PDA

Bekijk Volledige Versie : Migratie Plesk naar andere server en OS.



BoX
09/11/05, 03:08
Pfeuw .. uitdaging voor de boeg.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort een Fedora 2 Plesk 7.5.4 server migreren naar een andere server met andere ip-adressen en Debian 3.1 Plesk 7.5.4.

Hoe zouden jullie dit aanpakken ? Werkt dat migration manager een beetje ? Of zou psadump ook cross-platform werken ?

Een goed advies is meer dan welkom !

PimEffting
09/11/05, 09:59
Mij is het nooit gelukt. Zelfs zo ernstig dat de migration manager überhaupt niet meer opstart.
Let erop dat bij Debian de websites in /var/www staan en niet meer in /home/httpd. Mogelijk dat er ook wat php scripts aangepast mogen worden.

JayvD
09/11/05, 10:09
Ik raad je aan het niet in een keer te doen maar alles na elkaar te doen.

Eerst een site even kijken of hij goed werkt dan volgende etc.
Blokkeer op de oude server wel even FTP van de desbetreffende site anders krijg je klachten dat ze hun site aanpassen maar dat er niets is aangepast, ze begrijpen het vast wel. :)

Laat de DNS van de oude server naar de nieuwe server linken en pas de DNS aan tot hoever je dat zelf kan doen.

Veel succes ermee, het is nogal een kut werkje maarja de migration tool raad ik niet aan te gebruiken. :)

Ber|Art
09/11/05, 10:38
Dit soort migraties laat ik liever over aan mensen die hier al veel ervaring mee hebben. Ik zou het mss eerst testen op een lokale machine of een test server? De migratie manager werkt verre van perfect :(

smurf
09/11/05, 10:47
Probeer het eerst via de migration manager met 1 domein, hopelijk werkt het. (kans zit er in).

Mikey
09/11/05, 11:07
Origineel geplaatst door Unexplained
Mij is het nooit gelukt. Zelfs zo ernstig dat de migration manager überhaupt niet meer opstart.
Let erop dat bij Debian de websites in /var/www staan en niet meer in /home/httpd. Mogelijk dat er ook wat php scripts aangepast mogen worden.

die /var/www is alleen bij verse installs vanaf 7.5.4. Tevens kun je met een dump van de BU aangeven met welke paths je wilt werken. Hij kan een oude /home/httpd dump omzetten naar het nieuwe formaat.


Wat betreft de migration manager. Deze zou dit in principe goed moeten kunnen aangezien hij de settings overnieuw aanmaakt en niet overneemt vanuit de huidige situatie. Neem wel even de tijd hiervoor want echt snel werkt de migration manager niet.

Ber|Art
09/11/05, 11:34
Box, mocht het gelukt zijn, laat ons dat ff weten wat en hoe je het gedaan hebt a.u.b.? :)

BoX
09/11/05, 12:36
Pfff scary shit.

Het zal nog wel ff duren, maar een dezer maanden zal het gebeuren. Ik ben vooral bang voor het MySQL gebeuren. FC2 heeft MySQL 3.23 en Debian zit nu op 4.0 / 4.1 . Ik vraag me af of dat wel goed gaat met importeren (is het query compatible allemaal ?).

Verder wel fijn om te horen dat psadump werkt met parameters voor de lokatie van de userdata (/home/httpd of /var/www).

Ik denk dat ik het dan met psadump ga doen .. En thuis via VMWare even testen met Migration Manager (alleen jammer dat ik dan maar een 1 domein licentie heb).

Mikey
09/11/05, 12:57
Origineel geplaatst door BoX
Pfff scary shit.

Het zal nog wel ff duren, maar een dezer maanden zal het gebeuren. Ik ben vooral bang voor het MySQL gebeuren. FC2 heeft MySQL 3.23 en Debian zit nu op 4.0 / 4.1 . Ik vraag me af of dat wel goed gaat met importeren (is het query compatible allemaal ?).

Verder wel fijn om te horen dat psadump werkt met parameters voor de lokatie van de userdata (/home/httpd of /var/www).

Ik denk dat ik het dan met psadump ga doen .. En thuis via VMWare even testen met Migration Manager (alleen jammer dat ik dan maar een 1 domein licentie heb).

Je kan thuis gewoon ook je key installen, tevens kun je al van te voren je mysql upgraden naar naar 4.x via atomicrocketturtle.com rpm's. Deze zijn compatible met je plesk setup.

Wat betreft path voor restore: klik (http://download1.swsoft.com/Plesk/Plesk7.5/Doc/plesk-7.5r-backup-restore-html/ch03.html#restore.vhosts)

Dennis
09/11/05, 13:05
Zelfde IP? => SysBK (gaat lekker snel en makkelijk, weinig kans op fouten)

Ander IP en je hebt 2 verschillende servers staan? => Migration Manager (vaak gebruikt, nooit problemen gehad)

Zorg wel dat je backups hebt en dat er dus eigenlijk niets mis kan gaan.

Mikey
09/11/05, 13:08
Origineel geplaatst door DennisCitus
Zelfde IP? => SysBK (gaat lekker snel en makkelijk, weinig kans op fouten)

Ander IP en je hebt 2 verschillende servers staan? => Migration Manager (vaak gebruikt, nooit problemen gehad)

Zorg wel dat je backups hebt en dat er dus eigenlijk niets mis kan gaan.

Veel plezier met je sysbk, vooral doen op twee verschillende platformen :D

Dennis
09/11/05, 13:12
Uhm, inderdaad. Heb zelf alleen ervaring met Fedora -> Centos en Centos -> Centos icm. SysbBk met Plesk en DirectAdmin.

