PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated server voor gamehosting



Viperium
15/11/05, 11:34
Geachte,

Voor mijn multigaming clan ben ik een beetje vooruit aan het kijken naar dedicated server zodat de clan voor zijn eigen gameservers kan zorgen en niet afhankelijk is van sponsors.

Ik heb alleen op dit moment zeer weinig informatie nog over gameservers hosten en daarom vraag ik ook hier een paar dingen.
Het is bedoelt niet om te verhuren maar gewoon voor de clan.

We hebben op dit moment Squads in de volgende spellen:

Call of Duty
Call of Duty UO
Call of Duty 2
Quake 3
Quake 4
Counterstrike Source

Het liefst zou ik voor elke spel minimaal een public van ong 16 slots en een private van 11 slots willen draaien.

1. Wat voor server(s) moet ik kijken om dit te gaan realiseren? kwa configuratie? en OS?
2. Wat is volgens jullie de beste plek waar ik de server kan neerzetten?
3. Hoe duur kost dit geintjuh eigenlijk? :P
4. hebben jullie nog andere tips voor me...?

izdesign
15/11/05, 11:44
1. ik zou gaan voor een dual amd opteron dat is voor gamehosting zeker een goede optie.
2. kdisservers.nl is een optie maar er zijn nog vele andere.
3. ga uit van 150 euro per maand
4. Ik betwijfel of je alles op die ene server kan draaien omdat call of duty 2 en Quake 4 toch zwaardere spellen zijn :)

royen99
15/11/05, 11:48
Als je van alle types er 2 wilt draaien (1 x public + 1 x private) heb je een heel behoorlijk zware server nodig als ze allemaal dienen te draaien. (denk aan Dual AMD Opteron 248, eventueel zelfs de dual core versie) en minimaal 2GB ram.

Als er slechts een aantal aktief dienen te zijn (dus selectief 2 of 3 aanzetten die op dat moment worden gespeeld, en de rest dan op non-active zetten kan je af met een mindere server, bv P4 3ghz).

Voor OS, de genoemde games kunnen allemaal op Linux (CentOS) draaien, dat zou ik in elk geval aanraden. Windows is echter voor de beginners meeste wat beter beheersbaar maar kostbaarder (licentie).

Unixadmin
15/11/05, 11:49
Origineel geplaatst door izdesign
...
3. ga uit van 150 euro per maand
...
Voor een Dual Opteron server en met nog wat traffic erbij?. Denk dat je meer voor moet dokken hoor.

MikeN
15/11/05, 13:11
Ik denk dat je dit op 1 bak niet gaat trekken tenzij je naar een Dual AMD Opteron 265+ gaat (misschien dat een dual 250 het nog net trekt, maar Q4 en CoD UO zijn niet al te licht). Als niet alle servers tegelijk gebruikt worden is het probleem natuurlijk kleiner.
Dataverkeer voor 6 publics zal tussen de 100 en 1000 GB per maand bedragen, het hangt helemaal af van hoe druk de publics zijn en hoe goed ze beheerd worden.

De kosten voor een dedicated server met deze capaciteit hangt helemaal af van het netwerk en de kwaliteit van de hardware, maar ga uit van enkele honderden euro's per maand. Voor wat aanbiedingen raad ik je aan een topic te openen in het aanbiedingen forum.

Randy
15/11/05, 13:33
Moet te doen zijn op een P4-3 Ghz met Hypertrading, omdat ik ervan uit ga dat je 1 a 2 games tegelijk gaat gebruiken en niet allemaal.

Even een controlpanel (laten) schrijven om de games te starten en te stoppen. Nu enkel een leverancier zoeken met kennis die ook games op voorraad heeft voor de installatie.
Deze zal ook als freelancer wel te vinden zijn.

Dat er trouwens al een Qoake 4 clan is. Heb de game zelf net gisteren geinstalleerd op de server.

sju
15/11/05, 14:40
Een single-processor machine gaat dit niet trekken als er meer dan 3 of 4 van de servers vol zitten (zeker als bv q4 of uo vol zit). Je moet echt naar een dual-machine op zoek gaan als je verwacht dat de publics redelijk vol zullen zitten.
Een dual kan dit ook niet aan als alle servers vol zitten, maar de kans hierop is natuurlijk niet heel groot. Een snelle Dual AMD met 2 a 3GB zou voldoende moeten zijn.

