PDA

Bekijk Volledige Versie : Cowboy-praktijken Flexservers



BoX
08/11/05, 17:22
Momenteel probleem met Flexservers.

Een van onze servers is ge-capped naar 10 Mbit. Indertijd echter werd dit 'product' nog aangeboden met 100 Mbit. En met DAT in het achterhoofd ben ik de overeenkomst toen ook aangegaan (april 2004).

Echter .. dit jaar hebben ze hun beleid veranderd en is een hele productrange op 10 Mbit gezet .. ZONDER ENIGE VORM VAN COMMUNICATIE NAAR DE KLANT TOE ! Ik kwam er bij toeval achter omdat mijn backupscript naar externe server veel langer duurde als normaal.

Dit is werkelijk belachelijk en getuigt van één van de slechtste praktijken in 'hostingland'. Voelen ons zwaar genaaid nu omdat we gedwongen zijn tot een dure migratie naar wat anders !

Reactie Flexservers:
-----------------------

Flex: 'Wij hebben slecht nieuws voor u ... uw server wordt na overleg toch NIET teruggezet op 100 Mbit'.

IK: 'Heb je ook nog goed nieuws ? '

Flex: 'Ja .. we kunnen weer een ticket sluiten!'.

Speaks for itself ! Waardeloos dit.

Remigius
08/11/05, 17:26
Als dit zo is, is het wel heel erg slecht. Maar is dit niet in de overeenkomst vermeld? Want hier kun je ze aan houden.

Om eerlijk te zijn moest ik wel even lachen om de reactie van Flex. Het is uiteraard geen professionele reactie.

BoX
08/11/05, 17:29
Ja misschien grappig .. maar het getuigt wel van hun lompheid en gebrek aan klantvriendelijkheid.

Flexservers begon goed .. alleen naarmate de tijd vorderde hebben ze bijna elke vorm van support geschrapt (tenzij je big-bucks betaalt) en eigenlijk is het nu alleen nog een dozenschuiver.

Er staat helaas niks concreets in de voorwaarden over connectivity.

t.bloo
08/11/05, 17:33
Reactie is natuurlijk grappig, maar je zult je wel genaaid voelen zeg!

Esbes
08/11/05, 17:36
Origineel geplaatst door BoX


Flex: 'Wij hebben slecht nieuws voor u ... uw server wordt na overleg toch NIET teruggezet op 100 Mbit'.

IK: 'Heb je ook nog goed nieuws ? '

Flex: 'Ja .. we kunnen weer een ticket sluiten!'.


Ik heb hier wel zó om zitten lachen he :')...

Technotop
08/11/05, 17:40
Wat is hun probleem dan? Zie het probleem niet echt. Btw backups... draai je die niet zelf intern dan? Dus rechtstreeks naar een eigen switch of naar de server. Plaats hier zelf een kabeltje van 1000Mbit tussen en je bent het gezeik van backuppen kwijt.

Verder vind ik het zeer onproffesioneel hoe flexserves omgaat met haar klant.

veenman
08/11/05, 17:45
Als dit waar is dan vraag ik me af waar flexservers mee bezig is. Daarnaast vraag ik me af of dit zomaar mag (juridisch gezien). Flexservers brengt spontaan wijzingen aan op het product die niet positief voor de klant te noemen zijn. Hoe dan ook deze werkwijze getuigt niet van klantvriendelijkheid en daarnaast is hun reactie op je support call naar mijn idee onbeschoft.

BoX
08/11/05, 17:55
Nogal onbeschoft ja .. en ik ga dezer dagen zeker juridisch advies inwinnen of dit wel MAG.

AlfaHosting
08/11/05, 18:24
Ik vind dit wel een echt vreemde en klantonvriendelijke reactie ... was dit van een medewerker of van één van de zaakvoerders ?

BoX
08/11/05, 18:37
Uiteraard van een medewerker. Die liever anoniem blijft ;)

BoX
08/11/05, 18:42
Ok even een update omdat ik een eerlijke topic wil.

Zojuist bericht gekregen na een officiële klacht.

