PDA

Bekijk Volledige Versie : Qmail + Vpopmail cluster



Wido
05/11/05, 16:59
Hallo,

Binnen aanzienbare tijd willen wij een nieuw cluster gaan opzetten voor onze mailservices.

Op dit moment draaien wij Qmail icm Vpopmail (MySQL backend) en dat willen we graag zo houden.

Om het voor de klant gemakkelijk te houden willen we 1 adres, mail.pcextreme.nl

Nu heb ik zelf zitten denk aan het volgende

Back-end:
- Single Opteron 142 (of Dual 242)
- 2GB DDR
- 4x WD Raptor 74GB in RAID-5

Back-end gaat doen:
- NFS
- MySQL

Daar voor zet je simpel weg in:

Front-end:
- Qmail
- Courier-IMAP

Nu zitten we met het volgende.

de vpopmail/domains dir zal via NFS worden gedeeld, evenals de qmail/control directory, om zo alle servers gelijk te houden. Via MySQL (InnoDB) kunnen alle servers de logingegevens uitlezen.

Als een domein wordt toegevoegt via vadddomain moeten alle Qmail servers een reload krijgen.

Op google vond ik http://www.shupp.org/maps/ispcluster.html dat is iets wat we eigenlijk zoek, alleen is de info wat beknopt daar.

Is er iemand met ervaring hierin? Heeft iemand misschien tips op dit vlak?

FunzoneQ!
05/11/05, 20:09
Het remote restarten van de qmail servers zou je kunnen oplossen door middel van een cronjob die bijvoorbeeld iedere 15 minuten qmail restart.
Het lijkt me niet optimaal voor je uptime om direct te restarten als er een e-mail box wordt aangemaakt.
Je kan door middel van een scriptje op je WSCP server aangeven of er noodzaak is voor een reload, indien dit het geval is herstart de qmail server. Indien dit niet het geval is draait hij vrolijk door tot de volgende check.

Verder kan je op alle losse webservers in je cluster een NFS link leggen voor de dir /var/qmail/bin/ zodat alle uitgaande mail ook via je mailcluster gaat. Zo hoef je je klanten ook niet te verplichten om bijvoorbeeld phpmailer.sourceforge.net te gebruiken voor SMTP mail. Een andere optie is de SMTP optie van je PHP.ini (ik weet niet hoeverre dit werkt in Linux omdat er For windows only staat in de PHP.ini).

Just my 2 cents :)

PimEffting
05/11/05, 20:20
Waarom wil je een nieuwe mailcluster opzetten? Is dat om performance redenen? Of wil je meer redundantie?
Er zijn verschillende architecturen denkbaar.

Wido
05/11/05, 20:39
Origineel geplaatst door Unexplained
Waarom wil je een nieuwe mailcluster opzetten? Is dat om performance redenen? Of wil je meer redundantie?
Er zijn verschillende architecturen denkbaar. Voor performance en om het centraal te houden.

Ik vertel mijn klanten mail.pcextreme.nl is je adres voor IMAP/POP3.

Het mailen staat los van de webservers, de webservers draaien postfix als MTA en maken zelf direct connectie met de buitenwereld. De klanten hebben niets te maken met postfix en/of de webservers voor hun mailverkeer.

Digiover
05/11/05, 20:39
Origineel geplaatst door Wido
Als een domein wordt toegevoegt via vadddomain moeten alle Qmail servers een reload krijgen.

Hier maak je, bijna, een fatale fout. Alleen qmail-send dient herstart te worden, kill -HUP is voldoende.
Omdat qmail-send bij meerdere acties herstart moet worden is het relatief veilig hier een cronjob voor op te nemen (say iedere 15 minuten). Ik kan niet te veel in detail treden over ons qmail/vpopmail cluster, maar houd je ogen open voor andere opties. En, wat voor cluster je ook maakt, je storage blijft je SPoF (iemand tips hierover?? Een fatsoenlijk geschaalde storage nog niet ben tegengekomen).
Een andere oplossing dan het NFS linken van je /var/qmail/control en je /var/vpopmail/domains is er (afaik) niet. Beiden kunnen op de main-storage komen.

Zomaar wat linkjes:
http://www.nwdb.co.uk/email/qmh.html
http://www.inter7.com/?page=vqalive
http://www.nrg4u.com/ (http://www.nrg4u.com/qmail/the-big-qmail-ldap-picture-20031112.pdf)


NFS
* All NFS machines should probably not run linux, but something with better NFS performance like FreeBSD.

