PDA

Bekijk Volledige Versie : Plesk en een 2de DNS



Robs
07/11/05, 02:42
Ik heb momenteel een Plesk server draaien op Windows2003

Nu heb ik helaas (nog) geen losse DNS servers, daarom gebruik ik de ingebouwde DNS functie van Plesk.
De machine heeft 2 IP adressen, voor elke IP heb ik 1 record aangemaakt zodat ik toch 2 DNS servers heb (voor NL domeinen)

Nu heb ik echter van iemand aangeboden gekregen die nog een machine had staan om daar een 2de DNS op te zetten.
Dit is ook een windows2003 machine.

Mijn probleem is nu hoe ik dit moet doen.

Het DNS verhaal snap ik wel (aanpassen A record naar IP andere machine)

Het gaat er meer om hoe ik het dus voor elkaar krijg om op een standaard w2k3 machine waarop geen plesk of andere hosting software draait (is een file server) een DNS te installeren en die automatisch te laten synchroniseren met mijn eigen machine.

Dus zodra ik een domein aanmaak in Plesk dat automatisch ook in de 2de DNS machine deze records worden overgenomen.

Hoe gaat dit met Plesk en in Windows?
Welke software heb ik daarvoor nodig?

Iemand ervaring met zoiets?

webspin
07/11/05, 11:35
Is het geen idee om gebruik te maken van powerDNS ?

Stewie
07/11/05, 11:43
Origineel geplaatst door Robs
Ik heb momenteel een Plesk server draaien op Windows2003

Nu heb ik helaas (nog) geen losse DNS servers, daarom gebruik ik de ingebouwde DNS functie van Plesk.
De machine heeft 2 IP adressen, voor elke IP heb ik 1 record aangemaakt zodat ik toch 2 DNS servers heb (voor NL domeinen)

Nu heb ik echter van iemand aangeboden gekregen die nog een machine had staan om daar een 2de DNS op te zetten.
Dit is ook een windows2003 machine.

Mijn probleem is nu hoe ik dit moet doen.

Het DNS verhaal snap ik wel (aanpassen A record naar IP andere machine)

Het gaat er meer om hoe ik het dus voor elkaar krijg om op een standaard w2k3 machine waarop geen plesk of andere hosting software draait (is een file server) een DNS te installeren en die automatisch te laten synchroniseren met mijn eigen machine.

Dus zodra ik een domein aanmaak in Plesk dat automatisch ook in de 2de DNS machine deze records worden overgenomen.

Hoe gaat dit met Plesk en in Windows?
Welke software heb ik daarvoor nodig?

Iemand ervaring met zoiets? Zeer simpel, gewoon in jouw DNS aanzetten dat die 2e DNS een slave server is en vica versa :)
Het zit verstopt in de DNS management console. Dit kan dus buiten Plesk om :)

Robs
07/11/05, 14:29
Ja ik weet hoe je de dns aanzet in widnows etc..

Het gaat erom dat de 2de DNS automatisch werkt als er in de eerste een domein wordt toegevoegd.
Nu moet je in Plesk elke keer bij elk domein handmatig een slave DNS ingeven (gaat niet automatisch), vervolgens moet je op de 2de DNS server handmatig het domein toevoegen.
(de records worden wel overgenomen)

Mij gaat het erom dat zodra je in Plesk een domein aanmaakt (dus ook de DNS) dat dit domein dan automatisch ook in de slave DNS terecht komt en dat in Plesk de slave automatisch wordt toegevoegd.

Iemand een idee?

Ohja.
Powerdns, werkt volgens mij niet op windows2003.
Heb dit al eens geprobeert maar kreeg toen constant PEAR errors van poweradmin, op de slave server draait geen webserver(is ook niet de bedoeling)

Dominic
07/11/05, 22:57
Weet niet of dit is wat je bedoeld, maar mijn-sleutel biedt zoiets aan.

zie: http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=79059

Robs
07/11/05, 23:42
Ja dat wel echter ook hier staat nergens vermeld dat dit auotmatsich gebeurd.

Gebeurd dit niet vergt dit veel handelingen per domein.
- Domein toevoegen in Plesk
- In Plesk de IP's van de SLAve toevoegen
- Op SLAVE server de zone aanmaken voor domein

Dit moet handiger kunnen zoals:
- aanmaken in DNS 1 (plesk/master)
- automatisch in DNS 2(slave) aanmaken
- klaar

Mikey
08/11/05, 00:04
Origineel geplaatst door Robs
Ja dat wel echter ook hier staat nergens vermeld dat dit auotmatsich gebeurd.

Gebeurd dit niet vergt dit veel handelingen per domein.
- Domein toevoegen in Plesk
- In Plesk de IP's van de SLAve toevoegen
- Op SLAVE server de zone aanmaken voor domein

Dit moet handiger kunnen zoals:
- aanmaken in DNS 1 (plesk/master)
- automatisch in DNS 2(slave) aanmaken
- klaar

Het gebeurt via het laatse principe:
- aanmaken in DNS 1 (plesk/master)
- automatisch in DNS 2(slave) aanmaken

Welliswaar dien je de bestaande domeinen te voorzien van de extra a-record + mx record. Nameserver mits ze allemaal dezelfde gebruiken is makkelijk om te zetten.

Wij kunnen hierbij ondersteuning bieden.