Toen ik het contract sloot was er 50 GB verkeer inbegrepen tegen 100 Mbit bandbreedte.
Later is het dataverkeer omhoog gegaan naar 1000 GB (= gecommuniceerd) maar de bandbreedte is toen (bij mij pas later echter) gecapped naar 10 Mbit (hetgeen NIET gecommuniceerd is). Echter, ik wil voor die server natuurlijk wel eventuele pieken aankunnen en dan niet blijven steken op een lousy 10 Mbit !

Jullie mening ?

remko
08/11/05, 19:16
Flexservers; haha, heb daar ook nog hele leuke herinneringen aan. Als het mag wil ik wel een paar puntjes neerzetten:
(niet om iemand te benadelen maar om mijn ervaring te delen zeg maar)

- Contracten opzeggen die dan toch niet opgezegd bleken te zijn
- Automatische afschrijving die toch retour moesten maar dat kon het systeem niet aan. Heeft 5 maanden geduurd en tientalle mails/tels gekost.
- Helpdesk met 0900-nummer a 80 c/pm
- Geen support te bereiken in weekenden (sms-form lijkt in woestijn te belanden ofzo)
- Uiterst onvriendelijke mensen aan de telefoon als je een keer belt
- Mooi voorbeeld: hardware storing op vrijdag-ochtend. Melding op site, wordt pas maandag weer opgelost. Want ja, in het weekend zijn klanten niet van belang verder....
En nu het mooiste van alles:
ik kreeg een automatische mail dat mijn contract bijna afliep. Ik, zo blij als een kind, terug gemaild met nogmaals een soorgelijke opsomming voorzien van een uitleg hoe blij ik was dat ik van hun af was.

Krijg ik een mail terug: wij hebben uw server gereset, mocht er nog niets zijn dan horen wij dat graag.

Ik daar op gereageerd dat dat nou precies de reden was dat ik zo blij was daar weg te zijn. Kreeg ik weer een hele onduidelijke mail terug dat ze het niet snapte en dat ze echt geen opnen tickets van mij meer hadden.

Maar; niet alles is slecht. Heb begrepen dat er een paar mensen zijn binnen flex die de organisatie aan het herstructureren zijn met als doel alle fouten die nu gemaakt worden tot het verleden te laten behoren. Ik wens deze mensen daar dan ook veel succes bij....

AlfaHosting
08/11/05, 20:17
Origineel geplaatst door remko

ik kreeg een automatische mail dat mijn contract bijna afliep. Ik, zo blij als een kind, terug gemaild met nogmaals een soorgelijke opsomming voorzien van een uitleg hoe blij ik was dat ik van hun af was.

Krijg ik een mail terug: wij hebben uw server gereset, mocht er nog niets zijn dan horen wij dat graag.



Die is best grappig :)

Misschien kan de topicstarter even contact opnemen met een zaakvoerder van Flexservers ?

BoX
08/11/05, 20:22
Allang gebeurd . Zie ook mijn reply hier met een update.

FransVanNispen
08/11/05, 23:14
Tja, cappen op 10Mbit is *de* manier om goedkoop 1000Gb per maand te verkopen met een zéér laag risico. Veel klanten hebben er geen idee van wat het inhoud waarschijnlijk, en veel sites zullen met lage bezoekers aantallen er ook geen hinder van ondervinden.

De meeste goedkope bedrijven die veel data leveren die ik tot nu toe tegen ben gekomen, doen hetzelfde. In veel gevallen leveren ze dan zelfs nog minder dan 10Mbit capped.

Maar ik vind het belangrijk dat een klant die onze servers bezoekt, dit ook op drukke tijden met normale snelheden kan doen en zou er dus niet mee accoord gaan.

Goed de algemene voorwaarden eens doorlezen ten tijde van tekenen van het contract. Een contract mag niet eenzijdig worden aangepast. Wordt dit wel gedaan, en ben je het er niet mee eens, is dit gegronde rede om je contract per direct op te zeggen.

dlg
09/11/05, 02:47
Dus met andere woorden:

- je hebt of een contract met 50GB en 100 mbit poort

of

- Contract met 1000 GB en 10 mbit poort

Voor dezelfde tarief?

Correct?