De prijzen voor zo'n server zullen per aanbieder behoorlijk uiteen liggen. Je kunt een aanvraag plaatsen in het daarvoor bestemde forum, maar zorg er wel voor dat je goed op de hoogte bent van de kwaliteit van het netwerk van de aanbieders. Als de kwaliteit van het netwerk van een goedkope aanbieding achteraf tegenvalt, zit je er wel een x-aantal maanden aan vast, en zit je clan dus met slechte servers. Ga dus niet automatisch voor de goedkoopste, maar zoek het goed uit.

Verder moet je zelf even bepalen of je het handig vindt om een administratie-systeem erbij te nemen. Als je al genoeg kennis van linux/gameservers opzetten hebt, is dit natuurlijk niet nodig.

djalken
15/11/05, 16:04
Er loopt nog een ander topic hier over dedicated gameservers en daar komt ook in naar voren dat de dual opterons zeer geschikt zijn voor gameserverhosting (2 x de opteron 248 of 250 denk ik dan aan, met minimaal 2 gb ram), ikzelf zou dit combineren met gentoo linux (64bit), dan ben je zeker van een zeer stabiel systeem voor je gameserver

ES-Kosters
16/11/05, 00:02
je kan natuurlijk ook een iets mindere configuratie maken en apart controle paneel zodat je die private servers etc. gewoon aanzet als je ze nodig bent. Kun je veel geld besparen, neem aan dat een clan tegenwoordig niet zo gek veel te makken heeft.

royen99
16/11/05, 00:16
Origineel geplaatst door djalken
ikzelf zou dit combineren met gentoo linux (64bit), dan ben je zeker van een zeer stabiel systeem voor je gameserver

Gentoo is opzich een (zeer) goede keuze qua (game)server, maar ik zou dit niet aan een (ogenschijnlijke) beginner aanraden.

MikeN
16/11/05, 10:00
Origineel geplaatst door ES-Kosters
je kan natuurlijk ook een iets mindere configuratie maken en apart controle paneel zodat je die private servers etc. gewoon aanzet als je ze nodig bent. Kun je veel geld besparen, neem aan dat een clan tegenwoordig niet zo gek veel te makken heeft.
Een server die niet gebruikt wordt kost ook geen CPU, hooguit wat geheugen. Dus heel veel win je er niet mee.

Gentoo voor beginners is niet aan te raden, Gentoo op servers is sowieso maar irritant te onderhouden, ik denk dat er inmiddels betere opties zijn voor x86-64 distro's.

Viperium
16/11/05, 13:31
Origineel geplaatst door ES-Kosters
je kan natuurlijk ook een iets mindere configuratie maken en apart controle paneel zodat je die private servers etc. gewoon aanzet als je ze nodig bent. Kun je veel geld besparen, neem aan dat een clan tegenwoordig niet zo gek veel te makken heeft.

Ik heb mensen in de clan die verstand ervan hebben en onze leeftijd grens zit rond de 18+ dus...

Verder is het idee om een controle paneel intestellen dat je paar spellen erop hebt staan en dat je de private aandoet als je training of wars gaat houden wel handig hoef je niet 6 privates aan te hebben dag en nacht...

Viperium
16/11/05, 13:35
Ik had zelf eigenlijk een server die je kan kdis kan bestellen in gedachte zoiets in ieder geval...

Dual Core AMD X2 4400
2/4 GB geheugen
2000 dataverkeer per mnd
controle paneel...
Fedora Linux

Wat denken jullie hiervan?

royen99
16/11/05, 13:45
Qua OS, Geheugen en datatraffic: Geen probleem denk ik.
CPU is opzich redelijk, maar een Dual Opteron is toch wel aan te raden voor de hoeveelheid games die je wilt draaien.

Het control-panel wat erbij zit zal waarschijnlijk niet gemaakt zijn als 'game control panel' maar meer voor webhosting. Als het Webmin is als control-panel zou je het wel voor kunnen gebruiken.

Mark17
16/11/05, 14:07
al gedacht aan de optie om de games te verspreiden over 2 of 3 servers, de totale kosten hoeven niet eens zo heel veel hoger te liggen. de kwaliteit kan hier wel beter door worden.
indien je bijvoorbeeld 3 servers koopt (Pentium4 3ghz met hypertrading, 1024MB ram, 2*80GB hdd (1 backup in raid1), 1U case zul je rond de 2000-3000 euro kwijt zijn eenmalig voor de 3 servers samen. nu moet je de servers nog ergens colo'en, we gaan uit van 1000GB traffic OF 5mbit(95%) met 3U rackspace en 3 uplinks naar de switch van je leverancier zul je tussen de 120 en 500 euro kwijt zijn. deze optie beperkt de kosten het eerste jaar al en in het tweede jaar bespaar je nog veel meer.

