PDA

Bekijk Volledige Versie : verhuizing (DirectAdmin)



cwf
22/11/05, 02:42
Hallo,

Binnenkort zullen mijn accounts verhuizen naar een andere server. Hoe dit in zijn werking gaat snap ik wel, maar er rest mij een vraag waar ik zekerheid over wil hebben.

Mijn nameservers zijn:
ns1.domein.com 192.xxx.xxx.xx
ns2.domein.com 192.xxx.xxx.xx

Mijn nameservers blijven hetzelfde op de nieuwe server, alleen de ip-adressen veranderen.

ns1.domein.com 80.xxx.xxx.xx
ns2.domein.com 80.xxx.xxx.xx

Mijn vraag: Wanneer ik de ip-adressen van mijn .com nameservers verander, zullen dan automatisch alle .com/.net/.info etc. domeinnamen doorverwijzen naar de nieuwe server (mits juist geconfigueerd)? En zal ik alleen de whois van de .nl domeinnamen moeten updaten naar de nieuwe ip-adressen? Hoe pakken jullie dit aan?

Alvast bedankt ;)!

snaaps
22/11/05, 10:31
Pas je nameservers aan op de server (duh?)
Vervolgens moet je bij enom je glue records wijzigen van de domeinnaam die gebruikt wordt voor je nameservers.
Alle domeinen (dus ook de .nl) zullen dan automatich worden meegenomen.

Houd wel rekening met een downtime van een paar uur.

ju5t
22/11/05, 10:36
Wel even rekening houden met het feit dat DirectAdmin geen DNS data mee verhuist. Dit moet je handmatig restoren.

Je kunt heel simpel alle zone files wijzigen zodat ze na de handmatige restore het juiste IP adres gebruiken.


perl -pi -e 's/1.2.3.4/4.3.2.1/' /path/to/*.db
Dit veranderd 1.2.3.4 naar 4.3.2.1 in alle zone files.

cwf
22/11/05, 16:34
Origineel geplaatst door snaaps
Pas je nameservers aan op de server (duh?)
Vervolgens moet je bij enom je glue records wijzigen van de domeinnaam die gebruikt wordt voor je nameservers.
Alle domeinen (dus ook de .nl) zullen dan automatich worden meegenomen.

Houd wel rekening met een downtime van een paar uur.

Ahh oke, bedankt. Dat principe snapte ik al, maar ik dacht wanneer ik de ip-adressen van de nameservers wijzigde, deze handmatig aan SIDN moesten worden doorgegeven :)

cwf
22/11/05, 16:53
Origineel geplaatst door getUP
Wel even rekening houden met het feit dat DirectAdmin geen DNS data mee verhuist. Dit moet je handmatig restoren.

Je kunt heel simpel alle zone files wijzigen zodat ze na de handmatige restore het juiste IP adres gebruiken.


perl -pi -e 's/1.2.3.4/4.3.2.1/' /path/to/*.db
Dit veranderd 1.2.3.4 naar 4.3.2.1 in alle zone files.

DirectAdmin veranderd de DNS data wel bij de restore functie. Is dit niet overbodig :)?

cwf
22/11/05, 22:46
Origineel geplaatst door cwf


DirectAdmin veranderd de DNS data wel bij de restore functie. Is dit niet overbodig :)?

Kan iemand dit bevestigen? Dan kan ik snel aan de gang met de verhuizing :)

ju5t
23/11/05, 01:49
DirectAdmin maakt de zone files opnieuw aan op basis van de templates. Als jij je klanten DNS toegang geeft en ze hebben aanpassingen gedaan, dan zijn ze deze dus kwijt na de verhuizing.

Als je dan je zone files restored van de oude naar de nieuwe server, kloppen de IP adressen hierin niet. Dat los je dus op met dat stukje perl.

cwf
23/11/05, 02:06
Origineel geplaatst door getUP
DirectAdmin maakt de zone files opnieuw aan op basis van de templates. Als jij je klanten DNS toegang geeft en ze hebben aanpassingen gedaan, dan zijn ze deze dus kwijt na de verhuizing.

Als je dan je zone files restored van de oude naar de nieuwe server, kloppen de IP adressen hierin niet. Dat los je dus op met dat stukje perl.

Ahh, oke, bedankt voor de info! :)

Wunk
25/11/05, 22:11
http://www.directadmin.com/ipswap.sh

Mocht je ooit 1op1 willen migreren naar een ander IP :)