Dan zou ik, persoonlijk, veel meer content zijn met optie 2, maar misschien moet je flex even duidelijk maken dat je gaat voor optie 1 ;)

t.bloo
09/11/05, 08:00
Dat ligt maar net aan waar je de server voor gebruikt.

JayvD
09/11/05, 08:13
Origineel geplaatst door t.bloo
Dat ligt maar net aan waar je de server voor gebruikt.
Ja als je hem enkel voor websites gebruikt maakt het niet zoveel uit maar als je bestanden gaat delen dan word het wel erg vervelend.
Mijn persoonlijke mening is dat ik liever 50GB op een 100mbit verbinding heb, de TS waarschijnlijk ook anders zou hij er geen punt van maken.

Vind het alleen wel een beetje vreemd van Flexservers dat je zomaar iets aanpast zonder een klant daarvan op de hoogte te brengen, ik weet niet of het volgens hun AV mag maar ik zou per direct mijn contract afsluiten. Weet niet of Flexservers moeilijk doet maar volgens mij mag je volgens het nederlands recht een contract niet zomaar wijzigen zonder de klant er van op de hoogte te brengen, maar daarover moeten de jongens van ICTRecht maar een oordeel over geven ik ben geen rechter of advocaat :).

dutchlinda
09/11/05, 08:46
Jezus, Is er ALTIJD een addertje onder het gras?

Hosting, colocatie etc wordt tegenwoordig super goedkoop aangeboden. In plaats van een normale en gezonde bedrijfsuitvoering gaan ze dan dit soort praktijken uitvoeren.

Cappen van Porten maar wel veel bandbreedte.(tja ze weten dat je dan niet 1000GB gaat halen!), Stellen dat men VERPLICHT een domein verhuist anders mag niet gehost worden(Tja dan heb je wel een tarief van +20 euro ipv 8 bijvoorbeeld per domein), FUP policy en dan in de AV "tja je mag geen downloadsite hebben he!". Geen wonder dat de gemmidelde tweaker met moeite een juiste hoster kan vinden.

Enfin, Als ik de topicstarter ben en het hindert me echt dan zou ik gewoon per direct mijn spullen verhuizen naar een andere provider en het contract annuleren. Wettelijk moeten ze je SCHRIFTELIJK op de hoogte stellen van een grootte verandering als deze en je een termijn geven om akkoord te gaan of niet. Zo'n verandering aanbrengen ZONDER je op de hoogte gesteld te hebben. (En email zal door de meeste rechters niet geldig verklaard worden als communicatiemiddel, gezien het een relatief grote verandering is van het afgeleverd product.) geef je het recht om het contract te annuleren. Dus heb je GEEN aangetekend brief ontvangen of melding van verandering van de AV dan mag je (Ook al staat wat dan ook in hun AV) gewoon het contract annuleren.

crazycoder
09/11/05, 11:30
Origineel geplaatst door dutchlinda
Jezus, Is er ALTIJD een addertje onder het gras?

Hosting, colocatie etc wordt tegenwoordig super goedkoop aangeboden. In plaats van een normale en gezonde bedrijfsuitvoering gaan ze dan dit soort praktijken uitvoeren.

Dubbeltje en eerste rang enzo.

Ik beheer meerder colocated servers en heb gewoon nooit dit soort gezever.

De leverancier waar je mee in zee ga bepaal je nog steeds zelf.. Daarmee dus ook de prijs die je betaal..

Wido
09/11/05, 12:07
Origineel geplaatst door crazycoder

Dubbeltje en eerste rang enzo.

Ik beheer meerder colocated servers en heb gewoon nooit dit soort gezever.

De leverancier waar je mee in zee ga bepaal je nog steeds zelf.. Daarmee dus ook de prijs die je betaal.. Jup, leverancier en prijs bepaal je zelf.

Maar prijs != service of service != prijs

WebXtrA-Rámon
09/11/05, 12:32
Ben het wel een beetje met Wido eens (ook al is dat natuurlijk niet in alle gevallen waar).

Maar natuurlijk met persoonlijk contact bereik je toch altijd het meest. Dat er prijzen e.d. op sites staan, wilt nog steeds niet zeggen dat die prijzen, voorwaarden, specificaties e.d. niet onderhandelbaar zijn.

