PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld vragen voor wijzigen DNS



Henky!
08/11/05, 14:31
Een kennis huurt een server ergens in Engeland. Voor een domein wilde hij het MX record wijzigen maar nergens was toegang tot de DNS te vinden. Meeltje dus naar de serverboer die vervolgens meldde dat het wijzigen van het MX record 5 britse ponden kost.

Daar had ik nog nooit van gehoord. Is het normaal om voor zoiets geld te vragen?

lifeforms
08/11/05, 14:31
Niet meer van deze tijd IMHO.

Triloxigen
08/11/05, 14:32
Geld vragen om handelingen te verrichten is niet vreemd, er zijn meer provider die dit doen.
Zelf zie ik het echt meer als service om dit te doen voor een klant.

Henky!
08/11/05, 14:35
En het ontzeggen van toegang tot het DNS? Om er dus geld aan te kunnen verdienen? Is dat wel legaal zou ik haast vragen.

(PS: wat betekent IMHO toch?)

Remigius
08/11/05, 14:35
Er zijn (nederlandse) bedrijven die dit nog steeds doen en zelfs extremer. Onder het motto "je krijgt waar je voor betaald" wordt elk klein dingetje afgerekend. Bijvoorbeeld één euro per DNS record, één euro per 10mb webruimte, 0,50 euro per user, etc..

Dit soort dingen vallen gelukkig bij de meeste onder 'service'.

electric
08/11/05, 14:36
IMHO = In My Humble Opinion ( voor zo ver me engels goed is :p )

Remigius
08/11/05, 14:36
Origineel geplaatst door Henky!
(PS: wat betekent IMHO toch?) In My Humble Opinion

//edit: electric was me voor :)

sp-services
08/11/05, 14:40
kwestie van service.

wij doen deze dingen gratis (denk dat er nog weinig geld voor vragen)

Henky!
08/11/05, 14:41
Maar hoe kan je nou met een server werken als je geen DNS toegang hebt? IMHO bedoel ik:-)

Glenn
08/11/05, 14:45
Ik vind het persoonlijk wat overdreven. Wij voeren alle DNS-settings gratis uit (klant heeft geen CP), helpen de klant telefonisch met het instellen van de mail. Dat laatste gaat voor veel webhosters te ver, heel begrijpelijk, maar bij ons betalen ze er dan ook goed voor. Dan kan je jezelf dat veroorloven.

Kan me trouwens wel voorstellen dat als iemand elke dag zijn DNS wilt wijzigen je op een gegeven moment er geld gaat voor vragen. Even in het midden gelaten of dat contractueel mag ;)

Triloxigen
08/11/05, 14:49
Origineel geplaatst door Henky!
En het ontzeggen van toegang tot het DNS? Om er dus geld aan te kunnen verdienen? Is dat wel legaal zou ik haast vragen.


Waarom zou het niet legaal zijn?

Henky!
08/11/05, 14:50
Origineel geplaatst door Triloxigen


Waarom zou het niet legaal zijn?

Lijkt me nogal een forse beperking. Vraag me af wie zo'n server uberhaupt zou willen huren. IMHO uiteraard.....

®on
08/11/05, 15:21
Origineel geplaatst door Henky!


Lijkt me nogal een forse beperking. Vraag me af wie zo'n server uberhaupt zou willen huren. IMHO uiteraard.....
Blijkbaar jou kennis ;)

Triloxigen
08/11/05, 15:22
Origineel geplaatst door Henky!


Lijkt me nogal een forse beperking. Vraag me af wie zo'n server uberhaupt zou willen huren. IMHO uiteraard.....

Wat heeft de beperking te maken met of het illegaal is of niet?

marijn79
08/11/05, 15:32
Blijkbaar zijn ze niet duur en zitten zulde handelingen niet bij de prijs in. Heel begrijpelijk. Anderen vragen 80ct/pm voor een helpdesklijn en andere vragen 5 Pond voor een verandering. Weer anderen vragen een hoog bedrag per maand en doen alles voor niets. Zo zijn er zeer veel verschillende prijs strategieen.

dlg
08/11/05, 15:34
Het is niet illegaal. Het isbij de grotere partijen ook zeker niet ongebruikelijk.

Kleine partijen die genoeg tijd hebben om hun klanten extra diensten te bieden kunnen het wel even tussendoor gratis doen.

Maar stel dat je 90 000 klanten hebt (noem maar iets;)) en 9000 willen er een DNS wijziging elke dag, dus dan heb je aantal fulltimers nodig om de wijzigingen aan te brengen. Het is allemaal een kwestie van schaal en een deel opvoeden van je klanten, als je nu als policy hebt dat het gratis kan, ben je later een slechte provider omdat je opeens een bedrag rekent.

Als je klein bent kun je zowat heel je tijd spenderen aan service, zodra je gaat groeien moet je keuzes maken wat je als service erbij levert of waarvoor je een klant laat betalen.