Aanbiedingen voor een server en colocatie kunt u aanvragen in het adverteer gedeelte. er zullen dan meerdere bedrijven reageren waarschijnlijk.

djalken
16/11/05, 14:12
indien je zelf genoeg kennis hebt is kopen en colocaten in een stabiel/goed netwerk inderdaad een goede optie, maar indien je niet de kennis hebt voor het onderhoud zou ik dit of uitbesteden of gewoon voor een dedicated oplossing gaan (2 dual opteron servers moeten zeker goed zijn voor wat jij wil draaien, ik denk dat je wel een goede prijs krijgt als je 2 of eventueel 3 servers afneemt)

sju
16/11/05, 14:44
Origineel geplaatst door royen99
Qua OS, Geheugen en datatraffic: Geen probleem denk ik.
CPU is opzich redelijk, maar een Dual Opteron is toch wel aan te raden voor de hoeveelheid games die je wilt draaien.

Kun je me vertellen waarom jij een Dual opteron zoveel beter dan een dual-core A64 vindt..?
Voor zover ik weet is het grootste verschil dat de Opterons NUMA-enabled zijn (mits een goed mobo). Alleen denk ik zelf dat het prijsverschil lang niet opweegt tegen de extra paar % die je er mee wint.

Verder kun je met een X2 4200 ongeveer 80-100 slots vol krijgen zonder lag-problemen. Dit komt dus neer op 5-6 volle servers. Ik denk dat je daar wel genoeg aan hebt, aangezien die privates lang niet allemaal tegelijk gebruikt worden, en ook niet alle pubs tegelijk vol zullen zitten. Maar dit is natuurlijk een keuze aan jezelf of je dit risico wilt lopen. Als je echt veilig wilt zitten neem je er 2.

Ook denk ik dat je moet oppassen welk netwerk je kiest. Dit is eigenlijk de belangrijkste factor als je een goede server wilt met weinig problemen (het is namelijk ook de enige factor die je (op performance gebied) niet zelf in de hand hebt. Ikzelf ga altijd voor kwaliteit boven kwantiteit, en zou er dus voor zorgen dat ik in een netwerk kom te staan waar ik op kan vertrouwen.

Tevens moet je bij colocatie weten waar je aan begint. Enige kennis op het O/S vlak is een vereiste, en ook wat scripting is nodig. Bij een dedicated met een mooi (game)administratie systeem heb je erg weinig werk met het opzetten van servers, en kunnen jullie direct gamen.

Viperium
16/11/05, 15:07
Nee hebben we het ineens over kopen :P omg het is nog wel een opkomende clan... maar als je dus ong 4/5 pubs kan neerzetten van ong 16 slots en dan 2 privates die je aan kan zetten wanneer je wilt das toch wel handiger en dat gewoon op 1 server...

Gelukkig heb ik 2 supergoeie scripters in de clan die dat voor elkaar krijgen...

djalken
16/11/05, 15:16
je kan gewoon met 1 server beginnen, pak je een dual opteron met 2 gb ram en 300 GB traffic ofzo, zodra dit te "klein" wordt kan je altijd nog uitbreiden naar twee of meer ;-)

sulFr
16/11/05, 15:30
Ok, ik ben dus een van die supergoeie scripters :P omg, eigendunk.
Ik heb tevens enige kennis van servers (web/game) en ik help viper ermee.
Naar mate ik het topic lees zie ik dat qua hardware het meerendeel op 2 soorten stemt.
Wij, iig ik, zijn van plan een van deze opties te kiezen, maar dan moeten we wel een goed game-admin proggie hebben.
ik zelf heb er nog nooit van gehoord, maar bestaat het ook.
Ik heb webmin bekeken, maar die kan niet echt servers tijdelijk aan en uit zetten, en eventueel aanmaken en verwijderen.
En dat is precies wat we zoeken.
Colocatie, bedoel je daarmee Redbus Amsterdam ofzo.. ?
Dat zit anders wel goed.
En traffic daarmee ook, iig als ik iets fouts zeg meld het me effe dan.
Dan weet ik ook weer wat meer :)