Die ticket systemen zijn leuk, handig en snel, emailen is makkelijk en daar maken wij ook volop gebruik van. Maar met een telefoontje bereik je doorgaands meer, gewoon omdat het dan persoonlijker is. Je moet dan natuurlijk wel de juiste persoon aan de lijn krijgen, zo'n muts van het callcenter klinkt wel leuk, maar uiteindelijk kun je dan beter een mail sturen (vind ik persoonlijk) want wat die muts doorgeeft zijn misschien 5 woorden in een hele zin die vrij weinig zeggen, behalve noodzakelijk is om te vermelden. Kan handig zijn bij van die "babbelaars", maar je doet je klanten/prospects daan vaak wel te kort (ook mijn persoonlijke mening :-)

Ik zou zeggen, bel even en dan kom je er vast op een goede manier tot een oplossing die voor beide kanten haalbaar is.

BoX
09/11/05, 12:42
Ik laat het erbij zitten. De alternatieven die mij geboden werden (terug naar 50 GB p/mnd tegen 100 Mbit, ander serverpakket) zijn niet toereikend.

Binnenkort es kijken naar wat anders ..

crazycoder
09/11/05, 12:42
Origineel geplaatst door Wido
Jup, leverancier en prijs bepaal je zelf.

Maar prijs != service of service != prijs
Klopt.. hoor.. In de regel is het zo dat wie op een product meer verdient meer ruimte heeft om iets als service te leveren. Toch zijn de duurste coloboeren niet per definitie de beste :) en de goedkoopste niet per definitie de slechtste.. :) Dat gaat op voor zaken als service, uptime, bereikbaarheid enzo..
Daarom kan je iets als vendor rating gebruiken om uiteindelijk te bepalen bij wie je wil colocaten of een dedicated server wil huren....

In dit geval zie je een leverancier die op een lage marge zit. Mogelijk doen ze nu wat vreemde dingen om de marge te verhogen.

PeterT
09/11/05, 13:07
Origineel geplaatst door BoX
Ik laat het erbij zitten. De alternatieven die mij geboden werden (terug naar 50 GB p/mnd tegen 100 Mbit, ander serverpakket) zijn niet toereikend.

Binnenkort es kijken naar wat anders ..

Tja, als jij ze wilt houden aan wat je oorspronkelijk hebt besteld, dan moet je natuurlijk niet verwachten dat zij dat niet doen...

Wido
09/11/05, 13:10
Origineel geplaatst door crazycoder

Klopt.. hoor.. In de regel is het zo dat wie op een product meer verdient meer ruimte heeft om iets als service te leveren. Toch zijn de duurste coloboeren niet per definitie de beste :) en de goedkoopste niet per definitie de slechtste.. :) Dat gaat op voor zaken als service, uptime, bereikbaarheid enzo..
Daarom kan je iets als vendor rating gebruiken om uiteindelijk te bepalen bij wie je wil colocaten of een dedicated server wil huren....

In dit geval zie je een leverancier die op een lage marge zit. Mogelijk doen ze nu wat vreemde dingen om de marge te verhogen. Klopt.

Jouw post suggereerde een nogal "over één kam geschoren" mening.

BoX
09/11/05, 15:30
Origineel geplaatst door PeterT


Tja, als jij ze wilt houden aan wat je oorspronkelijk hebt besteld, dan moet je natuurlijk niet verwachten dat zij dat niet doen...

Klopt .. en daarom is bij deze het incident uitgesproken en zou ik het fijn vinden als dit topic dicht kan.

clownyenator
09/11/05, 18:57
dus nu je meer krijgt wordt je boos?
10Mbit is goed voor alles, behalve highspeed backups, maar die draai je toch 's nachts.

1000GB op 10Mbit is wel te verbruiken hoor, 6600GB op z'n max. Dat dit gekapt wordt is om downloads tegen te gaan lijkt mij.

Ik weet dat bij grotere providers op servers waar 1000 of meer klanten op de draaien het bandbreedte gebruik maximaal piekt op 5 Mbit en uiteindelijk op 95% 1 a 2 Mbit doet.

