PDA

Bekijk Volledige Versie : SuperMicro 5014C-MT vraagjes



BoX
09/11/05, 18:26
Hallo ,

Sta op het punt een Supermicro 5014C-MT aan te schaffen.
Paar vraagjes aan ervaringsdeskundigen.

- Gaat hij goed werken met Debian 3.1 als OS ? En als de ICH6 RAID niet werkt (waarschijnlijk) kan ik dan wel de schijven gewoon fatsoenlijk non-raid aansluiten en draaien op de machine in Debian ?

Ik zet er voor de 2 hoofdschijven waarschijnlijk een 3Ware 8006 kaartje in .. en de derde backupschijf zet ik op de standaard SATA plug in het moederbord .. dat werkt ?

- Over de IPMI kaart .. hoe werkt dat ? Situatie: server staat in datacenter met 1 kabel in de switch kan ik dan deze verbinding gebruiken voor zowel mijn 'internet aansluiting' als voor het remote-management via IPMI ? En werkt dat IPMI kaartje ook onder Debian (of heb ik om sensors, fans en temp. uit te lezen geen OS-driver nodig ?).

frankske
09/11/05, 20:21
Hallo,

Wij gebruiken heel wat SuperMicro servers, en het zijn zeker leuke dingen.

Je vraagjes:

1) Hij werkt perfect onder Debian 3.1. Enkel ga je waarschijnlijk best wel installeren met de 2.6 kernel, ofwel een "alternatieve" install cd nemen. De 2.4.27 kernel waarmee sarge standaard komt, herkent de sata chipset niet (goed).

De onboard raid "zou" werken onder recenter kernels, maar die gebruiken wij nooit. We doen altijd ofwel hardware raid (3ware of beter) ofwel gewoon linux software raid. Reden? Die onboard raid is stiekem ook gewoon software raid, maar verstopt in drivers, dus je software raid onder linux is minstens even performant (als niet performanter). Een andere reden is dat als je ooit zware problemen met je server hebt, en je hebt niet direct hetzelfde moederboard liggen, je niet (gemakkelijk) aan je data kan. Bij software raid plug je je disks gewoon in een andere server, boot, en klaar.

2) combinatie 3ware en onboard: ja, dit gaat perfect. (Je gaat wel enkel hotplug hebben op uw 3ware-disks natuurlijk)

3) IPMI: ja, dat werkt. (Wel goed alle docs lezen en thuis proberen voor je naar het datacenter gaat). Je moet niks speciaal installeren op de server, of een speciale kernel of zo draaien. Je start gewoon op je thuispc/laptop de GUI (is een Javatooltje, staat zelfs Linux-installer op de CD), maakt verbinding, en het werkt. Je hebt wel een afzonderlijk ip nodig voor die IPMI (en je switch moet je toelaten met 2 macadressen op 1 poort te zitten).

Als je monitoring op de server zelf wil, gebruik je het "sdt" tooltje van supermicro. Ook dit is gewoon een linux-binary, die niks supermicro-specifiek nodig heeft. Merk op dat dit tooltje ook gewoon werkt op niet-IPMI systemen! Dit gaat op elke supermicro, of ze nu gloednieuw zijn, of 4 jaar oud. Dat tooltje geeft je:
- temperaturen (cpu en mobo)
- fan speeds
- voltages
- intrusion detection

Veel success.

BoX
09/11/05, 21:33
Franske, zeer bedankt voor je uitgebreide uitleg !

Als ik Debian 3.1 ga installeren type ik gewoon op de boot-prompt 'boot: linux26' .. dat zou toch genoeg moeten zijn voor een 2.6 kernel (aldus install-notes).

Dus dat hot-pluggable dat het standaard Supermicro moederbord geeft is ook iets wat alleen onder Windows werkt ? (Tenzij je op een 3Ware kaart zit).

