampere een server gebruikt, heb je al een gezocht naar "Rack Advisor". Dit is een handig tooltje van Dell, dat aangeeft hoeveel stroom een gegeven configuratie gaat gebruiken.

Link naar rack advisor
http://support.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&releaseid=R48459&formatcnt=1&fileid=57066

Meestal komen full cabinets met 16A stroom circuits. Echter word meestal 8A stroom bij de huurprijs inbegrepen. (O.a. Redbus Interhouse)

Sommige DCs leveren geen stroom inclusief cabinet en moet je gewoon afrekenen wat je gebruikt (o.a. Databarn)

Het is dus inderdaad aan te raden, dat je jezelf vooraf goed laat informeren over het hoe en wat ten aanzien van cabinets en stroomprijzen/inbegrepen verbruik.

Nogmaals 8A / full cabinet is redelijk standaard, dus 3A voor 1/3 cabinet kan wel klopppen. Ik vind het wel vreemd dat je simpelweg niet meer mag verbruiken dan 3A, gezien servers indien ze booten bijvoorbeeld even meer stroom verbruiken, je hebt dus zeker wat ruimte nodig tussen continue verbruik en piekverbruik!

TIP: indien je bijvoorbeeld een 16A circuit hebt en je verbruik is 15A, neem dan een APC met 21 poorten, configureer deze zo, dat bij volledige stroomuitval van je cabinet de servers een voor een online komen, met een interval van 20 - 30 seconden. Indien je servers allemaal tegelijk willen booten, heb je grote kans dat je zekering omklapt ;)

blaaat
23/11/05, 18:13
Origineel geplaatst door gsh2
Wat voor server is dat? 386 4 mhz?
Normale servers (opteron/xeon) gebruiken echt een stuk meer

Single Xeon Bakkies

ivo0001
23/11/05, 18:13
Nogmaals, vanmiddag gemeten. Een Dell Poweredge 2850, 2U, dual Xeon, 4xharddisk, etc (verdere specs zie Dell site). Lijkt me een "normale" server op dit moment. Deze trok 1,3 Ampere en iets over de 1,5 Ampere tijdens booten. Wel met 2x voeding er in, maar weet niet of dat uit maakt. Electro-lessen gemist :-)

Wido
23/11/05, 18:20
Wij trekken met 1 rack vol Dual Opterons 22Ampere, wij hebben een contract voor max 6A, wij betalen ook maandelijks extra voor die overige 16A.

Dit is bij elke co-locater zo, RedBus levert standaard 6A commitment bij een rack, maar zekert af op 16A.

Swiftway-UK
23/11/05, 18:25
Ze leveren ons standaard 8A, maar dat is geheel afhankelijk van contractsafspraken dus.

Goed voorbeeld Wido, dacht dat alles standaard inclusief 8A was op Redbus.

WilloW
23/11/05, 18:40
Origineel geplaatst door Wido
Wij trekken met 1 rack vol Dual Opterons 22Ampere, wij hebben een contract voor max 6A, wij betalen ook maandelijks extra voor die overige 16A.

Dit is bij elke co-locater zo, RedBus levert standaard 6A commitment bij een rack, maar zekert af op 16A.


Het is zekerweten niet bij iedereen toevallig is het bij ons net te sprake gekomen van de week waarom wij eigenlijk niet naar de ampere kijken.

Tot nu toe hebben wij nog nooit iets daarover vermeld in de contracten

Ik denk ook niet dat wij het gaan vermelden aangezien je bij ons iets meer betaal dan bij de meeste co-locaters van tegenwoordig.

Swiftway-UK
23/11/05, 18:56
Wilco, de vraag is dan: in welk DC staan jullie?

blaaat
23/11/05, 18:59
Origineel geplaatst door Wido
Wij trekken met 1 rack vol Dual Opterons 22Ampere, wij hebben een contract voor max 6A, wij betalen ook maandelijks extra voor die overige 16A.

