PDA

Bekijk Volledige Versie : Afsluiten reseller



PimEffting
09/11/05, 20:01
Ethische vraagstelling...

Een reseller van ons heeft moeite met het betalen van zijn rekeningen. Gewoon afsluiten zou je zeggen. Maar het probleem is, dat zijn klanten er uiteindelijk de dupe van worden. Dat schaadt ook onze naam uiteindelijk. Bovendien is het niet het probleem van de eindgebruiker dat de reseller slecht betaalt.
Probleem is dat het inlichten van zijn klanten ook niet echt gepast is: het zijn immers zijn klanten en de reseller in een kwaad daglicht stellen is ook niet iets dat je graag doet.

Hoe gaan jullie om met een dergelijke situatie?

AlfaHosting
09/11/05, 20:10
Origineel geplaatst door Unexplained
Ethische vraagstelling...

Een reseller van ons heeft moeite met het betalen van zijn rekeningen. Gewoon afsluiten zou je zeggen. Maar het probleem is, dat zijn klanten er uiteindelijk de dupe van worden. Dat schaadt ook onze naam uiteindelijk. Bovendien is het niet het probleem van de eindgebruiker dat de reseller slecht betaalt.
Probleem is dat het inlichten van zijn klanten ook niet echt gepast is: het zijn immers zijn klanten en de reseller in een kwaad daglicht stellen is ook niet iets dat je graag doet.

Hoe gaan jullie om met een dergelijke situatie?

We hebben hier een procedure rond opgesteld. De reseller krijgt van ons een aantal kansen om zijn betalingen alsnog te voldoen. Als er geen enkele medewerking komt van zijn kant gaan we de klanten van de reseller contacteren waarna ze de vrije keuze hebben om te vertrekken of rechtstreeks bij ons te hosten. Alle data blijft beschikbaar.

Let op dat we dit enkel doen als er blijk is van grote onwil van de kant van de reseller.

PimEffting
09/11/05, 20:22
Origineel geplaatst door Mario


We hebben hier een procedure rond opgesteld. De reseller krijgt van ons een aantal kansen om zijn betalingen alsnog te voldoen. Als er geen enkele medewerking komt van zijn kant gaan we de klanten van de reseller contacteren waarna ze de vrije keuze hebben om te vertrekken of rechtstreeks bij ons te hosten. Alle data blijft beschikbaar.

Let op dat we dit enkel doen als er blijk is van grote onwil van de kant van de reseller.
Bedankt voor je reactie.
Toch heb ik zelf veel moeite met het contacteren van de eindklanten. Je zou dan immers kunnen spreken over belangenverstrengeling: je hebt er zelf baat bij als je reseller onderuit gaat. Blijft moeilijk...

MaffeMuis
09/11/05, 20:22
Origineel geplaatst door Mario


gaan we de klanten van de reseller contacteren



Mag dat zo maar?
Tja, als een belletje naar de klant niet geholpen heeft, en er zit een hele lange tijd overheen, zou ik zeggen afsluiten die hap.

Meestal gaan zijn/haar klanten dan wel klagen, dat er snel geld van die persoon komt. Je bent geen liefdadigheidsfonds. Als ik mijn rekeningen niet optijd betaal, staat er ook een incasso buro op de stoep.

AlfaHosting
09/11/05, 20:32
Origineel geplaatst door Unexplained

Bedankt voor je reactie.
Toch heb ik zelf veel moeite met het contacteren van de eindklanten. Je zou dan immers kunnen spreken over belangenverstrengeling: je hebt er zelf baat bij als je reseller onderuit gaat. Blijft moeilijk...

We hebben helemaal geen baat bij het feit dat een reseller onderuit gaat. We willen dat het goed gaat met onze resellers. Meestal zijn onze resellers webdesigners en hebben ze specifieke klanten.

Als een reseller onderuit gaat, wat nog nooit gebeurd is, zou het ons enkel een berg werk bezorgen.

AlfaHosting
09/11/05, 20:34
Origineel geplaatst door MaffeMuis


Mag dat zo maar?
Tja, als een belletje naar de klant niet geholpen heeft, en er zit een hele lange tijd overheen, zou ik zeggen afsluiten die hap.

Meestal gaan zijn/haar klanten dan wel klagen, dat er snel geld van die persoon komt. Je bent geen liefdadigheidsfonds. Als ik mijn rekeningen niet optijd betaal, staat er ook een incasso buro op de stoep.

