PDA

Bekijk Volledige Versie : thuis server



Masterman
17/11/05, 13:48
Ik zit er aan te denken om thuis een server op te zetten, echter raden veel mensen me aan dit niet te doen.

Waarom zou dit een slecht idee zijn?

Ik heb thuis oneindig downloadlimit ( dat is dan toch dataverkeer ¿ ), 100 tot 200 KB per seconden downloadsnelheid en 25 tot 50 upload snelheid.

Ik heb dan in mijn computer 160 gb harde schijf.

Zou ik hier goed een server mee kunnen maken?
of is dit een totaal slecht idee?

zo niet, waat moet ik op letten bij mijn eigen server?

lifeforms
17/11/05, 13:52
Wat wil je ermee doen? Voor je eigen prive sites is thuis hosten best leuk hoor. De meeste ADSL lijnen hebben betere uptimes dan sommige "providers" :)

Ga je mensen geld voor je diensten vragen, dan zet je hun bedrijf op het spel en dan zou ik zeggen dat het tijd wordt om naar een server in een datacenter te kijken, vanwege uptime garanties, redundant stroom/netwerk, etc.

royen99
17/11/05, 13:58
Je download snelheid is niet van belang.. Bij servers (zowel web, voice als game servers) is het je UPload snelheid die belangrijk is... bij een snel ADSL abbo is deze max 1mbit, en bij de meeste zelfs nog lager (500 tot 750kbit).

Tuurlijk kan je daar een server op zetten, voor wat kleine websites zal dat best wel draaien.

Waar je wel op moet letten is dat je een statisch ip moet hebben (niet elke provider geeft dat) en dat porten als bv smtp niet geblokkeerd staan.

Als je je thuis servertje ook nog eens als DNS server wilt gebruiken heb je nog een probleem erbij, en dat is dat je 2 IP's nodig heb voor de SIDN (voor .com is 1 voldoende.. al is het niet aan te raden).

Masterman
17/11/05, 16:43
Ik was eigenlijk van plan om het voor een webhostingbedrijfje te gebruiken.

wat zijn jullie reacties dan op mijn eerste post?

Triloxigen
17/11/05, 16:51
He upload is veels te laag, met de huidige 2mbit max leverbaar is het om te huilen.

djalken
17/11/05, 17:01
voor bedrijfsdoeleinden zou ik dat niet doen.... moet je gewoon in een datacentrum doen waar je veel meer garanties kan bieden aan je klanten

sp-services
17/11/05, 18:06
best een rack mount bakje kopen en colocaten.

deze snelheden kan je nooit thuis bereiken

Masterman
17/11/05, 18:16
"rack mount bakje"

Ken ik niet :p

snaaps
17/11/05, 18:21
ja en ik ga op mijn pentium 133mhz ook hosting aanbieden vanaf mijn adsl lijn (75kb upload)

hihihi

Maaare ff serius, voor hosting is dat echt niet geschikt.
Zodra er meer dan 10 bezoekers op die server komen kan de verbinding het niet meer aan.
(75kb/s of 10mb/s scheelt nogal.)

Uiteraard kan je het wel gebruiken voor prive doeleinden, alowel de upload niet snel zal zijn.

TIP: sommige stutenten huizen hebben een T1 verbinding, zet daar je server neer!

IT-worX
17/11/05, 18:21
19" server bedoeld ie:)

crazycoder
17/11/05, 20:20
Origineel geplaatst door Masterman
Ik was eigenlijk van plan om het voor een webhostingbedrijfje te gebruiken.

wat zijn jullie reacties dan op mijn eerste post?
Neem een krantenwijk :)

FF serieus.. Als je dan toch thuis wil hosten, dan kan je dat wellicht doen als je een snelle SDSL verbinding heb liggen.. Vanzelfsprekend met een zeer hoge SLA zodat je dsl provider e.e.a. binnen 4 uur oid weer up moet hebben.. De kosten daarvan liggen echter een stuk hoger dan de kosten van een server colocaten.
Dan hebben we het nog niet over zaken als stroomverbruik..

Als je jezelf als hoster serieus wil nemen kan je niet met ADSL werken..

Los van dat alles moet je dsl provider ook hosting toestaan.. doen zij dat niet heb je op voorhand een probleem..

Rob77
17/11/05, 20:32
Het zou inderdaad vervelend zijn als jij je klanten mail aanbiedt en je provider blockt poort 25.

Maar ik ken ook service providers die een mailservertje hebben staan achter een 2,3 mbps 1:1 Gold SLA SDSL lijn.