Dit is bij elke co-locater zo, RedBus levert standaard 6A commitment bij een rack, maar zekert af op 16A.

Dus +/- 0.5A per machine, misschien toch een groot gebruiker van TS?

joriz
23/11/05, 19:10
Mijn Supermicro dual Xeons gebruiken circa 0,9 a 1 A per stuk. dus dat 0,4 A haal je misschien alleen maar met je laptop met Intel Mobile processor

Dan is 3A voor een 1/3 rack misschien een beetje weinig ja. Als je een goede colocater hebt doen ze ook niet moelijk over een klein beetje stroom of kan je goedkoop meer inkopen.

Misschien is het nog mogelijk aangezien je pas net klant bent je contract op te zeggen (binnen 14 dagen ofzo).
Maar het is redelijk normaal dat je maar een x aantal Ampere mag gebruiken.

WilloW
23/11/05, 19:16
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Wilco, de vraag is dan: in welk DC staan jullie?

isp-services in Doetinchem

Swiftway-UK
23/11/05, 21:26
Stroom kost pakweg 20 euro / 1A / maand volgend jaar, dus een "klein beetje meer stroom" kan een serieuze kostenpost worden voor de colocatie provider.

Het is logisch dat ze het e.e.a. doorberekenen.

Nu weten we dus ook gelijk dat een Dual CPU server ongeveer 1A gebruikt, dus het kost een colocatieprovider ongeveer 20 euro aan stroom voor je server.

_arno_
23/11/05, 22:38
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Stroom kost pakweg 20 euro / 1A / maand volgend jaar, dus een "klein beetje meer stroom" kan een serieuze kostenpost worden voor de colocatie provider.

Wow, dat had ik niet verwacht.

Hoe meet je trouwens het aantal Ampere van je server?

joriz
23/11/05, 22:46
Serieus? Zoveel? Dan kan ik nog beter een draad vanaf mijn huis trekken om zo alles van stroom te voorzien!

Stroom over de netwerk kabels een oplossing... ;-)

WilloW
23/11/05, 22:59
Als ik zo dit topic lees... Dan kom ik maar op 1 ding uit...
Budget colocatie etc is nog niet zo budget. Stroomverbruik is bij ons gewoon ingecalculeerd en hebben hierop onze prijzen aangepast.

Daarom hebben wij nog nooit stroom berekend aan de klant. Uiteindelijk betaald hij het natuurlijk wel maar het zit gewoon al in de totaal prijs

mihosnet
23/11/05, 23:02
Origineel geplaatst door _arno_

Wow, dat had ik niet verwacht.

Hoe meet je trouwens het aantal Ampere van je server?

Je hebt er aparte meters voor, maar met een APC kan het ook bijv.

Swiftway-UK
23/11/05, 23:13
"Serieus? Zoveel? Dan kan ik nog beter een draad vanaf mijn huis trekken om zo alles van stroom te voorzien! "

Dan ben je nog veel duurder uit zelfs, gezien DCs flinke kortingen krijgen vanwege volume inkoop.

Wat betaalt een huishouden tegenwoordig per KWH ? bij een DC is dat 0,12 tot 0,16 euro per KWH in 2006

KWH is A x 230 x 24 x 30 / 1000

joriz
23/11/05, 23:29
Ik bedoelde dat ironisch. Als ik een kabel van mijn huis naar Redbus zou leggen ben ik natuurlijk veel meer kwijt aan aanleg en onderhoud.

Deze topic laat gewoon goed zien dat je goed moet uitkijken naar variabelen kosten.

luser
23/11/05, 23:41
Even gecheckt van een rack wat compleet van ons is (dus weet welke machines).

- 2 Dual opteron
- 6 PIV
- 1 Dual Xeon
- 1 Dual PIII
- 1 PIII
- 1 VIA C3
- Wat netwerkspul (4 switches)

Rack doet zo een 9.5 AMP.

Klant van kwart/half/full racks krijgt bep AMP wat ie mag gebruiken, bij colo is het meegerekent (+-25euro stroom per server).