Das dan een verschil in aanpak .. wat denk je dat de eigenaars van de sites het liefst zouden hebben.

MaffeMuis
09/11/05, 20:49
Origineel geplaatst door Mario


Das dan een verschil in aanpak .. wat denk je dat de eigenaars van de sites het liefst zouden hebben.

De klanten die zo'n meestal beginnende iemand heeft, zijn vaak zat, "vrienden kennissen of familie".

Als je op de site een mooie offline bericht zet, wegens administratieve redenen offline, met een klein linkje voor meer informatie o.i.d.
Komen de klanten die willen hosten en betalen wel naar je toe.
Het risico om klanten te benaderen vind ik iets te lomp, zou niet weten of zoiets mag....

Dillard
09/11/05, 21:01
Ik heb dit (gelukkig) nog niet bij de hand gehad, maar ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd hoe ik hiermee zou omgaan.

Ik heb mezelf voorgenomen om het als volgt te doen:
- Reseller herinneren en aanmanen.
- Indien er geen response komt, of toegezegde betalingen niet worden nagekomen, uiteindelijk de reseller disablen, zonder de klanten af te sluiten (Cpanel kent hiervoor een functie).
- Als dit nog geen effect heeft, de reseller in gebreke stellen, en zijn klanten gaan benaderen met een neutrale uitleg over de onstane impasse.

Dat laatste druist in tegen onze verstandhouding met onze resellers, maar als er niet wordt betaald en geen medewerking van de reseller komt, kun je uiteindelijk niet anders. De klanten van de Reseller duperen is nooit de bedoeling, hiermee breng je de Reseller nog verder in diskrediet.

xYnta
09/11/05, 23:34
Wij maken ook gebruik van een vooraf samengestelde procedure, al onze resellers sluiten een contract af. Dit contract wordt ook voorzien van een betalingsperiode en herinnersperiodes.

We beginnen als volgt:

- We sturen een factuur
- 10 dagen later sturen we een herinnering
- 5 dagen daarna sturen we nog een herinnering
- Daarna proberen we de reseller te bellen en vervolgens een regeling te treffen.
- Lukt dit niet dan schakelen wij een incasso bureau in.
- Mocht deze de vordering niet kunnen innen zal het pakket worden geblokeerd.
- En worden de klanten van deze reseller met een algemene e-mail geinformeerd.

Klanten van de reseller zijn blokkade vrij om ons te contacteren maar wij verstrekken hun uitsluitend informatie welke niet de relatie tussen reseller en onze organisatie beeinvloed. Vanzelfsprekend zijn de klanten dan ook vrij om naar ons te verhuizen maar wij zullen hun hierover niet speciaal contacteren.

clownyenator
10/11/05, 12:21
Om wat voor openstaand bedrag gaat het en hoeveel klanten heeft je reseller?

Je kunt aanbieden zijn klanten over te nemen in ruil voor zijn openstaande facturen oid?

Of een betalings(inhaal)regeling met je reseller?

Ligt vooral aan de grote van het openstaande bedrag en of het alleen hosting of hostin+domains betreft.

Mocht je eea niet openbaar willen posten dan wil je ook wel per PB helpen.

Santario
10/11/05, 15:31
Origineel geplaatst door clownyenator
Om wat voor openstaand bedrag gaat het en hoeveel klanten heeft je reseller?

Je kunt aanbieden zijn klanten over te nemen in ruil voor zijn openstaande facturen oid?

Of een betalings(inhaal)regeling met je reseller?

Ligt vooral aan de grote van het openstaande bedrag en of het alleen hosting of hostin+domains betreft.

Mocht je eea niet openbaar willen posten dan wil je ook wel per PB helpen.

Ik denk dat de reseller het helemaal niet op prijs stelt dat de TS hier met andere over praat (anders dan incassobureau etc.). Denk ook dat dat een goed recht is van de reseller in kwestie en de TS dat ook zeker moet respecteren.

lifeforms
10/11/05, 15:48
Een reseller van ons heeft moeite met het betalen van zijn rekeningen. Gewoon afsluiten zou je zeggen. Maar het probleem is, dat zijn klanten er uiteindelijk de dupe van worden. Dat schaadt ook onze naam uiteindelijk. Bovendien is het niet het probleem van de eindgebruiker dat de reseller slecht betaalt.
Probleem is dat het inlichten van zijn klanten ook niet echt gepast is: het zijn immers zijn klanten en de reseller in een kwaad daglicht stellen is ook niet iets dat je graag doet.

