PDA

Bekijk Volledige Versie : fedora vs centos



Gh0sty
06/11/05, 17:02
Ik heb hier al een paar keer gezien dat je beter centos kan gebruiken dan fedora.

Ik heb nu beide al eens geinstalleerd maar ik kan nog niet echt onderscheid maken welke beter is.

Is er iemand die dat wel weet?

Wido
06/11/05, 17:12
Ik weet dat Fedora de grote playground van Redhat Enterprise is.

CentOS schijnt op RH Enterprise te zijn gebaseerd.

MediaServe
06/11/05, 17:16
CentOS is inderdaad Redhat Enterprise, een zeer goede keuze dus :)
Ik heb er zelf ook zeer goede ervaringen mee :)

Unixboy
06/11/05, 17:21
Fedora kent een snelle E.O.L.
Daarin tegen kent CentOS (RHEL spin off) deze niet.

Esbes
06/11/05, 17:29
En wat als de mannen van CentOS er mee kappen? :)

UnoriginalKilla
06/11/05, 17:51
Origineel geplaatst door Esbes
En wat als de mannen van CentOS er mee kappen? :)

Wat als dat niet gebeurd?
Wat als Redhat failliet gaat?

MediaServe
06/11/05, 17:54
Origineel geplaatst door Esbes
En wat als de mannen van CentOS er mee kappen? :) Hetzelfde kun je je ook afvragen bij Microsoft of andere bedrijven. Het antwoord is: overstappen op een andere distributie.

lifeforms
06/11/05, 18:02
En wat als de mannen van CentOS er mee kappen?
Grote kans dat iemand anders het oppikt.

Anders heb je dus hetzelfde als Fedora: een distro basically zonder support :)

Technotop
06/11/05, 18:48
Centos, zeer goede beveiliging. Goede support van de community. Zeer stabiel.

Centos is naar mijn mening beter voor een server dan Fedora. Fedora is in mijn ogen echt een distro voor Desktop gebruikers.

Meer info kan ik niet kwijt, aangezien ik alleen met CentOS werk.

XF-RICK
06/11/05, 18:55
G00gle is your friend.

Maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit, CentOS goed OS, Fedora ook goed OS.

Jullie hebben wel gelijk, per "subrelease" snel EOL.

FC2 was 6 maanden geleden nog "mainstream" nu is hij totaal EOL, EOL van FC3 is ook nabij.

;)

royen99
06/11/05, 19:53
CentOS (cq. RHEL) -> Produktie server
Fedora -> Workstation, Test server, hobby bak.

snaaps
07/11/05, 12:58
Wij gebruiken Fedora core 3 naar alle tevredenheid.

Uiteraard hebben wij ook centos 3 geprobeerd maar dat was in het begin, en leverde nogal wat problemen op icm DirectAdmin.

MediaServe
07/11/05, 14:09
Origineel geplaatst door snaaps
Wij gebruiken Fedora core 3 naar alle tevredenheid.

Uiteraard hebben wij ook centos 3 geprobeerd maar dat was in het begin, en leverde nogal wat problemen op icm DirectAdmin. Bij ons en bij onze klanten draait DirectAdmin naadloos op het CentOS besturingssysteem.

Technotop
07/11/05, 14:35
Origineel geplaatst door MediaServe
Bij ons en bij onze klanten draait DirectAdmin naadloos op het CentOS besturingssysteem.

Klopt wij werken ook zeer goed met CentOS en DirectAdmin. Fedora is kwa structuur het zelfde als CentOS dus snap niet hoezo het op de een makkelijker gaat dan op de ander. Moet het zelfde gaan, maar als ik kijk naar Fedora en CentOS dan springt CentOS er met kop en schouders boven uit als het gaat om een productie server.

Randy
07/11/05, 16:36
Hier ook meerdere servers met CentOS en DirectAdmin, allemaal probleemloos.

Jamai
07/11/05, 19:04
Beiden bevallen ons zeer goed, op het 1e oog zie je ook bijna geen verschil.

CentOS is geloof ik weer ietsje beter voor je 64bit processor, maar dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Niks mis mee in elk geval ;)

izdesign
07/11/05, 21:58
ik draai hier op me server CentOS maar draait lekker hoor :)

frvge
07/11/05, 23:41
2xFC3, 1x4 en 2xCentOS. Lijkt niet veel verschil in te zitten, maar ze worden niet echt druk gebruikt.