sulFr

Mark17
16/11/05, 16:22
Origineel geplaatst door sulFr
Ok, ik ben dus een van die supergoeie scripters :P omg, eigendunk.
Ik heb tevens enige kennis van servers (web/game) en ik help viper ermee.
Naar mate ik het topic lees zie ik dat qua hardware het meerendeel op 2 soorten stemt.
Wij, iig ik, zijn van plan een van deze opties te kiezen, maar dan moeten we wel een goed game-admin proggie hebben.
ik zelf heb er nog nooit van gehoord, maar bestaat het ook.
Ik heb webmin bekeken, maar die kan niet echt servers tijdelijk aan en uit zetten, en eventueel aanmaken en verwijderen.
En dat is precies wat we zoeken.
Colocatie, bedoel je daarmee Redbus Amsterdam ofzo.. ?
Dat zit anders wel goed.
En traffic daarmee ook, iig als ik iets fouts zeg meld het me effe dan.
Dan weet ik ook weer wat meer :)

sulFr

colocatie = de locatie waar je een gekochte server neerhangt, dit kan onder andere in redbus.

je zult voor een goed gameserver control panel wat aan jullie eisen voldoet je eisen + je maximum bedrag dat je ervoor wilt betalen kunnen vermelden in het onderdeel personeel gezocht.

sulFr
16/11/05, 17:23
Ok, mss zou ik hem dan ook nog wel zelf kunnen schrijven, maar eerst maar eens me CMS systeem afschrijven :)..

Viperium
16/11/05, 21:31
Wat lijken jullie het beste Dual Xeon, Operton of AMD X2 4400

royen99
16/11/05, 22:02
Dual Opteron (prijs/prestatie verhouding)

@sju: Dual CPU's performed beter als Dual Core (even los gezien van het aantal ghz/mhz). De dual opterons zijn qua prijs niet gigantisch duurder als de amd x2 maar qua performance haalt deze meer cpu% als de meerprijs in euro%.

Daarbij heb ik nog geen 1 server board gezien die amd x2 aankan (amd x2 is meer voor gamers thuis, niet als server).

MikeN
16/11/05, 22:23
Tyan heeft een s939 moederbord, kwa performance doet een X2 maar weinig onder voor een Dual Opteron (4400+ is ongeveer gelijk aan een Dual 248, 4200+ zal wat trager zijn, minder cache). Je hebt alleen minder grondige ECC, geen NUMA en een minder grote keus uit moederborden.

Viperium
17/11/05, 17:16
Origineel geplaatst door royen99
Dual Opteron (prijs/prestatie verhouding)

@sju: Dual CPU's performed beter als Dual Core (even los gezien van het aantal ghz/mhz). De dual opterons zijn qua prijs niet gigantisch duurder als de amd x2 maar qua performance haalt deze meer cpu% als de meerprijs in euro%.

Daarbij heb ik nog geen 1 server board gezien die amd x2 aankan (amd x2 is meer voor gamers thuis, niet als server).

Is Dual CPU niet gewoon het zelfde als Dual core van AMD tbh?
Lijkt me anders heel onlogisch namelijk *confused*

Stewie
17/11/05, 17:20
Origineel geplaatst door Viperium


Is Dual CPU niet gewoon het zelfde als Dual core van AMD tbh?
Lijkt me anders heel onlogisch namelijk *confused* Dual CPU is 2 fysieke CPU's. DUAL CORE is 2 cores op 1 fysieke CPU.

JJFS
18/11/05, 00:48
Heb nog geen bedrijven gevonden die de AMD X2 als dedicated server aanbieden behalve KDIS maar die zijn nog niet leverbaar...

subbel
18/11/05, 02:07
Ik wil ook graag het exacte verschil in prestatie weten tussen een AMD X2 en een DUAL OPTERON systeem.

Ik heb gegoogled als een gek maar geen vergelijkende reviews en/of vergelijkende benchmarks kunnen vinden.

Iemand een idee?

Burnout
18/11/05, 09:31
Origineel geplaatst door subbel
Ik wil ook graag het exacte verschil in prestatie weten tussen een AMD X2 en een DUAL OPTERON systeem.

Ik heb gegoogled als een gek maar geen vergelijkende reviews en/of vergelijkende benchmarks kunnen vinden.

Iemand een idee?
Wel, dat is eigenlijk vrij logisch. Bij een Opteron systeem heb je fysiek 2 verschillende processors (die waarschijnlijk in de toekomst ook nog eens dualcore zullen worden), dit wil zeggen dat er altijd 2 processoren beschikbaar zijn voor een OS om processes en threads uit te voeren.
Bij een dualcore model is en blijft er maar 1 processor met 2 cores waardoor hij wel sneller zal werken als een singlecore, maar zeker niet sneller als een opteron systeem. Ik bedoel, bij een dualcore is het wel nog steeds 1 processor, maar idd met wat meer advanced technologie in (dus winst).

royen99
18/11/05, 09:41
Opteron zijn er ook al enige tijd in dual core :)

Dus bij een Dual Core, Dual Opteron heb je in dat geval 4 cores op fysiek 2 cpu's.