Fijnste zou zijn als de klant het zelf kan natuurlijk, maar de meeste klanten zijn technisch of snappen werking van een DNS entry.

Henky!
08/11/05, 16:10
Origineel geplaatst door headout

Blijkbaar jou kennis ;)

Grapjas:-)

JayvD
08/11/05, 16:29
Misschien is verhuizen van het domein goedkoper misschien moet je hem dat laten overwegen. :)

Celion
08/11/05, 17:22
Ik weet dat Tiscali een tarief van 15 euro exclusief BTW vraagt voor het aanpassen van DNS gegevens. Ik denk dat het afhankelijk is of je host bij een budget host of niet, vaak betaal je bij een iets duurdere host ook voor extra services, en daar horen DNS wijzigingen vaak ook onder.

Henky!
08/11/05, 17:39
Jawel, maar hier gaat het om een server. Waarop je zelf dus je domeinen zet. Blijf het raar vinden dat je dan vervolgens iemand moet bellen en betalen om de DNS dan aan te passen. Nooit van gehoord. Nou ja, tot nu dan natuurlijk.

JKW
08/11/05, 17:40
Origineel geplaatst door Celion
Ik weet dat Tiscali een tarief van 15 euro exclusief BTW vraagt voor het aanpassen van DNS gegevens. Ik denk dat het afhankelijk is of je host bij een budget host of niet, vaak betaal je bij een iets duurdere host ook voor extra services, en daar horen DNS wijzigingen vaak ook onder.


Vaak is het zo dat juist deze "grote" hosters inderdaad voor dit soort dingen een tarief vragen. Zoals voor DNS wijzigingen, telefonische helpdesk a € per minuut.

Waar vaak duurt het dan zo lang. Drie tot 5 werkdagen om een domeinnaam te registreren bij grootte bedrijven is heel normaal. En daar "durven" ze dan soms ook nog iets van €30,- ex btw voor te vragen.

Telefonische helpdesk die € per minuut kost heeft vaak lange wachttijden.

Etc. dus ik weet niet of het wel altijd even verstandig is om overal geld voor te vragen.

Kan juist ook klanten "afschrikken" om bij je te gaan hosten.

MaffeMuis
09/11/05, 00:45
Dit is nu zo'n geval van eerst informeren waarvoor je betaald en niet betaald. En dan pas in zee gaan met een hostingboer....

Unixadmin
09/11/05, 10:50
Nou ja zodra een dedibak van een provider neemt dan moet jij wel e.e.a. zelf regelen en dus ook het aanpassen van DNS. Ik vind het niet vreemd dat de provider geld voor vraagt. Hij verkoopt de dedibak en zorgt allen dat de server online komt en meer niet. Alles wat hij erbij doet voor jou is een extra service van zijn kant.

Rob77
14/11/05, 00:59
Lijkt ook mij een kwestie van tariefstelling, lage instap en vervolgens per transactie, of 'degelijke' prijs waar service in inbegrepen is.

Volgens mij had de kennis van de TS dit kunnen weten.

Henky!
14/11/05, 14:47
Origineel geplaatst door domper
Nou ja zodra een dedibak van een provider neemt dan moet jij wel e.e.a. zelf regelen en dus ook het aanpassen van DNS.

Maar dat kon dus niet, de toegang tot het DNS was geblokkeerd zodat je wel betalen moet. Blijf het vreemd vinden.

Overigens heeft kennis inmiddels betaald en heeft de Britse serverboer de DNS aangepast. Inclusief fouten helaas. Kan kennis weer opnieuw beginnen.....

Goed, hij had dat misschien van te voren kunnen weten. Kleine lettertjes enzo. Maar ik vind dit geen manier om extra geld te verdienen.

AlfaHosting
14/11/05, 18:05
Origineel geplaatst door Henky!


Maar dat kon dus niet, de toegang tot het DNS was geblokkeerd zodat je wel betalen moet. Blijf het vreemd vinden.

Overigens heeft kennis inmiddels betaald en heeft de Britse serverboer de DNS aangepast. Inclusief fouten helaas. Kan kennis weer opnieuw beginnen.....

Goed, hij had dat misschien van te voren kunnen weten. Kleine lettertjes enzo. Maar ik vind dit geen manier om extra geld te verdienen.

Los van het feit dat we zoiets zelf ook nooit zouden doen (geld aanrekenen voor een kleine aanpassing) denk ik dat het wel moet kunnen. Hangt er een beetje vanaf hoe je zaken aanpakt als bedrijf. Je kan op een gegeven moment een beperkte service bieden en dan extra dingen laten betalen per werkuur. Tenslotte moeten de support mensen ook betaald worden. Supportmedewerker = 40 euro per uur. 10 minuutje werk voor je supportmedewerker en dan nog wat administratie en je komt al snel op 10 euro.