PDA

Bekijk Volledige Versie : Server met trage netwerkverbinding



MediaServe
09/11/05, 15:39
Ik zit met een vreemd probleem, namelijk dat een server in ons netwerk een lage internetsnelheid heeft. Het gaat om een Windows server die kan downloaden met ongeveer 4 MB/s (zeer onstabiel). Een andere Windows server die op dezelfde switch aangesloten is haalt 11 MB/s.

Ik heb een andere netwerkkaart geprobeerd, maar dat werkt niet. Windows is vers geïnstalleerd en up-to-date, de firewall staat uit.

Celeron 2,53 GHz
1024 MB PC3200 Kingston
200 GB Maxtor SATA
Asus P4P800-MX

Geprobeerd met de onboard Realtek 100 Mbit en Linksys Gigabit NIC's.
Iemand een idee misschien wat er mis kan zijn?

wdv
09/11/05, 15:42
Switchpoort of kabel gaar?

MediaServe
09/11/05, 15:47
Origineel geplaatst door wdv
Switchpoort of kabel gaar? Bedankt voor je reactie!
Ik heb twee switches, dus ook twee switchpoorten, en twee verschillende kabels geprobeerd. Dat lijkt mij dus niet het probleem te zijn.

Ter aanvulling: Het probleem is ook bij een interne verbinding tussen twee servers op dezelfde switch.

JayvD
09/11/05, 15:48
Heb je niet per ongeluk die port gecapped op een lagere verbinding dan de rest?

WH-Tim
09/11/05, 15:57
Als het probleem zowel lokaal als extern is dan ligt het probleem dus binnen het netwerk. Mijn ervaring zegt me dat het iets aan de nic, harddisk of windows settings is. Misschien hardware die problematisch doet waardoor hij niet optimaal kan presteren?

(Ik durf erom te wedden dat er straks iets heel onbenulligs uitkomt als oplossing :p)

MediaServe
09/11/05, 16:01
Mijn ervaring zegt me dat het iets aan de nic, harddisk of windows settings is. Misschien hardware die problematisch doet waardoor hij niet optimaal kan presteren?Ik denk dat je helemaal gelijk hebt :)
Ik twijfel ook eigenlijk niet aan het netwerk, maar aan de server.

wdv
09/11/05, 16:02
Het zou eventueel nog een driver probleem kunnen zijn, maar het lijkt me dat de standaard driver voor realtek wel ok is. Misschien dat HDD I/O niet echt lekker is?

MediaServe
09/11/05, 16:04
Origineel geplaatst door wdv
Het zou eventueel nog een driver probleem kunnen zijn, maar het lijkt me dat de standaard driver voor realtek wel ok is. Misschien dat HDD I/O niet echt lekker is? Dat zal ik eens even testen.
Dan lijkt mij 4 MB/s wel errug traag ;)

Driverprobleem.. zou kunnen.. maar ik heb al 2 NIC's gebruikt (met verschillende drivers)

host3000
09/11/05, 16:07
Zet beide poorten (van de switch en de nic) eens op 100baseTx voluit, zonder autonegociation aan beide kanten. Dat negociaten wil wel eens fout gaan, en sommige hosts zetten de switchpoorten altijd op 100baseTx.

MediaServe
09/11/05, 16:32
Origineel geplaatst door host3000
Zet beide poorten (van de switch en de nic) eens op 100baseTx voluit, zonder autonegociation aan beide kanten. Dat negociaten wil wel eens fout gaan, en sommige hosts zetten de switchpoorten altijd op 100baseTx. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd. Ook nog even met Flow Control geprutsts. Maar ik krijg hem nog niet boven de 5 MB/s.

Kan dit misschien aan het moederbord liggen, of aan de BIOS instellingen?

svbeek
09/11/05, 16:42
Als de kaart een shared irq gebruikt kan dit ook voor een snelheidsvermindering zorgen

MediaServe
09/11/05, 17:12
Origineel geplaatst door svbeek
Als de kaart een shared irq gebruikt kan dit ook voor een snelheidsvermindering zorgen Ik zal daar eens naar kijken. Volgens mij kan ik dat alleen in de BIOS wijzigen, dus ik kan er niet direct naar kijken.

Allemaal bedankt voor het helpen :)

Mikey
09/11/05, 18:13
DMA aan op de schijven ?

MediaServe
11/11/05, 10:17
Opgelost! :)
Het was blijkbaar brak geheugen in die server
10:14:56 (16.67 MB/s) - `100mb.bin' saved [104857600/104857600]

izdesign
11/11/05, 11:21
Origineel geplaatst door WH-Tim

(Ik durf erom te wedden dat er straks iets heel onbenulligs uitkomt als oplossing :p)

Hij had nog gelijk ook :)