MikeN
18/11/05, 13:37
Origineel geplaatst door subbel
Ik wil ook graag het exacte verschil in prestatie weten tussen een AMD X2 en een DUAL OPTERON systeem.
Zoals gezegd is bij gameservers geen tot bijna geen verschil tussen bijvoorbeeld een X2 4400+ en een Dual Opteron 248 (gelijke klok, gelijke cache).

Viperium
18/11/05, 23:15
Origineel geplaatst door MikeN

Zoals gezegd is bij gameservers geen tot bijna geen verschil tussen bijvoorbeeld een X2 4400+ en een Dual Opteron 248 (gelijke klok, gelijke cache).

En de prijs verhouding?

djalken
18/11/05, 23:36
Origineel geplaatst door MikeN

Zoals gezegd is bij gameservers geen tot bijna geen verschil tussen bijvoorbeeld een X2 4400+ en een Dual Opteron 248 (gelijke klok, gelijke cache).

gelijke klok en gelijke cache hoeven niet per sé te zeggen dat de prestaties gelijk zijn he ;)

MikeN
19/11/05, 01:12
Origineel geplaatst door Viperium


En de prijs verhouding?
X2 is wat goedkoper, Opteron heb je fatsoenlijkere moederborden en is iets meer server-grade. Moet je zelf beslissen :)


Origineel geplaatst door djalken


gelijke klok en gelijke cache hoeven niet per sé te zeggen dat de prestaties gelijk zijn he ;)
Neuh, maar dit is dan ook getest en bij X2 <> Opteron gaat het wel op ;)

izdesign
19/11/05, 10:33
Origineel geplaatst door domper

Voor een Dual Opteron server en met nog wat traffic erbij?. Denk dat je meer voor moet dokken hoor.

Ja inderdaad dat gaat niet lukken denk ik maar het bedrijf waar ik toen mee hielp hadden een dual xeon 2,8 met 500 gb dataverkeer voor 115 euro :)

Viperium
19/11/05, 18:12
das toch te weinig data verkeer voor paar servers?

Viperium
19/11/05, 19:42
Processor AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz
Geheugen 1024MB DDR RAM PC 3200 (Dual Channel)
Hardeschijf 2x 120GB 7200 RPM 2MB Cache
Connectie 100 Mbit
Databundel 1000GB dataverkeer p/m
OS keuze: Linux / Windows
Prijs p/m € 87,00

Wat denken jullie van zo'n systeem om paar servers op te draaien?

djalken
19/11/05, 19:44
Ik denk dat je dan toch meer hebt aan een opteron of x2 systeem

Viperium
19/11/05, 19:52
maar om te beginnen? een leuk systeempje lijkt me

MikeN
19/11/05, 19:53
Systeem klinkt leuk, of het netwerk ook wat is is nog maar de vraag ;)

Clanhost
20/11/05, 13:28
Mja ruikt naar Flexservers ofzo ;) die doen toch zoveel traffic bij hun machines wel op een 10 Mbit capped meen ik me te herinneren uit ander topic.

Wido
20/11/05, 14:05
Origineel geplaatst door Clanhost
Mja ruikt naar Flexservers ofzo ;) die doen toch zoveel traffic bij hun machines wel op een 10 Mbit capped meen ik me te herinneren uit ander topic. Fout, das iets wat op onze site staat.

En nee, niet gecapped op 10Mbit :)

Viperium
20/11/05, 19:01
Origineel geplaatst door Wido
Fout, das iets wat op onze site staat.

En nee, niet gecapped op 10Mbit

Correct...

Maico
20/11/05, 19:23
Origineel geplaatst door Viperium
Processor AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz
Geheugen 1024MB DDR RAM PC 3200 (Dual Channel)
Hardeschijf 2x 120GB 7200 RPM 2MB Cache
Connectie 100 Mbit
Databundel 1000GB dataverkeer p/m
OS keuze: Linux / Windows
Prijs p/m € 87,00

Wat denken jullie van zo'n systeem om paar servers op te draaien?

Wij hebben ook een vergelijkbaar systeem draaien. Het systeem werkt gewoon erg goed.
Je kan hier ook zeker wel 40-50slots op kwijt (gebruikt). Echter is het dataverkeer wel overkill, of je moet er cod2 of bf2 op gaan draaien ;).

En zoals eerder aangegeven speelt het netwerk ook een grote rol.