BoX
08/11/05, 01:07
Als je echt op safe wil spelen ivm continuiteit .. neem dan gewoon Debian 3.1 ofzo. Stabiel, blijft nog heel lang bestaan .. en kleine leercurve voor Redhat minded mensen.

Ben er zelf ook mee bezig om hiernaar toe te 'migreren' , vanaf Fedora.

Dennis
08/11/05, 01:23
Wij hebben hier 14 servers draaien met Centos :) Geen Fedora meer voor ons (Allemaal omgezet naar Centos).

Gh0sty
08/11/05, 15:37
Origineel geplaatst door BoX
Als je echt op safe wil spelen ivm continuiteit .. neem dan gewoon Debian 3.1 ofzo.

Daar vroeg ik niet naar, ik vroeg naar de verschillen van de OS'en zelf.

Maargoed het komt er dus op neer dat CentOS mindersnel hun versies EOL zet in vergelijk met Fedora.

bvankuik
09/11/05, 08:24
Bij RedHat kun je betalen voor Red Hat Network, en via up2date wordt je software dan bijgehouden.

Hoe doet men updates met CentOS? Yum? En is dat snel?

Ik vraag het vooral i.v.m. security.

Ber|Art
09/11/05, 10:37
CentOS (cq. RHEL) -> Produktie server
Fedora -> Workstation, Test server, hobby bak.Exact :)

bvankuik
09/11/05, 12:28
En wat als de mannen van CentOS er mee kappen? :)

Dan is er ongetwijfeld iemand die het overneemt, wellicht onder een andere naam. Er zijn namelijk meerdere RHEL klonen en CentOS is er één van (denk wel de populairste).

BoX
10/11/05, 14:22
Ik zou echt voor CentOS gaan op een beetje serieuze machine.

Fedora gaat veeeeeeel te snel over naar het 'legacy' gebeuren, en dat legacy werkt ook voor geen meter vind ik. Weinig productie daar.

CentOS daarintegen is ERG snel met het leveren van HUN versies van security-updates e.d. Bovendien levert CentOS in hun repository nog wat leuke extraatjes die je kunt gebruiken (PHP5, Postfix MySQL support .. etc).

bvankuik
10/11/05, 14:58
Origineel geplaatst door BoX
CentOS daarintegen is ERG snel met het leveren van HUN versies van security-updates e.d.

Hoe komen die dan binnen? Via yum?

BoX
10/11/05, 15:03
Yep Yum ;)

Als je CentOS hebt geinstalleerd wijzig je even de yum configuratie (/etc/yum.repos..d/) zodat hij een NL mirror gebruikt.

Vervolgens kun je gewoon via 'yum check-update' 'yum update' alle updates binnenhalen. Of je laadt de yum-service bij het opstarten .. dan doet hij alles via een dagelijks cron-jobje

WebXtra
11/11/05, 01:52
CentOS = RedHat EL waar ze enkel "RedHat" vervangen hebben door "CentOS". Wordt gecompiled met de RedHat source rpms, dus is exact het zelfde, met uitzondering van alles wat er in zit dat niet Open Source is, dat wordt is uit de source gehaald.

Fedora = Kweekvijver voor nieuwe snufjes en speeltjes van RedHat.

Al onze servers draaien met CentOS en Ensim Pro zonder problemen.
Enigste problemen die we tot nu toe gehad hebben was een brakke APC/Masterswitch :-s


Origineel geplaatst door BoX
Yep Yum ;)

Als je CentOS hebt geinstalleerd wijzig je even de yum configuratie (/etc/yum.repos..d/) zodat hij een NL mirror gebruikt.

Vervolgens kun je gewoon via 'yum check-update' 'yum update' alle updates binnenhalen. Of je laadt de yum-service bij het opstarten .. dan doet hij alles via een dagelijks cron-jobje

Nee joh, kan nog veel makkelijker:


rpm --import http://mirror.centos.org/centos/RPM-GPG-KEY-CentOS-4

en dan installeren van b.v. php:


yum install php*

en b.v. php updaten:


yum update php*

of alles updaten b.v. van CentOS 4.1 naar 4.2:


yum update


Heel makkelijk, als je weet hoe het pakketje heet wat je wilt installeren.
Als je bijvoorbeeld "binutils-2.14.90.0.4-39.i386.rpm" wilt installeren dan typ je:


yum install binutils

en het wordt netjes gedownload en geïnstalleerd (na jouw goedkeuring).