Wido
05/11/05, 20:42
Origineel geplaatst door Digiover


Hier maak je, bijna, een fatale fout. Alleen qmail-send dient herstart te worden, kill -HUP is voldoende.
Omdat qmail-send bij meerdere acties herstart moet worden is het relatief veilig hier een cronjob voor op te nemen (say iedere 15 minuten). Ik kan niet te veel in detail treden over ons qmail/vpopmail cluster, maar houd je ogen open voor andere opties. En, wat voor cluster je ook maakt, je storage blijft je SPoF (iemand tips hierover?? Een fatsoenlijk geschaalde storage nog niet ben tegengekomen).
Een andere oplossing dan het NFS linken van je /var/qmail/control en je /var/vpopmail/domains is er (afaik) niet. Beiden kunnen op de main-storage komen.

Zomaar wat linkjes:
http://www.nwdb.co.uk/email/qmh.html
http://www.inter7.com/?page=vqalive
http://www.nrg4u.com/ (http://www.nrg4u.com/qmail/the-big-qmail-ldap-picture-20031112.pdf)



Als je tips hebt hoor ik het graag.

De backend mag volledig veranderen, zolang de logingegevens maar gelijk blijven.

Maybe postfix met vpopmail?

Iedereen logt nu in met gebruiker@domein.tld en dat wil ik wel zo houden.

Ik kan dus afaik heel /var/qmail en /home/vpopmail exporteren via NFS en alleen /var/qmail/queue op de lokale disk van de betreffende server houden. Zo gaan niet twee servers de zelfde queue behandelen.

SPoF doet er niet toe op dit moment, ik wil eerst de mogelijkheden bekijken, hoe schaalbaar Qmail hierin is.

Voor de rest sta ik helemaal open voor opties.

wv-
05/11/05, 22:02
Euhm, moet je qmail-send wel herstarten? Ik denk dat /var/qmail/bin/qmail-newmrh uitvoeren voldoende is.

Gaat er ook antivirus scanning en spamassassin gedraait worden? Misschien is het interessanter om verschillende mailservers op te zetten die alle mails al opvangen en alles doorgeven aan een volgende mailserver die de mails dan in de juiste mailbox stored.

Digiover
05/11/05, 22:24
Origineel geplaatst door wv-
Euhm, moet je qmail-send wel herstarten? Ik denk dat /var/qmail/bin/qmail-newmrh uitvoeren voldoende is.

Ja sorry, heb je gelijk in. Ik was ff in de war met andere (eventueel handmatige) wijzigingen in /var/qmail/control/virtualhosts , rcpthosts enz.
Een kill -1 qmail-send (SIGHUP) wordt door vpopmail zelf al gedaan (zie source vpopmail.c) bij wijzigingen. Evenals qmail-newmrh. Alleen bij handmatige wijzigingen moet je dit zelf doen.

mind
05/11/05, 22:33
Kijk dan ook eens naar de proxy functie in Courier-Imap. Is vanaf versie 4.0 aanwezig en maakt hele leuke oplossingen met pools van pop/imap servers.

Klein stukje uit de doc:

Courier's IMAP and POP3 servers now include a built-in proxy aggregator.
With a proxy aggregator, the mail accounts are split between multiple,
independent servers, with an IMAP/POP3 server running on each individual
server. A separate, proxy server sits in front and accepts ordinary IMAP
and POP3 connections. It reads the login ID, determines which server the
account is located on, connects to the server, and logs in. Then, for the
lifetime on the login session the front-end server takes itself out of the
loop, and forwards all session traffic between the IMAP/POP3 client, and
the back-end server.

Is super eenvoudig op te zetten en werkt tot nu to perfect op mijn systeem.

CharlieRoot
06/11/05, 01:21
Zo'n topic brengt je wel op leuke ideeën..

PimEffting
06/11/05, 10:14
Origineel geplaatst door Wido
Voor performance en om het centraal te houden.