Hoe gaan jullie om met een dergelijke situatie?

Gewoon afsluiten.

Het is zeker het probleem van de eindgebruiker wanneer de reseller jou niet betaalt. Zij moeten in zee gaan met betrouwbare bedrijven. Jij bent niet hun moeder die hen moet beschermen ten koste van jezelf - ze moeten maar leren wat kwaliteit is en wat het niet is.

Zijn klanten hoef je niet te vertellen dat het om wanbetaling gaat natuurlijk. "Wegens administratieve redenen" zegt genoeg zonder concreet te zijn, en zij kunnen met de reseller contact opnemen om hun gram te halen.

Wil je echt de eindgebruikers sparen omdat je ze misschien persoonlijk kent, dan gooi je alleen een paar domeinen van de reseller zelf offline om te kijken of hij dan nog niet betaalt en zijn klanten in gevaar brengt (HIJ doet dat, niet jij). Het is belangrijk om dit soort betalers goed op te voeden. Je klant denkt waarschijnlijk dat hij je wel kan playen en dat je het slikt. Dit heeft ten dele effect omdat je al twijfelt aan het afsluiten. Daar moet je gewoon duidelijk in zijn, en dan komt het een stuk minder voor. Natuurlijk reken je ook heraansluitkosten, want al deze tijd kun jij niet in je bedrijf steken en is gewoon weggegooid.

Santario
10/11/05, 15:52
Origineel geplaatst door lifeforms


Gewoon afsluiten.

Het is zeker het probleem van de eindgebruiker wanneer de reseller jou niet betaalt. Zij moeten in zee gaan met betrouwbare bedrijven. Jij bent niet hun moeder die hen moet beschermen ten koste van jezelf - ze moeten maar leren wat kwaliteit is en wat het niet is.

Zijn klanten hoef je niet te vertellen dat het om wanbetaling gaat natuurlijk. "Wegens administratieve redenen" zegt genoeg zonder concreet te zijn, en zij kunnen met de reseller contact opnemen om hun gram te halen.

Wil je echt de eindgebruikers sparen omdat je ze misschien persoonlijk kent, dan gooi je alleen een paar domeinen van de reseller zelf offline om te kijken of hij zijn klanten op het spel zet (HIJ doet dat, niet jij). Het is belangrijk om klanten goed op te voeden. Je klant denkt waarschijnlijk dat hij je wel kan playen en dat je het slikt. Dit heeft ten dele effect omdat je al twijfelt aan het afsluiten. Daar moet je gewoon duidelijk in zijn, en dan komt het een stuk minder voor.

Bullshit, dat heeft niets met kwaliteit te maken. TransIP kan ook tijdelijk in de problemen raken, moet Redbuss je dan ook maar direct zonder pardon eruit knallen? Problemen met je cashflow kan ook van tijdelijke aard zijn...

lifeforms
10/11/05, 15:57
Nee, dat kan TransIP niet :) Maar ik snap wel wat je bedoelt te zeggen. Daarom is er ook altijd een betalingstermijn - en bestaan er herinneringen. Maar op een gegeven moment moet het voorbij zijn met de pret. Je kan je tijd en geld ook besteden aan klanten die het wel weten te waarderen.

AlfaHosting
10/11/05, 16:19
Origineel geplaatst door Dillard
Ik heb dit (gelukkig) nog niet bij de hand gehad, maar ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd hoe ik hiermee zou omgaan.

Ik heb mezelf voorgenomen om het als volgt te doen:
- Reseller herinneren en aanmanen.
- Indien er geen response komt, of toegezegde betalingen niet worden nagekomen, uiteindelijk de reseller disablen, zonder de klanten af te sluiten (Cpanel kent hiervoor een functie).
- Als dit nog geen effect heeft, de reseller in gebreke stellen, en zijn klanten gaan benaderen met een neutrale uitleg over de onstane impasse.

Dat laatste druist in tegen onze verstandhouding met onze resellers, maar als er niet wordt betaald en geen medewerking van de reseller komt, kun je uiteindelijk niet anders. De klanten van de Reseller duperen is nooit de bedoeling, hiermee breng je de Reseller nog verder in diskrediet.

