PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw



UBweb
20/11/05, 19:01
Momenteel heb ik bij de belastingdienst een btw-nr aangevraagd. Mag ik vanaf dit moment dan al btw rekenen?

WI-Hosting
20/11/05, 19:14
ja, alles wat je dan aan btw rekent telt gewoon mee, je nummer krijg je pas over ene paar weken maar ondertussen mag je vanaf de datum dat je het formulier hebt ingeleverd, btw rekenen

UBweb
20/11/05, 19:35
Perfect, bedankt voor je reactie!

WI-Hosting
20/11/05, 20:01
no problem.. daar is WHT voor ;)

Pegasus
20/11/05, 21:56
Moet je zon BTW nummer aanvragen? Dus moet je er zelf werk van maken? Volgens mij krijg je automatisch wel een blauwe envelop op de duurmat?

lifeforms
20/11/05, 22:03
Ja, dit moet je aanvragen bij de Belastingdienst. De KvK geeft meestal deze formulieren mee als je je zaak inschrijft.

Of je het ook krijgt hangt ervan af of je voor de omzetbelasting als ondernemer wordt gezien. Dat bepaalt de Belastingdienst aan de hand van je formulier: hoeveel klanten je bedient, hoeveel tijd je in je zaak steekt, hoeveel omzet je verwacht te maken, of je gericht bent op groei, enz...

clownyenator
21/11/05, 00:00
Origineel geplaatst door UBweb
Momenteel heb ik bij de belastingdienst een btw-nr aangevraagd. Mag ik vanaf dit moment dan al btw rekenen?

Nee dit mag zekers niet... Je dient hier echt een BTW-nummer voor te hebben!

Een mierenneukende belastingambtenaar kan je hier mee pakken.

Dus wacht even met je facturen sturen tot je het btw-nummer hebt. Geld kunnen ze wel alvast overmaken.

IT-worX
21/11/05, 00:25
Is het niet zo dat je vanaf nu op je facturen kan zetten "BTW nummer in aanvraag"?

iDiensten
21/11/05, 00:37
hebben ze je niets verteld over:

sofinummer+b01 ? (alleen bij eenmanszaken)... meestal kunnen ze je dat bij de belastingtelefoon heel netjes uitleggen, dus zou zeggen: bel ze op het gratis 0800 nummer en je weet het 100% zeker... doet de overheid eens wat voor niets gebruiken we het weer niet..

Don't forget om het antwoord even te posten natuurlijk.....

Triloxigen
21/11/05, 11:03
Origineel geplaatst door clownyenator


Nee dit mag zekers niet... Je dient hier echt een BTW-nummer voor te hebben!

Dit mag zeer zeker wel.
Je dient alleen de BTW dan ook op de factuur te zetten en deze ook gewoon af te dragen.

clownyenator
21/11/05, 11:24
Origineel geplaatst door Triloxigen


Dit mag zeer zeker wel.
Je dient alleen de BTW dan ook op de factuur te zetten en deze ook gewoon af te dragen.

eh... niet dat ik je niet graag geloof, maar:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-41.html#P488_52512

clownyenator
21/11/05, 11:25
Let op!

Uw facturen moeten aan de eisen voldoen, anders vervalt bij uw afnemer het recht op BTW-aftrek. Als de factuur alleen gebreken van formele aard vertoont, is aftrek van voorbelasting in principe toegestaan. Dan moet vaststaan dat degene die de factuur uitreikt ondernemer is en dat de prestatie is verricht en dat zowel de ondernemer die de factuur uitreikt als de ondernemer die de factuur ontvangt, in alle opzichten te goeder trouw hebben gehandeld. Als u eraan twijfelt of u recht heeft op aftrek van voorbelasting, neemt u dan contact op met de Belastingdienst.

Triloxigen
21/11/05, 11:26
Origineel geplaatst door clownyenator


eh... niet dat ik je niet graag geloof, maar:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-41.html#P488_52512

Vanaf het moment dat hij in aanvraag is mag het.
Steker nog, zelfs handelen in naam van een nog niet opgericht bedrijf mag. Hij moet dan alleen binnen uiterlijk 2 maanden (meen ik) opgericht te zijn.

clownyenator
21/11/05, 11:32
Origineel geplaatst door Triloxigen


Vanaf het moment dat hij in aanvraag is mag het.
Steker nog, zelfs handelen in naam van een nog niet opgericht bedrijf mag. Hij moet dan alleen binnen uiterlijk 2 maanden (meen ik) opgericht te zijn.

Stel dat je BTW nummer aanvraag wordt afgewezen, dan ben je in beginsel schuldig aan fiscale fraude!

Hier is wat jurispundentie over... ik zal het is opzoeken.

Kan niet zo 123.. goeie stukken hierover vinden, maar in zo'n geval kan je een aanklacht van "concurrent fraude" krijgen.

Ik zou op dit gebied geen risico nemen. Een voorschot-verzoek sturen mag wel... echter als je het geld niet morgen nodig hebt zou ik gewoon even wachten..
Of je debiteuren het gewoon uitleggen en vragen of ze alvast kunnen betalen.
Of de belastingdienst bellen... en dan heb je het binnen 3 dagen in huis :-O

Triloxigen
21/11/05, 12:00
Ik ga er niet verder over in discussie.