Ik vertel mijn klanten mail.pcextreme.nl is je adres voor IMAP/POP3.
MySQL kun je beter niet alleen centraal draaien. Op het moment dat op zo'n moment de MySQL centraal onderuit gaat, wordt alle mail gebounced. Je kunt beter MySQL replicatie opzetten naar de 'nodes', waardoor zij in feite over een realtime kopie van de database beschikken. Mocht op zo'n moment de centrale server onderuit gaan, worden de berichten wel geaccepteerd en in de queue gezet totdat het weggeschreven kan worden in de Maildir.
Verder begrijp ik niet zo goed waarom je tegen performance beperkingen aanloopt. Op een beetje dual xeon met qmail kun je miljoenen berichten per dag verwerken. Het zijn juist andere applicaties die voor beperkingen zorgen (zoals Spamassassin). Je zou kunnen overwegen om alle mail binnen te laten komen op een machine waarop alleen spamassassin draait, die het weer forward met een smarthost richting je POP3/IMAP server. Dan hoef je niet te klooien met NFS, SQL replicatie, et cetera.

Wido
06/11/05, 13:07
Probleem is vooral de IMAP die veel CPU vreet icm httpd (de webmail).

Wij zijn Opteron fan, dus je zegt dat Dual Opteron met zeg 4GB ram wel flink wat mail alleen kan afhandelen?

PimEffting
06/11/05, 15:10
Origineel geplaatst door Wido
Probleem is vooral de IMAP die veel CPU vreet icm httpd (de webmail).

Wij zijn Opteron fan, dus je zegt dat Dual Opteron met zeg 4GB ram wel flink wat mail alleen kan afhandelen?
Dat hangt er dus vanaf wat je ermee gaat doen. Als je spamassassin en dat soort applicaties gaat draaien kom je in de problemen, maar gaat het puur om smtp en pop3 dan red je het makkelijk.
Zou de webmail wel splitsen als dat mogelijk is.

Wido
06/11/05, 17:13
Op dit moment werken ze met rblsmtp om sowieso te grootste rommel al te weren van de server.

spamassasin is leuk, maar vreet nogal veel resources.

De webmail kan uiteraard op een andere server draaien.

dotXS
06/11/05, 21:20
Voor onze POP3/IMAP mailboxen gebruiken we Postfix+Courier en MySQL en NFS backend export.

Alle postfix gegevens staan in MySQL, bij het toevoegen van een account en/of domein hoeven de postfix daemons op de frontends niet te worden gereload.

Alle email wordt maildir afgeleverd op een vmail home dir wat geexport is via NFS naar alle frontends. Werkt tot nu toe perfect.

Digiover
07/11/05, 08:40
Origineel geplaatst door Wido
Op dit moment werken ze met rblsmtp om sowieso te grootste rommel al te weren van de server.

spamassasin is leuk, maar vreet nogal veel resources.
rblsmtpd en spamassasin draaien bij ons op de SMTP servers. Bij binnenkomst wordt de rotzooi geweerd en/of getagd, hierna afgeleverd in het account (op de storage machine).


De webmail kan uiteraard op een andere server draaien.
Wij hebben voor alles andere machines: SMTP, POP3, webmail, IMAP en storage (doet tevens MySQL). Alles is eenvoudig te schalen (je "prikt" er gewoon een nieuwe server bij), behalve je storage. Wat voor apparaat je als storage neerzet, het zal altijd je bottleneck worden. Qua grootte is deze (een SAN, NAS, whatever) eenvoudig uit te breiden, maar je kan er niet zomaar even een "module" bij in stoppen om deze 2x zo snel te maken. En op den duur zit je aan een dusdanig hoeveelheid e-mail per seconden (+ POP3 access, +Webmail access, + IMAP access) dat de storage het niet meer verwerken kan.

Wido
07/11/05, 09:34
Ik denk dat ik zo genoeg info heb.

Allemaal bedankt!

Digiover
07/11/05, 11:28
Als je een oplossing hebt voor een schaalbare storage, dan hoor ik het graag :)
Succes!

Wido
07/11/05, 15:56
Origineel geplaatst door Digiover
Als je een oplossing hebt voor een schaalbare storage, dan hoor ik het graag :)
Succes!
Ok, dat doe ik.

Zoals het er nu uitziet wordt het als volgt:

Loadbalancer met LVS zodat het geheel op 1 IP blijft.

Daar achter een paar SMTP server met rblsmtpd, chkuser en spamassasin. Niet dat trage qmail-scanner gebruiken, maar een native c scanner.

Daarnaast nog 1 server die alle IMAP en POP3 kan afhandelen.

Daar achter 1 centrale Opteron die +/- 300GB aan opslag heeft. Deze zal ook tevens de MySQL doen.