Dan zou ik zelf voor de migration manager gaan, werkt goed in mijn ogen :) Nooit problemen gehad (ook alleen met PLSK 7.5 gebruikt overigens).

BoX
09/11/05, 13:13
Origineel geplaatst door DennisCitus
Zelfde IP? => SysBK (gaat lekker snel en makkelijk, weinig kans op fouten)

Ander IP en je hebt 2 verschillende servers staan? => Migration Manager (vaak gebruikt, nooit problemen gehad)

Zorg wel dat je backups hebt en dat er dus eigenlijk niets mis kan gaan.


Citus: Die Migration Manager ... kun je dat ook testen ? Of verdwijnt tijdens het migreren van source naar target ook de source data ?

Dus: Kan ik migration manager zomaar eens DOEN zonder wat te verpesten op mijn 'source' host ? En via welke TCP poort verloopt dat eigenlijk ?

Dennis
09/11/05, 13:29
Je kunt hem gewoon testen :) De source-host maakt een backup van alle betreffende files, deze worden ge-upload naar de nieuwe host. En de nieuwe host importeert dan alles. Geen kans dat er iets mis gaat met de source host. :)

TCP Poort? Geen idee.

Mikey
09/11/05, 14:34
Origineel geplaatst door BoX



Citus: Die Migration Manager ... kun je dat ook testen ? Of verdwijnt tijdens het migreren van source naar target ook de source data ?

Dus: Kan ik migration manager zomaar eens DOEN zonder wat te verpesten op mijn 'source' host ? En via welke TCP poort verloopt dat eigenlijk ?

Dennis vergeet er wel bij te vermelden dat hij getest en gebruikt heeft tussen redhat releases software. Debian != rehdat.

Migration manager gaat via de ssh poort, zowel de communicatie als de transfer.

BoX
09/11/05, 14:38
Ok .. ik ga eerst testen sowieso.

Er werd hier wel verteld dat je je Plesk key van de productieserver ook op een 'testpc' kan installeren .. Maar is dit zo ? Lijkt me dat SW-Soft dit ziet. Krijg ik daar geen problemen mee ?

Mikey
09/11/05, 14:40
Origineel geplaatst door BoX
Ok .. ik ga eerst testen sowieso.

Er werd hier wel verteld dat je je Plesk key van de productieserver ook op een 'testpc' kan installeren .. Maar is dit zo ? Lijkt me dat SW-Soft dit ziet. Krijg ik daar geen problemen mee ?

mail swsoft anders eens en leg het probleem voor

BoX
09/11/05, 15:17
Ben beetje aan het spelen nu met PMM via 2 VMWare virtuele systemen (VMWare roeleert zwaar!!) .. 1 Debian 3.1 en 1 CentOS 4.2.

Dat PMM werkt toch wel erg ingenieus moet ik zeggen .. perfecte client & ip mapping en een redelijke transparantie in alles wat er gaande is.

Ik zie dat er bij Debian een MySQL 4.0 en 4.1 package is ... hebben ze dit bewust gesplitst ? Zijn er belangrijke verschillen ? Zou je een MySQL 3.23 DB zomaar kunnen importeren in een 4.x engine ? Ik kan mer herinneren dat er iets was .. maar weet ff niet meer wat.

Ber|Art
09/11/05, 15:18
Er werd hier wel verteld dat je je Plesk key van de productieserver ook op een 'testpc' kan installeren .. Maar is dit zo ?Je kunt iig geval test licences krijgen die 30 dagen werken :)

BoX
09/11/05, 15:19
Origineel geplaatst door BerArt
Je kunt iig geval test licences krijgen die 30 dagen werken :)

Ooh ja ? Bij SW-Soft zelf?

Mikey
09/11/05, 15:27
Origineel geplaatst door BoX
Ben beetje aan het spelen nu met PMM via 2 VMWare virtuele systemen (VMWare roeleert zwaar!!) .. 1 Debian 3.1 en 1 CentOS 4.2.

Dat PMM werkt toch wel erg ingenieus moet ik zeggen .. perfecte client & ip mapping en een redelijke transparantie in alles wat er gaande is.

Ik zie dat er bij Debian een MySQL 4.0 en 4.1 package is ... hebben ze dit bewust gesplitst ? Zijn er belangrijke verschillen ? Zou je een MySQL 3.23 DB zomaar kunnen importeren in een 4.x engine ? Ik kan mer herinneren dat er iets was .. maar weet ff niet meer wat.

op moment je van 3x naar 4x gaat moet je een script runnen die de privileges fixed. Dit is eenmalig en zo gepiept.

BoX
09/11/05, 15:30
Origineel geplaatst door Mikey


op moment je van 3x naar 4x gaat moet je een script runnen die de privileges fixed. Dit is eenmalig en zo gepiept.

Heb je het dan over dat ART gedoe ? Of over een officiëel script van mysql.com ?

Ber|Art
09/11/05, 15:32
Ooh ja ? Bij SW-Soft zelf?Ja, ik heb tijdens onze vorrige migratie ook gebruik gemaakt van een tijdelijke licentie :)

BoX
09/11/05, 15:38
Aha .. hier zit hem o.a. een incompatibiliteit.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/password-hashing.html

Bovendien heb je bij >= MySQL 4.1 (dus niet 4.0) de PHP mysqli extension nodig zo te zien. En de vraag is of bestaande PHP apps daarmee om kunnen gaan (abstraction layer hebben).