Precies hetzelfde als wij zouden doen ..

jantje.vlaam
11/11/05, 00:47
Onlangs heb ik dit als eindgebruiker zelf meegemaakt. Ik heb al enkele jaren mijn site bij webhostsolutions. Die is schijnbaar met de noorderzon verdwenen. Alle sites van hem stonden dus een paar dagen offline. Ik probeer contact op te nemen met hem, maar kreeg geen respons.

Ik was wel blij dat Telecity de zaak toch nog even online bracht en ik snel alles kon overzetten naar Webbizz in Den Bosch.

wonko
11/11/05, 08:18
Als het een blijvende slechte betaler is, hebben we de ervaring dat je echt streng moet zijn. Afsluiten, en zijn klanten ook. De klanten gaan klagen bij hem, en dan weet je snel genoeg als er nog geld aankomt.

Als je er contact mee hebt, en het is duidelijk dat hij niet kan betalen, vraag hem dan het op een akkoord te gooien, en hem te laten toestemmen dat je zijn klanten benaderd.

De pagina waarnaar geredirect wordt, laten we duidelijk melding maken dat er geen technisch probleem is, maar een administratief probleem, dat de mail nog aankomt, en dat de site + data er nog is, maar dat alles niet meer toegankelijk is, en dat contact opgenomen moet worden.

Zo zie je ook heel snel als de persoon gewoon niet wil betalen, of niet kan betalen. In beide gevallen ben je zo een reseller beter kwijt dan rijk, tenzij het een koppig iemand is, die "probeert".

markbruin
17/11/05, 00:02
Ik denk inderdaad dat je de reseller in dit geval het beste gewoon kan afsluiten. Zijn klanten zullen dan gaan klagen bij jou reseller en als je geluk hebt besluit hij vervolgens toch zijn rekeningen maar te betalen.

Kijk hier echter wel mee uit, je moet dit uiteraard pas doen wanneer je echt zeker weten dat de zoveelste herinnering geen zin meer heeft. Maar dat kan je zelf ook wel bedenken neem ik aan ;).

Succes ermee...

clownyenator
17/11/05, 00:18
Origineel geplaatst door markbruin
Ik denk inderdaad dat je de reseller in dit geval het beste gewoon kan afsluiten. Zijn klanten zullen dan gaan klagen bij jou reseller en als je geluk hebt besluit hij vervolgens toch zijn rekeningen maar te betalen.

Kijk hier echter wel mee uit, je moet dit uiteraard pas doen wanneer je echt zeker weten dat de zoveelste herinnering geen zin meer heeft. Maar dat kan je zelf ook wel bedenken neem ik aan ;).

Succes ermee...

Stel hem wel per aangetekend in gebreke!!!

Dotdns
17/11/05, 00:24
Wij sluiten zijn account zonder zijn klanten offline zetten.
Veranderd zijn login gegevens.
Veranderd ZIJN index in jouw index suspended.
Bekijk de Emails en de datums aanmaak van zijn klanten ,
Indien de reseller op het iende van de account nog niet gereageerd hebt , kan je zijn klant slim aanspreken met de feit dat deze reseller zijn account niet vernieuwd heeft.en hem dan de vragen stellen.

Reseller is in fout , niet zijn klanten.
En dat is service bieden.
Natuurlijk in jouw supended , kan je een reden voegen , of een klanten berich nalaten.

eMiz0r
17/11/05, 13:01
Origineel geplaatst door Santario


Bullshit, dat heeft niets met kwaliteit te maken. TransIP kan ook tijdelijk in de problemen raken, moet Redbuss je dan ook maar direct zonder pardon eruit knallen? Problemen met je cashflow kan ook van tijdelijke aard zijn...

Een goede ondernemer zorgt dat er altijd geld aanwezig is en rekeningen worden betaald. Zo niet, afsluiten die handel. Je kunt vervolgens zelf bepalen of je medewerking wilt verlenen aan klanten van je reseller om data terug te krijgen.

Voorbeeld:


Ik was wel blij dat Telecity de zaak toch nog even online bracht en ik snel alles kon overzetten naar Webbizz in Den Bosch.

Telecity heeft dus geen schade berokkend bij het afsluitend van haar reseller, maar juist veel krediet gekregen van een "klant van een klant". Iedereen weer blij toch?