PDA

Bekijk Volledige Versie : dedicated server setup



dadoke
22/11/05, 12:39
Aangezien ik de juiste keuze van host niet lijk te vinden (bepaalde zaken worden niet toegelaten of zijn gewoon niet beschikbaar), vraag ik me af of zelf een dedicated server opzetten een goede oplossing is.
Als ik wat rondkijk beginnen de prijzen vanaf een 40 euro, en nog een euro of 10 voor een control panel.

Ik ben wel redelijk thuis op pc-vlak (windows al beter dan unix), maar stel me toch nog wat vragen hierbij.

Valt de installatie van bvb apache, php, mysql, ... mee, of wordt dit grotendeels door het control panel opgevangen?
Zijn er misschien online 'guides' of hulp-sites te vinden die de setup van een server wat meer toelichten?

wonko
22/11/05, 12:59
Een control panel gaat normaal wel de installatie van alle nodige software doen (apache, mailserver, database...), en kan deze onderhouden. Je moet niet alleen het installeren bekijken, maar ook het dagelijkse werk zoals het installeren van security-updates, nakijken van logfiles...

Als je schrik hebt van het beheer, zoek dat een managed oplossing. Verschillende partijen (waaronder wij bvb, maar zeker ook anderen hier op WHT) kunnen het beheer doen van servers, en deze opzetten naar de wens van de klant. (Wanneer je een prijsopgave wil, moet je wel in de juiste sectie een aanvraag plaatsen.)

Verder zijn er per controlepaneel zeker genoeg tutorials en guides te vinden, en step-by-step guides voor elke mogelijke aanpassing. Deze zijn meestal allemaal te vinden in de support-forums van het CP in kwestie. Wanneer het echter niet lukt volgens de guide, ben je op jezelf aangewezen...

joriz
22/11/05, 17:47
Als je een systeem als Cpanel gebruikt neemt dit bijna alles over. Echter moet je toch zeker soms ook effe wat problemen fixen via de console. Plesk neemt niet voldoende over en is soms lastig te installeren. Andere systemen heb ik geen kennis van.

Er zijn diverse sites met handleidingen. Maar als je er echt geen verstand van hebt is het misschien slimmer om een managed dedicated server te huren. Hierbij wordt al het technische werk door het bedrijf gedaan waar je de server huurt. Als je dit wilt moet je wel op zoek gaan naar een bedrijf die dit ook echt betrouwbaar aanbied wat je ook terug ziet in de prijs.

Wat bent u eigenlijk van plan op deze server?

Dotdns
22/11/05, 17:55
Aangezien ik de juiste keuze van host niet lijk te vinden (bepaalde zaken worden niet toegelaten of zijn gewoon niet beschikbaar),
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=81879

Daar zie ik al uw eisen vernoemde...


Als ik wat rondkijk beginnen de prijzen vanaf een 40 euro, en nog een euro of 10 voor een control panel.

Uiteraard , mits de juiste opstelling van aanvraag.


Valt de installatie van bvb apache, php, mysql, ... mee, of wordt dit grotendeels door het control panel opgevangen?

Zoals eerder vertelde , is DA of cpaneel aangeraden , aangezien ze de meeste auto overnemen

IT-worX
22/11/05, 18:56
DirectAdmin is vrij simpel te installeren. Zelfs ik had er geen problemen mee (en dat zegt al heel wat;-))

Hoe te installeren vind je op http://www.directadmin.com/installguide.html

snaaps
24/11/05, 10:38
Voor directadmin heb je iets meer kennis nodig van linux dan cPanel.
Echter zou ik toch voor DA kiezen omdat cPanel nogal onstabiel is.

Statistieken ff uit mijn hoofd (globaal):

DA Servers uptime op jaar basis: 99,5 %
cPanel servers uptime op jaarbis: 97%

Onze ervaring leert in ieder geval dat de directadmin servers minder problemen geven dan de cpanel server

host3000
24/11/05, 10:43
Origineel geplaatst door snaaps
Voor directadmin heb je iets meer kennis nodig van linux dan cPanel.
Echter zou ik toch voor DA kiezen omdat cPanel nogal onstabiel is.

Statistieken ff uit mijn hoofd (globaal):

DA Servers uptime op jaar basis: 99,5 %
cPanel servers uptime op jaarbis: 97%

Onze ervaring leert in ieder geval dat de directadmin servers minder problemen geven dan de cpanel server

Dit is echt enorme borrelpraat. De meesten kiezen DA omdat het gewoon goedkoop is.

Wij hebben beide panels en CPanel is minstens net zo stabiel als DA. Misschien niet als je Edge draait, maar dat is dan ook niet zo slim om op een produktieserver te doen.

Mijn voorkeur gaat uit naar CPanel, omdat het veel meer beheerders ondersteuning heeft. Maar goed, daar ging het geloof ik niet over. Het zou in ieder geval fout zijn als je voor DA kiest omdat je denkt dat CPanel instabiel is.

WilloW
24/11/05, 10:48
Wij hebben bijna alle servers op Direct Admin draaien. Waarom? Niet omdat Cpanel instabiel is daar hebben wij ook wat machines mee draaien en tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Maar puur omdat de gebruiker Direct Admin iets makelijker vind werken.

snaaps
24/11/05, 10:54
Dit waren onze bevindingen.

Wij hosten nu ruim 2 jaar cPanel en DirectAdmin servers.
(de laaste servers alleen nog maar DA, Wij hosten nu nog maar 1 cPanel server)
Tis een feit dat de cPanel servers in de afgelopen jaren er vaker hebben uit gelegen dan DirectAdmin.
Tevens hadden wij met cPanel meer kleine storringen.

Afijn uiteraard is DA VEEL goedkoper dan cPanel, dit is natuurlijk ook belangrijk voor ons.

FransVanNispen
28/11/05, 21:35
Als je eend dedicated server neemt met een control panel, dan hoef je je normaal niet druk te maken over de installatie. Wij leveren alle servers bijv. werkend op, inclusief installatie van het control panel.

Ik mag aannemen dat dit voor de andere aanbieders van dedicated servers ook het geval is.

Swiftway-UK
29/11/05, 16:31
Uptime DA: 100%
Uptime Cpanel 100%
Uptime Plesk: 100%

Maar je moet wel een beheerder hebben die weet wat hij doet, uptime/crashes ligt vaak niet aan OS/Controle paneel maar aan je systeembeheerder.

Indien je weinig weet van OS/applicaties neem dan een goede managed server of "freelance" serverbeheerder, dit zal je voor veel slapeloze nachten en boze klanten behoeden.