EDIT: Met wat lucht tussen is er zo een +-21 units in gebruik van.
Full rack doet snel tot 16 AMP tegenwoordig, brengt de nodige extra kosten mee.

Dillard
23/11/05, 23:42
Het probleem is natuurlijk ook dat de energie prijzen enorm gestegen zijn de afgelopen jaren en met het verbruik van een Dual server (1-1,5A) hakt dit er met de nieuwe tarieven behoorlijk in.

DC's hanteren momenteel 0,12 - 0,15 euro, ik denk dat normale privestroom al richting de 0,25 euro gaat. Denk daar nog maar eens aan als je je servers op kantoor/thuis lekker laat draaien :)

Maar serieus, steeds meer DC's/ISP zullen dit in hun prijzen gaan doorberekenen en dat laat dan ook weer zien dat in de huidige stunt-markt de prijzen omhoog moeten (10 euro voor een U is niet echt kostendekkend als je 20 euro aan stroomkosten hebt) :)

joske
24/11/05, 00:03
Ivo,

3 Amp is niet zo onrealistisch, het gemiddelde verbruik in een rack is 8 à 9 Amp.

In een 1/3 rack kun je gemakkelijk 3 blade servers neerzetten die totaal 25 à 30 Amp verbruiken.

Het berekenen van energieverbruik zal steeds belangrijker worden.

Ik verwacht dat er datacenters zullen komen die het rack gratis geven en per Amp gaan afrekenen. In de Ampere prijs zit dan stroom, koeling, UPS afschrijvingen, ... een eerlijkere methode van afrekenen dan een afrekenmethode per rack of U.

crazycoder
24/11/05, 08:38
Origineel geplaatst door Dillard
Maar serieus, steeds meer DC's/ISP zullen dit in hun prijzen gaan doorberekenen en dat laat dan ook weer zien dat in de huidige stunt-markt de prijzen omhoog moeten (10 euro voor een U is niet echt kostendekkend als je 20 euro aan stroomkosten hebt) :)
Ik kan mezelf niet voorstellen dat het nu niet in de prijs meegenomen zal worden. Neem tenminste aan dat stroom een deel van de kostprijsberekening is. Waarbij je met een zuinige server evenveel betaal voor de stroom als een grootverbruiker.
Als de stroom daadwerkelijk (veel) duurder gaat worden zou het fair zijn als deze uit de prijs wordt gehaald en naar verbruik aan zou worden gerekend.

Erg vervelend als je colo diensten voor weinig verkoop en je geen mogelijkheid hebt om hogere prijzen door te berekenen :)

3j3ct
24/11/05, 08:44
dus bij demon met 10u / 3.5 amp krijg je ook problemen

snaaps
24/11/05, 10:17
volgens mij ga je die 20 euro per maand per A niet betalen.
Naar wat speurtocht zullen de tarieven voor de klant op zo,n 5 a 15 eurp per A uit komen.

Mijn onderzoek

XF-RICK
24/11/05, 10:51
Lol, valt nog allemaal mee wat ik hier lees. Wij hebben aantal kasten vol met 1Utjes, heel leuk en aardig, maar heb daar 3 stroomsloffen van 16 AMP van nodig (per kast), anders flikkert ie eruit.

Datacenter heeft ons maar een dedicated groepenkast gegeven van die fijne metertjes erop :D.

reebe
24/11/05, 11:54
Ik begrijp dat er betaald moet worden voor stroom en de bijbehorende stroomafvoer - niet meer dan logisch. Ik ben nog wel nieuwsgierig naar een redelijke prijs voor AMP's.

