PDA

Bekijk Volledige Versie : design geheel in css of juist niet?



clownyenator
11/11/05, 00:03
Hey all,

Ik twijfel of ik nou, voor een hobby-project online boekhoudding, wel of niet volledig css moet gaat gebruiken.

Iemand voors en tegens?

Helemaal CSS, dan bedoel ik: http://www.csszengarden.com/

Graag jullie mening!

Groet!

V. Kleijnendorst
11/11/05, 00:21
Alleen maar voors. :)

Domenico
11/11/05, 01:06
Ook helemaal voor! Als je het beheerst tenminste.

FransVanNispen
11/11/05, 01:26
Wel erg goed testen op diverse browsers! IE en Mozilla willen de standaard nog wel eens anders interpreteren.

Maar helemaal voor!

xYnta
11/11/05, 07:39
Goed kijken of de site vervolgens helemaal goed functioneert maar is zeker een plus punt als je het helemaal doet.

Digiover
11/11/05, 08:48
Geheel in CSS zou voor mij niet nodig zijn, maar volg in iedergeval de XHTML 1.0 (of zelfs 1.1) standaard. Gebruik layers i.p.v. tabels, enz.
Zoals al geantwoord in deze thread: Test het met verschillende browsers. Vooral IE wil wel eens lastig doen ("haslayout").

RvdH
11/11/05, 09:04
Origineel geplaatst door Digiover
Geheel in CSS zou voor mij niet nodig zijn, maar volg in iedergeval de XHTML 1.0 (of zelfs 1.1) standaard. Gebruik layers i.p.v. tabels, enz.
Zoals al geantwoord in deze thread: Test het met verschillende browsers. Vooral IE wil wel eens lastig doen ("haslayout").

Het heeft nog geen enkel nut het in XHTML te doen, tenzij je de pagina's ook verstuurd met content-type: text/xml.

CSS + HTML 4.01 Strict zou ik voor gaan. En dan uiteraard 100% semantisch correct :)

clownyenator
11/11/05, 09:19
ik zit zelf best te dubben, is een administratiesysteem met template mogelijkheid niet een beetje overdone? *je kunt ieder formulier etc... apart opmaken*

Unixadmin
11/11/05, 09:26
Veel mensen weten niet wat je allemaal kunt doen met CSS. Dus ga er voor tenminste als jij CSS goed beheerst.

Randy
11/11/05, 16:09
Ben er een voorstander van, hoewel tabellen nu eenmaal sneller werken. Maar oefening baart kunst. Hou me zelf vrij weinig met design bezig en beperk me grotendeels tot programmeer, support en technische werkzaamheden.
Wel zijn de verschillende css's (screen, print, mobile) natuurlijk erg wenselijk, zeker nu Nederland mobiel ook steeds breedbandiger wordt.

Zit er alleen nog een beetje tegenop om www.streekgids.nl helemaal om te zetten naar XHTML/CSS. (Iemand een leuke referentieopdracht nodig?_

buysman
11/11/05, 17:10
Doen!

Ik zou voor xhtml 1.1 gaan met CSS, en over gebruik layers (div's) ipv tabellen, is waar.

Maar gebruik div's waar het nodig is, en gebruik ook tabellen waar het nodig is, als je veel data netjes wilt uitspugen zou ik toch voor een tabel (wel in een layer) gaan..

Met andere woorden: Ga het niet 'Overdone' doen.

clownyenator
11/11/05, 20:49
Origineel geplaatst door buysman
Doen!

Ik zou voor xhtml 1.1 gaan met CSS, en over gebruik layers (div's) ipv tabellen, is waar.

Maar gebruik div's waar het nodig is, en gebruik ook tabellen waar het nodig is, als je veel data netjes wilt uitspugen zou ik toch voor een tabel (wel in een layer) gaan..

Met andere woorden: Ga het niet 'Overdone' doen.

Ik parse qua templating alles per deel in een overall template, dus it's ready for everything.

template per pagina deel, alle delen van de pagina's zijn indeelbaar en ook een template voor formulieren.

Iemand nog geniale ideeen?

V. Kleijnendorst
11/11/05, 22:54
Origineel geplaatst door clownyenator
Iemand nog geniale ideeen?

smarty als template engine

:)

FransVanNispen
11/11/05, 23:53
Het gebruik van CSS met minimale (X)HTML heeft nog een extra voordeel: kost uiteindelijk minder bandbreedte, daar de meeste browsers het CSS bestand in hun cache opnemen.

lifeforms
12/11/05, 00:04
Ik zou ook wel eens dat layouten puur op CSS willen leren... Mijn collega ontwerper poept alle sites nu in puur CSS uit en het is erg lekker om mee te werken, iemand een paar urls als aanrader om het ff snel onder de knie te krijgen?

ronaldlokers
12/11/05, 03:35
Origineel geplaatst door lifeforms
Ik zou ook wel eens dat layouten puur op CSS willen leren... Mijn collega ontwerper poept alle sites nu in puur CSS uit en het is erg lekker om mee te werken, iemand een paar urls als aanrader om het ff snel onder de knie te krijgen?

Ik als beginnend grafisch vormgever zou dit ook wel willen leren. Op school krijg ik er helaas geen les in :( :r

Ik hoop dat er meer links zijn dan het genoemde csszengarden, daar staat namelijk geen tot weinig uitleg op en alleen veel voorbeelden. Een tutorial over hoe je een site met tabel omzet in divjes + css zou veel leerzamer zijn denk...

clownyenator
12/11/05, 10:33
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors


smarty als template engine

:)

Heb net zoiets.. ik heb sub-templating etc...

Helaas zelf moeten schrijven :-(

tpl per pagina deel en per form etc.