Wordt de MySQL te zwaar belast, dan kunnen we aan de slag met replication/nbcluster.

We hebben nu "pas" 27GB aan mail staan, dat valt dus nog wel mee.

Digiover
07/11/05, 16:06
Hartelijk dank, maar:

Origineel geplaatst door Wido
...
Daar achter 1 centrale Opteron die +/- 300GB aan opslag heeft. Deze zal ook tevens de MySQL doen.

Wordt de MySQL te zwaar belast, dan kunnen we aan de slag met replication/nbcluster.

Dit is dus precies waar wij mee zitten: De storage is niet geschaald en is niet schaalbaar. De data staat op één enkele server. Al je (POP3, SMTP, IMAP) servers zullen NFS threads hebben naar je storage, de MySQL zal niet zo snel de bottleneck worden maar eerder de sch(r)ijfsnelheid van je storage machine (truste me, ik spreek uit ervaring :/).

Je kan de storage wel uitbreiden en /var/vpopmail/domains op een lelijke manier verspreiden over twee storage servers, maar zo creëer je juist 2 SPoF's (beide servers moeten online blijven).

Wido
07/11/05, 16:11
Origineel geplaatst door Digiover
Hartelijk dank, maar:


Dit is dus precies waar wij mee zitten: De storage is niet geschaald en is niet schaalbaar. De data staat op één enkele server. Al je (POP3, SMTP, IMAP) servers zullen NFS threads hebben naar je storage, de MySQL zal niet zo snel de bottleneck worden maar eerder de sch(r)ijfsnelheid van je storage machine (truste me, ik spreek uit ervaring :/).

Je kan de storage wel uitbreiden en /var/vpopmail/domains op een lelijke manier verspreiden over twee storage servers, maar zo creëer je juist 2 SPoF's (beide servers moeten online blijven).

Inderdaad, schaalbare storage is lastig en anders wel duur.

We zullen het geheel uitrusten met een Areca RAID controller met daarin een paar raptor disks, denk 8 stuks in RAID-5.

Een NAS/SAN oplossing zou hier kunnen, maar dat is niet al te goedkoop.

Maar inderdaad, storage is een probleem.

PimEffting
07/11/05, 17:46
Origineel geplaatst door Wido


Inderdaad, schaalbare storage is lastig en anders wel duur.

We zullen het geheel uitrusten met een Areca RAID controller met daarin een paar raptor disks, denk 8 stuks in RAID-5.

Een NAS/SAN oplossing zou hier kunnen, maar dat is niet al te goedkoop.

Maar inderdaad, storage is een probleem.
Met RAID-10 kom je vaak een stuk sneller dan RAID-5. Vooral met schrijfacties. Even een tip tussendoor...

Wido
25/11/05, 14:21
Ben nog wat gaan testen en heb nu het volgende uitgedacht wat binnenkort operationeel gaat.

De primaire server, een Dual Opteron met 2GB DDR zal Qmail draaien met daarop:
- chkuser
- spf controle
- bouncemaxbytes (tnx Bert|Art ;) )
- simscan
- clamav
- spamc
- mysqld
- rblsmtpd

De secundaire server zal alleen spamd draaien.

Door spamc met -H te starten gaan we loadbalancen over meerdere spamd servers.

Vooral de IMAP en Webmail vreten CPU kracht, ook daarvoor zetten we een losse server in, een P4, deze draait dan Apache met daarop Horde en Squirrelmail.

Courier-Imap zal dan nog op de primaire mailserver blijven draaien, maar we kijken of we dit via Courier-Authdaemon en wat exporeren via NFS niet extern kunnen opzetten (samen met de webmailserver dus).

luser
25/11/05, 14:40
Waarom courier-imap?

Je kan voor pop3(s) gebruik maken van de pop3 daemon die meekomt met qmail, deze start je met tcpserver (iets inetd achtig maar beter) en laat je paswoorden checken direkt met vchkpw van vpopmail.
Voor imap gebruik je op de zelfde manier bincimap.

Voordeel is dat je maar 1 daemon runnen hebt als het rustig is en alles onder de user vpopmail kan gebeuren.
Als je de vpopmail map shared via NFS kan je waarschijnlijk ook de services op aparte servers laten draaien.

Indien je wenst stuur ik je graag de runscripts voor deze opstelling.

Wido
25/11/05, 14:46
Hej, dat klinkt fijn.