Sorry, maar ik snap echt je probleem niet.

Je had 50GB op 100Mbit ofwel een goed uur de volle verbinding trekken en je zit op je limiet *leuk als je klant te veel gebruikt zonder dat hij het weet*.
Je hebt nu 1000GB op 10Mbit dus 9 dagen kan je de volle verbinding trekken en no problemo.

Zolang er nog bedrijven zijn die achter 1 2,3Mbit DSL zitten en daar duizenden klanten op hosten denk ik dat je storm in een glas water creert, maar dat is slechts mijn idee.

Ik begrijp dat je me hier vast niet liev om gaat vinden, maar ja... cowboy praktijken is hier echt niet van toepassing en slaat kant nog wal.

*ter info: Ik heb geen aandelen Flexserver en ken ze verder ook niet.*

Mikey
09/11/05, 19:09
Origineel geplaatst door clownyenator
Zolang er nog bedrijven zijn die achter 1 2,3Mbit DSL zitten en daar duizenden klanten op hosten denk ik dat je storm in een glas water creert, maar dat is slechts mijn idee.


:rolleyes:

BoX
09/11/05, 19:21
Origineel geplaatst door clownyenator
dus nu je meer krijgt wordt je boos?

Ik begrijp dat je me hier vast niet liev om gaat vinden, maar ja... cowboy praktijken is hier echt niet van toepassing en slaat kant nog wal.

*ter info: Ik heb geen aandelen Flexserver en ken ze verder ook niet.*

Je begrijpt de kern van het verhaal niet. Deze is nl: je gaat geen klanten onaangekondigd (niet gecommuniceerd) cappen van 100 naar 10 als ze aanvankelijk een 100 Mbit verbinding hebben besteld. Ook al heb ik nu een triljoen MB dataverkeer ... dan nóg dien je je klanten in te lichten over zo'n ontzettend fundamentele verandering .. en desnoods geef je ze een keuze.

Maar ik wilde het topic graag sluiten. Mijn punt is gesteld .. en de meningen gegeven. Het is verder niet meer zinvol om een bedrijf te beschadigen of de hemel in te prijzen.

clownyenator
10/11/05, 09:15
Origineel geplaatst door Mikey


:rolleyes:

Ach ja, waarom ook niet... je hebt niet zoveel bandbreedte of hoge server specs nodig om een website te hosten hoor.

Mits de server goed is geconfigd dan kun je een P1 nog fantastisch laten webserveren.

Ik weet ook dat bepaalde webhostingproviders hun servers op 5 Mbit cappen, ik ga geen namen noemen hoor.

Een van de belangrijkste Diablo 2 servers staat achter een @home verbinding met 50KB upload ofzo en daar redden duizenden mensen zich mee.

Ik snap best dat iedereen hier 'geilt' op een 100Mbit i-net verbinding, maar eigenlijk is het allemaal best overdone.

Ik snap het punt van de TS, echter ik zou zeggen leer er een levensles uit dat je het allemaal niet zo moet aantrekken.

Niet liev wat flex heeft gedaan, maar:
- je server draait nog steeds
- je hebt een 950 GB extra dataverkeer
- het is goed met je gezondheid

Ce'st la vie et carpe diem!

Uiteindelijk zegt hetgeen je schrijft en hoe je dat schrijft meer over jouw manier van denken en je geestelijke evenwicht, dan dat er echt iets mee bereikt wordt, maar let that be just mine humble opinion.

host3000
10/11/05, 11:11
Niet alleen niet lief, maar ook fout.

Je kunt een klant wel een Celeron geven omdat hij zijn Pentium 4 toch niet volledig gebruikt. Of iemand die een Ferrari gekocht heeft, een Panda geven omdat je toch maar 120km/u mag rijden, maar feit blijft dat je iets anders krijgt dan je kocht. Sinds wanneer bepaalt de verkoper of je het gekocht genoeg gebruikt?