Je zegt : "(en je switch moet je toelaten met 2 macadressen op 1 poort te zitten)" .... Hoe bedoel je ? Hoef ik niet perse een tweede switchpoort aan te vragen bij mijn colocation provider ?

roelp
09/11/05, 22:43
als je linux26 typt, gaat hij inderdaad met een 2.6 kernel installen. ik denk momenteel zelfs een 2.6.8 of zoiets

hot plug is iets dat ik nog niet gebruikt heb

je hebt geen 2e switchpoort nodig voor je ipmi, maar deze heeft wel een apart MAC adres

BoX
09/11/05, 23:04
Origineel geplaatst door roelp
als je linux26 typt, gaat hij inderdaad met een 2.6 kernel installen. ik denk momenteel zelfs een 2.6.8 of zoiets

hot plug is iets dat ik nog niet gebruikt heb

je hebt geen 2e switchpoort nodig voor je ipmi, maar deze heeft wel een apart MAC adres

Ok dus als ik het goed begrijp kan ik in het datacentre mijn server in het rek stoppen .. aansluiten met 1 kabel op de switch et voila ? Dan heb ik EN connectivity EN IPMI ? En nog een tweede GB Lan port op mijn server over.

Komt dit veel voor .. dat switches 2 MAC addressen accepteren? Hoe kan ik erachter komen of mijn colo dat ondersteund ?

repsaj
10/11/05, 08:04
Elke switch ondersteund het, het zelfde heb je als je 2 sitches aan elkaar knoopt, dan heb je ook verschillende mac adressen op een poort.

Duurdere switches ondersteunen de optie om één mac adres toe te laten, maar ik denk dat de meeste colo providers dat uit hebben staan.
Zoniet, dan zal iemand wel reageren op mijn post :D

wonko
10/11/05, 09:13
@box: idd, gewoon 1 kabel is voldoende. Tooltje runnen en gedaan. Er steekt normaal een PC bij uw server met de IPMI informatie op. Daar staat onder andere een tooltje op om het IP adres in te stellen. Goed de docs lezen, zoals Frankske zei. Verder gaat normaal elke coloboer wel 2 Mac-adressen aanvaarden op de switchpoorten.

Cliff
10/11/05, 09:18
Origineel geplaatst door BoX
Hallo ,

Sta op het punt een Supermicro 5014C-MT aan te schaffen.
Paar vraagjes aan ervaringsdeskundigen.

- Gaat hij goed werken met Debian 3.1 als OS ? En als de ICH6 RAID niet werkt (waarschijnlijk) kan ik dan wel de schijven gewoon fatsoenlijk non-raid aansluiten en draaien op de machine in Debian ?

Ik zet er voor de 2 hoofdschijven waarschijnlijk een 3Ware 8006 kaartje in .. en de derde backupschijf zet ik op de standaard SATA plug in het moederbord .. dat werkt ?

- Over de IPMI kaart .. hoe werkt dat ? Situatie: server staat in datacenter met 1 kabel in de switch kan ik dan deze verbinding gebruiken voor zowel mijn 'internet aansluiting' als voor het remote-management via IPMI ? En werkt dat IPMI kaartje ook onder Debian (of heb ik om sensors, fans en temp. uit te lezen geen OS-driver nodig ?).

De onboard raid en IPMI gebruiken wij niet op deze server. Onze standaard setup met deze kast is er een Areca ARC-1110 in te duwen en die de raid laten afhandelen. Een heel erg stabiele combinatie.

frankske
10/11/05, 10:27
Die hotswap werkt onder linux niet goed. Misschien dat het theoretisch nu al werkt, maar ik betrouw dat voor geen haar.

Re mac-adressen: sommige coloboeren limiten uw poort op de switch op 1 mac-adres. De meeste niet hoor, maar als het niet zou werken, is dat zeker iets wat je moet checken met uw coloboer :)

BoX
10/11/05, 16:57
Ok mensen .. top !
Bedankt voor jullie moeite.

BoX
11/11/05, 01:50
Franske,

Zou je eens willen kijken welke driver jij gebruikt voor die Broadcom BCM5721 NIC's ?

Is dat de tg3.ko module ? Want in bijv. RHEL4 of Debian 3.1 zie ik standaard geen bcm5700.ko module (de officiele driver voor de NIC's).

Ik ben erg benieuwd hoe jij (of iemand anders) de NIC's hebt geinstalleerd.

roelp
11/11/05, 10:08
broadcom moet inderdaad met de tg3 driver installed worden. werkt perfect

BoX
11/11/05, 12:10
Thanx,

Laatste vraag: er zit standaard een PCI-X risercard bij ... past daar wel de 3Ware 8006-LP op ? Aangezien dat geen PCI-X kaart is. Maar kan me herinneren dat het compatible is.