PDA

Bekijk Volledige Versie : Vastzetten URL



Henky!
22/11/05, 13:27
We hebben een NL site die doorlinkt naar een DE site alwaar gebruik wordt gemaakt van de database.

Probleem is dat de URL ook veranderd in DE zodra we in die (php/ mysql) database duiken. Wij zouden dit graag op NL willen houden.

Probleem, de huidige programmeur zegt dat dit niet mogelijk is. Probleem twee, ik geloof hem niet zo.

Het gaat inderdaad om pixelbeamer.nl.

Bijkomend vraagje. Is het ook mogelijk al die php verwijzingingen in de URL (bv: http://www.webhostingtalk.nl/newthread.php?s=&action=newthread&forumid=4) te verwijderen zodat er alleen nog www.webhostingtalk.nl staat?

LoungeRoom
22/11/05, 13:45
Hmmm, als ik je goed begrijp wil je te allen tijde de .nl url in je browser zien?
Dit zou je kunnen oplossen door simpelweg de DE site te laden in een frame ipv een redirect.
Als je een link opent, opent die deze in het frame (mits je niet target="_top" gebruikt in je links).

V. Kleijnendorst
22/11/05, 13:46
Je kunt een frameset gebruiken of het probleem bij de wortel aanpakken en gewoon de scripts op het juiste domein zetten.

Als je adresbalk alleen nog de domeinnaam bevat kun je niet bookmarken, geen links doorgeven, etc.

LoungeRoom
22/11/05, 13:48
Nog een oplossing is de domeinnaam te parkeren op de DE-site, en de hyperlinks relatief te maken.
Zodoende werkt de site dus ook met bijv. http://www.pixelbeamer.nl/index.php?c=picturelist&b1=&nid=40&pid=&titelsuchwort=

Triloxigen
22/11/05, 13:50
Zorgen dat je enkel base href instelt :)
Of je laat de links werken op bsis van HTTP_HOST, maar dan moet het domein wel echt op het hostingspakket staan.

Henky!
22/11/05, 14:13
Aha, voorwaarde is dus wel dat de NL site op dezelfde server staat als de DE site (?).

Afgezien van de frameset oplossing kan dit niet worden voorkomen zo begrijp ik?

Mark17
22/11/05, 14:15
voeg het .nl domein aan de hosting van het .de domein toe (indien mogelijk) en verwijs er dan met een A-record naartoe. dit werkt bij mij in ieder geval uitstekend.

LoungeRoom
22/11/05, 14:17
Origineel geplaatst door Henky!
Aha, voorwaarde is dus wel dat de NL site op dezelfde server staat als de DE site (?).

Afgezien van de frameset oplossing kan dit niet worden voorkomen zo begrijp ik?
Jep, correct.
Kan wel worden voorkomen, maar dan krijg je een situatie waar de huidige programmeur waarschijnlijk aan dacht ;)

Triloxigen
22/11/05, 14:19
Origineel geplaatst door Henky!
Aha, voorwaarde is dus wel dat de NL site op dezelfde server staat als de DE site (?).

Afgezien van de frameset oplossing kan dit niet worden voorkomen zo begrijp ik?

Met een frame zul je geen nette oplossing krijgen.

MediaServe
22/11/05, 14:35
Je kunt aan de webhost van het .DE domein vragen, of hij het .NL domein wil toevoegen aan de host headers van de website. Dan de DNS van het .NL domein aanpassen zodat die naar die server verwijst.

Henky!
22/11/05, 14:47
Origineel geplaatst door MediaServe
Je kunt aan de webhost van het .DE domein vragen, of hij het .NL domein wil toevoegen aan de host headers van de website. Dan de DNS van het .NL domein aanpassen zodat die naar die server verwijst.

Ah, that simple?

Henky!
22/11/05, 14:51
Wat bedoel je precies met Host Headers?

Henky!
22/11/05, 14:54
Mm, de bedoeling zo herinner ik me ineens was wel dat we NL metatags houden. Gaat dat met deze oplossing?

Triloxigen
22/11/05, 14:58
Origineel geplaatst door Henky!
Mm, de bedoeling zo herinner ik me ineens was wel dat we NL metatags houden. Gaat dat met deze oplossing?

Ja, waarom niet?
Je laat dan gewoon bepaalde content zien aan de hand van het domeinnaam.

Henky!
22/11/05, 15:03
Hartelijk dank mensen. Dankzij jullie lijkt nu ook de programmeur licht te zien:-)

Kon ik de juiste vraag stellen bedoel ik.....

MediaServe
22/11/05, 16:25
Opgelost dus? :)

Host Header wordt ook wel Virtual Hosts genoemd, dat is zeg maar de manier om meerdere websites op 1 IP adres te hosten.

Om naderhand te zien welke domeinnaam is gebruikt, kan heel simpel met PHP, ASP of whatever server taaltje je gebruikt ;)

dee2005
22/11/05, 21:20
even terzijde van de technische oplossing:

hoi, dus als ik het goed begrijp ga je nu voor de websitebezoeker op twee verschillende domeinen (.NL en .DE) dezelfde content laten zien? Klopt dat?