Als je mij die run scripts kan sturen :)

luser
25/11/05, 15:10
Kadootje voor heel WHT dan maar:

IMAP (staat op localhost, alleen webmail daarop):
#!/bin/sh
PATH="/var/qmail/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:$PATH"
tcpserver -R -H -u 89 -g 89 127.0.0.1 143 \
/var/qmail/bincimap/bin/bincimap-up \
--conf=/var/qmail/bincimap/etc/bincimap.conf -- \
/home/vpopmail/bin/vchkpw \
/var/qmail/bincimap/bin/bincimapd 2>&1 | /var/qmail/bin/splogger qmail-imapd &

IMAPS (extern en secure):
#!/bin/sh
PATH="/var/qmail/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:$PATH"
tcpserver -R -H -u 89 -g 89 -s `cat /var/qmail/service/ip` 993 \
/var/qmail/bincimap/bin/bincimap-up \
--conf=/var/qmail/bincimap/etc/bincimap.conf -- \
/home/vpopmail/bin/vchkpw \
/var/qmail/bincimap/bin/bincimapd 2>&1 | /var/qmail/bin/splogger qmail-imapsd &

POP3 (wederom intern):
#!/bin/sh
PATH="/var/qmail/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:$PATH"
tcpserver -H -R -u `id -u vpopmail` -g `id -g vpopmail` 127.0.0.1 110 \
/var/qmail/bin/qmail-popup hostname.van.je.server \
/home/vpopmail/bin/vchkpw /var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir 2>&1 | /var/qmail/bin/splogger qmail-pop3d &

POP3S (extern):
#!/bin/sh
PATH="/var/qmail/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:$PATH"
tcpserver -R -H -u `id -u vpopmail` -g `id -g vpopmail` -s `cat /var/qmail/service/ip` 995 \
/var/qmail/bin/qmail-popup hostname.van.je.server \
/home/vpopmail/bin/vchkpw /var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir 2>&1 | /var/qmail/bin/splogger qmail-pop3sd &

Je kan de smtp zijde van qmail dan ook nog aanpassen met tcpserver, op deze manier:
qmaild 15100 0.0 0.0 2800 824 ? S 01:30 0:00 /usr/bin/tcpserver -p -v -R -x /etc/tcprules.d/tcp.qmail-smtp.cdb -c 40 -u 201 -g 200 0.0.0.0 smtp /usr/bin/rblsmtpd -r bl.spamcop.net -r relays.ordb.org -r rbl-plus.mail-abuse.org -r list.dsbl.org -r sbl.spamhaus.org /var/qmail/bin/qmail-smtpd /var/vpopmail/bin/vchkpw /bin/true

Zit rblsmtpd in, paswoord protectie voor relay.

Wij plaatsen deze oplossingen op een gentoo server, alle dingen komen via svscan met de /service.
# ls /service/
qmail-imapd qmail-imapsd qmail-pop3d qmail-pop3sd qmail-send qmail-smtpd
#

Blijft een stuk handiger dan courier.

Als je toch courier verder wilt gebruiken moet je hem ff zonder authlib compilen en met vpopmail support. Dan kan je hem ook zoals bincmap runnen:

IMAPS voorbeeldje:
#!/bin/sh
PATH="/var/qmail/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:$PATH"
tcpserver -R -H -u `id -u vpopmail` -g `id -g vpopmail` -s `cat /var/qmail/service/ip` 993 \
/var/qmail/courier-imap/sbin/imaplogin \
/var/qmail/courier-imap/libexec/authlib/authvchkpw \
/var/qmail/courier-imap/bin/imapd Maildir 2>&1 | /var/qmail/bin/splogger qmail-imapsd &

(tis allemaal ff samengeplakt, kunnen dus fouten instaan maar het toont mooi hoe het moet denkik).

Stefan Mensink
25/11/05, 17:22
Graag wil ik hier ook nog een steentje bijdragen:

Een aardig schaalbare optie die mij persoonlijk ook wel aanspreekt is het draaien van enkele dovecot-servers, zowel als loadbalancer als als daadwerkelijke IMAP- en POP3-handler.

Als auth-backend voor deze Dovecot gebruik je dan MySQL. Op de balancer check je de credentials m.b.v. de mysql-tables. De accounts kunnen dan over meerdere servers verdeeld zijn, waarbij je het IP uit de database vist, of je hebt meerdere identieke mailservers met een storage backend, waarbij je een random IP selecteert, eventueel op basis van load op de servers (die je elke X seconden update in mysql). Met een slimme query bouw je dat zo op.

