PDA

Bekijk Volledige Versie : Fahiet, van wie is de domeinnaam?



firehosting
14/11/05, 18:46
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende waarvan ik graag wil weten of dit mag/kan:

Een klant laat een .nl-domein registreren bij een hostingbedrijf. Hierbij word hem niets verteld over formulieren o.i.d. en het betreffende hostingbedrijf zet het domein dan ook op eigen naam met de klant alleen als “Administratief contact“.

Naar verloop van tijd gaat het hostingbedrijf fahiet en word overgenomen door een ander hostingbedrijf.

De klant wil graag het domein verhuizen naar een andere SIDN-deelnemer maar het hostingbedrijf waar het domein nu draait wil deze niet verhuizen omdat het domein niet op naam van de klant zelf staat. Wel bieden ze aan het domein op naam van de klant te zetten voor 10,- per domein (het gaat hier om meerdere .nl-domeinnamen).

Daarna mag het domein van hun gewoon per direct verhuisd worden.

Is dit puur een spelletje om toch nog wat geld aan betreffende klant te verdienen of zouden jullie dit ook allemaal zo doen? En wie is volgens jullie momenteel de wettige eigenaar van de domeinnamen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Marcel.

Triloxigen
14/11/05, 18:53
Is het bedrijf waar het domeinnaam op staat SIDN lid? Als ze dit niet zijn dan moeten ze waarschijnlijk zelf ook die 10,- betalen.

Edit: het is trouwens 'failliet'

DiedX
14/11/05, 18:57
Juridisch is de registrant de eigenaar. Ik vind het wel jammer dat dit soort praktijken nog steeds voortduren, en je zou kunnen overwegen om de vorige toko te suen. Alleen: van een kale kip valt niet te plukken.

Ik ben bang dat je klant de pineut is :(

crazycoder
14/11/05, 19:00
Ik zou er niet al te lang moeilijkheden over maken en de tenaamstelling laten wijzigen. Eur 10 is niet bepaald een schokkend bedrag. Kan het ook niet bepaald lekker cashen noemen..

Het lijkt mij hoe dan ook geen onredelijk bedrag voor een wijziging van de tenaamstelling.

Wie de wettige eigenaar is? Wat stond er in de voorwaarden/contract wat bij de vorige provider liep?
Vind het hoe dan ook erg wazig dat providers domeinen van klanten op hun eigen naam zetten..

Nogmaals, niet lang moeilijk over doen.. betalen en wegwezen :)

Je mag blij zijn dat ze er niet moeilijk over doen.. Dat heb ik al anders meegemaakt.

edit:
@Diedx
Heb je enig idee wat het kost en hoe lang het duurt voordat je een uitspraak heb? Een beetje advokaat zal je aanraden om in een dergelijk geval die paar euri te betalen.. Advokaten kosten minimaal een paar honderd euro per uur.. Kan je heel wat domeintjes ad eur 10 voor op naam laten stellen nietwaar....

t.bloo
14/11/05, 21:03
Pech.

Het mag vast, ligt er een beetje aan wat er voor afspraken zijn gemaakt. Paar jaar geleden was het voor particulieren bijvoorbeeld nog niet mogelijk om een domein te registreren en toen kwam het veel vaker voor.

DiedX
14/11/05, 22:20
Origineel geplaatst door crazycoder

@Diedx
Heb je enig idee wat het kost en hoe lang het duurt voordat je een uitspraak heb? Een beetje advokaat zal je aanraden om in een dergelijk geval die paar euri te betalen.. Advokaten kosten minimaal een paar honderd euro per uur.. Kan je heel wat domeintjes ad eur 10 voor op naam laten stellen nietwaar....
Yup. I know. Ik weet niet hoeveel domeinnamen het betreft, maar waarschijnlijk heb je gelijk

Aecius
25/11/05, 14:27
Een advocaat kost ongeveer 180 euro per uur (excl. BTW en vaak ook excl. kantoorkosten (bijv 7%)). Maar dat terzijde.

Je klant heeft een overeenkomst met de failliete onderneming. De inhoud (contracten) zijn (onder bijzndere titel) overgenomen door een derde (nieuwe SIDN-deelnemer). De rechten die de klant had, heeft hij ook jegens de nieuwe wederpartij. Kortom: vanuit een juridisch oogpunt zou ik zeggend at ze geen recht hebben op de 10 euro vergoeding.

Daarnaast zou ik zeggen dat ze wel de lusten hebben (jaarlijks bedrag) en dus ook de lasten (tijd om over te zetten). Als ze echter nog geen geld hebben ontvangen van de klant, zou ik het niet onredelijk vinden hier een vergoeding voor in rekening te brengen. Het kost ze tenslotte redelijk wat tijd (helemaal als het veel domeinen zijn). 10 euro per domein vind ik ook geen onredelijk bedrag.

Advies: of de discussie aangaan per brief, of genoegen nemen met het voorstel.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

www.aecius.nl