Maar dit zijn wel zaken die verband houden met de extreem lage marges. Zo zie je dat je als klant uiteindelijk op je bord kunt krijgen, waaraan je zelf hebt meegewerkt. De lage prijzen zijn voornamelijk een kwestie van capaciteit buiten de deur zetten om de kosten te compenseren, maar dat is geen gezonde zaak als het gaat om groei, continuïteit en innovatie. Meer een kwestie van overleven (is ook niet onbelangrijk ;) ).

Terwijl internet als medium nog in de kinderschoenen staat en juist extra impulsen nodig heeft voor die innovatie, wordt daarin minder geïnvesteerd. Maar goed, we zullen wel zien wanneer de sector weer opkrabbelt. :)

ProServe
10/11/05, 11:19
Wij vermelden altijd in onze colo/dedi contracten dat men een 10 of 100Mbit uplink krijgt. In de praktijk is dit altijd 100Mbit, maar we willen de mogelijkheid houden om een klant op 10Mbit te zetten, mochten ze bijv. problemen veroorzaken in de vorm van uitgaande DoS attacks oid. In de praktijk zetten we maar erg weinig uplinks lager, maar ik kan me voorstellen dat Flexservers zulke dingen voor wil zijn.

host3000
10/11/05, 11:24
Ik neem aan dat jullie in de AV ook wel iets hebben staan, dat maatregelen voor de 'sanity' van het netwerk mogelijk zijn. In de praktijk blijkt dat er in zo'n situatie (uitgaande dDos of zo) alle begrip bij de klant is.

Maar om nu maar iedereen preventief te cappen op 10Mbit, 'just in case', gaat denk ik wel wat ver. TS had zulke problemen toch niet?

BoX
10/11/05, 11:55
Origineel geplaatst door clownyenator


Uiteindelijk zegt hetgeen je schrijft en hoe je dat schrijft meer over jouw manier van denken en je geestelijke evenwicht, dan dat er echt iets mee bereikt wordt, maar let that be just mine humble opinion.

Wat is dit nou weer voor onzin ? Ga naar een forum van 'Taizé' ofzo .. blijkbaar ben ik degene van ons 2 die tenminste nog een evenwicht heeft in denken.

Je slaat de plank volledig mis hier met je commentaar.

clownyenator
10/11/05, 12:40
Origineel geplaatst door BoX


Wat is dit nou weer voor onzin ? Ga naar een forum van 'Taizé' ofzo .. blijkbaar ben ik degene van ons 2 die tenminste nog een evenwicht heeft in denken.

Je slaat de plank volledig mis hier met je commentaar.

ik bedoel simpelweg dat ik begrijp dat je het niet leuk vindt, maar dat het geen forumpost behoeft. Zoiets is tussen jouw en je leverancier.

Ik bedoel gewoon te zeggen van, ik snap wat je bedoelt, maar maak je er niet druk om.

Uiteindelijk heeft die upgrade van 1000GB iets met die 10Mbit te maken, dus mij lijkt alles vrij logisch. Ik begrijp je, maar zou er in jou geval eerder blij mee zijn dan me er druk om maken.

But in the end zal het wel een verschil zijn in way of thinking.

dlg
10/11/05, 13:16
Wat ik begrepen heb, heeft de aanbieder nu beide alternatieven geboden. Dus 100 mbit connectie en 50 GB data of 10 mbit connectie en 1000 GB data.

Daarmee lijkt me dit conflict opgelost toch?

Ik sluit me bij Proserve aan, ook wij stellen in ons contract een 10 of 100 mbit connectie ter beschikking, dit is in bijna alle gevallen 100 mbit tenzij de server regelmatig problemen veroorzaakt;)

"Ter beschikking stellen van een in artikel 4 bepaalde hoeveelheid bandbreedte via een 10 of 100 Mbit ethernet aansluiting naar een core-router van NW , althans een 10 of 100 Mbit ethernet aansluiting via een switch naar de core-router van NW."

BoX
10/11/05, 14:27
Origineel geplaatst door dlg


Daarmee lijkt me dit conflict opgelost toch?



Het conflict is ook allang uit de wereld zoals eerder vermeld. Maar dit topic wil maar niet dicht. :-)

Domenico
10/11/05, 23:38
Op verzoek van de TS gesloten.