PDA

Bekijk Volledige Versie : Managed colocation



Tuinslak
20/11/05, 16:38
Ik vroeg mij eigenlijk af of er interesse zou zijn/is voor Managed Colotion.

Je colocator koopt dus een server voor je (met jouw geld, dat je al dan niet per maand afbetaald) of je plaatst je eigen server. En je colocator zorgt voor het OS, de updates, hardware, veiligheid, ... Hij managed dus alles.

Een beetje zoals managed dedicated; enkel dat het jouw server is.
Voordelen? Je kan makkerlijker verhuizen als er problemen zijn, als je denkt dat je genoeg kennis hebt over het OS/de applicaties neem je gewoon unmananged, ... Je bezit dus gewoon de server.

Ik zag een host dat dat aanbood, dus vroeg mij zo af of het een nieuw gat in de markt is... of? :)

Graag jullie reacties.

WilloW
20/11/05, 16:52
Nieuw gat in de markt is het niet. Aangezien de meeste budget hosters geen geld hebben om zomaar een nieuwe server te kopen.

De kans is groot dat je oude machintjes krijg waar jij lekker support op kan doen. Lijkt me niet echt makkelijk

Wij doen ook aan managed colocatie om het zo maar te noemen maar wij gaan echt onze hand niet in het vuur steken als wij een machine die 3 jaar oud is moeten onderhouden.

Dat kan gewoon niet en dat moet je ook niet willen

PeterT
20/11/05, 17:25
Wij bieden dit ook aan, echter alleen met nieuwe machines.

Tuinslak
20/11/05, 17:57
Ach, uiteindelijk betaald klant toch voor kapotte hardware? Dus wat is er mis met oude machines? Eventueel wat driver problemen met linux/unix? Maar anders?

Dillard
20/11/05, 18:01
Wij bieden dit ook maar alleen icm hardware die bij ons is aangekocht. Hierdoor hebben wij invloed op de hardware die de klant aanschaft en kunnen we deze ook supporten (we hebben immers spares op voorraad welke ook passen, denk aan voedingen e.d.). Feitelijk is het hetzelfde als managed dedicated waarbij alleen de server direct door de klant wordt betaald (setup kosten) en er maandelijks kosten voor de management-taken worden aangerekend.

Als jij je handen wilt branden aan een kakafonie aan -oude- hardware, dan kun je nog wel eens een tegenvaller meemaken wanneer zo'n bak zijn laatste adem uitblaast en de klant tegen jou zit te schreeuwen dat je het niet snel genoeg fixed (waarvoor hij wel heeft betaald) :)

Tuinslak
20/11/05, 22:57
Mhh... Buiten de slechte hardware dan.
Er is daadwerkelijk vraag naar Managed Colotion?

dlg
20/11/05, 23:17
Rik: * knip *
;)

Dillard
21/11/05, 00:25
Ik denk dat er wel vraag naar is (maar niet overmatig), ik denk dat men eerder voor een dedicated server zal kiezen (is voor jou als ISP ook interessanter)

Randy
21/11/05, 05:23
Ja, er is zeker vraag na. 80% van onze colocatie is managed. Komt natuurlijk mede doordat we geen accescards verstrekken bij minder dan 1 rack.

We kunnen dit gewoon goedkoop aanbieden doordat een medewerker van ons dagelijks (tijdens kantooruren) werkzaam is in het DC.

Tuinslak
23/11/05, 08:45
En hoe zit dat met access? Ik vermoed dat klant geen toegang heeft tot DC? Enkel (als het z'n eigen server is) om de server af te leveren?
Maar krijgt hij ook shell access (root?); en wat als hij iets/alles kapot maakt?

En wat met os/distro? Ligt het aan de klant om dat te kiezen? Of neemt u een os waar u een grote kennis in heeft?
En wat als klant Windows (ofzo) eist omdat ie meent dat programma X daar (beter) op werkt? Maar zelf heeft u geen/niet genoeg Windows server kennis?
:D

Triloxigen
23/11/05, 10:02
Nieuw is het niet en of er vraag naar is ligt aan de markt.
Veel bieden dedicated servers aan, maar wij managed servers over eigen servers.
Op deze manier leveren we een maatproduct waarbij het niveau ook hoger ligt dan een dedicated server.