Bijvoorbeeld XS4ALL: een 1/3 rack kost 450 euro, inclusief 3 AMP, 3 AMP erbij nemen kost 200 euro extra. Da's dus 66 euro per AMP. En dan nog steeds heb je maar 6 AMP beschikbaar voor de 17U, zo'n 0.35 AMP per U dus, meer kunnen ze niet leveren.
Zo'n Dell 2850 van Ivo trekt 1.3 AMP, dus met 4 servers van 2 U heb je het maximale gehaald. Firewall en een switch erbij op een plank, dan heb je dus nog 8U over waar je geen stroom meer voor hebt. Daar kan je dan wat boeken inzetten :-)
Iemand meer info over wat AMP's kosten bij de diverse DC's?

Swiftway-UK
24/11/05, 13:32
"volgens mij ga je die 20 euro per maand per A niet betalen.
Naar wat speurtocht zullen de tarieven voor de klant op zo,n 5 a 15 eurp per A uit komen."

Nou dan heb ik dan toch andere prijzen gekregen van mijn DCs :)

@reebe: ga ervanuit 20 euro/A dan zit je in de goede richting. Dat zal gemiddelde zijn van de DCs.

PeterT
24/11/05, 14:24
Die kosten per A zijn het niet zo, maar denk eraan dat ze ook voldoende UPS/backup generatoren moeten hebben om die extra A'tjes te dekken.
Overigens neem je stroom niet in A af, maar ik neem aan dat men dat hier wel weet.. (W= AV enzo) en de prijs van 1 KWh is nog niet zo hoog.

luser
24/11/05, 15:02
Neem €0,13/kwh.

Bij 1 AMP:
P=UxI dus 230x1=230W = 0,230kW
t=1 maand, dus 24h x 7d x 4w = 672
E=Pxt = 0,230kW x 672h = 154.56kWh
Prijs = 154.56kWh x 0,13 = 20,09

Verbeter me als het fout is (ondertussen al een paar jaar geleden dat ik zo dingen moest doen)

electric
24/11/05, 15:34
@Luser dat klopt wel voor zo ver ik kan zien ( voor mij ook al een tijdje geleden )

Ik hoorde laatst dat ik 8A per rack mocht gebruiken bij RedBus :)

Swiftway-UK
24/11/05, 17:43
Vergeet even niet, elke KWH dat jij gebruikt in je cabinet kost tevens 1 KWH aan koelvermogen.

Dus als we 15 cent per KWH betalen dan betalen we "eigenlijk" 7.5 cent per KWH.

KWH die we gebruiken is de ene helft, de KWH om de hitte te koelen is de andere helft.

Dus als een DC ons 15 cent rekent per KWH, dan is het eigenlijk 2KWH dat ze leveren.

joske
24/11/05, 20:08
Niet vergeten dat een UPS slechts een rendement heeft van 90% indien hij op halve capaciteit werkt (anders nog slechter). De koeling van de UPS en batterijen. De verlichting van het datacentrum en de installatie die overdruk veroorzaakt om het stof buiten te houden.
Elke 1000 Watt verbruik in een server zal gemakkelijk 2200 Watt verbruik veroorzaken!
Volgens mij kom je er niet met 0.13 EUR/kWh. Een leuke site is http://www.endex.nl

Glenn
24/11/05, 20:27
Installie die overdruk veroorzaakt? In Redbus nog niet meegemaakt! :)

Swiftway-UK
24/11/05, 20:27
0,13 tot 0,15 euro is wat de DCs gaan rekenen per KWH in 2006. Dus zij kopen erg scherp in.

Dat komt dus neer op ongeveer 20 euro ~ A

Dus de stroomkosten voor een dual xeon server met twee HDD is ongeveer 20 euro/maand

In USA is colocatie ookveel duurder dan een dedicated servers voor dit soort redenen, allereerst gaat men ervanuit dat colocatie klanten met krachtige machines komen die veel stroom gebruiken, ten tweede gaat men ervanuit (in mijn ervanring terecht) dat colocatie klanten beter weten wat ze gaan gebruiken qua dataverkeer.

Dedicated servers komen vaak daar met een "oversold" databundel.

Misschien moeten providers in Nederland ook rekening gaan houden met de werkelijke kosten ;)