Mark17
17/11/05, 21:42
thuis kun je goed een server hebben staan om te testen, de rest kun je beter in een datacenter doen vind ik persoonlijk

crazycoder
17/11/05, 21:52
Origineel geplaatst door Rob77
Maar ik ken ook service providers die een mailservertje hebben staan achter een 2,3 mbps 1:1 Gold SLA SDSL lijn.
Heb je al eens gezien wat zo'n lijntje per maand kost :)

dlg
17/11/05, 22:44
Achter een gold SDSL 1:1 lijntje kun je best een paar webservers hosten, je kunt hierachter zelfs 600 - 1000 sites hosten, alleen moeten het geen high traffic sites zijn.

Je hebt echt niet veel bandbreedte nodig per server die normale MKB sites host.

Alleen bij thuis hosten komt er meer kijken, noodstroomvoorziening bijvoorbeeld, koeling indien je veel machines hebt draaien en inderdaad uptime van je DSL connectie.

Ook betaal je relatief veel stroom, veel meer dan een DC moet afrekenen met hoge commits in ieder geval;)

HBCS
17/11/05, 22:48
zo ben ik ook ooit begonnen via versatel

maar als je meer dan 10 klanten heb is een server in een data center altijd goedkoper

suc6 er mee

buysman
18/11/05, 12:26
Om een oplossing te vinden: Kijk eens naar een reseller pakket van verschillende hosters hier. Geen gezeur over de server zelf, dat is het pakkie aan van de webhoster, en je kunt er zoveel website's op zetten als je zelf wilt.

Dit uit het oogpunt gekeken dat je klanten online wilt zetten in eigen beheer.

Mark17
18/11/05, 15:59
Origineel geplaatst door buysman
Om een oplossing te vinden: Kijk eens naar een reseller pakket van verschillende hosters hier. Geen gezeur over de server zelf, dat is het pakkie aan van de webhoster, en je kunt er zoveel website's op zetten als je zelf wilt.

Dit uit het oogpunt gekeken dat je klanten online wilt zetten in eigen beheer.

let wel dat je een pakket zoekt waar het limiet van het aantal klanten of domeinen hoog genoeg ligt voor jou.

Masterman
18/11/05, 16:44
ok, bedankt ik weet genoeg.

Wordt dus een reseller in het begin..

Rob77
18/11/05, 17:06
Origineel geplaatst door crazycoder

Heb je al eens gezien wat zo'n lijntje per maand kost :)

Ja, net ff een blik geworpen op de prijslijst, 'iets' meer dan een resellerpakket ;)

Bamieater
21/11/05, 09:46
Origineel geplaatst door royen99
...

Als je je thuis servertje ook nog eens als DNS server wilt gebruiken heb je nog een probleem erbij, en dat is dat je 2 IP's nodig heb voor de SIDN (voor .com is 1 voldoende.. al is het niet aan te raden).

Je zou dan op een shell of virtual server je tweede (of eerste.. whatever..) DNS server kunnen draaien. Maar qua prijzen voor een stabiele VS zit je dan al snel tegen de prijs van een VS voor resellers (incl control panel, domains etc.).

Maar zoals gezegd is reselling een goede optie om mee te beginnen.

Netbyte
21/11/05, 15:40
Beste Masterman,

Het vervelende is met een xdsl lijn dat je niet tijdelijk kan bursten, bijvoorbeeld het uploaden of downloaden van de server wat tijdelijk een piek in de bandbreedte geeft. Sdsl zou eventueel nog wel kunnen.

frajaweb
21/11/05, 20:57
Wij hebben een server thuis staan voor administratie en test doeleinden, verbinding met ADSL. Werkt perferct, zolang die niet voor klanten wordt gebruikt ...

Aremas
29/11/05, 10:55
Ik draai al een tijtje een eigen thuis server.
Is gewoon ideaal voor prive doeleinde.
Ik maak daarbij gewoon gebruik van PHP en MySql en Copermine om mijn fotos en videos heel makelijk op te slaan. Ik heb meschien niet de snelste upload maar snel genoeg om er zelfs video mee te streame :)

Oke het is een beetje gekloot om het allemaal goed te laten draaien maar als het
eenmaal draait dan heb je ook wat. Ik kan wereldwijd mijn fotos uploaden naar mijn server en meer van dat soort dingen :D

Alleen het is niet geschikt voor massabezoek maar daar gebruik ik het ook niet voor :)

Check mijn site ;) (http://arjansub2000.no-ip.info)

fre0n
29/11/05, 12:12
als productie-lijn is het idd niet echt jofel, maar voor testwerk en eigen gebruik werkt dit soort dingen perfect. Ook voor backoffice systemen is het gewoon bruikbaar