PDA

Bekijk Volledige Versie : Backupserver in orde zetten



IT-worX
13/11/05, 23:14
Heb nog even jullie raad nodig!

Heb ergens een goedkoop tweedehandspc'tje op de kop kunnen slaan (P3 1GHz - 3x128MB ram en 2x120GB) en heb hier zonet gentoo op geinstalleerd. Nu zou ik het leuk vinden mocht ik elke nacht van mijn server in Brussel (met DirectAdmin) van alle accounts een backup kon maken. Kan iemand mij stap voor stap zeggen/vermelden hoe ik dit in gang moet steken? heb al wat rondgezocht op internet en enkele puntjes opgeschreven... Ik vraag dit echter voor de zekerheid nog eens hier...

- 1. User directadmin aanmaken op Backup
- 2. User directadmin tot groep DA zetten
- 3. map "backup" aanmaken
- 4. Als admin inloggen op DA server
- 5. Bij Admin "system backup" kiezen
- 6. "use remote transfer"
- 7. er een Cron job van maken (elke week om 2u op zondagnacht bvb)

Klopt dit zowat?
Neem gerust je tijd om te checken etc, er is niet echt haast bij (wou dit gewoon misschien vanavond proberen als er geen probs zijn). Eventjes TV zien nu (voor de nieuwsgierigen: "alles kan beter" op één ;-)). Kom daarna zeker terug om het eens te proberen.

Zou het liefst hebben dat er een volledige backup gemaakt wordt, en niet enkel de files die veranderd zijn gedurende die week.

Alvast bedankt voor de mensen die er even hun tijd willen insteken!

Kris

ju5t
14/11/05, 02:10
Naast de system backup wil je ook backups maken op reseller niveau. Daar zal ik dus ook even kijken als ik jou was.

DirectAdmin heeft geen incremental backup optie (zover ik weet). Dus het worden altijd full backups.

Technotop
14/11/05, 08:23
Je wilt dus backuppen naar een andere server in je netwerk... heb dat laatst ook gedaan dit is wat ik heb gedaan.

vsftpd configureren en opstarten. Maak een map en account aan. Zoek daarvoor met google.

Server plaatsen in DC. Mocht je 2 ETH aansluitingen hebben en een niet gebruiken verbind de backup server dan met de server via CROSSLINK.

Heb je dit gedaan even een eigen ip zone aanmaken voor de 2e ETH en op de backup server.

Ik heb gekozen voor 192.168.0.1/256

dan in Directadmin bij Backups. Dan voer je in bij IP: het locale (192.168.0.1 bijvoorbeeld) en dan login van de ftp.

Als hij geen fouten geeft even testen of het werk. Heb je een 2e ETH in de backup server die even aansluiten op het internet en kijken of hij echt backuped.

snaaps
18/11/05, 19:29
Geache medehosters,

Even een simple vraag (athans voor mij niet) ik ga binnenkort ook een backup server plaatsen voor onze server.

Nu wou ik vandaag al 24 netwerkkabels kopen voor de backup server en switch.
echter kunnen dit gewoon patch kabels zijn, of worden dit crossoverkabels?

Ik wil voor de backups een goedkope niet beheerbare 24 poorts 1000mb switch kopen.
iemand een sugestie?

edit we gebruiken de backup mogelijkheid van DA naar de backup server.

Randy
18/11/05, 19:42
Beste Snaaps,

Gewone CAT6 kabels gebruiken als je op 1000 Mbit gaat werken, geen CAT5. Indien budget geen rol speelt, kun je kijken bij Black Box.

Neem voor het gemak even een andere kleur dan bijvoorveeld je huidige kabels. Zelf gebruiken we rood (hot) en groen (cold). De laatste voor backup's.
Zo is er nog geel (crosslink tussen 2 servers), hoewel we dan meestal een apart VLAN maken voor de user.

Voor de switch; Een level 2/3 switch zou niet nodig zijn lijkt me. Beperk je dus tot een 16 poorts Linksys.

snaaps
18/11/05, 19:47
Dus gewoon patchekabels?

wat bedoel je met een 2/3 level?

IT-worX
18/11/05, 20:08
2/3 level zal ie bedoelen layer?

Randy
19/11/05, 05:13
Klopt, layer.

fre0n
21/11/05, 12:54
Gaat het niet om 1 backup server en 1 productieserver ?Waarom is er dan een 24 port switch nodig en zo'n berg aan kabels?

Technotop
21/11/05, 15:50
Origineel geplaatst door fre0n
Gaat het niet om 1 backup server en 1 productieserver ?Waarom is er dan een 24 port switch nodig en zo'n berg aan kabels?

Als het maar om 2 servers gaat; Crosslink gebruiken. 1 Kabel en gelijk klaar. (wel ff configureren)

snaaps
21/11/05, 23:47
Sorry jongens het ging over serverS, een S vergeten.
Inmiddels zijn we eruit, via 100Mbit switch, 1GB zou alleen maar voor hoge load zorgen