Vervolgens werken de backend-servers ook met dezelfde MySQL als backend, maar serveren dan zelf de mail, door in de config met een andere SQL-query te werken.

Je zou zelfs round-robin DNS kunnen draaien en een mailserver op basis van de load (of de beschikbaarheid van de juiste mailspools) laten beslissen het verzoek uit te besteden danwel zelf af te handelen.

Al met al is zo elke combinatie te maken:
- Meerdere back-end servers op 1 filesystem
- Meerdere back-end servers op meerdere filesystems (ook 20 op 2)
- Een of meer front-end servers
- Een of meer MySQL-servers (die had je trouwens wellicht al)

Tenslotte kan je bijv. als SMTPD met een applicatie als Postfix ook weer de juiste mailspool en/of afleverserver bepalen die toegang heeft tot de juiste mailspool(s).

We hebben nu zelf een Dovecot draaien als mailserver die netjes proxied voor accounts die op een andere server staan. Als de accounts lokaal staan handelt deze het zelf af. De klant heeft dan het gemak van een enkele in te stellen mailserver.

Dat Dovecot performed trouwens verbazingwekkend goed qua IMAP, zeker in vergelijking met een Courier imap. Factortje 10 naar schatting.

Maargoed. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur natuurlijk weer qua software.

Wido
13/12/05, 19:18
Origineel geplaatst door luser
Kadootje voor heel WHT dan maar: - KNIP -

Tnx.

Ik heb alleen een probleem net BincIMAP dat deze Maildir++ wil draaien en ons hele systeem Maildir based is.

Zet ik dit in de config naar Maildir (depot = "Maildir") dan krijg ik een harde crash.

luser
13/12/05, 23:06
Authentication {
allow plain auth in non ssl = "yes", /* allow login or
authenticate
when not in
SSL/TLS mode */

auth penalty = 4, /* on auth failure,
* server sleeps so
* many seconds
* before allowing
* client to
* authenticate
* again.
*/
disable starttls = "no"
}

//----------------------------------------------------------------------------
Security {
jail path = "/",
jail user = "vpopmail",
jail group = "vpopmail"
}
//----------------------------------------------------------------------------
Log {
type = "multilog", /* supports
* multilog or
* syslog or
* stderr (for testing).
*/
environment ip variable = "TCPREMOTEIP"
}

//----------------------------------------------------------------------------
Mailbox {
depot = "Maildir++", /* Use Maildir++ style
* depot. */

type = "Maildir", /* only Maildir
* support */

path = ".maildir", /* default path */

auto create inbox = "yes", /* create INBOX in
* given format if
* it doesn't
* exist.
*/

auto subscribe mailboxes = "INBOX","Sent" /* list mailboxes
* in one string,
* seperated by
* commas
*/

umask = "077" /* use this umask
* when creating
* mailboxes, or
* when copying and
* appending
* messages.
*/
}

//----------------------------------------------------------------------------
Session {
idle timeout = 1860, /* idle timeout in
seconds */

auth timeout = 60, /* timeout before
auth in
seconds */

transfer timeout = 1200, /* timeout per
transferred com
unit (I/O) */

transfer buffer size = 1024 /* number of bytes
to buffer before
passing on to
client. */
}

//----------------------------------------------------------------------------

SSL {
pem file = "/var/qmail/cert.pem", /* private key and
certificate
chain PEM file
name */

ca file = "", /* file to use as
certificate
authority */
ca path = "", /* path to search
for more certificate
authorities */

cipher list = "!ADH:RC4+RSA:HIGH:MEDIUM:LOW:EXP:+SSLv2:+EXP",

verify peer = "no"
}

//----------------------------------------------------------------------------
/* $Id: bincimap.conf.in,v 1.2 2003/08/23 12:53:25 andreaha Exp $ */

EDIT: Wil hem je altijd mailen als je even je adres achter laat.

EDIT: 2, we hebben horde ook aangepast (kan in de registry file dachtik) dat ie "Sent" neemt ipv de normale sent-mail.

Wido
14/12/05, 15:18
Als ik het zo bekijk gaat dit bij ons niet werken.

Courier heeft zo zijn eigen dirindeling en bincimap ook.

Om dat allemaal te converten lijkt me niet echt handig (+100GB aan mail)