Randy
11/11/05, 03:07
Origineel geplaatst door bvankuik Hoe doet men updates met CentOS? Yum? En is dat snel?

$ yum update

Thats it. Laatst 146 updates moeten halen (ca. 200 Mb) bij een klant met enkel light ADSL (1600 Kb). Duurde circa een uurtje, incluis installaties.

Keenondots
11/11/05, 07:59
Ja, maar dat van een NL mirror is wel een goed idee van BoX. Kan flink schelen in de snelheid.

Dennis
11/11/05, 13:17
[main]
cachedir=/var/cache/yum
debuglevel=2
logfile=/var/log/yum.log
pkgpolicy=newest
distroverpkg=redhat-release
installonlypkgs=kernel kernel-smp kernel-hugemem kernel-enterprise kernel-debug kernel-unsupported kernel-smp-unsupported kernel-hugemem-unsupported
tolerant=1
exactarch=1

[base]
name=CentOS-$releasever - Base
baseurl=http://archive.cs.uu.nl/mirror/Linux/centos/$releasever/os/$basearch/
gpgcheck=1

[update]
name=CentOS-$releasever - Updates
baseurl=http://archive.cs.uu.nl/mirror/Linux/centos/$releasever/updates/$basearch/
gpgcheck=1Zo heb ik het op alle servers :) NL gaat idd 5x zo snel als USA :)

BoX
12/11/05, 01:35
Ik heb zojuist een mailwisseling gehad met de CentOS developers ... zie hier een quote .. misschien interessant voor andere WHT'ers besides me.

Excuseer voor het 'slijmen' in de mail .. maar ja .. zo krijg je tenminste antwoord ;) En ze verdienen het ook !



> Hi,
>
> I hope i'm allowed to ask the following question using this e-mail
> form.
>
> I personally think that CentOS is the best distro around. It gives the
> smaller, not so rich, companies (like us) a chance to use RHEL alike
> software. That's great. A like it that much that i'm even planning to
> make some community website for Dutch users .. to promote CentOS a bit
> more. Unfortunately the centos.nl domain is already taken by some
> person who doesn't use it .. and (i think) wants to sell it to a high
> bidder. So i will think of another domain-name instead.
>
> But, so far the compliments for your great work .. now .. my question:
>
> I would like to use CentOS 4.x on my webservers for production use
> (with Plesk .. so if you can influence SW-Soft to hurry up with their
> official Centos 4 support .. please do .. there is a lot of demand for
> that ;). But .. i am a bit curious about the continuity of the CentOS
> project.
> Is the core-development team stable and financially supported enough ?
> Will CentOS be here for the next 5 year or so .. and will it be
> maintained with the same quality and speed as it does now ? I
> certainly hope so .. and i wish my skills were better so i could help
> out.

There are currently 10 official developers, all of which who donate their time to maintain CentOS and it's website.

We have donated servers in several places (11 in the US, 4 in the EU) for distribution of the CentOS isos and updates. We also have donated servers for building arches from some places, and the developers maintain local build machines to produce CentOS.

There really is not a financial aspect of CentOS ... we hardly have anyone who makes financial donations. Currently none of the developers are paid anything in conjunction with CentOS, but some of us are allowed to do limited development at our place of employment since our companies use CentOS.

> So maybe someone of you could tell me a bit about the current
> situation, maturity and future-plans of CentOS. In short: is it safe
> to implement on a production machine .. and will that be supported for
> some years.
>

CentOS has been around since Dec 2003.

If you take a look at our ranking at Alexa.com, you will see we rank in the top 30,000 sites on the Internet, and we are growing rapidly. We are the top EL rebuild distro at distrowatch.com.

We plan to be around forever :)

Jamai
13/11/05, 17:18
Geweldig dat je dat mailtje even geplaatst hebt; leuk dat ze ook gereageerd hebben. Hoop inderdaad ook dat SW-Soft snel die ondersteuning aan gaat bieden!

BoX
13/11/05, 17:26
Origineel geplaatst door Jamai
....
Hoop inderdaad ook dat SW-Soft snel die ondersteuning aan gaat bieden!

Overigens werkt Plesk 7.5.4 prima onder Centos 4.x he.

Je moet gewoon /etc/centos-release even aan passen en vervangen naar de inhoud van de officiële Redhat variant. Na Plesk installatie kun je dat weer terugzetten.

Maar het zou fijn zijn als Plesk standaard out-of-the-box werkt met Centos 4