Indat geval zou Google best wel eens problemen kunnen geven door een penalty uit te delen en je lager in de ranking te plaatsen. Hij zou jouw site dan _eventueel_ als webharvesting site kunnen zien.
Twee verschillende domeinen met dezelfde content is met Google geen goed idee.

crazycoder
22/11/05, 21:38
Origineel geplaatst door dee2005
even terzijde van de technische oplossing:

hoi, dus als ik het goed begrijp ga je nu voor de websitebezoeker op twee verschillende domeinen (.NL en .DE) dezelfde content laten zien? Klopt dat?

Indat geval zou Google best wel eens problemen kunnen geven door een penalty uit te delen en je lager in de ranking te plaatsen. Hij zou jouw site dan _eventueel_ als webharvesting site kunnen zien.
Twee verschillende domeinen met dezelfde content is met Google geen goed idee.
Nog nooit problemen mee gehad. Overigens kan je prima verschillende teksten tonen afhankelijk van de tld of gekozen taal.

Henky!
22/11/05, 21:49
Nee, het gaat om 4 domeinen en drie talen die wel gebruik maken van dezelfde database.

Overigens, niemand ging in op mijn tweede vraagje. Of je de URL ook kan tonen zonder al die lelijke achtervoegsels ('showtread.php?s=&postid=632284 enzovoorts......)

Zal wel niet. Ook serieuse banken tonen die vermoeiende, ellenlange en naar mijn mening voor de gebruiker volstrekt overbodige URL's.

Of is dit toch te verbergen?

Triloxigen
22/11/05, 21:55
Als gewoon dezelfde website wordt getoond is dat geen probleem.
Maar als er opzettelijke pogingen wordt gedaan om anders te doen lijken wel.

Triloxigen
22/11/05, 21:56
Origineel geplaatst door Henky!
Overigens, niemand ging in op mijn tweede vraagje. Of je de URL ook kan tonen zonder al die lelijke achtervoegsels ('showtread.php?s=&postid=632284 enzovoorts......)

Overbodig???
Wat is er overbodig aan, hoe vraag je anders een pagina aan? :p

crazycoder
22/11/05, 22:11
Origineel geplaatst door Henky!
Nee, het gaat om 4 domeinen en drie talen die wel gebruik maken van dezelfde database.

Overigens, niemand ging in op mijn tweede vraagje. Of je de URL ook kan tonen zonder al die lelijke achtervoegsels ('showtread.php?s=&postid=632284 enzovoorts......)

Zal wel niet. Ook serieuse banken tonen die vermoeiende, ellenlange en naar mijn mening voor de gebruiker volstrekt overbodige URL's.

Of is dit toch te verbergen?
Natuurlijk, bouw de site "even" om zodat alles met POST ipv GET draait :)
Of maak gebruik van frames..

Persoonlijk zou ik er niet zo zwaar aan tillen.. niets mis met gebruik van get..

Designerhosting
22/11/05, 22:34
Daar zijn wel mogelijkheden voor. Er zijn content management systemen die deze mogelijkheid bieden. Bv om de url minder lang te maken door het in te korten en algemene woorden te gebruiken bv /componenten/item,3

Of door je de mogelijkheid te geven zelf een url te geven. Dan wordt de lange url bv /mijnmooibedachtenaam.htm

Wellicht kun je eens zoeken naar search engine friendly urls. Het hoe en wat precies weet ik zo niet....

MediaServe
22/11/05, 22:48
URL rewrite met .htaccess ;)

t.bloo
22/11/05, 22:52
je kunt vrij eenvoudig (je programmeur zal er mogelijk wel anders over denken :)) iets maken als http://www.pixelbeamer.nl?632284

Je kunt namelijk "los" van alle automagische dingen in het script opvragen wat de "aanvraag" uri was en die "zelf" parsen en iets leuks mee doen. Voor bovenstaande moet het script wel index.php ofzo heten.

Als je "verplicht" meerdere subprogramma's nodig hebt dan kun je het ook zo maken: http://www.pixelbeamer.nl/een/?123 en http://www.pixelbeamer.nl/twee/?123 etcetera ook zonder mod_rewrite of htaccess. Heb je geen apart cms voor nodig maar wel wat custom scripting (ik doe dat al jaren en werkt in meerdere talen bijna hetzelfde).

Henky!
22/11/05, 23:05
Ik was gewoon nieuwsgierig. Maar het is dus mogelijk om een vriendelijk adres te tonen in de browser.

Inderdaad niet zo belangrijk wellicht maar als leek zeg ik dat het vanuit een estethisch standpunt nu eenmaal mooier is. Wat heeft een gebruiker aan al die lange, code-achtige zaken bovenin zijn browser?

Het viel me (al online bankierend) op dat niemand hier aandacht aan lijkt te besteden. Voor het mooi hou ik er niet van. Voor Pixelbeamer ligt dit moois echter voorlopig in de toekomst:-)

Met dank voor jullie reacties.

t.bloo
22/11/05, 23:10
als je ook sessies nodig hebt dan komen die natuurlijk wel er in te staan (via cookies werkt 20% van de tijd niet (maar via post dan weer wel))