PDA

Bekijk Volledige Versie : vermoedens van niet "frisse" zaken



jagermaster
17/11/05, 20:02
heb het vermoeden dat een van me klanten niet via een frisse manier zijn centen bij elkaar raapt. Adressen kloppen niet (ook niet op de website), niets klopt. Zelfde domeinnaam (andere extensie) is bij een andere hoster ook geregistreerd op de zelfde dag. Website is ook niet helemaal fris (ga ik nog juridisch advies over inwinnen). iemand tips om hier mee om te gaan?

Rik
17/11/05, 20:08
Verplaatst...

xSeries
17/11/05, 20:09
Hangt ervan af wat er niet fris aan is. Jij verricht een dienst; hij betaalt jou daarvoor.
Even buiten de content van de website; stel dat dat een normale website is; dan mag het jou niet uitmaken hoe hij aan die centen komt... Jij ontvangt ze; draagt netjes de BTW af en betaalt VPB of IB daarover; dus daar is niets mis mee...

Maar; gezien je vraagstelling is de vraag wellicht meer of de content wel mag of niet ?

Triloxigen
17/11/05, 20:10
Ligt een tipje van de sluier op zodat mensne met ervaring met dat soort klanten weten waar of over wie je het hebt,.

jagermaster
17/11/05, 20:19
de klant heeft niet betaald. Adres wat hij bij de tweede registratie heeft opgegeven is van een coffeeshop uit een niet frisse buurt. De website gaat over een lotterijen, dus ook loten verkoop op de website. Er staat een verisign button. Als hier op wordt geklikt kan versign niets vinden.
Er is echter ook een spaanse site van deze lotto-gebeuren, daar doet het verisign-logo knopje het wel en krijg je ook de goede gegevens.

Het bedrijf wat zich bevind wat op de website staat heeft niets te maken met deze website en hangt boos de telefoon op.

snaaps
17/11/05, 20:50
suspend, wachten en als laats deleten!

als de klant belt met de vraag waarom zijn account is gesupend zeg je gewoon dat de klant gegevens niet klopten!

snaaps
17/11/05, 21:40
UPDATE:

kreeg zojuist een bericht van een bezoeker van een van mijn klanten.
Deze vermelden dat mijn klant mogelijk hotmail wachtwoorden aan het achterhalen is.

Na controle zagen wij een fake msn pagina op onze server staan, wachtwoorden en emailadressen werden opgeslagen in een database.

Deze klant hebben wij dus direct verwijderd op onze server en zijn ip adres geblokeerd in onze firewall.

Alle gedupeerden hebben wij midels een email bericht op de hoogte gesteld van een mogelijke gehackte email account.

Mijn motto direct verwijderen die gasten, wel of niet betaald.

update: contact gehad met politie en aangifte gedaan

Update: klant heeft gewoon betaald

Mark17
17/11/05, 21:43
en dat de klant dient te betalen

dlg
17/11/05, 22:39
Kan ook zijn dat de klant zijn site/php script gehacked is, komt zeer regelmatig voor.

We noemen dit "phishing"

http://en.wikipedia.org/wiki/Phishing

Zou als ik jou was klant ervan op de hoogte stellen, vaak komt men binnen via slecht beveiligde webservers/php settings en weet de klant vaak niet eens van het bestaan van de phishing sites.

snaaps
18/11/05, 00:01
Dit lijkt onwaarschijlijk.

Het account is nog geen 2 dagen actief.
klant heeft geen andere php aplicaties draaien.
Bestanden zijn circa 1 uur na activatie op de server geplaats.
Er is een databse aangemaakt.

Temp is beveiligd op de server.

Maar goed ik ben nog even bezig om alles na te lopen.

dlg
18/11/05, 00:40
Geen phpBB ofzo erop? ;)

snaaps
18/11/05, 11:45
helemal niks, aleen dat scipt.
helaas lopen de ftp logs maar terug tot 13-11 en is de acceslog van apache leeg?

Aecius
25/11/05, 14:14
Juridisch gezien is dit een ingewikkeld verhaal. Het off-line halen van de site betekend een wanprestatie naar de klant toe. Het on-line houden betekend mogelijk een eigen aansprakelijkheid voor de schade omdat je vermoed dat het onrechtmatig gebruikt wordt.

Tip: kijk eerst in je eigen algemene voorwaarden.

Voor verder advies bel vrijblijvend het nummer 050-7502195.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

crazycoder
25/11/05, 15:02
Origineel geplaatst door Aecius
Juridisch gezien is dit een ingewikkeld verhaal. Het off-line halen van de site betekend een wanprestatie naar de klant toe. Het on-line houden betekend mogelijk een eigen aansprakelijkheid voor de schade omdat je vermoed dat het onrechtmatig gebruikt wordt.

Tip: kijk eerst in je eigen algemene voorwaarden.

Voor verder advies bel vrijblijvend het nummer [snip].

Mvg,

Mr. Arnoud Punt
Als dat telefonisch advies gratis is kan het net zo goed hier geplaatst worden.
Zo dat niet gratis is (ken niet veel juristen die gratis werk verrichten) ruikt dit naar een vierletterig woord wat met een S begint en op een M eindigd.

Santario
25/11/05, 16:23
Origineel geplaatst door crazycoder

Als dat telefonisch advies gratis is kan het net zo goed hier geplaatst worden.
Zo dat niet gratis is (ken niet veel juristen die gratis werk verrichten) ruikt dit naar een vierletterig woord wat met een S begint en op een M eindigd.

Cool, we gaan lingo spelen :D

//ontopic: Check je eigen AV en handel daar naar. Wij hebben in onze AV staan dat als wij goede redenen hebben dat we iets vermoeden dat niet in de haak is wij het recht hebben dit te onderzoeken, de klant moet hier dan ook medewerking aan verlenen. In het verleden al eens gedonder mee gehad en met succes gewonnen bij de rechtbank :)

snaaps
25/11/05, 17:13
Afijn, wij hebben de klant dus gesuspend en aangifte gedaan bij de politie.
Uit logfiles is gebleken dat de bestanden zijn geplaats door de klant zelf.

Wij hebben het account verwijderd en het betaalde bedrag minus aftrek kosten terug gestort naar de klant.
Hiermee is voor ons de zaak af gedaan.

Aecius
29/11/05, 12:05
Origineel geplaatst door crazycoder

Als dat telefonisch advies gratis is kan het net zo goed hier geplaatst worden.
Zo dat niet gratis is (ken niet veel juristen die gratis werk verrichten) ruikt dit naar een vierletterig woord wat met een S begint en op een M eindigd.

Ik begrijp dat het misschien zo overkomt, maar in dit soort gevallen is het (bijna) geheel afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Meestal zijn er veel omstandigheden die niet relevant lijken, maar het wel zijn. Dit soort dingen zijn veel eenvoudiger te bespreken over de telefoon.

Daarnaast zijn de algemene voorwaarden vaak essentieel, daarom verwees ik daar in mijn eerdere bericht ook naar. Ik kan vanaf hier niet zien wat daar in geregeld is, dus is telefonisch contact veel beter.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt